Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du er lavtlønnet og fordi du er kronisk syk kan du ikke bytte jobb? Hvis det er slik så er det jo nettopp slik jeg mener. Det er faktisk ikke så enkelt alltid. Men med logikken "at det skal lønne seg å jobbe" så får ikke de uføre lov til å ha meninger om inntekten deres uten å bli hetses. At det "skal lønne seg å ta høyere utdannelse" stemmer heller ikke da flere med lav eller ingen utdanning tjener høyere enn de med bachelor og mastergrad. Men betyr det at motivasjonen til de som tar høyere utdannelse med lav lønn forsvinner? Nei. Så hvorfor skal plutselig motivasjonen til lavtlønnede forsvinne når uføretrygdete ønsker litt høyere inntekt? Det er jo like urettferdig at mennesker uten utdanning eller fagbrev skal ha høyere lønning enn de som har tatt høyere utdannelse, som at minste uføretrygdete skal ha høyere lønning enn en helsefagarbeider. Hvis alt skal være 100% rettferdig skal de uten utdanning ha lavest lønn, så kommer minste uføretrygdete, ung ufør, fagbrev, bachelor, master, doktorgrad. Men slik fungerer ikke samfunnet.

Anonymkode: ba3bb...b32

Alle har rett til sine meninger, men man må tåle å bli møtt med argumenter og diskusjon uten å anklage motparten for hets.

I dag er det liten forskjell på de lavest lønnede og enkelte uføre. Det kan utfordre motivasjonen til å stå i jobb fordi incentivet lønn er borte. Da kan veien til AAP og deretter ufør bli forlokkende. Skjer dette i stort monn, noe jeg mener er en realitet, så skaper det en stadig større belastning på en allerede presset stat. 

Trygdebobla må være trang og litt kummerlig for at man i det hele tatt skal kunne ha dette sikkerhetsnettet. Sånn er det bare.

Anonymkode: d90f6...649

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, PetterKanin skrev:

Men disse jobbene er isolert sett utgifter for samfunnet, noe lvinner må lære å forholde seg til. Det er ingen i dag som nekter kvinner å gå inn i mannsdominerte yrker, men mange velger fortsatt tradisjonelt og trygt. Noe som er greit, men man kan ikke forvente høyere lønn da.

Ja , håper at ingen kvinner heretter Ønsker å bli helsefagarbeidere , sykepleiere og barnehageansatte!

Anonymkode: be8d0...82a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja , håper at ingen kvinner heretter Ønsker å bli helsefagarbeidere , sykepleiere og barnehageansatte!

Anonymkode: be8d0...82a

Merkelig håp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle har rett til sine meninger, men man må tåle å bli møtt med argumenter og diskusjon uten å anklage motparten for hets.

I dag er det liten forskjell på de lavest lønnede og enkelte uføre. Det kan utfordre motivasjonen til å stå i jobb fordi incentivet lønn er borte. Da kan veien til AAP og deretter ufør bli forlokkende. Skjer dette i stort monn, noe jeg mener er en realitet, så skaper det en stadig større belastning på en allerede presset stat. 

Trygdebobla må være trang og litt kummerlig for at man i det hele tatt skal kunne ha dette sikkerhetsnettet. Sånn er det bare.

Anonymkode: d90f6...649

Jeg er ikke enig med deg. Sliter man med motivasjonen bare fordi de ikke er så langt unna uføretrygdetes inntekt er det en defekt i personlighet og arbeidsvilje. Da bør man heller rette blikket innover.

Anonymkode: ba3bb...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, I Grosny skrev:

 

Uføre bør ha  bedre lønn enn de som har lavest lønn. De som har lav lønn har muligheten til å ha to jobber. De uføre får ikke lønnsopprykk. De lavtlønte kan utdanne seg og få høyere lønn. De uføre sitter fast og har ingen mulighet til å spe på. 

Så du vil at de med lave inntekter skal forsørge uføre så dere får det samme eller litt høyere inntekt enn dem.

Vel det kan ikke være sånn, det sier seg selv. Det er også helt rettferdig idsg at uføre får inntekt iforhold til hva inntekten deres var før. Det må være insentiver for å jobbe. Om de uføre hadde fått det samme eller mer enn mange i jobb så kjenner jeg mange som hadde latet som de hadde psykiske lidelser for å få det.

Jeg blir også litt forskrekket over at du sier at de med lavere inntekt burde jobbe 140% for å tjene det samme som de på uføre. Kjæresten min har under 23k utbetalt og om hun skulle måtte jobbe 11 timer dagen og ikke hatt et liv, vel sorry men det er ikke rettferdig.

