Gå til innhold

Første møte DPS

Fremhevede innlegg

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan nok stemme, det er ganske fult på DPS hos de fleste. Men du har rett på å bytte behandler. Har ikke DPS kapasitet så får du henvendelse til privat med avtale. 

Anonymkode: 32d79...6cc

Det er ikke gitt at man får bytte behandler, og man må ha en god grunn til det. Man får ikke bytte behandler «kun» fordi man vil. Kjenner til noen som har bedt om behandlerbytte, men ikke fått det. Det handler nok mye hvilken DPS man går til, og kapasiteten til DPSet. 

Anonymkode: 9ed1f...059

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Personlig foretrekker jeg privat (med refusjonsavtale). Privatpraktiserende kan i større grad velge selv hvilken behandling og hvor langvarig behandling de vil gi til pasientene, det er ikke like enkelt for behandlerne på DPS, da de har større press på seg. Mange behandlere på DPS kan ikke gi pasientene den behandlingen de mener at pasientene trenger, og det er ikke uvanlig at de må skrive ut pasientene før de er klare. Det har vært spørreundersøkelser angående dette. Jeg får mye bedre behandling hos en privat psykiater (med refusjonsavtale), enn det jeg noen sinne fikk på DPS, men det kan også handle om hvilken behandler man møter på. Jeg valgte selv å slutte på DPS og starte hos privat psykiater, og jeg angrer ikke et sekund. Jeg er utvilsomt syk nok til å gå til DPS, men det ønsker jeg ikke. Eller jeg har for øvrig en psykiater på DPS også, men det er sjeldent at jeg går til henne. Det handler dog mye om hvilket DPS man hører til, i større byer er det vanskeligere å få riktig behandling hos DPS, mange får gjerne et par timer, eller timer med sjeldne mellomrom selv om de hadde trengt mer hjelp. 

Det kan nok stemme. Det er vell ikke sagt at alle DPS'er rundt i landet har nok spesialister på forskjellige lidelser. Som f.eks nok spesialister på personlighetsforstyrrelse, ptsd, adhd, spiseforstyrrelse og gud vet hva annet de kan spesialisere seg i. Ikke alle er psykologspesialist heller. Min nåværende er det og hun holder ofte kurs om det for andre psykologer andre steder i landet. Så det negative er at jeg mister psykologen min i en uke, slik at jeg må hoppe over en time. Til gjengjeld så får jeg god behandling og en psykolog som hele tiden lærer noe nytt som hun bruker i behandling. Det hadde jeg ikke fått hos privatist. DPS har også kolleger de samarbeider tett med, noe som også gjør at man får bedre behandling. 

Gode og dårlige psykologer finner du overalt. Jeg har hatt en nyutdannet psykolog og det gikk ikke i det hele tatt. Det var som om hun leste rett fra skolebøkene. Kunne ingenting og jeg ble sykere da jeg gikk til henne. 
Men jeg er nok mest fornøyd med dps, på grunn av hun jeg har nå og jeg har fortsatt mange år i terapi igjen. Har gått i 9 år, ikke halvveis ferdig en gang og ingen tegn på å bli kastet utav dps fordi jeg er for syk. Har i perioder fått dobbelt timer to ganger i uken. Jeg har hatt timer som har vart i over 3 timer og jeg har gått 2 dager i gruppe og 2 dager i individualterapi samtidig. Har lest mye her på KG at folk klager over at de ikke får hjelp på dps. At de bare får 45 min en gang i uken, blir kastet ut fordi de ikke blir frisk fort nok eller at de er for syke for dps. Det er absolutt ikke min erfaring og jeg bor i en av de største byene i landet og det er lange ventelister. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke gitt at man får bytte behandler, og man må ha en god grunn til det. Man får ikke bytte behandler «kun» fordi man vil. Kjenner til noen som har bedt om behandlerbytte, men ikke fått det. Det handler nok mye hvilken DPS man går til, og kapasiteten til DPSet. 

Er vell ikke noe man har rett på ifølge loven, slik som fritt sykehusvalg f.eks. Men har aldri opplevd at noen har fått et nei... kan vell være om listene er helt fulle. De kan jo ikke akkurat kaste ut en for å gjøre plass til deg. 
Da må man jo søke som sagt privatist med avtale i stede. 

