AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #61 Skrevet 14. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det skal de selvfølgelig ikke, men mange ser ut til å mene det. «Får ikke jeg, så skal ikke andre få heller, uavhengig av om jeg trenger eller ikke. Meg, meg, meg» Anonymkode: 14748...2f1 Her ser jeg få som skriver det. Men skal de uføre få mer, så gjør det så mange ikke har råd til å jobbe, pga de må betale mer skatt. Ja jeg får 23000 utbetalt pr mnd. Mye av det går rett til utgift for å komme seg på jobb. Så fakta er at uføre ofte kan leve for mer enn en som tjener penger til staten. Man bør være J glad for at man bor et sted der man får penger når man ersyk, i stedet for å klage på summen. Jeg vil ikke få mer som pensjonist, etter å ha gitt samfunnet mye penger i løpet av livet. Er det rettferdig? Nei, men jeg synes det er verdt det for at syke skal få litt. Men den dagen jeg kan tjene like mye på å være ufør, så gidder ikke jeg jobbe med mine sykdommer. Anonymkode: 3882b...7a6 19
anonym 4545 Skrevet 14. november 2020 #62 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns det er nok Hvorfor mener du at det ikke skal lønne seg å jobbe? Anonymkode: c93fb...3e5 Man kan snu på det - hvorfor skal ikke en syk person ha samme levestandard som de friske? 7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #63 Skrevet 14. november 2020 Jeg syntes det er urettferdig at ung ufør skal få mer utbetalt enn vanlig ufør. Blir du ufør i voksen alder har du bidratt økonomisk til samfunnet, noe en ung ufør som aldri har jobbet har gjort. Er du voksen har du sannsynligvis høyere utgifter også. Er selv "vanlig ufør" og får utbetalt 15000 etter skatt. Jeg er økonomisk avhengig av min mann og min mor, da ting ikke går rundt. Skulle gjerne hatt 18000 i mnd. Anonymkode: c130b...d53 17
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #64 Skrevet 14. november 2020 Jeg ser vi er litt uenige her i denne tråden. Vi kan kanskje bli enige om 22 500, det bør være minimum utbetalt? Anonymkode: 353bf...cb7
Marwin Skrevet 14. november 2020 #65 Skrevet 14. november 2020 Det folk i dette forumet virket glömma att de flesta som är uföre är det av en grund, sen ugöre satsen räknas ut igrån din tidigare intekt för att du inte ska gå en gigantiskt ändring viss du mot all förmodan blir uför, og vissa får utbetalt betydligt mindre en 18 og vissa får mer, jag tror sattserna är rimliga utan att ha satt mog in i det veldigt. 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #66 Skrevet 14. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor på landsbygda. Hvorfor skulle det være kollektiv her? Merkeligste jeg har hørt. Kollektiv finnes på steder med studietilbud. Anonymkode: 40012...bf2 Jeg bor på bygda og det er kollektiver her. Null studietilbud Anonymkode: c93fb...3e5 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #67 Skrevet 14. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Bor på landsbygda. Hvorfor skulle det være kollektiv her? Merkeligste jeg har hørt. Kollektiv finnes på steder med studietilbud. Anonymkode: 40012...bf2 Gå bare inn på Finn.no, du. Masse rom til 3000kr/mnd, da sitter du igjen med 15000kr/mnd. Om du ikke klarer deg med dette bør du se på ditt forbruk. Anonymkode: d70c7...4be 13
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #68 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er én ting at de som ikke jobber har mindre inntekt; men det er en annen ting at så mange av de som ikke jobber, har flere utgifter som de ikke kan velge bort. Derfor tenker jeg en rabatt på helsetjenester kunne hjulpet mange uføre. Anonymkode: 137d5...c32 Jeg og mange med meg er kronikere selv om vi står i jobb. Det å tro at alle som jobber er friske er veldig naivt. Anonymkode: 3882b...7a6 29
