Gå til innhold

Første møte DPS

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er det på første møte? Gruer meg. Hvor mange skal snakke med meg og hva skal de spørre om og hva må jeg fortelle?

Skal de sende meg til en annen paykolog? 

Anonymkode: 728a8...78d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble bare sendt rett inn til en psykiater, jeg. Så spurte hun hvorfor jeg var der, og da fortalte jeg jo det, at jeg slet med det legen mente var en depresjon. 

Anonymkode: d767e...84d

Skrevet

Det vil være en vurderingstime, hvor du forteller hva du sliter med. Er vell ikke stort mer enn det.

Etter at fastlege har sendt henvendelse, så er det en helt annen inntaksgruppe på dps som vurderer hver søknad. De bestemmer hvor på ventekriteriene du havner (akutt, ordinært etc) og om du i det hele tatt får plass. Så tildeler de en behandler til deg. Så du får første time med den behandleren du skal ha videre. Den inntaksprosessen er ikke du med i. 

Anonymkode: 32d79...6cc

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det vil være en vurderingstime, hvor du forteller hva du sliter med. Er vell ikke stort mer enn det.

Etter at fastlege har sendt henvendelse, så er det en helt annen inntaksgruppe på dps som vurderer hver søknad. De bestemmer hvor på ventekriteriene du havner (akutt, ordinært etc) og om du i det hele tatt får plass. Så tildeler de en behandler til deg. Så du får første time med den behandleren du skal ha videre. Den inntaksprosessen er ikke du med i. 

Hvem har vurderingstimen? Psykologen jeg skal ha videre?  Er det den jeg møter?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har vurderingstimen? Psykologen jeg skal ha videre?  Er det den jeg møter?

som jeg skrev; ja. Den du møter er den behandleren du skal ha. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

som jeg skrev; ja. Den du møter er den behandleren du skal ha. 

Ikke nødvendigvis! Det spørs helt på kapasiteten til den som tar deg imot, og hvilken type behandling han og teamet finner mest riktig for deg. Jeg har opplevd begge deler, både å bli "sendt videre" til en annen behandler ved samme DPS, og at den jeg møtte første gang forble min behandler (har lang fartstid i psykiatrien).

Mitt råd er å være forberedt på spørsmålet om hva du sliter mest med/hva som er mest aktuelt å jobbe med der. Utover det så er det bare å dra, du kommer mest sannsynlig til å måtte snakke med kun en person ved inntaktsvurderingen/oppstartssamtale, og dette er mennesker som har det å prate med deg som en jobb - de er profesjonelle og godt vant.

Ingen vits å bekymre seg for mye her, om det lar seg gjøre (lettere sagt en gjort), men prøv å tenke litt igjennom hva du skal svare om du blir spurt hva som er verst for deg om dagen, hva som trykker mest. Du får sannsynlig også sendt lenke til en liten haug med skjemaer du skal fylle ut i forkant av timen, og det vil bli gått igjennom en del av det i samtalen.

Anonymkode: 6e947...fb3

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er det på første møte? Gruer meg. Hvor mange skal snakke med meg og hva skal de spørre om og hva må jeg fortelle?

Skal de sende meg til en annen paykolog? 

Vær ærlig. Fortell om dine innerste tanker selv de som gjør deg flau eller fyller deg med skam. Fortell alt. 

Anonymkode: 5360e...c57

Skrevet

Fortell i korte trekk hva hovedproblemene dine er, så vil de stille spm rundt dette og praten går av seg selv. 

Anonymkode: d26ee...cea

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis! Det spørs helt på kapasiteten til den som tar deg imot, og hvilken type behandling han og teamet finner mest riktig for deg. Jeg har opplevd begge deler, både å bli "sendt videre" til en annen behandler ved samme DPS, og at den jeg møtte første gang forble min behandler (har lang fartstid i psykiatrien).

.

Anonymkode: 6e947...fb3

Nå snakke jeg så klart om den ordinære måten å komme inn på dps på. Som er via henvendelse og inn på poliklinikk. Om du går via ambulant teamet, så vil du mest sannsynligvis møte på en tilfeldig person som du ikke vil ha videre.
Om du må ha en akutt time, så er det det samme. Da kan du møte på en tilfeldig person fordi de ikke har vurdert deg ferdig enda og du får første ledige fordi det er akutt men som kanskje ikke plass til deg på listen. Men går du den vanlige veien med vanlige rettigheter og "vei", så er det sjeldent du møter på en tilfeldig person. Da må det være snakk om at behandler er direkte feil person for deg, og det er jo ikke tilfeldig person. 