Skrevet
På 13.11.2020 den 15.19, AnonymBruker skrev:

Hvem har vurderingstimen? Psykologen jeg skal ha videre?  Er det den jeg møter?

Anonymkode: 728a8...78d

Det er ikke sikkert at behandleren er en psykolog.

Anonymkode: e3d37...576

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi snakker om den personen du møter første gang, om det er den behandleren du skal ha fast. Svaret på det er ja, men det er unntak (det jeg snakker om i det innlegget er unntakssituasjoner). 
I brevet du fikk ang første time, så står det noe ala "du har fått time til *navn*" også dato og sted. Den personen er din psykolog/psykiater.

Eller en annen yrkestittel 

• Liker 1
Skrevet

Så klart, du kan alltids bytte og det er vanlig også. Det er jo snakk om en psykolog du skal til, som krever kjemi og tillit. Man må passe sammen. Men ikke avfei noen for verken kjønn eller alder. Jeg gjorde det og endte opp med ei jeg bestemte meg for å bytte før jeg møtte. På grunn av lange lister så måtte jeg møtte hun mens jeg ventet på å få en ny. Går nå til henne på 4. året :) 
Men om det ikke funker mellom dere, så kan du alltids bytte. Enten så sier du ifra til psykologen, om du ikke klarer så sier du i fra til de på forkontoret så får du hjelp. Det er vanlig å må lete litt for å finne noen som passer, så ikke vær bekymret for det. 

Ikke gi Ts falske forhåpninger. Man kan langt i fra alltids bytte

• Liker 2
Skrevet

Altså. I første omgang synes jeg du bare skal sette pris på at du har blitt tatt inn, om du følger med litt på kg ser du at slett ikke alle som har behov for det får time ved dps. Ikke fokuser på hvem du får, hva slags behandler du mener du må ha og at du vil ha privatpraktiserende fordi det er «best». Gå for all del privat, snik i kø og bytt behandler for eget forgodtbefinnende, men da får du betale for det selv og frigjøre plass til andre som desperat trenger hjelpen! Makan!

Anonymkode: 99037...f02

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså. I første omgang synes jeg du bare skal sette pris på at du har blitt tatt inn, om du følger med litt på kg ser du at slett ikke alle som har behov for det får time ved dps. Ikke fokuser på hvem du får, hva slags behandler du mener du må ha og at du vil ha privatpraktiserende fordi det er «best». Gå for all del privat, snik i kø og bytt behandler for eget forgodtbefinnende, men da får du betale for det selv og frigjøre plass til andre som desperat trenger hjelpen! Makan!

Anonymkode: 99037...f02

🙌🏻🙌🏻🙌🏻🙌🏻

• Liker 1
Skrevet

Det kan nok stemme. Det er vell ikke sagt at alle DPS'er rundt i landet har nok spesialister på forskjellige lidelser. Som f.eks nok spesialister på personlighetsforstyrrelse, ptsd, adhd, spiseforstyrrelse og gud vet hva annet de kan spesialisere seg i. Ikke alle er psykologspesialist heller. Min nåværende er det og hun holder ofte kurs om det for andre psykologer andre steder i landet. Så det negative er at jeg mister psykologen min i en uke, slik at jeg må hoppe over en time. Til gjengjeld så får jeg god behandling og en psykolog som hele tiden lærer noe nytt som hun bruker i behandling. Det hadde jeg ikke fått hos privatist. DPS har også kolleger de samarbeider tett med, noe som også gjør at man får bedre behandling. 