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #69 Skrevet 14. november 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: 18000,- kan jo være i minste laget for et menneske. Hvis man er singel, og det skal dekke bolig, strøm, nett, tlf, tannlege, lege, mat og andre ting alle må ha. Lønner seg nok å ikke bo i dyre byer. Målet er jo at man skal klare å betale alt for det som utbetales, men at det ikke skal være penger nok til luksus. Du må nok se langt etter frisør, klær, skjønnhetssalonger, kunstige vipper og negler, kafé, restaurant, kino osv. Man må lære seg å være økonomisk. Mange uføre er avhengig av bil. Jeg bor på landet, uten offentlig kommunikasjon. Men er heldigere enn deg, siden jeg jobbet fulltid i over 20 år, og har en mann som tjener veldig godt. Som ung ufør må du lære deg å være ekstremt økonomisk. Anonymkode: 0b67d...185 Tror de færreste tar seg råd til kunstige vipper, negler og det andre du nevner, men de går likevel til frisør, og har store utgifter til lege og medisiner, pluss transport. 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva skal de "syke" bruke disse pengene på, da? Etter å ha lest mange innlegg her på KG så virker det som alle stakkar uføre ligger i senga og vrir seg i smerte, og etter å ha skrevet et innlegg her på KG så er det helt utmattet og må bare legge seg igjen. Det skal lønne seg å arbeide. Uføre får nesten lik utbetaling som Rema og Kiwi ansatte. Virker som de sitter igjen med mer siden de ikke har transportutgifter o.l. Anonymkode: 28597...a38 Uføre har utgifter til transport. Hvilken verden lever du i? 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spiller ingen rolle. Han på rema skaper verdier, mens han på trygd ikke skaper noen ting. Tvert i mot har han brukt en studieplass i mange år, betalt av skattepengene, uten at samfunnet får tilbake kompetansen det har betalt for. Anonymkode: a7d6b...fae Snart kan han på Rema bli overflødig, maskiner og selvbetjente kasser tar over. Hva sier han da? 13 minutter siden, Chomsky89 skrev: Er folk med ung ufør som har 23-25000. Ung ufør er ikke et bestemt beløp. Mener det er et bestemt beløp? 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uføre betaler nesten ingen skatt + at de ved skatteoppgjøret får igjen ihvertfall det de har betalt, hvis ikke mer... Anonymkode: f309c...fe9 Uføre betaler samme skatt som de i jobb. Anonymkode: 986df...8e5 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #70 Skrevet 14. november 2020 Akkurat nå, Marwin skrev: Det folk i dette forumet virket glömma att de flesta som är uföre är det av en grund, sen ugöre satsen räknas ut igrån din tidigare intekt för att du inte ska gå en gigantiskt ändring viss du mot all förmodan blir uför, og vissa får utbetalt betydligt mindre en 18 og vissa får mer, jag tror sattserna är rimliga utan att ha satt mog in i det veldigt. Uføresatsen i Norge er helt grei. Ikke noe man blir rik av og ikke noe man sulter ihjel av. De med god råd tegner uføreforsikring og lever godt etter ufør også. Anonymkode: 3882b...7a6 11
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #71 Skrevet 14. november 2020 Hvilken skatter skal økes for å utbetale mere i stønader? Anonymkode: 2e26a...38f 11
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #72 Skrevet 14. november 2020 14 minutter siden, OPIgirl skrev: Hvorfor skal de som er uføre ha dårligere livskvalitet enn de som jobber? Så du mener at uføre skal ha bedre lønn enn lavtlønnsyrkene i Norge? Anonymkode: c00e1...dfc 20
