Gå til innhold

Hvilke deler av Bærum er mest sossete og hvilke deler er mest alminnelige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jar, Snarøya/Fornebu, Stabekk, Bekkestua, Haslum, Blommenholm og Hosle er ganske sossete strøk.

Eiksmarka og Østerås er veldig både og. 

Gjettum er sossete mot den ene siden (Haslum), men mer mot ghetto på andre siden (Dønski/Valler)

Valler, Løkeberg og Dønski er ghettoer

Kolsås, Sandvika, Rykkinn og Gullhaug er veldig delt. Noen områder med mye blokker, sosialklienter, kommunale boliger, mye innvandring, mens andre områder er mer normale.

Lommedalen/Bærums Verk er en blanding mellom soss og normale (ofte friluftsinteresserte og bønder) folk. 

Alt gjenspeiles godt i boligprisene. 

Anonymkode: 4c2b5...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig overklasse har du på Snarøya.

folk med mye penger på Hosle, Stabekk, Jar, Bekkestua, Blommenholm, Haslum (øvre haslum vel og merke). 

«bøndene» bor i Lommedalen og Bærums verk, og egnt skui også. 

ghetto er Rykkinn, Kolsås, gjettum, Vøyenenga.

mange aktive som bor i rekkehus med normal inntekt som bor på Fossum og Østerås. 

Mange pendlere bor i Sandvika 

 

Anonymkode: 042b2...252


Flytta til Vøyenenga for ett par år siden, hva mener du med at det er ghetto? Det er da helt normale folk her og et veldig fint område? :vetikke:

Anonymkode: 15628...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sossete" 😅

Jeg er født og oppvokst på Stabekk i en gate der alle eneboliger koster over 15 mill. Har alltid tenkt at det er store hus, fine biler, fine klær osv..

Men nå bor jeg i en liten bygd i distrikts-Norge og folk går virkelig med mye merkeklær og har veldig fine biler her og. Selv om boligprisene er rimeligere, så koster en Range Rover eller en Mulberry-veske like mye her som hjemme i Bærum. 
 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ungdommer-om-klespress-i-nord_-_-man-foler-seg-utafor-hvis-man-ikke-har-dyr-allvaersjakke-1.14211513

Synes at denne artikkelen belyser litt av problemstillingen. Selv om det er turklær, skaper det et press på å ha fine turklær kontra fine vanlige klær i en storby.


Jeg er veldig glad i Bærum, men synes at Tanum, Emma Hjort, Vøyenenga og Dønski har størst potensiale. Da jeg gikk på VGS var Rykkinn også definert som "getto", men nå koster en enebolig der over 7 mill og rimeligere rekkehus presser prisene ytterligere opp. Jeg ville ha bosatt meg nærme t-banen eller vertikalt ett sted mellom Høvik - Bærums Verk.

Anonymkode: 4ea04...2bd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig snodig å kalle noe som helst i Bærum for ghetto. Sammenlignet med de aller dyreste nabolagene er kanskje et par av stedene "ghetto" – hvis man med ghetto mener ørlitegranne mer variasjon, litt lavere gjennomsnittsinntekt og litt mer levelige boligpriser. Men ghetto? Nope. Og Kolsås er da virkelig ikke ghetto!

Anonymkode: 3bdad...d93

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jar, Snarøya/Fornebu, Stabekk, Bekkestua, Haslum, Blommenholm og Hosle er ganske sossete strøk.

Eiksmarka og Østerås er veldig både og. 

Gjettum er sossete mot den ene siden (Haslum), men mer mot ghetto på andre siden (Dønski/Valler)

Valler, Løkeberg og Dønski er ghettoer

Kolsås, Sandvika, Rykkinn og Gullhaug er veldig delt. Noen områder med mye blokker, sosialklienter, kommunale boliger, mye innvandring, mens andre områder er mer normale.

Lommedalen/Bærums Verk er en blanding mellom soss og normale (ofte friluftsinteresserte og bønder) folk. 

Alt gjenspeiles godt i boligprisene. 

Anonymkode: 4c2b5...159

Er Valler og Løkeberg ghettoer?? Det er det  dummeste jeg har hørt. 
Jeg  syns faktisk du bommer på nesten alt du skriver. Når ble Haslum siden av Valler sossete, og den andre Ghetto? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fryktelig snodig å kalle noe som helst i Bærum for ghetto. Sammenlignet med de aller dyreste nabolagene er kanskje et par av stedene "ghetto" – hvis man med ghetto mener ørlitegranne mer variasjon, litt lavere gjennomsnittsinntekt og litt mer levelige boligpriser. Men ghetto? Nope. Og Kolsås er da virkelig ikke ghetto!

