Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?

Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen får ~13.000 utbetalt, da er noe galt. Vi må i alle fall kunne være ærlige. Minstesats er ~16.300 utbetalt.

Studielån får du ettergitt om du blir ufør, og før det får du rentefri utsettelse.

Anonymkode: 4434d...477

Jo, mange får rundt 13.000 utbetalt på 100% uføretrygd. Minstesats eller bittelitt over kalles det. Google it og ta fram kalkulatoren. 

Ja, studielån får man ettergitt når man blir ufør, men det tar jo fort både år og tiår og rentefri utsettelse får man bare i inntil 3 år. I mitt tilfelle i 3 av 18 år. De resterende 15 åra på attføring, rehabilitering, sosialstønad, attføring igjen, rehabilitering igjen, så attføring enda en gang, så sosialstønad på nytt, så tidsbegrenset uførestønad og så AAP, måtte jeg betale ned fullt på studielånet. At det lille som var igjen etterpå ble slettet hjalp meg temmelig lite. 

Anonymkode: fddbf...a71

Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel det som ble indikert i innlegget jeg svarte på...

Anonymkode: e8e63...99a

Nei, det var ikke det. Les innlegget du svarte på en gang til. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah. Nok en som ikke kan bevise det de påstår. Alt som normalt når det kommer til denne "hetsen", altså.

Anonymkode: e76f6...4f8

Du kan lese derav forstår du årsaken

Skrevet

Det er èn viktig faktor oppi dette som jeg ikke har sett noen har kommentert i denne eller tilsvarende tråder.

La oss si at vi øker minsteutbetaling ufør til f.eks 23K utbetalt i måneden.

Hvor skal disse pengene komme fra? 

Anonymkode: c3b68...a8c

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, anonym 4545 skrev:

Du kan lese derav forstår du årsaken

Neppe. Hadde det vært reell hets, kunne du fint ha rapportert dette. Ingen hindrer deg i å reagere på det i et innlegg.

Anonymkode: e76f6...4f8

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er èn viktig faktor oppi dette som jeg ikke har sett noen har kommentert i denne eller tilsvarende tråder.

La oss si at vi øker minsteutbetaling ufør til f.eks 23K utbetalt i måneden.

Hvor skal disse pengene komme fra? 

Anonymkode: c3b68...a8c

En økning på 5000 kr fra 18 000 til 23 000 er ikke utgifter for staten da de uføre vil forbruke disse pengene! Eller tar jeg feil?

Anonymkode: be8d0...82a

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var ikke det. Les innlegget du svarte på en gang til. 

Da skjønner jeg ikke hvorfor hytte, båt etc kom opp i det hele tatt? Hva var poenget med innlegget? Om ikke å stakkarsliggjøre uføre som ikke har disse tingene? Hvorfor nevne det i det hele tatt om ikke det var et argument?

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, anonym 4545 skrev:

Ut i fra mange svar her kan man snakke om hetsing av svært syke personer. Hadde tråden handlet om en annen gruppe mennesker hadde den blitt stengt omgående.

Syke personer burde ha en økonomi som muliggjør reiser, gå ut å spise - kort sagt ha en økonomi slik at man kan leve som et gjennomsnitts menneske.

Er ikke trygdet selv.

Siter gjerne innlegg som inneholder hets. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, mange får rundt 13.000 utbetalt på 100% uføretrygd. Minstesats eller bittelitt over kalles det. Google it og ta fram kalkulatoren. 

Ja, studielån får man ettergitt når man blir ufør, men det tar jo fort både år og tiår og rentefri utsettelse får man bare i inntil 3 år. I mitt tilfelle i 3 av 18 år. De resterende 15 åra på attføring, rehabilitering, sosialstønad, attføring igjen, rehabilitering igjen, så attføring enda en gang, så sosialstønad på nytt, så tidsbegrenset uførestønad og så AAP, måtte jeg betale ned fullt på studielånet. At det lille som var igjen etterpå ble slettet hjalp meg temmelig lite. 

Forklar meg regnestykket?

Minstesats om du er enslig er 2.48G = 247.296 kr = 20.608 per måned før skatt.