I Grosny Skrevet 14. november 2020 #73 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, SS skrev: Det må vel lønne seg å jobbe i et samfunn? Jeg har mye ansvar på jobb, og utbetalt ca 30' i måneden. Vet ikke hvor mye skatt man må betale på ufør. Men synes ikke utbetaling på i underkant av 20' høres lite ut. Ta bort 11000 fra inntekten din og sjekk hva du må kutte av utgifter for å få det til å gå rundt. Da får du en pekepinn på hvor mye 19000 er. Eller, sett av 11000 fast til sparing og se om det funker. Uførhet drar vel også med seg andre utgifter, slik at regnestykket blir stussligere enn det vi først tenker. 7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #74 Skrevet 14. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Uføre betaler nesten ingen skatt + at de ved skatteoppgjøret får igjen ihvertfall det de har betalt, hvis ikke mer... Anonymkode: f309c...fe9 Vet ikke hvor du har dette fra? Ut fra bruttoinntekt er det samme skattetrekk på uføretrygd som på arbeidsinntekt. Ved for mye innbetalt skatt, får man igjen dette på skatteoppgjør, akkurat som på arbeidsinntekt. Ikke en krone mer. Og ja - jeg er klar over at dette egentlig er Staten som flytter sine penger hit og dit. Anonymkode: 137d5...c32 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #75 Skrevet 14. november 2020 Dere som mener det skal lønne seg å jobbe. Dere må tenke hva dere ville ønsket å tjene om dere fikk en murstein i hodet i morgen og ikke kom seg tilbake i arbeidslivet. Anonymkode: a6fb9...c1f 9
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #76 Skrevet 14. november 2020 Min samboer er ung ufør og får utbetalt omtrent 18-19.000 pr måned. Det går helt fint. Det er selvfølgelig ikke noe luksusliv, men det holder til det absolutt nødvendige og enda litt til. Skal vi eksempelvis reise eller kjøpe noe dyrt (tv, hvitevarer ol) må han spare. Men det må man forvente. Endel i jobb må jo også spare. Han klarte seg også greit som singel før det ble to om utgiftene. Jeg mener at alle burde ha råd til nødvendige utgifter og i tillegg kunne gå på kino eller ut å spise innimellom. Men det har man råd til som ung uføre om man prioriterer. Anonymkode: 01b3b...ebb 15
anonym 4545 Skrevet 14. november 2020 #77 Skrevet 14. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gå bare inn på Finn.no, du. Masse rom til 3000kr/mnd, da sitter du igjen med 15000kr/mnd. Om du ikke klarer deg med dette bør du se på ditt forbruk. Anonymkode: d70c7...4be Håpløst, hvorfor skal ikke en syk person ha ok bolig. Ser det er lett å sette seg på sin høye hest når det gjelder å kommentere en svak gruppe i samfunnet. 7
Gjest O.G. Skrevet 14. november 2020 #78 Skrevet 14. november 2020 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes det er urettferdig at ung ufør skal få mer utbetalt enn vanlig ufør. Blir du ufør i voksen alder har du bidratt økonomisk til samfunnet, noe en ung ufør som aldri har jobbet har gjort. Er du voksen har du sannsynligvis høyere utgifter også. Er selv "vanlig ufør" og får utbetalt 15000 etter skatt. Jeg er økonomisk avhengig av min mann og min mor, da ting ikke går rundt. Skulle gjerne hatt 18000 i mnd. Anonymkode: c130b...d53 Ingenting som heter ung ufør. Det som derimot er riktig er at man kan få et tillegg til grunnuføretrygden hvis man oppfyller visse kriterier. Endret 14. november 2020 av O.G.
Gjest Skrevet 14. november 2020 #79 Skrevet 14. november 2020 Nei, absolutt ikke. Det har vi ikke råd til. Folk kommer seg senere og senere inn i arbeidslivet pga kravene til høyere utdanning. Fler og fler blir trygdede og står utenfor arbeidslivet. Vi får fler og fler pensjonister hvert år. Norge har snart ikke råd til dette. Vi kan ikke drive og øke satsene til uføretrygdede i disse tider.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #80 Skrevet 14. november 2020 Akkurat nå, O.G. skrev: Ingenting som heter ung ufør. Det som derimot er riktig er at man kan få et tillegg til uføretrygden på rundt 12000NOK hvis man oppfyller visse kriterier. Jo, det er absolutt noe som heter ung ufør. Anonymkode: 820a0...507 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå