Gå til innhold

Første møte DPS

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri prøvd å ta mitt eget liv. Jeg har gått og fullført alt for mange år på vgs og jeg dusjer hver dag. 
"Lavfungerende" handler ikke bare om å prøve å ta sitt eget liv hver helg og å aldri dusje. 

Anonymkode: 32d79...6cc

Hva legger du i lavtfungerende?

Anonymkode: 830a9...4dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 11/13/2020 at 5:01 PM, AnonymBruker said:

Nå snakke jeg så klart om den ordinære måten å komme inn på dps på. Som er via henvendelse og inn på poliklinikk

Det gjorde jeg og, har gjennom årene hatt tre henvisninger til DPS, hvor to av dem resulterte i at jeg fikk annen behandler enn personen som hadde inntakssamtalen.

Anonymkode: 6e947...fb3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri prøvd å ta mitt eget liv. Jeg har gått og fullført alt for mange år på vgs og jeg dusjer hver dag. 
"Lavfungerende" handler ikke bare om å prøve å ta sitt eget liv hver helg og å aldri dusje. 

Må legge til at jeg synes det er direkte frekt å si "Jeg er sykere enn deg, fordi jeg betaler ikke regninger og dusjer ikke". Det er ikke slik sykdom fungerer. Har bekjente med milde symptomer og sykdom, som er slik og de påstår de sliter mindre fordi jeg dusjer hver dag og betaler regningene mine i tide. Jeg kan til og med støvsuge stuen en gang i uken og jeg ligger ikke i senga hele dagen.
Du kan ikke basere alvorlighetsgrad med dusjing og selvmordsforsøk. Det er faktisk ikke slik at de som roper høyest er de som sliter mest. Og jeg er en av dem som aldri roper og som blir ignorert. Ignorert fordi jeg går ikke rundt å griner foran folk, stinker svette og død i flere uker og truer med å hoppe fra hver en bro jeg ser.  

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må legge til at jeg synes det er direkte frekt å si "Jeg er sykere enn deg, fordi jeg betaler ikke regninger og dusjer ikke". Det er ikke slik sykdom fungerer. Har bekjente med milde symptomer og sykdom, som er slik og de påstår de sliter mindre fordi jeg dusjer hver dag og betaler regningene mine i tide. Jeg kan til og med støvsuge stuen en gang i uken og jeg ligger ikke i senga hele dagen.
Du kan ikke basere alvorlighetsgrad med dusjing og selvmordsforsøk. Det er faktisk ikke slik at de som roper høyest er de som sliter mest. Og jeg er en av dem som aldri roper og som blir ignorert. Ignorert fordi jeg går ikke rundt å griner foran folk, stinker svette og død i flere uker og truer med å hoppe fra hver en bro jeg ser.  

sorry. skal ikke si noe mer.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i lavtfungerende?

hva jeg legger i lavfungerende er totalt irrelevant for deg. For det som er lavfungerende for meg, er kanskje ikke det for deg. og omvendt. Det er ikke "lavfungerende" som er det viktigste alene. Det er også lidelsestrykk som kombinert med hvordan man fungerer i hverdagen og livet som spiller en rolle. 
Du kan ikke sette to pasienter opp mot hverandre på denne måten. Du kan ikke en gang sette to søstre med samme bakgrunn og traumer opp mot hverandre. Det er ikke mulig! Fordi folk er forskjellige og psykiske lidelser påvirker oss forskjellig. 

Du lider ikke mer enn meg og jeg lider ikke mer enn deg. Vi sliter begge to på hver vår måte og for deg så er ditt liv og sykdom ille, for deg. Og det er det viktigste.  Det er ingen konkurranse om å være mest syk, lavestfungerende eller å ha høyest lidelsetrykk. 

DPS har sine vurderinger som er kompliserte og mye av det vet ikke jeg om en gang. De har hele tiden en vurdering om pasienter skal få fortsette, om det er nyttig for pasienten, om man trenger en pause eller noe annet. Om behandlingsressistens og utnytte og gud vet hva alt annet de vurderer fortløpende. 
Jeg tror jeg får gå lenge, fordi jeg står ikke fast. Ja, det går noen ganger tilbake og jeg blir sykere. Men så går det også fremover og jeg utvikler meg hele tiden og jeg er villig til å faktisk gjøre det som er vanskelig. Ikke fordi jeg er bedre enn noen andre, det bare er slik og det er ikke noe jeg har valgt.
Dps kan faktisk ikke ha pasienter gående der i 9 år, om de ikke går noen steder. Om man står fast på samme sted og mønster, uten noe fremgang, så må de faktisk avslutte behandling og ta pause i en periode eller prøve noe annet. Det er ikke fordi noen ikke er syk nok eller for syk, men at det er ikke riktig tid for behandling. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sorry. skal ikke si noe mer.

Ikke stopp å skriv, du har all rett til å skrive hva du mener og jeg har rett til å skrive det jeg mener.
Om du mener det motsatte; vennligst utdyp. Så kan vi lære av hverandre. En diskusjon går ikke bare en vei. 

