Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?

Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 100% innen helse og får utbetalt 21 000... så ja, jeg synes 18 000 er nok!

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Cheddar skrev:

Jeg jobber 100% innen helse og får utbetalt 21 000... så ja, jeg synes 18 000 er nok!

Hvilken utdanning har du?

Anonymkode: 353bf...cb7

Skrevet
5 minutter siden, Cheddar skrev:

Enten har du veldig lav lønn eller alt for høyt skattetrekk  ...

Skrevet (endret)

Det er et vanskelig spørsmål, med mange sider og vinklinger.

På en måte mener jeg uføre ikke burde få noe støtte i form av penger. Men kanskje bo gratis i leilighet disponert av staten, og matkuponger / kleskuponger til bruk på klær, slik at dem klarer seg.

Endret av AllahBallah
  • Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

18000,- kan jo være i minste laget for et menneske. Hvis man er singel, og det skal dekke bolig, strøm, nett, tlf, tannlege, lege, mat og andre ting alle må ha. Lønner seg nok å ikke bo i dyre byer. Målet er jo at man skal klare å betale alt for det som utbetales, men at det ikke skal være penger nok til luksus. Du må nok se langt etter frisør, klær, skjønnhetssalonger, kunstige vipper og negler, kafé, restaurant, kino osv. Man må lære seg å være økonomisk. Mange uføre er avhengig av bil. Jeg bor på landet, uten offentlig kommunikasjon. Men er heldigere enn deg, siden jeg jobbet fulltid i over 20 år, og har en mann som tjener veldig godt. Som ung ufør må du lære deg å  være ekstremt økonomisk. 

Anonymkode: 0b67d...185

Og er villig til å dele. Har jo sett en del tråder her inne hvor enkelte holder strengt på at begge skal betale halvparten av alle utgifter, noe som innebærer at den ene har masse penger å bruke på seg selv, og den andre ingenting. Hvor den ene reiser på ferie med venner og den andre ikke har råd til å være med.. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ikke enslig, så deler du jo utgiftene med noen. Da skal du selvsagt ikke ha det samme som enslige.

Skulle ønske det var slik for arbeidsføre også. Mye dyrere å være enslig.

Anonymkode: e8e63...99a

Ja, med en annen som får enda mindre utbetalt enn meg (bare en drøy hundrelapp, men dog).

Jeg vet ikke akkurat hvor mye vi sparer på å være to annet enn strøm og internettabonnement. Husleia går ikke akkurat ned ved å måtte ha en bolig tilpasset to vidt forskjellige funksjonshemminger, for å si det forsiktig. Matutgiftene endres ikke da vi begge går på strikte dietter og ikke bare må spise totalt ulikt, men også ha dobbelt opp av alt kjøkkenutstyr. Mulig vi sparer en tier eller to i måneden på at vi spleiser på Jif også, men vi hadde begge helt klart tjent økonomisk på å flytte fra hverandre. 

Anonymkode: fddbf...a71

Skrevet
1 minutt siden, AllahBallah skrev:

Det er et vanskelig spørsmål, med mange sider og vinklinger.

På en måte mener jeg uføre ikke burde få noe støtte i form av penger. Men kanskje bo gratis i leilighet disponert av staten, og matkuponger / kleskuponger til bruk på klær, slik at dem klarer seg.

Skal staten betale for helsetjenester, tannlege, briller og medisiner også? Og stå klar med sjåfør for å kjøre oss rundt når vi trenger det? 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal staten betale for helsetjenester, tannlege, briller og medisiner også? Og stå klar med sjåfør for å kjøre oss rundt når vi trenger det? 

Ja, selvfølgelig skal staten da dekke nødvendige helsetjenester.

Det gjør dem da uansett.

• Liker 4
Skrevet

Eller at Alle uføre burde hatt verge som disponerer pengene for dem...

Anonymkode: be8d0...82a

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, med en annen som får enda mindre utbetalt enn meg (bare en drøy hundrelapp, men dog).

Jeg vet ikke akkurat hvor mye vi sparer på å være to annet enn strøm og internettabonnement. Husleia går ikke akkurat ned ved å måtte ha en bolig tilpasset to vidt forskjellige funksjonshemminger, for å si det forsiktig. Matutgiftene endres ikke da vi begge går på strikte dietter og ikke bare må spise totalt ulikt, men også ha dobbelt opp av alt kjøkkenutstyr. Mulig vi sparer en tier eller to i måneden på at vi spleiser på Jif også, men vi hadde begge helt klart tjent økonomisk på å flytte fra hverandre. 

Tviler på at du/dere hadde hatt mer om dere bodde alene. Men om det er så, så forstår jeg ikke hvorfor dere ikke bor fra hverandre og besøker hverandre i stedet. Normalt som to deler man husleie, alle abonnementer, strøm, kanskje bil, forsikringer, etc etc

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg synes det skulle vært skattelette for enslige:)

Men det er jo motsatt.

Uføre går ned i lønn/inntekt dersom de får partner, de får ikke skattelette for å være enslige. Du får beholde lønnen din om du får partner, er ikke det bra nok?

