Gå til innhold

Hatefulle vitser fra venner og bekjente ​😠​


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker said:

En jeg kjenner holder faktisk på med noe lignende.     

Hun synes tydeligvis at det er helt UFATTELIG morsomt å begynne å klage over for eksempel overvektige mennesker. Ser man for eksempel Erna Solberg eller Trine Skei Grande på TV-skjermen (eller hos en eller annen nettavis) så kan du banne  at hun kommer med kommentarer av typen Fy pokker, så STYGGE folk altså! sånne feit folk burde virkelig "skamme seg" altså! og så kommer hun med en ekkel hånlatter. HA HA HA HA HA HA liksom. 

Men jeg har faktisk ett familie-medlem som har slitt en del med overvekt i ett par år nå. Hun skulle egentlig få ett barn, men som dessverre var dødfødt, og så har hun slitt temmelig mye med depresjon (av forskjellige årsaker) men de medisiner hun har fått på grunn av alle problemene hennes, "hjelper" selvfølgelig aldri mot overvekt. Snarere tvert imot! Hun opplever å liksom bli mer "oppblåst" gar yterligere opp i vekt på grunn av disse medisinene. 

Så hun ekle personen jeg kjenner (som bitcher så mye på grunn av overvektige mennesker) kan for eksempel lese en artikkel om Erna Solberg, og deretter  fortelle til mitt overvektige familie-medlem at Se på hun ufatteig STYGGE Erna Solberg da. Synes du ikke at sånne mennesker ser pokker så STYGGE ut? ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha! I hennes egen knøttlille hønsehjerne, så er hun selv garantert en "ufattelig morsom" person.  

Anonymkode: fb5ca...7cb

Men det hun holder på med er jo ikke humor/vitser, det er bare mobbing. Humor på bekostning av enkeltpersoner funker i parodiform, og da må det være godt gjennomført. Du kan ikke bare slenge på deg en parykk og rope «Jeg er Erna Solberg og jeg er tjukk!», satt på spissen. Kommer ikke på en eneste vinkling på Ernas vekt i vitseform jeg ville funnet morsom, og jeg ler av dead baby jokes. Jo mørkere humor, jo «smartere» må den være (se Netflixspesialen Jigsaw med Daniel Sloss for godt eksempel, eller Nanette med Hannah Gadsby). Platt og/eller ondskapsfull mørk humor funker ikke.

Anonymkode: d0da0...eec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke den ting jeg ikke kan spøke med andre om og vice versa. Dessverre er jeg veganer og må dermed tåle en haug med vitser om det. Jeg blir ikke krenka eller noe, de fleste er bare ikke så morsomme eller jeg har hørt de x antall ganger før. Om noen skulle komme med en god en så ler jeg selvfølgelig av den, selv om det går på min bekostning og handler om noe som jeg anser som helt grusomt. En vits er en vits, its not that deep. 

Anonymkode: 68dce...da1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men i hennes egne øyne, så er hun jo liksom "ufattelig morsom" hele tiden da!    

Å det er vel ikke akkurat "unormalt" at enkelte tullinger  forsøker å finne på ett eller annet "morsomt" på noen andre sin bekostning.                                      

Anonymkode: fb5ca...7cb

Men...nei.. det er jo ikke en vits dersom man kommer med et utsagn om at de er feite eller stygge. Om det hadde vært en fat-joke så hadde det jo vært noe annet, men som en annen skrev over her så er jo dette kun ekle utsagn. "Mørkhudede lukter vondt" er heller ikke en vits (ei heller sant btw) samme hvor mye man ler etterpå. "Stua mi er 22 kvardratmeter"  er heller ikke en vits. 

Anonymkode: 68dce...da1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å vitse om stereotyper.

Jeg blir aldri sinte på folk over en vits. Jeg dømmer folk utifra hvilke meninger og verdier de har. Det er to forskjellige ting. 

Anonymkode: f6414...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min bror er også homo og jeg syns ikke sånt er humor. 

Perverse vitser er heller ikke humor. Det er barnlig og vitner om umodenhet. Voksne mennesker som drar perverse vitser/grisevitser er folk jeg ikke orker å ha noe med å gjøre. Det er lavmål. Grenser mot lettere tilbakestående. 

Dette er humor for enkle sjeler... De mindre intelligente. Ingenting avslører mer om en persons karakter enn hva vedkommende syns er morsomt... 

Anonymkode: 5fb51...d2d

Jeg lurer veldig på hva som er humor for deg? Eller om du har en (intellektuell) vits på lager? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Nerine_ said:

Jeg lurer veldig på hva som er humor for deg? Eller om du har en (intellektuell) vits på lager? 

 

Ja, kom gjerne med en intelektuell vits! Har alltid lurt på hvoran de ser ut, sikker på at du har mange :) 

Anonymkode: 68dce...da1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, SPOCA said:

Jeg ser ikke helt hva som er problemer med å lage humor ut av fordommer jeg da, dette fordi det viser hvor dumt fordommer er. Jeg leser også vitsen noe annerledes enn deg virker det som.

