Gå til innhold

Dere som må vite alt om andre, hvorfor? Graver og spør. Utrolig uhøflig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir så lei av slike frekke folk, som spør om alt mulig. Er du en kollega så skal du ikke legge deg borti privatlivet til andre kollegaer, men du lar heller hver enkelt dele det de ønsker.

Jeg kaller det dårlig sosiale antenner, det er ikke alt man spør om.

Anonymkode: 472ff...d0c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Jeg er en som spør endel, men det er jo fordi jeg genuint vil lære andre å kjenne. Kan ikke fordra meningsløst pjatt om vær og vind. Da er jeg dønn uinteressert i deg om jeg ikke spør.

Syns du det er ubehagelig med fortrolighet?

Anonymkode: 1ccd0...7d3

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser man interesse for folk er det feil, og gjør man det ikke er man kald og overlegen. Det skal ikke være lett, altså. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en veldig nysgjerrig person, så jeg spør nok om mye, men hvis en person føler seg ukomfortabel og sier det til meg så stopper jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Jeg er en som spør endel, men det er jo fordi jeg genuint vil lære andre å kjenne. Kan ikke fordra meningsløst pjatt om vær og vind. Da er jeg dønn uinteressert i deg om jeg ikke spør.

Syns du det er ubehagelig med fortrolighet?

Anonymkode: 1ccd0...7d3

Du er nok et menneske med litt dårlige sosiale evner, å bli kjent er noe man gjær naturlig. 2 mennesker som finner hverandre mentalt, grave og spørre er feil måte.

Men er vel typisk norsk, å grave. Legge seg borti alt hva andre gjør.

Anonymkode: 472ff...d0c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, pappa messi skrev:

Jeg er en veldig nysgjerrig person, så jeg spør nok om mye, men hvis en person føler seg ukomfortabel og sier det til meg så stopper jeg.

Er jo du som skal stoppe selv, se at det du driver med er å gå for langt.

Anonymkode: 472ff...d0c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt man skal bli sur og krenka over 🤦🏼‍♀️😂

Anonymkode: aeb5d...c43

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er vel typisk norsk, å grave. Legge seg borti alt hva andre gjør.

Anonymkode: 472ff...d0c

Og når vi snakker mindre og ikke spør ut folk om alt mulig, er det "nordmenn er så tause, sure og kalde, bryr seg ikke om andre".

Anonymkode: b723d...e4d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, er et lite avhør hver gang man møter noen. eksempel på en samtale jeg har hatt 100 ganger

- Så hva jobber du som? 

* Renholder (jeg er stjerne)

- Men har du utdannelse eller hvilke skole gikk du på? 

Samtale 2

- Har du barn eller?

* Nei

- Hvor gammel er du?

* 30...

- Har du mann eller, kan du få barn, nei du er vel en sånn person som ikke liker barn, er du hetro? 

Oppegående mennesker! Snakk om været eller så kan du jo spørre om hva etternavnet mitt er før du invaderer, og nei, jeg har å si høffelig at dette er litt mye men det oppfattes ikke eller så blir det for vanskelig. Trodde lenge dette var normalen for smalltalk jeg, er det ikke det? 😄 Langt innlegg men det irriterer meg.

Anonymkode: d41d7...cfa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo du som skal stoppe selv, se at det du driver med er å gå for langt.

Anonymkode: 472ff...d0c

ja jeg sa jo at jeg stopper hvis personen følte seg ukomfortabel. 🤨 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ufint å spør om dypt personlige ting, som sykdomshistorie og andre sensitive tema. 

Andre ting, som går på å bli kjent med noen, er overhodet ikke uhøflig. Det er helt normalt. Tenk så trist dersom man jobber sammen med folk man overhodet ikke kjenner! Snakke om været og kakeoppskrifter? Nei takk. 

Anonymkode: 8158a...6c1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, pappa messi skrev:

ja jeg sa jo at jeg stopper hvis personen følte seg ukomfortabel. 🤨 

Ja oppfatter du det? Få sier det direkte, da har du virkelig tråkka dem på tærne. 

Anonymkode: d41d7...cfa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare fra hvis jeg ikke svare på et spørsmål, folk respekterer det. Det er jo jeg som må sette mine grenser. 

Herregud, folk tolker jo alt i verste mening og blir krenka over alt mulig.

 

 

Anonymkode: 4138f...3eb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Jeg er en som spør endel, men det er jo fordi jeg genuint vil lære andre å kjenne. Kan ikke fordra meningsløst pjatt om vær og vind. Da er jeg dønn uinteressert i deg om jeg ikke spør.

Syns du det er ubehagelig med fortrolighet?

Anonymkode: 1ccd0...7d3

Nei, men jeg vil bestemme selv hvem jeg er fortrolig med og når og jeg opplever folk som spør og graver som invaderende. 

39 minutter siden, pappa messi skrev:

Jeg er en veldig nysgjerrig person, så jeg spør nok om mye, men hvis en person føler seg ukomfortabel og sier det til meg så stopper jeg.

 

2 minutter siden, pappa messi skrev:

ja jeg sa jo at jeg stopper hvis personen følte seg ukomfortabel. 🤨 

Du skriver jo selv at personen må si det til deg før du forstår at vedkommende føler seg ukomfortabel. Det vitner faktisk om utrolig dårlige sosiale antenner og slike personer gir meg lyst til å gjemme meg når jeg ser dem f.eks. i butikken. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Jeg er en som spør endel, men det er jo fordi jeg genuint vil lære andre å kjenne. Kan ikke fordra meningsløst pjatt om vær og vind. Da er jeg dønn uinteressert i deg om jeg ikke spør.

Syns du det er ubehagelig med fortrolighet?

Anonymkode: 1ccd0...7d3

Fortrolighet oppstår over tid mellom to personer som føler seg trygge på hverandre og ønsker å dele personlige ting. Det er ikke noe du kan tvinge fram ved å stille mange og private spørsmål - for mange (meg inkludert) vil det heller virke mot sin hensikt. Ekte fortrolighet er flott, det som er ubehagelig er folk jeg knapt kjenner som stiller inngående spørsmål om privatlivet mitt og ikke skjønner når de går for langt.

De nærmeste kollegaene mine vet mye om meg - fordi det kommer naturlig fram i samtaler når vi tilbringer såpass mye tid sammen, ikke fordi vi driver forhør.  

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er greit å spørre folk enkle spørsmål for å lære dem å kjenne, uten at man behøver å stille invasive, dyptpløyende spørsmål når man nettopp har møtt dem. Alt i små doser.

Det finnes riktignok noen med litt mangelfulle sosiale antenner som tenker det er greit å foreta et slags kryssforhør av mennesker de ikke kjenner noe særlig, men de hører etter min erfaring til unntakene.

 

Anonymkode: acd32...22a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, youcancallmejune skrev:

Viser man interesse for folk er det feil, og gjør man det ikke er man kald og overlegen. Det skal ikke være lett, altså. 

Det er forskjell på å f.eks spørre «Hvor bor du? Trives du der?» og det å i tillegg stille spørsmål som «Hva betalte du for boligen din? Hvor mange kvadratmeter er den?»

Anonymkode: acd32...22a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordrar ikke sånne folk. Har noen i familien dessverre. Unngår dem.

Anonymkode: 28a0a...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessert i mennesker. Liker å bli godt kjent. Men spør selvfølgelig ikke om noe som jeg ikke har noe med: sexliv, økonomi...etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Blir så lei av slike frekke folk, som spør om alt mulig. Er du en kollega så skal du ikke legge deg borti privatlivet til andre kollegaer, men du lar heller hver enkelt dele det de ønsker.

Jeg kaller det dårlig sosiale antenner, det er ikke alt man spør om.

Anonymkode: 472ff...d0c

Veldig vanskelig å vite hva som irriterer deg, du gir jo ingen eksempel på hvilke spørsmål som du anser som frekke. Jeg synes ikke det er unaturlig å spørre kolleagaer jeg spiser lunsj med om hva de skal gjøre i helgen. Er det innenfor eller utenfor? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...