Anonymkode: 3bdad...d93

Hvis vi ser definisjonen av ordet ghetto, så ser vi: a part of a city, especially a slum area, occupied by a minority group or groups.

I så fall er områder hvor det er veldig mange minoriteter, dvs utlendinger, en ghetto. Dette gjenspeiles i lavere boligpriser og kvalitet på skoler, bl.a. hvis man ser på Oslo øst for eksempel. Nå titter jeg på finn og ser at:

90kvm leilighet på Rykkinn har prisantydning 3.8 mil, 80 kvm leilighet på Østerås 5.3 mil, samme størrelse leilighet på Bekkestua - 6.5 mil.

Rundt 100kvm rekkehus på Rykkinn er 4.4 mil, Vøyenenga 5.3 mil, Bekkestua 7.5 mil.

Man ser at Rykkinn har blant de laveste prisene per kvm i Bærum og det har absolutt en sammenheng med at området har veldig stor andel minoriteter og dårlig skoleomdømme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Drizzt skrev:

Hvis vi ser definisjonen av ordet ghetto, så ser vi: a part of a city, especially a slum area, occupied by a minority group or groups.

I så fall er områder hvor det er veldig mange minoriteter, dvs utlendinger, en ghetto. Dette gjenspeiles i lavere boligpriser og kvalitet på skoler, bl.a. hvis man ser på Oslo øst for eksempel. Nå titter jeg på finn og ser at:

90kvm leilighet på Rykkinn har prisantydning 3.8 mil, 80 kvm leilighet på Østerås 5.3 mil, samme størrelse leilighet på Bekkestua - 6.5 mil.

Rundt 100kvm rekkehus på Rykkinn er 4.4 mil, Vøyenenga 5.3 mil, Bekkestua 7.5 mil.

Man ser at Rykkinn har blant de laveste prisene per kvm i Bærum og det har absolutt en sammenheng med at området har veldig stor andel minoriteter og dårlig skoleomdømme. 

Eller fordi det er veldig usentralt og skyggefullt. Du tror at det var annerledes på 60-tallet før innvandringen skjøt fart, tro om igjen .Områder med problemer har alltid eksistert, fordi sosial ulikhet alltid har eksistert. 

Man trenger ikke være en sosialist for å se det. Jeg foretrekker Erna politisk.

Anonymkode: b236a...095

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Drizzt skrev:

Hvis vi ser definisjonen av ordet ghetto, så ser vi: a part of a city, especially a slum area, occupied by a minority group or groups.

I så fall er områder hvor det er veldig mange minoriteter, dvs utlendinger, en ghetto. Dette gjenspeiles i lavere boligpriser og kvalitet på skoler, bl.a. hvis man ser på Oslo øst for eksempel. Nå titter jeg på finn og ser at:

90kvm leilighet på Rykkinn har prisantydning 3.8 mil, 80 kvm leilighet på Østerås 5.3 mil, samme størrelse leilighet på Bekkestua - 6.5 mil.

Rundt 100kvm rekkehus på Rykkinn er 4.4 mil, Vøyenenga 5.3 mil, Bekkestua 7.5 mil.

Man ser at Rykkinn har blant de laveste prisene per kvm i Bærum og det har absolutt en sammenheng med at området har veldig stor andel minoriteter og dårlig skoleomdømme. 

70 m2 leilighet på Rykkinn 3.98,  slår godt den du fant på 90 til 3,8  

109 m2 leilighet til 4.89

Jeg har til gode å se rekkehus der går for under 5.  Jeg har vel vært på 4 visninger.

At Bekkestua er dyrt er ikke merkelig  har du vært der? Snittalderen er 79 år  😆😆

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, BMF skrev:

70 m2 leilighet på Rykkinn 3.98,  slår godt den du fant på 90 til 3,8  

109 m2 leilighet til 4.89

Jeg har til gode å se rekkehus der går for under 5.  Jeg har vel vært på 4 visninger.