• Liker 1
Skrevet

Må nevne at jeg er ingen perfekt pasient. Ser det høres ut som det i svaret mitt over.  Jeg er villig til å jobbe med mye som er smertefullt og ubehagelig. Men jeg har fobier/tvangshandlinger som påvirker livet betraktelig som jeg nekter å behandle. Jeg har en ubehandlet ocd som jeg nekter plent å jobbe med og jeg har null planer om å gjøre det i fremtiden. Fordi smerten og ubehaget som ligger bak er for store og også ubehaget som kommer med å jobbe med det. Selv om at jeg vet at en målrettet eksponeringsterapi kan gi bedre livskvalitet. Til psykologens store frustrasjon. 🤣
Fastlegen blir litt frustrert når jeg nevner hjerte, fordi jeg nekter å utføre en EKG og samme med utredning for søvn. Begge deler er knyttet til traumer og ting jeg unngår å jobbe med på grunn av det. Jeg har lært meg å leve rundt restriksjonene, ja klassisk unnvikende med andre ord. Jeg er langt ifra perfekt og det er en del behandling jeg rett og slett nekter å ta imot. Men det er også mye jeg er villig til å jobbe med og ting går fremover. Derfor får jeg går der i mange år. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

Anonymkode: e3d37...576

Hva er galt med det jeg skrev? Jeg ser oppriktig ikke hvorfor ts føler hun får kjeft. Jeg gav likevel et konkret svar på det som ble spurt om.

Anonymkode: 1eefa...655

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva i alle dager? Hva mener du er lavtfungerende? Jeg tror din definisjon skiller seg et stykke fra hva psykiatrien mener - neida, man trenger ikke "prøve å ta sitt eget liv hver helg" for å være lavtfungerende, men ting som personlig hygiene spiller så absolutt en rolle.

Skrevet

Når psykologen er en bekjent så vil du nok sikkert få bytte! Jeg ville ikke ventet til timen, ville ringt i morgen tidlig og gitt beskjed om det. Det er også lov å si at du bli veldig nedfor av å fylle ut skjemaer og at du derfor ønsker å ta det litt rolig med det. Det gjorde jeg når jeg var på mitt dårligste og da ventet vi litt. Det gikk helt fint.

Anonymkode: 7ddcf...ad6

Skrevet

Er ingen ting å grue seg til. De er profesjonelle og ønsker å hjelpe deg. de er også ærlig i det de finner og kommer ikke til å ville ha deg der om de føler du ikke trenger det. 

Jeg går til DPS og gjort det i flere år. Det er tider jeg ikke ønsker å gå men vet det hjelper i lengden. De er veldig flinke og har opplevd flere ganger at de faktisk interesserer seg for hva du sier, i motsetning til andre psykologer jeg har hatt som har sittet å tegnet kruseduller når jeg har snakket. 

Googlet også navnet til min siste psykolog (før han byttet jobb) og han abonnerte på flere psykolog forumer og YouTube video om nye psykologiske funn. Dette tok jeg som noe veldig positivt for viser at han er ivrig etter å lære mer for å kunne hjelpe

Anonymkode: 2e923...854

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager? Hva mener du er lavtfungerende? Jeg tror din definisjon skiller seg et stykke fra hva psykiatrien mener - neida, man trenger ikke "prøve å ta sitt eget liv hver helg" for å være lavtfungerende, men ting som personlig hygiene spiller så absolutt en rolle.

Så rart da, at jeg det står både høyt lidelsestrykk, kognitiv svikt og generelt at jeg sliter på mange måter. Selv om at jeg har klart å betale regninger og dusjer hver dag.  
Jeg har en elendig livskvalitet, men lavfungerende, vil ikke definere meg selv som det for det. Og jeg tviler sterkt på at psykologen som virkelig kjenner meg, noen gang vil bruke det ordet om meg. 
Jeg fungerer ikke bare fordi jeg dusjer! Ikke alle som er dypt deprimerte og sliter med selvmordstanker ser ut som et kråkereir på hodet og stinker gammel svette og det er også psykologene fullstendig klar over. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så rart da, at jeg det står både høyt lidelsestrykk, kognitiv svikt og generelt at jeg sliter på mange måter. Selv om at jeg har klart å betale regninger og dusjer hver dag.  
Jeg har en elendig livskvalitet, men lavfungerende, vil ikke definere meg selv som det for det. Og jeg tviler sterkt på at psykologen som virkelig kjenner meg, noen gang vil bruke det ordet om meg. 
Jeg fungerer ikke bare fordi jeg dusjer! Ikke alle som er dypt deprimerte og sliter med selvmordstanker ser ut som et kråkereir på hodet og stinker gammel svette og det er også psykologene fullstendig klar over. 

Spørsmålet er jo om psykiatrien har definert deg som lavtfungerende eller ei, ikke hva du selv finner for godt å kalle lavtfungerende.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voldsomt som du hengte deg opp i den derre dusjinga og regningene. Jeg stinker ikke svette eller ser ut som et kråkereir til enhver tid selv om jeg i mine aller dårligste perioder sliter med det minste av stell. jeg kan gå og handle mat, hente post og dra på treningssenter og møte opp hos psykolog med sminke på.

Det er forøvrig ingen andre enn de i helsevesenet  og frivillighetssentraler som vet at jeg sliter fordi jeg skjuler det for mine nærmeste ( med tenkte på ditt forrige innlegg å gå rundt og skrike etter oppmerksomhet ). 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Og neida, det er ikke slik at man MÅ la være å dusje, det er det vel neppe noen som har påstått. Det som er greia er at for å være lavtfungerende i psykiatriens øyne, så er personlig hygiende ofte en faktor som blir vurdert. I tillegg til andre variabler, selvfølgelig. Var på ingen måte meningen å si at du fungerer bra bare fordi du kommer deg i dusjen, så enkelt er ikke livet. Jeg får selv dusjet og stelt meg, har rene klær og slikt, men jeg fungerer på ingen måte godt likevel. 

I tillegg er det forskjell på en selv synes om funksjonsnivå, og på hva pyskiatrien legger i disse kategoriene av funksjon.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

.SKjerp deg, jeg har aldri sagt at jeg er sykere enn deg. Jag har heller ikke skrevet noe sted at jeg griner foran folk, stinger svette eller truer med å hoppe fra en bro .

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voldsomt som du hengte deg opp i den derre dusjinga og regningene. Jeg stinker ikke svette eller ser ut som et kråkereir til enhver tid selv om jeg i mine aller dårligste perioder sliter med det minste av stell. jeg kan gå og handle mat, hente post og dra på treningssenter og møte opp hos psykolog med sminke på.

Det er forøvrig ingen andre enn de i helsevesenet  og frivillighetssentraler som vet at jeg sliter fordi jeg skjuler det for mine nærmeste ( med tenkte på ditt forrige innlegg å gå rundt og skrike etter oppmerksomhet ). 

Har ikke sagt at du er noe av det, er bare eksempler på stereotyper. Er jo akkurat det sier, at det er ikke alle som er slik og mange skjuler det veldig godt. jeg er en av dem, allikevel så har jeg ikke en mild sykdom for det. Slik som flere antyder (ikke bare i denne tråden men i mange andre her på kg). Dette med "Jeg er syk at jeg får ikke til å dusje" er en gjenganger. Men jeg sier at du kan ikke definere alvorlighetsgrad med bare det, og man er ikke vellfungerende eller har god livskvalitet bare fordi man dusjer hver dag.

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og neida, det er ikke slik at man MÅ la være å dusje, det er det vel neppe noen som har påstått. Det som er greia er at for å være lavtfungerende i psykiatriens øyne, så er personlig hygiende ofte en faktor som blir vurdert. I tillegg til andre variabler, selvfølgelig. Var på ingen måte meningen å si at du fungerer bra bare fordi du kommer deg i dusjen, så enkelt er ikke livet. Jeg får selv dusjet og stelt meg, har rene klær og slikt, men jeg fungerer på ingen måte godt likevel. 

I tillegg er det forskjell på en selv synes om funksjonsnivå, og på hva pyskiatrien legger i disse kategoriene av funksjon.

Jeg har ikke sagt at det å ikke dusje ikke er en faktor for noen. Men det å påstå at noen er vellfungerende, fordi de dusjer, det blir feil. Det forstår også "psykriatrien". 

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.SKjerp deg, jeg har aldri sagt at jeg er sykere enn deg. Jag har heller ikke skrevet noe sted at jeg griner foran folk, stinger svette eller truer med å hoppe fra en bro .

Har ikke sagt at du er det . er generelle eksempler

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke sagt at det å ikke dusje ikke er en faktor for noen. Men det å påstå at noen er vellfungerende, fordi de dusjer, det blir feil. Det forstår også "psykriatrien". 

Mulig jeg har gått glipp av noe her, har nok ikke finlest alle poster, men jeg tror ikke vi er mange som påstår at man er velfungerende fordi man får til personlig hygiene.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Mulig jeg har gått glipp av noe her, har nok ikke finlest alle poster, men jeg tror ikke vi er mange som påstår at man er velfungerende fordi man får til personlig hygiene.

Men motsatt derimot, er trukket opp som en faktor som spiller inn når psykiatrien vurderer funksjonsgrad.

Skrevet

TS her!!

Jeg er redd for 2 ting:

1. At de tror jeg ikke trenger hjelp, at de ikke ser meg. Jeg har bygd en styrke i mange år, derfor lært å holde meg sterk og skjule det som er vanskelig. Noe jeg lærte tidlig i barndommen for å fungere i hverdagen.

2. At de missforstår og setter diagnoser eller en merkelapp på meg som ikke stemmer. Rett og slett blir missforstått og ingen ser meg. 

Anonymkode: 728a8...78d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...