Anonymkode: 3d9e9...0ab

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig med deg. Sliter man med motivasjonen bare fordi de ikke er så langt unna uføretrygdetes inntekt er det en defekt i personlighet og arbeidsvilje. Da bør man heller rette blikket innover.

Anonymkode: ba3bb...b32

Fullt lov å være uenig.

Anonymkode: d90f6...649

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok? Hva tenker du om at den øker til 23-25 000? Jeg mener ikke den bør økes til f. eks. 30 000. Men politikerne bør kanskje vurdere å øke til 23-25 000?

Anonymkode: 353bf...cb7

Hvorfor øke?

Jeg jobber (frivillig) 80% stilling og får utbetalt 20.000 pr måned. Jeg klarer meg helt utmerket, og betaler både studielån, boliglån og alt av nødvendige utgifter som forsikringer, mat og klær. I tillegg sparer jeg både i fond og på sparekonto.

Ufør-pengene skal holde til å kunne leve et greit liv der man har råd til det man trenger. Med mindre man bor i en dyr byleilighet og har et alt for stort forbruk, er 18.000 nok. Øke til 20.000 kanskje, men noe mer er ikke nødvendig. Da bør de heller sponse dyre medisiner, slik at de som trenger dyre medisiner slipper å bruke halve budsjettet på medisinene sine. Men utbetaling av mer rene penger? Nei, det er ikke nødvendig.

Anonymkode: eeb09...3d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, PetterKanin skrev:

Merkelig håp.

Nei for dette er jo dårlig betalte jobber som dessuten bare er utgifter for staten!

Anonymkode: be8d0...82a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med våres diskusjon å gjøre? Hadde du og andre vært reelt uføre hadde du ikke kunne stå i jobb. Ikke 100%. Det er forskjell på å være kronisk  syk men noenlunde arbeidsdyktig, og det å være 100% ufør. Om du er sterkt plaget kan du kanskje se om du har mulighet til redusert uføretrygd og jobbe deltid.

Anonymkode: ba3bb...b32

Jo... mange av oss som står i jobb har plager som skulle gjort oss 100% ufør. Det bør vel kanskje leger psykriatere og spesialister avgjøre, og ikke du. Jeg jobber til tross for. Ikke fordi jeg ikke er syk nok.

Anonymkode: 3882b...7a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei for dette er jo dårlig betalte jobber som dessuten bare er utgifter for staten!

Anonymkode: be8d0...82a

Merkelig syn du har. Deg om det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du vil at de med lave inntekter skal forsørge uføre så dere får det samme eller litt høyere inntekt enn dem.

Vel det kan ikke være sånn, det sier seg selv. Det er også helt rettferdig idsg at uføre får inntekt iforhold til hva inntekten deres var før. Det må være insentiver for å jobbe. Om de uføre hadde fått det samme eller mer enn mange i jobb så kjenner jeg mange som hadde latet som de hadde psykiske lidelser for å få det.

Jeg blir også litt forskrekket over at du sier at de med lavere inntekt burde jobbe 140% for å tjene det samme som de på uføre. Kjæresten min har under 23k utbetalt og om hun skulle måtte jobbe 11 timer dagen og ikke hatt et liv, vel sorry men det er ikke rettferdig.

Anonymkode: 3d9e9...0ab

Jeg sier ikke at de lavtlønte bør jobbe 140 % for å få det samme som uføre, altså 15000-19000, men derimot for helst å få mer enn 30000 utbetalt etter skatt. Lavlønte som tjener så lite at de havner på 20000 med 140% arbeid bør legge en plan for å skaffe seg mer seriøst betalt arbeid. Å jobbe 140 % for såpass lite penger er usunt, fordi man da ikke har noe overskudd igjen til videreutdannelse. Da er det bedre å studere, ta studielån og redusere lavtlønt arbeid til 50% (man bør helst ikke jobbe over 50% når man studerer på heltid fordi det kan gå ut over studiene).

De med lave inntekter er ikke de som i første rekke bør forsørge de uføre. Jeg vil heller dra til med mer skatt for de som tjener over 750000 pr år, men allikevel, de lavtlønte tar en del av regninga.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Men skal det virkelig være så store forskjeller? At folk skal straffes med 12 000 fordi de ikke klarer å jobbe?

Anonymkode: 353bf...cb7

"Straffes" med 18k gratis penger i måneden? Som ung ufør er de 18k verdt mer enn 40k utbetalt for noen som jobber. Du skjønner vel at de fleste av oss som jobber må oppholde oss i Norge? De uføre derimot kan ta med seg pengene og leve luksus i et billig land. Jeg hadde glatt byttet 40k utbetalt fra jobb med 18k gratis penger jeg kunne tatt med meg hvor som helst.

