Gå til innhold

Hatefulle vitser fra venner og bekjente ​😠​


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør DU når du hører hatefulle eller krenkende "vitser" fra venner og bekjente? Jeg vil egentlig ikke kalle det vitser, siden hat ikke er morsomt! 😠 Innholdet i dem kan være alt fra rasisme, homofobi, misogyny, islamofobi, transfobi, etc.

Sier du fra at slikt IKKE er greit? Eller er du stilltiende?

Husk at hvis du er stilltiende så er du med på å gjøre slikt hat akseptert.

Anonymkode: fdfb4...ffa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er humor så synes jeg faktisk det er greit. Det kalles svart humor og er en stor ting for mange. Jeg er så absolutt ikke rasist, men klarer å skille rasisme og humor / satire. Synes ofte det er morsommere jo grovere og svartere det blir. Trenger ikke å være enig med vitsen for å forstå at det er morsomt å sette ting på spissen. Humor er så subjektivt.

Du må skille mellom humor og ekte meninger. Jeg kan spøke med mye som jeg ikke mener eller ville gjort i virkeligheten.

 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte homovitser. Jeg er lesbisk, og jeg syns lesbevitser er kjempemorsomt. Synd det er så få av dem. 

Men du spør hva vi gjør når vi hører hatefulle vitser. Vel, jeg ler. Hvis vitsene er morsomme nok:)

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man bli krenket av alt da? Jeg har masse homsevenner, min bror er homo og jeg er glad i folk uansett legning. Det betyr ikke at jeg ikke ler av dårlige vitser som denne feks. : Hvordan få fire homser til å sette seg...... Snu en krakk opp ned. 

Anonymkode: 6cd0b...fd8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør DU når du hører hatefulle eller krenkende "vitser" fra venner og bekjente? Jeg vil egentlig ikke kalle det vitser, siden hat ikke er morsomt! 😠 Innholdet i dem kan være alt fra rasisme, homofobi, misogyny, islamofobi, transfobi, etc.

Sier du fra at slikt IKKE er greit? Eller er du stilltiende?

Husk at hvis du er stilltiende så er du med på å gjøre slikt hat akseptert.

Anonymkode: fdfb4...ffa

Hva gjør DU når du hører slike vitser fra venner og bekjente, da? Begynner du å kjefte på dem? Løser det noe?

Vi bør kunne vitse og tulle med hverandre. Hvis ikke vi lenger kan det, så er vi virkelig ute og kjører.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man bli krenket av alt da? Jeg har masse homsevenner, min bror er homo og jeg er glad i folk uansett legning. Det betyr ikke at jeg ikke ler av dårlige vitser som denne feks. : Hvordan få fire homser til å sette seg...... Snu en krakk opp ned. 

Anonymkode: 6cd0b...fd8

Min bror er også homo og jeg syns ikke sånt er humor. 

Perverse vitser er heller ikke humor. Det er barnlig og vitner om umodenhet. Voksne mennesker som drar perverse vitser/grisevitser er folk jeg ikke orker å ha noe med å gjøre. Det er lavmål. Grenser mot lettere tilbakestående. 

Dette er humor for enkle sjeler... De mindre intelligente. Ingenting avslører mer om en persons karakter enn hva vedkommende syns er morsomt... 

Anonymkode: 5fb51...d2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes egentlig alt kan tulles med, med noen få unntak. 

For meg blir ditt innlegg ts et tegn i tiden over hvor krenka vi blir over alt mulig. En vits betyr ikke at man deler de verdiene, men heller at man kan se humoren i noe. Jeg mener det er veldig viktig.

Humor, gjerne galgenhumor og svart humor, er viktig for vår overlevelse. Det bringer oss sammen og kan virke støttende. Det kan ha ulike meninger og ulik betydning, men humor er viktig.

Som når mitt schizofrene familiemedlem spøker om at h*n faktisk er gærn, så må det være lov å le av det. Jeg ler da med familiemedlemmet, ikke av det. Det betyr ikke at jeg faktisk mener h*n er gærn hele tida, eller at jeg vil det vondt, men det er elementer av sannhet som får oss til å le.

Eller som mine venner som ble rammet av Utøya-massakren. Jeg mistet mange venner den dagen, men i etterkant ble humor svært viktig. Humor tar brodden av vonde hendelser og som gjør den mer levelig. Å le kan ha en helende effekt i en tid hvor man aldri får se de man er glad i igjen.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min bror er også homo og jeg syns ikke sånt er humor. 

Perverse vitser er heller ikke humor. Det er barnlig og vitner om umodenhet. Voksne mennesker som drar perverse vitser/grisevitser er folk jeg ikke orker å ha noe med å gjøre. Det er lavmål. Grenser mot lettere tilbakestående. 

Dette er humor for enkle sjeler... De mindre intelligente. Ingenting avslører mer om en persons karakter enn hva vedkommende syns er morsomt... 

Anonymkode: 5fb51...d2d

Og jeg er helt uenig. Jeg mener derimot at humor viser både intelligens og evne til å se ting i en større kontekst. 

Det flotte med humor er at det kan gi en ny kontekst, og det kan også gi ny mening. Men det kan samtidig virke helende eller ta brodden i vonde situasjoner. 

Og det er jo ikke du som sitter med en humorfasit. Humor er helt elementært i mennesket, og helt naturlig.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SPOCA skrev:

Og jeg er helt uenig. Jeg mener derimot at humor viser både intelligens og evne til å se ting i en større kontekst. 

Det flotte med humor er at det kan gi en ny kontekst, og det kan også gi ny mening. Men det kan samtidig virke helende eller ta brodden i vonde situasjoner. 

Og det er jo ikke du som sitter med en humorfasit. Humor er helt elementært i mennesket, og helt naturlig.

Den type humor jeg nevner tegner på lav intelligens, og som Ts nevner, spesielt hvis det støter noen eller oppleves som hatefull humor. 

For hvem er disse vitsene? For at personen selv prøver å være morsom og er den eneste som ler av sine egne vitser? 

F eks en venn av meg kom med en skeiv kommentar som for han var hysterisk morsom... den var så på kanten og pervers at jeg ble kvalm. Incest og pedofili vitser er ikke humor. Samme som å tulle med krigsofre eller alenemødre/enker... Du skal være passe psyk for å synes at slikt er gøy... 

Anonymkode: 5fb51...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min bror er også homo og jeg syns ikke sånt er humor. 

Perverse vitser er heller ikke humor. Det er barnlig og vitner om umodenhet. Voksne mennesker som drar perverse vitser/grisevitser er folk jeg ikke orker å ha noe med å gjøre. Det er lavmål. Grenser mot lettere tilbakestående. 

Dette er humor for enkle sjeler... De mindre intelligente. Ingenting avslører mer om en persons karakter enn hva vedkommende syns er morsomt... 

Anonymkode: 5fb51...d2d

Så homovitser er ikke morsomt.  Ok. Er blondinevitser innenfor? Norsken, dansken og svensken-vitser ? Er man krenkbar nok, så vil man finne nesten alle vitser støtende. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hannah80 skrev:

Så homovitser er ikke morsomt.  Ok. Er blondinevitser innenfor? Norsken, dansken og svensken-vitser ? Er man krenkbar nok, så vil man finne nesten alle vitser støtende. 

Klarer du ikke å finne bedre vitser enn noe så simpelt? 

Anonymkode: 5fb51...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den type humor jeg nevner tegner på lav intelligens, og som Ts nevner, spesielt hvis det støter noen eller oppleves som hatefull humor. 

For hvem er disse vitsene? For at personen selv prøver å være morsom og er den eneste som ler av sine egne vitser? 

F eks en venn av meg kom med en skeiv kommentar som for han var hysterisk morsom... den var så på kanten og pervers at jeg ble kvalm. Incest og pedofili vitser er ikke humor. Samme som å tulle med krigsofre eller alenemødre/enker... Du skal være passe psyk for å synes at slikt er gøy... 

Anonymkode: 5fb51...d2d

Jeg skrev "med noen unntak". Unntak for min del er blant annet pedofili.

Jeg skriver ut fra en generell kontekst. Problemet er at man reagerer forskjellig og har ulik humor, og det er her jeg mener man må se litt "utover seg selv". Det betyr at det som oppleves hatefullt for deg, ikke nødvendigvis er det for meg.

Det er ikke nødvendigvis slik at humoren i seg selv er problemet, men heller at mennesker tolker ut fra sin kontekst.

Jeg synes det som derimot er en uting å tillegge andre meninger utfra sin virkelighetsoppfatning av humor, og kalle dem det ene eller det andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør DU når du hører hatefulle eller krenkende "vitser" fra venner og bekjente? Jeg vil egentlig ikke kalle det vitser, siden hat ikke er morsomt! 😠 Innholdet i dem kan være alt fra rasisme, homofobi, misogyny, islamofobi, transfobi, etc.

Sier du fra at slikt IKKE er greit? Eller er du stilltiende?

Husk at hvis du er stilltiende så er du med på å gjøre slikt hat akseptert.

Anonymkode: fdfb4...ffa

Kan du gi mere konkrete eksempler? Jeg har ikke hørt så mange sånne vitsen som jeg kommer på nå. Men at familie, venner eller andre har kommet med krenkende ytringer om diverse folk kan jeg skrive under på. Er å kalle noen for hemoborer hatefullt og krenkende? Sier ifra om det går for langt selvfølgelig. 

Anonymkode: 7b9c2...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er av den oppfatning om at man kan vitse om alt fra regnbuer til krybbedød. Humor har ofte et offer, enten det er deg selv, den du snakker med eller en tredjepart. Vitser om stereotypier innenfor ulike folkegrupper, fenomener og samfunn er stort sett bare gøy, med mindre de har som hensikt å henge ut enkeltindivider. Alt er selvsagt avhengig av kontekst. Vitser som rammer enkeltindivid kan også funke, men det krever en viss innsikt og kjennskap til personen. Jeg kommer ikke med en fat-joke dersom jeg vet at du du er veldig selvbevisst angående kroppsvekten din. Men å le av overvektige som folkegruppe er derimot bare gøy. Igjen, det er avhengig av kontekst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den type humor jeg nevner tegner på lav intelligens, og som Ts nevner, spesielt hvis det støter noen eller oppleves som hatefull humor. 

For hvem er disse vitsene? For at personen selv prøver å være morsom og er den eneste som ler av sine egne vitser? 

F eks en venn av meg kom med en skeiv kommentar som for han var hysterisk morsom... den var så på kanten og pervers at jeg ble kvalm. Incest og pedofili vitser er ikke humor. Samme som å tulle med krigsofre eller alenemødre/enker... Du skal være passe psyk for å synes at slikt er gøy... 

Anonymkode: 5fb51...d2d

Beklager avsporing, men har vi kommet til det punktet at alenemødre havner i samme kategori som krigsofre nå? 
Uansett blir jeg nysgjerrig på hvilke hvilke vitser på høyt intelligent nivå du har å komme med?

Tilslutt vil jeg si at jeg synes det er krenkende og drøyt av deg å si at de som er lettere tilbakestående har dårlig humor. 

Anonymkode: b7aeb...790

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den type humor jeg nevner tegner på lav intelligens, og som Ts nevner, spesielt hvis det støter noen eller oppleves som hatefull humor. 

For hvem er disse vitsene? For at personen selv prøver å være morsom og er den eneste som ler av sine egne vitser? 

F eks en venn av meg kom med en skeiv kommentar som for han var hysterisk morsom... den var så på kanten og pervers at jeg ble kvalm. Incest og pedofili vitser er ikke humor. Samme som å tulle med krigsofre eller alenemødre/enker... Du skal være passe psyk for å synes at slikt er gøy... 

Anonymkode: 5fb51...d2d

Alenemødre? Du sammenligner alenemødre med krigsofre og enker? Du burde ikke uttale deg om andres intelligens. 

Anonymkode: 77fc0...92e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, SPOCA said:

Og jeg er helt uenig. Jeg mener derimot at humor viser både intelligens og evne til å se ting i en større kontekst. 