Jeg ser det altså ikke som en videreføring av fordommer, men heller en slags latterliggjøring av fordommer og stereotyper. Jeg faller jo selv inn under fordommer og stereotyper, som de fleste mennesker. Og jeg kan godt le av de som måtte vitse om dem.

Jeg fortalte forresten vitsen til en nær kamerat som er homofil. Han lo og kommenterte: "hva så om det spiller på fordommer, det er jo sant!". Såeh. Jeg er ikke nødvendigvis enig med han i det (altså, jeg er ikke enig i at det er sant), men jeg kan jo se humoren, egentlig. 

Så er det jo bare å ta inn over seg at man har fordommer og at man generaliserer. 

Jeg tenker vel også at intensjon og kontekst har litt å si her jeg da. Jeg vet en del vil være uenig med meg i det, men dette minner meg litt om Stovner-revyen som fikk hard kritikk fordi den lagde humor ut av de fordommene mange av de lever under. Jeg synes revyen var knallbra, som løftet fram problemet med fordommene på en god og humoristisk måte, mens andre leste det som reinspikka rasisme. 

Vi får vel bare være uenige, rett og slett.

Men da sier du jo egentlig at humor kan brukes for å ramme og såre andre. Er det virkelig fortsatt ufarlig og gøy da? Jeg er enig med deg i at kontekst spiller inn. Sagt på et nynazistmøte er homovitsen en annen enn om den blir fortalt på et seminar om fordommer, satt på spissen. Kan være enig med deg i at i det siste eksemplet kan vitsen være morsom, men jeg syns fortsatt ikke den er noe å le av hvis den er ment for å sparke folk som ligger nede. Ser du forskjellen? Helt ok om du er uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker når jeg er i Sverige og får «norske vitser» slengt i fleisen! 
Eller i England og får høre hvor grusomme nordmenn er pga vikingtiden 😂

Muslimer trenger å få litt selvironi, glemme ære & krenkelse. Hvorfor skal vi gå på tåhev for deres selvhøytidelighet til dem selv og deres Gud?

Anonymkode: 95b7f...6fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler ikke av ondskapsfulle vitser. Noen ganger er det greit å si ifra og, andre ganger ikke. Var i et bryllup (sørpå) hvor jeg tipper jeg var eneste same. Et av underholdningsinnslagene var en samevits. (Om en forfylla same, den samme stereotypien man brukte for å rettferdiggjøre kolonisering, omvendelse til kristendom og internatpolitikken overfor samene.) De som giftet seg, var i min svigerfamilie og vet jo at jeg er same. De så min vei når vitsen ble fortalt, og jeg håper min reaksjon sa sitt. Jeg har selvsagt ikke behov å gjøre en større sak av det i en sånn setting (bryllup, alle koser seg, det er noens store dag), men man skylder aldri noen å le når de forteller vitser om noen i rommet. Her tror jeg heller ikke at det var ondskapsfullt ment, bare uvitende. 

Anonymkode: 67008...814

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: glemte å skrive inn min reaksjon: jeg lo bare ikke.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ler ikke av ondskapsfulle vitser. Noen ganger er det greit å si ifra og, andre ganger ikke. Var i et bryllup (sørpå) hvor jeg tipper jeg var eneste same. Et av underholdningsinnslagene var en samevits. (Om en forfylla same, den samme stereotypien man brukte for å rettferdiggjøre kolonisering, omvendelse til kristendom og internatpolitikken overfor samene.) De som giftet seg, var i min svigerfamilie og vet jo at jeg er same. De så min vei når vitsen ble fortalt, og jeg håper min reaksjon sa sitt. Jeg har selvsagt ikke behov å gjøre en større sak av det i en sånn setting (bryllup, alle koser seg, det er noens store dag), men man skylder aldri noen å le når de forteller vitser om noen i rommet. Her tror jeg heller ikke at det var ondskapsfullt ment, bare uvitende. 

Anonymkode: 67008...814

 

Anonymkode: 67008...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Kan synes litt mørk humor er morsomt. I hvert fall om det gjør narr av folk som faktisk er rasistiske, homofobi...etc. Man er ironisk eller sarkastisk, og mener ikke selv det de vitser om. 

Om noe er for drøyt for meg, så sier/skriver jeg bare "syntes ikke det var så morsomt, egentlig". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gramma skrev:

Men da sier du jo egentlig at humor kan brukes for å ramme og såre andre. Er det virkelig fortsatt ufarlig og gøy da? Jeg er enig med deg i at kontekst spiller inn. Sagt på et nynazistmøte er homovitsen en annen enn om den blir fortalt på et seminar om fordommer, satt på spissen. Kan være enig med deg i at i det siste eksemplet kan vitsen være morsom, men jeg syns fortsatt ikke den er noe å le av hvis den er ment for å sparke folk som ligger nede. Ser du forskjellen? Helt ok om du er uenig.

Nei, jeg synes derimot det er helt ugreit å bruke humor med den intensjon å såre andre. Det jeg derimot sier at det kan (skriver kan, fordi kontekst er viktig) være greit hvis intensjonen er god og ikke ment sårende. 

Så betyr ikke det at man ikke skal ta innover seg at andre kan bli såret. Og det må man selvfølgelig ta innover seg. Men problemet er at man kan bli såret av alt i dag, og det gjør humor vanskelig.

Men jeg mener at vi ikke kan stoppe humor på den bakgrunn at noen kan bli såret, ellers vil det snart ikke være humor igjen.

Jeg tenker nok også at de som blir såret også må lære seg å ta et steg tilbake, slik vi alle bør ha en ydmyk holdning til hverandre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes slikt er morsomt, og ler ekstra godt om det er pripne folk som prøver å si at det ikke er passende 🤣

Anonymkode: 6363b...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er helt greit å vitse om stereotyper.

Jeg blir aldri sinte på folk over en vits. Jeg dømmer folk utifra hvilke meninger og verdier de har. Det er to forskjellige ting. 

Anonymkode: f6414...a9b

Folks verdier kan komme til uttrykk på andre måter enn at de sier "dette er mine verdier: ...". Jeg tenker at folks verdier kommer ganske klart til uttrykk i måten de prater om andre på? Hvis noen slår en "pakkis"-vits på bekostning av pakistanere, forteller jo det ganske mye om deres verdier og holdninger.

Anonymkode: 67008...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på vitsen i seg selv og ikke minst konteksten. Anser meg selv som temmelig rund i kantene, men gidder ikke å le høflig av skikkelig oppgulp der avsender bare gjemmer seg bak «humor» når det er ganske tydelig at det er forankret i fordommer og fordømmelse. Er det ille nok ber jeg de vennlig om å holde drittkjeften sin lukket☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min bror er også homo og jeg syns ikke sånt er humor. 

Perverse vitser er heller ikke humor. Det er barnlig og vitner om umodenhet. Voksne mennesker som drar perverse vitser/grisevitser er folk jeg ikke orker å ha noe med å gjøre. Det er lavmål. Grenser mot lettere tilbakestående. 

Dette er humor for enkle sjeler... De mindre intelligente. Ingenting avslører mer om en persons karakter enn hva vedkommende syns er morsomt... 

Anonymkode: 5fb51...d2d

Jeg kan trekke på smilebåndet av slike vitser. Har også en tante som er lesbisk og kan fint tulle med henne om det. 

Har forøvrig 1 befalsutdannelse, 2 bachelor og 1 master. 

Men siden jeg trekker på smilebåndet av slike vitser så er jeg altså mindre intelligent og grenser mot å være lettere tilbakestående og en enkel sjel. 

Hva med deg frøken full på seg selv, få nå høre hvor suksessfull du er, i privatlivet og arbeidslivet. 

Anonymkode: f2d7e...232

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør DU når du hører hatefulle eller krenkende "vitser" fra venner og bekjente? Jeg vil egentlig ikke kalle det vitser, siden hat ikke er morsomt! 😠 Innholdet i dem kan være alt fra rasisme, homofobi, misogyny, islamofobi, transfobi, etc.

Sier du fra at slikt IKKE er greit? Eller er du stilltiende?

Husk at hvis du er stilltiende så er du med på å gjøre slikt hat akseptert.

Anonymkode: fdfb4...ffa

Det er jo det som er morsomt.

Så jeg sier ingenting imot, men drar gjerne spøken enda lenger. :)

Ekte humor er ikke hat, så man er ikke med på å gjøre hat akseptert. Det man er med på er å skape åpenhet og letthet rundt vanskelige og tunge tema. Det er humor.

Hva er det med nordmenn som ikke tåler satire, ironi og sarkasme? Jeg kan kødde mye mer om ISIS med mine muslimske venner enn jeg kan i min hvite venninnegjeng. Det er selvfølgelig forskjell på tid og sted, og å snakke om noen som ikke er tilstede, men likevel da. Vi må seriøst reise oss opp fra krenkekrakken.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en bekjent av meg som vitset om jøder og vedovner. Jeg reiste meg opp og gikk etter at jeg, på et ganske kraftig vis, sa hva jeg mente om en slik ytring. Har aldri snakket med vedkommende igjen.

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokl må ikke ta seg selv så høytidelig. Folk blir jo krenket  for alt mulig nå til dags. Før var både fysisk og psykisk glad vold en naturlig del av oppveksten. De fleste ble ikke ufør med ptsd diagnose fordi noen kom i skade for å kalle noen feit.

Anonymkode: 56766...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...