Anonymkode: 928dc...cdd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg sier ikke at de lavtlønte bør jobbe 140 % for å få det samme som uføre, altså 15000-19000, men derimot for helst å få mer enn 30000 utbetalt etter skatt. Lavlønte som tjener så lite at de havner på 20000 med 140% arbeid bør legge en plan for å skaffe seg mer seriøst betalt arbeid. Å jobbe 140 % for såpass lite penger er usunt, fordi man da ikke har noe overskudd igjen til videreutdannelse. Da er det bedre å studere, ta studielån og redusere lavtlønt arbeid til 50% (man bør helst ikke jobbe over 50% når man studerer på heltid fordi det kan g ut over studiene).

De med lave inntekter er ikke de som i første rekke bør forsørge de uføre. Jeg vil heller dra til med mer skatt for de som tjener over 750000 pr år, men allikevel, de lavtlønte tar en del av regninga.

Og igjen, skole og eldre er lite uviktige for deg, hvis man skulle tyne mer skatt ut av de som faktisk lager verdier i samfunnet. Da vil jo alle bo i Norge, for det å betale skatt for at uføre skal få mer mens resten av økonomien kollapser, de vil folk. Flaut å lese du kun tenker ufør og ikke resten av samfunnet gang etter gang.

Anonymkode: 3882b...7a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen navere bør få over 10k, det er nok til livets opphold. Rom i bofellesskap 5k, mat 3k, annet 2k. Der har du godt nok budsjett. Når man får gratis penger burde man være fornøyd med det man får.

Anonymkode: 928dc...cdd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber livet av meg. Har ikke fylt 30 enda, men kjenner allikevel at kroppen sliter pga. jobben. Jobber i et lavtlønnet, lavstatusyrke, og får ca 20 000 i måneden før skatt. I tillegg til å slite med jobben i seg selv, har jeg noen fysiske og psykiske plager fra før som jeg må prøve å holde ut med. Til tider er det svært, svært vanskelig og tungt.

Synes å få 18 000, nesten det samme som meg, for å ikke gjøre noe (uansett hva som feiler en) er en veldig grei løsning.

For livet er nemlig sånn, noen er "heldige" og ender opp med god helse, og/eller familie med mye penger, og/eller mange bekjente som hjelper en i en god jobb. Mens andre må slite på bunnen i mange år, av og til hele livet ut. Livet ER urettferdig.

Men det man får som ufør er nok til at man ikke ligger UNDER det mange andre har å rutte med, selv om de er i 100 % jobb. Og akkurat DET er så rettferdig som de klarer å få det, uten at det blir sånn at folk vil foretrekke å bli ufør. For hvis mange nok blir ufør uten at de trenger det, vil vi ikke få økonomien til å gå rundt, og alt vil kollapse.

Så ja, 18 000 i utbetaling i måneden for ung ufør er nok.

Anonymkode: 51c2f...15e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen navere bør få over 10k, det er nok til livets opphold. Rom i bofellesskap 5k, mat 3k, annet 2k. Der har du godt nok budsjett. Når man får gratis penger burde man være fornøyd med det man får.

Anonymkode: 928dc...cdd

De som får gratis penger blir aldr fornøyd. De skal ha, skal ha uansett hva eller hvem det går ut over. En egoistisk gjeng som ikke evner å se utover sin egen navle.

Anonymkode: e363a...91c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

18 000 er nok. Å gå hjemme med fast inntekt 18 000 er jo topp. Tjener man lite så kan man ikke kjøpe mye heller. Slik er det bare. Mange tror at det er en menneskerett med iPhone 12, ps5, 75 tommers flatskjerm, nyoppusset hus og 2 biler utenfor, samt 2 sydenturer i året....Skal en ha slik høy levestandard så får dere pigadø jobbe for det. Skaff dere utdanning og god jobb med millionlønn. Ikke syt over lav inntekt/trygd om dere ikke har løftet en fing for å ha grei økonomi. 

Anonymkode: 90a0a...ed5

De uføre hadde nok gjort det om de kunne. Mange av dem hadde en jobb en gang også. Pass munnen din. Plutselig en dag, kan du tilhøre denne gruppen.

Anonymkode: 14748...2f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om 18000 kr er nok  som ufør kommer an på boutgiftene !

Anonymkode: be8d0...82a

Det hadde vært nok hvis man ikke betalte husleie. 

Anonymkode: 14748...2f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen navere bør få over 10k, det er nok til livets opphold. Rom i bofellesskap 5k, mat 3k, annet 2k. Der har du godt nok budsjett. Når man får gratis penger burde man være fornøyd med det man får.

Anonymkode: 928dc...cdd

Så bra at det ikke er du som bestemmer dette.

Anonymkode: 14748...2f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...