Det flotte med humor er at det kan gi en ny kontekst, og det kan også gi ny mening. Men det kan samtidig virke helende eller ta brodden i vonde situasjoner. 

Og det er jo ikke du som sitter med en humorfasit. Humor er helt elementært i mennesket, og helt naturlig.

Men innlegget du svarer på kommenterer jo denne vitsen: Hvordan få fire homser til å sette seg...... Snu en krakk opp ned. 

Hva slags større kontekst mener du den setter homofili i? Humoren i vitsen spiller på en fordom om at homofile er overseksualiserte vesen, "ikke som oss andre". Ja, det er humor, men humor kan være både platt og videreføre fordommer, som alle andre ting vi sier. Enig i at humor (og homovitser!) kan vise fram fordommer og kan bryte dem ned, men jeg går ikke kategorisk med på at all humor er ufarlig, spesielt ikke når den sparker mot folk som opplever masse hat for den de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør DU når du hører hatefulle eller krenkende "vitser" fra venner og bekjente? Jeg vil egentlig ikke kalle det vitser, siden hat ikke er morsomt! 😠 Innholdet i dem kan være alt fra rasisme, homofobi, misogyny, islamofobi, transfobi, etc.

Sier du fra at slikt IKKE er greit? Eller er du stilltiende?

Husk at hvis du er stilltiende så er du med på å gjøre slikt hat akseptert.

Anonymkode: fdfb4...ffa

Nei, ikke nødvendigvis.

Samme vits fortalt av to forskjellige personer kan være to helt forskjellige ting.

Publikummet spiller også inn.

Jeg ler ikke hvis jeg oppfatter hat. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gramma skrev:

Men innlegget du svarer på kommenterer jo denne vitsen: Hvordan få fire homser til å sette seg...... Snu en krakk opp ned. 

Hva slags større kontekst mener du den setter homofili i? Humoren i vitsen spiller på en fordom om at homofile er overseksualiserte vesen, "ikke som oss andre". Ja, det er humor, men humor kan være både platt og videreføre fordommer, som alle andre ting vi sier. Enig i at humor (og homovitser!) kan vise fram fordommer og kan bryte dem ned, men jeg går ikke kategorisk med på at all humor er ufarlig, spesielt ikke når den sparker mot folk som opplever masse hat for den de er.

Jeg ser ikke helt hva som er problemer med å lage humor ut av fordommer jeg da, dette fordi det viser hvor dumt fordommer er. Jeg leser også vitsen noe annerledes enn deg virker det som.

Jeg ser det altså ikke som en videreføring av fordommer, men heller en slags latterliggjøring av fordommer og stereotyper. Jeg faller jo selv inn under fordommer og stereotyper, som de fleste mennesker. Og jeg kan godt le av de som måtte vitse om dem.

Jeg fortalte forresten vitsen til en nær kamerat som er homofil. Han lo og kommenterte: "hva så om det spiller på fordommer, det er jo sant!". Såeh. Jeg er ikke nødvendigvis enig med han i det (altså, jeg er ikke enig i at det er sant), men jeg kan jo se humoren, egentlig. 

Så er det jo bare å ta inn over seg at man har fordommer og at man generaliserer. 

Jeg tenker vel også at intensjon og kontekst har litt å si her jeg da. Jeg vet en del vil være uenig med meg i det, men dette minner meg litt om Stovner-revyen som fikk hard kritikk fordi den lagde humor ut av de fordommene mange av de lever under. Jeg synes revyen var knallbra, som løftet fram problemet med fordommene på en god og humoristisk måte, mens andre leste det som reinspikka rasisme. 

Vi får vel bare være uenige, rett og slett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man bli krenket av alt da? Jeg har masse homsevenner, min bror er homo og jeg er glad i folk uansett legning. Det betyr ikke at jeg ikke ler av dårlige vitser som denne feks. : Hvordan få fire homser til å sette seg...... Snu en krakk opp ned. 

Anonymkode: 6cd0b...fd8

Hvordan få fire hetero kvinner til å sette seg...... Snu en krakk opp ned.

Er vitsen fortsatt morsom? Den har samme utgangspunkt. 

Anonymkode: af4fe...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...