Gå til innhold

Har dere mye gjeld/evt inkasso ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Uff :( Har du gjeldsordning? Hvis ikke, hvorfor ikke? 

Anonymkode: 1e889...a20

Har ikke turt å søke for jeg har flyttet fra 9000i husleie til 14000kr/mnd. Var eneste plassen jeg fant uten depositum. Og man må møte hos namsmann personlig opptil flere ganger, det tør jeg ikke. 

Anonymkode: b88d1...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2020 den 14.00):

Gjeldsordning, desverre.. 

Anonymkode: 0286d...ce9

Hva har du i inntekt og hva betaler du i boutgifter per måned?  Hvor mye går til gjelden din å hvor stor gjeld har du? 

Anonymkode: b88d1...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min del av huslånet er 1,1 mill. Huset har verdivurdering på ca 1 million mer enn totalt lånebeløp. Har også 450.000 i studielån. Ikke billån. Har ingen kreditt eller forbruksgjeld, men har et kredittkort med 30.000 i grense liggende i tilfelle krise, da bufferkontoen vår ikke er fylt opp enda. Og akkurat nå har jeg 10.-15.000 ubetalt i Klarna, som betales når jeg får lønn med halv skatt i desember.

Er 30 år.

Anonymkode: f15b7...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun huslån (rammelån). Ca. 1xinntekt, kan utvides til 2xinntekt. Verdien på huset er omtrent 5 ganger inntekt. 

Endret av Kanutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,8 i boliglån (fordelt på to), og det er det. Har til sammen rett under 800k i BSU i tillegg, så i praksis rundt millionen.

Har aldri hatt studielån, forbrukslån eller betalt noe annet enn skyldig beløp på kredittkort.

...har derimot kjøpt nytt hus som vi overtar til sommeren, og da endrer gjelden seg drastisk (regner med rundt 4 +/- alt etter hva vi får solgt nåværende bolig for).

På grunn av dette måtte jeg også gå drastisk til verks på kredittkortene mine, så gikk fra en ramme på 430K til rett over 100K.

Anonymkode: 0c495...536

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1.600.000 i boliglån og 239.000 i billån 

typen og jeg hadde over 400.000 i forbrukslån men han fikk en erstatning (yrkesskade) og betalte ned alt sammen 🌟 utrolig snillt mot meg da jeg også eier halvparten av den gjelda 🙂

Anonymkode: cbd61...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (På 13.11.2020 den 2.40):

Har bare boliglån, utenom det så har jeg ikke noe gjeld. Har ikke  kredittkort heller, har ikke kommet så langt. 😄 

Jeg kjøper aldri noe på avbetaling, liker det ikke, må betale når jeg kjøper ting slik at jeg er ferdig. Måtte tenke meg lenge om på om jeg ville ha boliglån og jeg.... Er skikkelig sær, liker ikke å føle jeg skylder noen noe, enten det er penger eller andre ting. 

 

Sånn er jeg og. Jeg har adhd og har selvinnsikt nok til å vite at bare det å ha kredittkort kunne gått galt for meg. Har boliglån og studielån da. Det er jo gjeld, men kanskje ikke slik gjeld ts spør om?  Avbetaling eller delbetaling er ikke aktuelt, har jeg ikke råd venter jeg. Å spare har tydeligvis blitt et ukjent ord for vår generasjon og det er en skummel utvikling jeg ser rundt meg.

Bare ordet forbrukslån skremmer meg  😆

Anonymkode: 38a46...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2020 den 2.32):

Hvorfor er du med i tråden?

Anonymkode: 8126f...db2

For å få andre til å føle seg som dritt sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2020 den 2.32):

Hvorfor er du med i tråden?

Anonymkode: 8126f...db2

Er da bare ikke folk som er nedsyltet i gjeld som kan svare, spørsmålet i tittelen var 

Har dere mye gjeld/evt inkasso ?

Da er det da bare rett og rimelig at folk med kontroll på økonomien og kan svare. 

Og så i HI så blir det igjen stilt spørsmål

AnonymBruker skrev (På 13.11.2020 den 1.50):

 

Hvordan ligger folk an egentlig ??

Anonymkode: 32e5e...7cc

 

Anonymkode: 2fa5e...424

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har ikke turt å søke for jeg har flyttet fra 9000i husleie til 14000kr/mnd. Var eneste plassen jeg fant uten depositum. Og man må møte hos namsmann personlig opptil flere ganger, det tør jeg ikke. 

Anonymkode: b88d1...918

Namsmannen er vant til å snakke med folk i samme situasjon, ikke la det stoppe deg.  Du må ta grep fort. Folk dømmer deg ikke så sterkt som du tror. Ofte en grunn til at folk havner i slike situasjoner. Depresjon, lite kunnskap om økonomi, man mister jobben, bilen ryker og flere uheldige ting skjer på en gang. Og før noen tar meg på at jeg er nedlatende når jeg sier lite kunnskap om økonomi.. jeg fikk ingen økonomisk veiledning hjemmefra og hadde dårlig kunnskap om økonomi før selv. 

Anonymkode: 38a46...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare 300 000,- i studiegjeld. Skal straks søke boliglån. Har nettopp nedbetalt bilen (290 000,-) og to kredittkort på totalt 60 000,- 🥳

Anonymkode: 605ce...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Huff! Dere har MYE gjeld! Og det betjener dere godt med normal lønn? Da må dere jo unnvære mye i det daglige.

Anonymkode: 73815...db0

Tja, hva er normal lønn? Vi har samlet lønn på rett over millionen i året. For oss handler det om prioriteringer, vi føler ikke selv at vi unnværer mye, men andre synes nok det er trangt. Vi reiser for eksempel aldri på ferie og kjøper ikke noe nytt uten at det gamle er ødelagt, men vi har bygget nytt hus og den ene bilen er helt ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

240 000 i studielån, ca 25 000 i kredittlån pluss at jeg skylder NAV 20 000 etter forskuddsbetaling på dagpenger fra permittering i vår. 

Anonymkode: 03a3e...47f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

74000 kr / 24% rente 

90000 kr / 15% rente 

50000 kr / 6% rente, med 1 år pause før renta slår inn. 

Men det skal sies at jeg brukte disse pengene (lånte totalt 250000 kr fra disse kreditorene) for å kjøpe et varelager som er verdt rundt 500000 kr. Sånn ellers jobber jeg 100%, og har utbetalt rundt 40000 kr i mnd.  

Fikk varene for en uke siden, og salget har gått bra. 

Absolutt ikke den beste måten å gjøre slikt på...men jeg fikk et bra tilbud, og disse kreditorene hadde jeg tilgang til der og da, så da ble det slik. 

Anonymkode: d4d42...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

125000 på studielån. Til gjengjeld eier jeg ikke egen bolig eller har fast jobb. 

Anonymkode: 84d9a...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har 2,7 i boliglån og ca 25 000 i forbrukslån med gunstig rente. Måtte låne litt til møbler og innbo etter samlivsbrudd. Ingen utestående regninger eller betalingsanmerkninger. Fikk ett kredittkort da jeg var 18, de 10 000 kronene satt løst 😅 tok meg ett par år å betale ned på lærlingelønn.. lærte av det 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...