At Bekkestua er dyrt er ikke merkelig  har du vært der? Snittalderen er 79 år  😆😆

 

Bekkestua er norges største gamlehjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, BMF skrev:

70 m2 leilighet på Rykkinn 3.98,  slår godt den du fant på 90 til 3,8  

 

 

Jeg finner ikke den du fant, men kanskje nyere bygning enn de gamle blokkene der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2020 den 17.00):

Mest sossete er de nederst ved sjøen, som Snarøya. Lengst oppe ved marka (Jar) er det mer av typen som også bor på Nordberg og slike steder. Mer akademiske, litt mindre snobbete. Men fortsatt snobbete. De rikeste områdene er øst i Bærum. I vest er det ganske normalt. 

Anonymkode: 192ef...000

Akademiske kan da så avgjort også være snobbete! Ånds-snobber kalles det vel

Anonymkode: 6d473...7d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 1.09):

Bærum er faktisk den kommunen i landet med flest traktorer. 😉

(Det er fakta, og ikke fleip.)

 

Anonymkode: 5440d...cd8

Flest registrerte traktorer ja pga div leasingselskaper som er på Lysaker (Bærum). Eier er leasingselskapet og traktor blir Bærum registrert. Men de kjører og leases/brukes andre steder i landet, feks Hamar. 

Anonymkode: 9182c...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 14.41):

Jar, Snarøya/Fornebu, Stabekk, Bekkestua, Haslum, Blommenholm og Hosle er ganske sossete strøk.

Eiksmarka og Østerås er veldig både og. 

Gjettum er sossete mot den ene siden (Haslum), men mer mot ghetto på andre siden (Dønski/Valler)

Valler, Løkeberg og Dønski er ghettoer

Kolsås, Sandvika, Rykkinn og Gullhaug er veldig delt. Noen områder med mye blokker, sosialklienter, kommunale boliger, mye innvandring, mens andre områder er mer normale.

Lommedalen/Bærums Verk er en blanding mellom soss og normale (ofte friluftsinteresserte og bønder) folk. 

Alt gjenspeiles godt i boligprisene. 

Anonymkode: 4c2b5...159

Løkeberg er ikke ghetto. Det er jo melkehvitt område med høyt utdannede mennesker, og barneskolen skårer best i Bærum. 

Anonymkode: 9182c...e9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke så snobbete på Jar. Det bor mennesker med normale inntekter her også.

 

Det er vel noen få snobber, men det er vel slik overalt.

Anonymkode: 5cc25...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 18.47):


Flytta til Vøyenenga for ett par år siden, hva mener du med at det er ghetto? Det er da helt normale folk her og et veldig fint område? :vetikke:

Anonymkode: 15628...f06

Vøynenga var getto når jeg vokste opp på 90 tallet.

men nå som det er ny ungdomsskole og bygd ut masse er det blitt finere. Men de fleste som er født og oppvokst vil nok se litt på vøynenga som getto 😅

Anonymkode: 7b15a...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/19/2020 at 3:48 PM, AnonymBruker said:

Bor på Fornebu (rett ved Snarøya) og opplever området som noe snobbete/sossete men det er en del vanlige/alminnelige folk som balanserer det ut. Er feks ikke alle som har Porsche, noen har Range Rover eller tesla istedenfor🤣😅

Anonymkode: c5c22...2b3

Tesla har veldig mange på Tveita også. Og noen har andre statusbiler. Det dreier seg vel litt om hva folk velger å bruke pengene på.

Anonymkode: a582c...0c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du legger i sossete.

Jeg vokste opp på Oslo vest, helt på grensen til Bærum. 

Jeg har alltid synes at "Blærum"-harselleringen er veldig underlig, for jeg har ikke oppfattet Bærum som spesielt snobbete eller sossete, i hvert fall ikke sammenliknet med enkelte bydeler på Oslo vest. Det man kan si om Bærum er imidlertid at det er ganske homogent. Bor du på Frogner har du et ganske internasjonalt miljø, med både kunstnere, advokater og finansfolk og mediebransje, norske og fra utlandet. Du har ghetto-deler som Rykkin, men utover det er kommunen ganske hvit og ganske middel- og øvre middelklasse. Og det er jo mange familier der, og ikke så mange aleneboende. 

Prisene har økt mange steder ettersom flere har flyttet ut. Eiendomsskatten i Oslo, samt rødgrønt styre har sendt flere over bygrensen. Jar var rimelig for tyve år siden, og er nå blitt dyrt, i hvert fall de store og godt beliggende eneboligene.

Eiksmarka, Hosle og Bekkestua er fortsatt ganske nøkterne steder. 

Anonymkode: ff753...f23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...