Man er ikke selv med på den "inntaksteamet". Når jeg sier inntaksteamet så mener jeg de som behandler henvendelser fra fastlege og andre utenfor dps, før man får første time. Det er ikke din psykolog som får henvendelsen tilfeldig tilsendt og som vurderer om du får plass eller ikke, det er helt andre folk. 

Jeg ble sendt til en person jeg ikke skulle ha videre. Fordi jeg ble tatt inn som akutt pasient med høy haste grad, midt i fellesferien. Så jeg fikk første ledige, men som ikke ble permanent og det fikk jeg vite fra dag 1. 
Alle de andre gangene (5 individualterpeuter hvor 2 var førstegangsinntak og 4 gruppe) så har jeg fått den jeg skal ha fra første stund. Fordi jeg ble henvist på ordinær måte. 
Ja, man kan oppleve å få en tilfeldig første møtet som ikke er den du skal ha. Men det er sjeldent og unntak grunnet alt det over og også kapasitet. For når en pasient har fått plass via inntaksteamet, så har de en tidsfrist fra du lovpålagt skal få første time. Har de fulle lister, så kan du få en tilfeldig person for å få time innen tidsfristen. Men det er sjeldent og ikke hvordan ting egentlig skal være, derfor spesifiserte jeg ikke så grundig. Det er unødvendig pirking og noe som TS mest sannsynligvis ikke vil møte på allikevel. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå snakke jeg så klart om den ordinære måten å komme inn på dps på. Som er via henvendelse og inn på poliklinikk. Om du går via ambulant teamet, så vil du mest sannsynligvis møte på en tilfeldig person som du ikke vil ha videre.
Om du må ha en akutt time, så er det det samme. Da kan du møte på en tilfeldig person fordi de ikke har vurdert deg ferdig enda og du får første ledige fordi det er akutt men som kanskje ikke plass til deg på listen. Men går du den vanlige veien med vanlige rettigheter og "vei", så er det sjeldent du møter på en tilfeldig person. Da må det være snakk om at behandler er direkte feil person for deg, og det er jo ikke tilfeldig person. 

Man er ikke selv med på den "inntaksteamet". Når jeg sier inntaksteamet så mener jeg de som behandler henvendelser fra fastlege og andre utenfor dps, før man får første time. Det er ikke din psykolog som får henvendelsen tilfeldig tilsendt og som vurderer om du får plass eller ikke, det er helt andre folk. 

Jeg ble sendt til en person jeg ikke skulle ha videre. Fordi jeg ble tatt inn som akutt pasient med høy haste grad, midt i fellesferien. Så jeg fikk første ledige, men som ikke ble permanent og det fikk jeg vite fra dag 1. 
Alle de andre gangene (5 individualterpeuter hvor 2 var førstegangsinntak og 4 gruppe) så har jeg fått den jeg skal ha fra første stund. Fordi jeg ble henvist på ordinær måte. 
Ja, man kan oppleve å få en tilfeldig første møtet som ikke er den du skal ha. Men det er sjeldent og unntak grunnet alt det over og også kapasitet. For når en pasient har fått plass via inntaksteamet, så har de en tidsfrist fra du lovpålagt skal få første time. Har de fulle lister, så kan du få en tilfeldig person for å få time innen tidsfristen. Men det er sjeldent og ikke hvordan ting egentlig skal være, derfor spesifiserte jeg ikke så grundig. Det er unødvendig pirking og noe som TS mest sannsynligvis ikke vil møte på allikevel. 

Jeg skjønnte ikke helt ...😔 ts 

Skrevet

Jeg har vært hos DPS i  tre runder. Hver gang har jeg blitt henvist fra fastlegen min, og det har ikke vært akutt. Det har da alltid vært sånn at jeg fra første time har hatt den psykologen jeg skal fortsette med. Men du kan jo spørre for sikkerhets skyld? Enten ta en telefon i forkant, eller på den første timen?

Det er heller ikke noe å grue seg for. Psykologen vet jo allerede litt om hvorfor du er der, pga. henvisningen, og så prater dere litt om din opplevelse av situasjonen. Psykologen vil nok også spørre deg om hva du ønsker hjelp til. På forhånd ville jeg tenk litt igjennom disse tingene. Og husk at psykologen også har et ansvar for å stille spørsmål og styre samtalen :) 

Lykke til! Veldig fint at du får hjelp.

Anonymkode: 6e367...a38

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønnte ikke helt ...😔 ts 

Vi snakker om den personen du møter første gang, om det er den behandleren du skal ha fast. Svaret på det er ja, men det er unntak (det jeg snakker om i det innlegget er unntakssituasjoner). 
I brevet du fikk ang første time, så står det noe ala "du har fått time til *navn*" også dato og sted. Den personen er din psykolog/psykiater.