Gode og dårlige psykologer finner du overalt. Jeg har hatt en nyutdannet psykolog og det gikk ikke i det hele tatt. Det var som om hun leste rett fra skolebøkene. Kunne ingenting og jeg ble sykere da jeg gikk til henne. 
Men jeg er nok mest fornøyd med dps, på grunn av hun jeg har nå og jeg har fortsatt mange år i terapi igjen. Har gått i 9 år, ikke halvveis ferdig en gang og ingen tegn på å bli kastet utav dps fordi jeg er for syk. Har i perioder fått dobbelt timer to ganger i uken. Jeg har hatt timer som har vart i over 3 timer og jeg har gått 2 dager i gruppe og 2 dager i individualterapi samtidig. Har lest mye her på KG at folk klager over at de ikke får hjelp på dps. At de bare får 45 min en gang i uken, blir kastet ut fordi de ikke blir frisk fort nok eller at de er for syke for dps. Det er absolutt ikke min erfaring og jeg bor i en av de største byene i landet og det er lange ventelister. 

Kan jeg spørre hvilken diagnose du har som gjør at du har fått gå i 9 år? Og hva slags opplegg det er? Jeg har aldri opplevd å få gå så lenge samme sted/Behandler og har heller ikke fått så mye oppfølging i uka selv om jeg selv har ønsket tettere oppfølging.

Anonymkode: 830a9...4dc

Skrevet

Hvorfor får jeg kjeft her inne? Har jeg gjort noe galt? Jeg spør bare om spørsmål om noe jeg gruer meg til. Jeg har fått navn på psykologen og hun er like gammel som meg og jeg har vært på fest med henne når jeg var yngre. Det er hovedsakelig årsaken til at jeg er skeptisk og samtidig liker jeg ikke at vi er samme alder, fordi jeg har opplevd veldig mye iforhold til min alder... 

Må jeg skrive på flere dritt skjema når jeg kommer der? Hadde nedsig i minst 2 uker pga første skjema jeg måtte skrive på til henvisningen. Frykter å svare på flere skjema. Jeg angrer litt på at jeg søkte hjelp og er redd for at det bare vil gjøre situasjonen verre... Off.. Grubler vær kveld 😢 TS

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får jeg kjeft her inne? Har jeg gjort noe galt? Jeg spør bare om spørsmål om noe jeg gruer meg til. Jeg har fått navn på psykologen og hun er like gammel som meg og jeg har vært på fest med henne når jeg var yngre. Det er hovedsakelig årsaken til at jeg er skeptisk og samtidig liker jeg ikke at vi er samme alder, fordi jeg har opplevd veldig mye iforhold til min alder... 

Må jeg skrive på flere dritt skjema når jeg kommer der? Hadde nedsig i minst 2 uker pga første skjema jeg måtte skrive på til henvisningen. Frykter å svare på flere skjema. Jeg angrer litt på at jeg søkte hjelp og er redd for at det bare vil gjøre situasjonen verre... Off.. Grubler vær kveld 😢 TS

Du må gi det en sjanse, det vil si møte behandleren flere ganger og gi en konkret grunn som de vurderer som god nok for å ville bytte. Det kan hende du får lov til det, men sjansen er liten. Jeg ville derfor forsøkt å gjøre det beste ut av det. Møt opp, vær åpen om det du trenger hjelp til og ta det derfra. Du vil uansett ikke få liv til å bytte før du har møtt behandleren din.

jeg ser ikke hvor du får kjeft? 

Anonymkode: 1eefa...655

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må gi det en sjanse, det vil si møte behandleren flere ganger og gi en konkret grunn som de vurderer som god nok for å ville bytte. Det kan hende du får lov til det, men sjansen er liten. Jeg ville derfor forsøkt å gjøre det beste ut av det. Møt opp, vær åpen om det du trenger hjelp til og ta det derfra. Du vil uansett ikke få liv til å bytte før du har møtt behandleren din.

jeg ser ikke hvor du får kjeft? 

Anonymkode: 1eefa...655

Dette!

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvilken diagnose du har som gjør at du har fått gå i 9 år? Og hva slags opplegg det er? Jeg har aldri opplevd å få gå så lenge samme sted/Behandler og har heller ikke fått så mye oppfølging i uka selv om jeg selv har ønsket tettere oppfølging.

Ikke den du siterte,men diagnose er revnende likegyldig. Alt handler om funksjonsnivå og alvorlighetsgraden. Selv har jeg gått myyye lenger enn 9 år og blir nok flere år til 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har gått der i 9 år til sammen, 5 forskjellige behandlere + gått i 3 forskjellige grupper. Hadde 4 forskjellige de 5 første årene og det med 2 pauser. Så møtte jeg min nåværende som jeg har gått til i 4 år og ingen planer om å slutte med enda. 