Anonymkode: 4434d...477

Gjest PunkCouture
Skrevet

Jeg synes kravene for å bli ufør bør bli litt høyere, men at de som faktisk trenger det kan få litt mer utbetalt. Helt enig i at det bør lønne seg å jobbe, og at en bør gjøre uførhet uattraktivt for de som evt. vil misbruke systemet. Synd at noen gjør det, for det er j* egoistisk, og ødelegger mye for de som virkelig trenger og fortjener det. 

Skrevet
2 minutter siden, AllahBallah skrev:

Ja, selvfølgelig skal staten da dekke nødvendige helsetjenester.

Det gjør dem da uansett.

Nei, de gjør ikke det. Du er tydeligvis hverken syk og behandlingstrengende, brillebruker eller innehaver av tenner. 

• Liker 2
Skrevet

Var på huttetur på Skjærhalden ifjor, og vi skulle ta båten over til Strømstad for lunch og shopping, fikk høre at denne båten ble kalt «trygdebåten» og det forsto vi kjapt. Kl 10 om morgenen gikk det i øl og vin, og de løp desperate rundt for å få «taxfree billetter» til å kjøpe røyk etc. Jeg må innrømme at jeg tenkte at de kunne ha mye bedre råd uten all drikking og røyking. Ikke kjempeinteressant å støtte det med mine skattepenger, nei.

• Liker 7
Gjest PunkCouture
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men skal det virkelig være så store forskjeller? At folk skal straffes med 12 000 fordi de ikke klarer å jobbe?

Anonymkode: 353bf...cb7

Litt uenig her. Det er fordi vi er fryktelig heldige som har et system som gjør at vi får som som helst. I mange land er det "synd for deg" hvis du blir ufør. Ingen støtte, eller evt. hjelp fra slekta. Det at vi får 12.000 er en velsignelse, og noe vi burde sette pris på. Det alene er ingen menneskerett. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo motsatt.

Uføre går ned i lønn/inntekt dersom de får partner, de får ikke skattelette for å være enslige. Du får beholde lønnen din om du får partner, er ikke det bra nok?

Det er vanskelig for enslige å betale regningene sine, så ja, jeg synes det skulle bli skatte lette for dem. Du synes uføre skal få mere, men ikke enslige(som jobber) Der er vi uenige.

• Liker 4
Skrevet

Helt sprøtt hvordan uføre klager på trygden hele tiden. De burde heller være takknemlig for at de bor i en velferdsstat hvor de får penger uten å jobbe. Det er veldig mange land hvor de som ikke jobber får minimalt eller ingen ting og må bo hos familie eller på gaten. Her får de et par tusenlapper mindre enn de som jobber og står på, til tross for at mange av de som jobber også er syke men likevel gir seg ikke!

Det er et tidsspørsmål før kassa er tom og vi alle får mye mindre.

Anonymkode: e363a...91c

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at du/dere hadde hatt mer om dere bodde alene. Men om det er så, så forstår jeg ikke hvorfor dere ikke bor fra hverandre og besøker hverandre i stedet. Normalt som to deler man husleie, alle abonnementer, strøm, kanskje bil, forsikringer, etc etc

Vi deler husleie, strøm og internett, det har jeg jo sagt. Hvert vårt mobilabonnement unner vi oss, men du tenker kanskje vi burde dele? Bil har vi ikke, innboforsikring må vi ha hver for oss for å ha dekning for dyre hjelpemidler. Mat må vi som sagt ha separat. Medisiner kan ikke deles, briller kan ikke deles og vi trenger separate timer hos lege, behandlere og tannlege. 

Mener du virkelig at uføre ikke bør kunne bo sammen med partneren sin når det ikke er økonomisk hensiktsmessig? 

Skrevet
3 timer siden, anonym 4545 skrev:

Tror nok uføre også kan ha tilsvarende utgifter, men spørsmålet er: Skal ikke uføre ha det materielt like bra som en gjennomsnitts nordmann?

Nei, det skal de absolutt ikke. At folk som utelukkende lever på overføringer fra staten skal få mer penger enn over halvparten av Norges befolkning tjener blir helt feil!

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, PunkCouture skrev:

Litt uenig her. Det er fordi vi er fryktelig heldige som har et system som gjør at vi får som som helst. I mange land er det "synd for deg" hvis du blir ufør. Ingen støtte, eller evt. hjelp fra slekta. Det at vi får 12.000 er en velsignelse, og noe vi burde sette pris på. Det alene er ingen menneskerett. 

Du hadde nok vært enda mer uenig om du skjønte hva vedkommende mente. Jeg tror det var at uføre "straffes" fordi de "bare" får 18.000 mens de som jobber får 30.000, altså 12.000 i forskjell.

Jeg er ufør selv (minstesats som er en god del lavere enn UU på 18.000) og synes mange har et helt sprøtt syn på dette. Ikke rart folk blir negative når folk mener at de skal ha 30.000 og at noe mindre er "straff".

Det eneste jeg ville endret er litt høyere minstesats (altså laveste, ikke UU) og endre på reglene med samboer/gift. Det er ikke noe særlig for uføre å regne på om de har råd til å bli samboere, og ikke minst blir det en veldig økonomisk ubalanse når det mer eller mindre forventes at partner skal forsørge en.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...