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi snakker om den personen du møter første gang, om det er den behandleren du skal ha fast. Svaret på det er ja, men det er unntak (det jeg snakker om i det innlegget er unntakssituasjoner). 
I brevet du fikk ang første time, så står det noe ala "du har fått time til *navn*" også dato og sted. Den personen er din psykolog/psykiater.

Ok takk. Kan jeg be om å bytte hvis jeg ikke vil ha den personen? Ønsker helst en eldre person.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok takk. Kan jeg be om å bytte hvis jeg ikke vil ha den personen? Ønsker helst en eldre person.

Du kan be om det, men det er langt ifra sikkert at du får bytte. De fleste DPS har ikke god nok kapasitet til å gi alle pasientene den behandlingen de vil ha. Så mange må klare seg med den behandleren de får tildelt, og mange får ikke hyppigere nok timer, eller så mange timer som de trenger. 

Anonymkode: 9ed1f...059

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så klart, du kan alltids bytte og det er vanlig også. Det er jo snakk om en psykolog du skal til, som krever kjemi og tillit. Man må passe sammen. Men ikke avfei noen for verken kjønn eller alder. Jeg gjorde det og endte opp med ei jeg bestemte meg for å bytte før jeg møtte. På grunn av lange lister så måtte jeg møtte hun mens jeg ventet på å få en ny. Går nå til henne på 4. året :) 
Men om det ikke funker mellom dere, så kan du alltids bytte. Enten så sier du ifra til psykologen, om du ikke klarer så sier du i fra til de på forkontoret så får du hjelp. Det er vanlig å må lete litt for å finne noen som passer, så ikke vær bekymret for det. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan be om det, men det er langt ifra sikkert at du får bytte. De fleste DPS har ikke god nok kapasitet til å gi alle pasientene den behandlingen de vil ha. Så mange må klare seg med den behandleren de får tildelt, og mange får ikke hyppigere nok timer, eller så mange timer som de trenger. 

Det kan nok stemme, det er ganske fult på DPS hos de fleste. Men du har rett på å bytte behandler. Har ikke DPS kapasitet så får du henvendelse til privat med avtale. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan nok stemme, det er ganske fult på DPS hos de fleste. Men du har rett på å bytte behandler. Har ikke DPS kapasitet så får du henvendelse til privat med avtale. 

Jeg vil heller ha privat da? Kan jeg det med frikort? Privat er vel bedre?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke ha valgt privat. Lettere å få bedre og riktig behandling hos DPS. Har du fått plass på dps, så ville jeg ha prøvd det. Privat er kun når man enten ikke får plass på dps fordi man ikke er syk. Eller når dps er for fult. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med å vente og se hvem du får først? Tro det beste, at du vil bli henvist til en som passer godt til å hjelpe deg med problemstillingen du har? Så vurdere å bytte senere hvis du merker at det av en eller annen grunn ikke går?

Jeg ble værende hos begge de to jeg ble henvist til. Veldig forskjellige typer, men hjalp meg mye hver på sin måte. De færreste har behov for å bytte. I alle fall før de i det hele tatt vet hva de sier nei til...

Anonymkode: 7ddcf...ad6

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke ha valgt privat. Lettere å få bedre og riktig behandling hos DPS. Har du fått plass på dps, så ville jeg ha prøvd det. Privat er kun når man enten ikke får plass på dps fordi man ikke er syk. Eller når dps er for fult. 

Personlig foretrekker jeg privat (med refusjonsavtale). Privatpraktiserende kan i større grad velge selv hvilken behandling og hvor langvarig behandling de vil gi til pasientene, det er ikke like enkelt for behandlerne på DPS, da de har større press på seg. Mange behandlere på DPS kan ikke gi pasientene den behandlingen de mener at pasientene trenger, og det er ikke uvanlig at de må skrive ut pasientene før de er klare. Det har vært spørreundersøkelser angående dette. Jeg får mye bedre behandling hos en privat psykiater (med refusjonsavtale), enn det jeg noen sinne fikk på DPS, men det kan også handle om hvilken behandler man møter på. Jeg valgte selv å slutte på DPS og starte hos privat psykiater, og jeg angrer ikke et sekund. Jeg er utvilsomt syk nok til å gå til DPS, men det ønsker jeg ikke. Eller jeg har for øvrig en psykiater på DPS også, men det er sjeldent at jeg går til henne. Det handler dog mye om hvilket DPS man hører til, i større byer er det vanskeligere å få riktig behandling hos DPS, mange får gjerne et par timer, eller timer med sjeldne mellomrom selv om de hadde trengt mer hjelp. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...