Diagnose er irrelevant og forklarer ingenting. For folk er forskjellige. Men hovedproblemet og hva som ligger i bunnen og som "forklaring" for diagnosene og hovedproblemet er traumediagnoser og problemer/senskader etter fysisk og psykisk vold i oppveksten, emosjonell omsorgssvikt og overgrep som startet da jeg var 4 år. Så det er jo ganske inngripende og ødeleggende problemer, som gir lavt funksjonsnivå og livskvalitet. Det er også ting som ikke blir fikset på et år eller to. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du har et bekjentskap med henne, så vil du nok få byttet. Ring DPS i morgen og spør. 

Skrevet

Ikke den du siterte,men diagnose er revnende likegyldig. Alt handler om funksjonsnivå og alvorlighetsgraden. Selv har jeg gått myyye lenger enn 9 år og blir nok flere år til 

Gjør det? Jeg har opplevd å ikke få behanding til tross for at jeg er lavtfungerende ( uføretrygdet, ikke venner ellet nettverk, ikke istand til å betale regninger i perioder, ikke i stand til å studere, selvmordsforsøk, klarer ikke dusje på mange uker og alvorlig selvskading. ) Handler vel kanskje også mye om hvor man bor. Jeg bor i Oslo og her er det vel lange køer..

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gått der i 9 år til sammen, 5 forskjellige behandlere + gått i 3 forskjellige grupper. Hadde 4 forskjellige de 5 første årene og det med 2 pauser. Så møtte jeg min nåværende som jeg har gått til i 4 år og ingen planer om å slutte med enda. 

Diagnose er irrelevant og forklarer ingenting. For folk er forskjellige. Men hovedproblemet og hva som ligger i bunnen og som "forklaring" for diagnosene og hovedproblemet er traumediagnoser og problemer/senskader etter fysisk og psykisk vold i oppveksten, emosjonell omsorgssvikt og overgrep som startet da jeg var 4 år. Så det er jo ganske inngripende og ødeleggende problemer, som gir lavt funksjonsnivå og livskvalitet. Det er også ting som ikke blir fikset på et år eller to. 

Takk for svar.

Skrevet

Gjør det? Jeg har opplevd å ikke få behanding til tross for at jeg er lavtfungerende ( uføretrygdet, ikke venner ellet nettverk, ikke istand til å betale regninger i perioder, ikke i stand til å studere, selvmordsforsøk, klarer ikke dusje på mange uker og alvorlig selvskading. ) Handler vel kanskje også mye om hvor man bor. Jeg bor i Oslo og her er det vel lange køer..

Ja det gjør det. Jeg gikk på dps i Oslo fra jeg var 19 til 28,og avsluttet kun fordi jeg flyttet til en annen by og begynte da på dps der

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gjør det. Jeg gikk på dps i Oslo fra jeg var 19 til 28,og avsluttet kun fordi jeg flyttet til en annen by og begynte da på dps der

Ok, da er jeg vel ikke lavtfungerende nok.

Skrevet

Hvis du kjenner behandler fra før eller er/har vært i samme miljø, kan du be om å bytte behandler før dere møtes. Det burde gå fint. Ellers kan det være vanskelig å få byttet, og alder er ikke god grunn. Blir ofte litt oppgitt når folk ikke gir yngre psykologer en sjanse. Alder er virkelig ikke avgjørende for hvor dyktig du er som psykolog. Har hatt flere unge kolleger som jeg ville valgt any day over noen av de eldre psykologene og psykiaterne jeg har jobbet med.

Anonymkode: 1c142...b7c

Skrevet

Ok, da er jeg vel ikke lavtfungerende nok.

Jeg har aldri prøvd å ta mitt eget liv. Jeg har gått og fullført alt for mange år på vgs og jeg dusjer hver dag. 
"Lavfungerende" handler ikke bare om å prøve å ta sitt eget liv hver helg og å aldri dusje. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...