Du får rentefri utsettelse om du har lav inntekt, du må bare søke om det.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/sletting-av-renter1/

• Liker 1
Skrevet

En økning på 5000 kr fra 18 000 til 23 000 er ikke utgifter for staten da de uføre vil forbruke disse pengene! Eller tar jeg feil?

Du tar feil. Noe av forbruket kommer tilbake, men langt fra alt.

• Liker 3
Skrevet

Ja, du tar feil om du tror at penger gitt av skattebetalere og så brukes går rett tilbake til staten. Hadde regnestykket vært så enkelt så er det ko bare for staten å dele ut masse penger til alle

• Liker 12
Skrevet

Da skjønner jeg ikke hvorfor hytte, båt etc kom opp i det hele tatt? Hva var poenget med innlegget? Om ikke å stakkarsliggjøre uføre som ikke har disse tingene? Hvorfor nevne det i det hele tatt om ikke det var et argument?

Det var et svar på et annet innlegg. 

Skrevet

Ikke meg som skrev det, men om du hadde skjønt poenget var det at mange uføre på minstesats ikke har hatt noen muligheter til å spare opp penger, og at de burde få det samme som de som får "ung ufør".

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forklar meg regnestykket?

Minstesats om du er enslig er 2.48G = 247.296 kr = 20.608 per måned før skatt.

Du får rentefri utsettelse om du har lav inntekt, du må bare søke om det.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/sletting-av-renter1/

Tro det eller ei, men det er mange uføre som ikke er enslige. Deriblant meg. Du kan regne om igjen med 2,28 G. 

Ja, man kan søke, men det betyr ikke at særlig mange får. Min stønad lå 130-40 kr over grensa de kvartalene jeg hadde lov til å søke. De kvartalene jeg gikk på attføring kunne jeg ikke engang søke. Slik var reglene.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂

Da er ikke min jobb en utgift heller. Er helsepersonell, så min lønn er jo strengt tatt rent tap for staten, men jeg bruker jo pengene, ergo så er det 0 utgifter? 

Litt vel enkelt vel?

Anonymkode: 3882b...7a6

• Liker 7
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg som skrev det, men om du hadde skjønt poenget var det at mange uføre på minstesats ikke har hatt noen muligheter til å spare opp penger, og at de burde få det samme som de som får "ung ufør".

Ja, det kan man jo mene. Men poenget mitt var vel at det er det som er grunnen til at UU får mere. For at de fleste eldre uføre har spart opp til bolig etc? Det var ikke mitt poeng hvor mye dere skal få, men grunnen til at det er forskjell.

Skrevet

Tro det eller ei, men det er mange uføre som ikke er enslige. Deriblant meg. Du kan regne om igjen med 2,28 G. 

Ja, man kan søke, men det betyr ikke at særlig mange får. Min stønad lå 130-40 kr over grensa de kvartalene jeg hadde lov til å søke. De kvartalene jeg gikk på attføring kunne jeg ikke engang søke. Slik var reglene.

Med 2.28G får jeg dette:

(101351*2.28*0.8)/12 = 15405 kr.

Regnet med 20% skatt.

Ja, riktig at du får lavere som ikke enslig, men jeg får fortsatt ikke regnestykket ditt til å gå opp i det hele tatt.

Regelen om at man automatisk går ned til 2.28G som samboer er urettferdig og burde heller være en prosentdel av samlet inntekt over 6G eller noe slikt, men slik er det. Jeg får fortsatt ikke regnestykket ditt til å gå opp.

Jeg vet ikke hvordan det var med lånekassen og attføring men med AAP får man i alle fall slettet renter....

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ikke enslig, så deler du jo utgiftene med noen. Da skal du selvsagt ikke ha det samme som enslige.

Skulle ønske det var slik for arbeidsføre også. Mye dyrere å være enslig.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du ikke enslig, så deler du jo utgiftene med noen. Da skal du selvsagt ikke ha det samme som enslige.

Skulle ønske det var slik for arbeidsføre også. Mye dyrere å være enslig.

Du skulle ønske arbeidsføre gikk ned i lønn dersom de fant seg partner? Er du helt sikker på det?

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skulle ønske arbeidsføre gikk ned i lønn dersom de fant seg partner? Er du helt sikker på det?

Nei, jeg synes det skulle vært skattelette for enslige:)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...