Gå til innhold

Har dere mye gjeld/evt inkasso ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Folk har generelt alt for mye klær.

Anonymkode: d0c09...299

Jeg så en naken mann i sommer ved en sluse her jeg bor. Så også en annen naken mann bade på et sted der mange er.

Anonymkode: a667d...7c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Pås said:

Synes mange i denne, og andre tråder, blander begrepene kredittkort og forbrukslån! En kan helt fint ha en solid økonomi og likevel benytte seg av kredittkort, med alle fordelene det gir! Forbrukslån derimot, de som trenger å ta opp forbrukslån er de som egentlig ikke har råd til det. Dersom du ha en god økonomi får du lån i banken, med bankens renter, dersom du IKKE får lån i banken i en akutt situasjon må du ta forbrukslån. Jeg synes de som reklamerer for forbrukslån er direkte umoralske! 

Enig, egentlig. Men vil påpeke at du kan få forbrukslån hos ordinære banker også, med mye dårligere rente enn på f.eks. boliglån, selvfølgelig, men allikevel langt bedre enn på typiske forbrukslån som det reklameres for rundt omkring. Vi pusset opp en leilighet for lånte penger (vi var litt dumme og forsto ikke helt dette med å kjøpe et oppussingsobjekt - og at vi ikke da kunne pusse opp for resten av det vi liksom ikke hadde brukt av finansieringsbeviset). Uansett, vi hadde lånet i én måned og fikk refinanisert da vi fikk nye og langt høyere verdivurdering på boligen. Fortsatt litt idiotisk, å pusse opp for lånte penger, det beste hadde selvfølgelig vært å spare. Men det lønte seg nå for oss, så hell i uhell, at vi ikke helt skjønte hva vi gjorde da vi kjøpte leiligheten. Og ja, til vanlig bruker vi kredittkort til netthandel, utenlandsreiser (ikke så mye akkurat nå) og bonuspoengsanking. Men bruker ikke penger vi ikke har, og de betales ned i sin helhet hver måned. Til og med Hallgeir Kvadsheim går jo god for en slik bruk av kredittkort 😅

Så, til trådens tema. Akkurat nå har vi da ikke noe forbrukslån. Jeg har ca. 190 000 i studielån og mannen og jeg deler et boliglån på rett under 3 millioner. Benytter kun fakturaløsning i nettbutikker når det er helt kostnadsfritt og jeg er usikker på hvorvidt jeg faktisk ønsker å beholde produktet og vil prøve/se det først (som regel klær). Betalte for øvrig også nettopp en regning som jeg fikk inkassovarsel på - trodde den var betalt for lenge siden, og hadde rett og slett glemt den. Tror ikke det har skjedd siden jeg var i begynnelsen av 20-åra 😬 32 år nå!

Anonymkode: cbc22...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så en naken mann i sommer ved en sluse her jeg bor. Så også en annen naken mann bade på et sted der mange er.

Anonymkode: a667d...7c6

Du antar at dette var fordi de ikke hadde klær? 😂😂😂

Anonymkode: d0c09...299

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår det slik at den du siterer har 90 tusen i lån i banken og 19 tusen i forbrukslån.

Anonymkode: 87aaf...13f

Ja det er mulig, da har jeg i tilfelle forstått feil! Teksten var litt uklar for meg. 

----

Vet ikke om det hjelper noen, men jeg (som har rundt 40.000 i gjeld + studielån) prøver selv å finne noen løsninger. Og akkurat i dag fant jeg også ut at det er noe som heter Gjeldsofferalliansen, link her: https://gjeld.org/

Anonymkode: 062c1...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg mener også du har rett. Hovedinnlegget spør ikke etter alle de prektige, fornuftige menneskene uten gjeld. Men slike tråder tiltrekker den type mennesker, de liker å se ned på andre og kose seg med hvor smarte og flinke de selv er. De samme menneskene dukker opp i tråder med hvor dyre julegaver man kjøper eller om man har fått barn med en slask. 

Vi får trøste oss med at vi sannsynligvis har mer empati og er mer sympatiske. 

Anonymkode: ba0ae...623

HI var litt opp for tolkning så jeg når jeg leste det igjen, så derfor ba jeg om unnskyldning. Og jeg ber om unnskylding for at jeg siterte deg. Men til saken. 

Ja, du har rett. Disse folka er ikke særlig greie. TS sitter litt i det, og skal man komme seg ut av det er det ok å høre at andre har det likt. TS er ikke et dårlig menneske, hen trenger ikke å skjemmes. Når man legger skammen fra seg har man mer energi til å rydde opp. 

Men disse Mastercard-folka som alltid betaler regninga si, med Master, skammer bare. Men det spørs da, om det er projisering. Jeg er fra gamledager og fikk godt betalt jobb og bolig med ussel bachelor, og jeg er straks ferdig med studielånet. En Master er kamuflert arbeidsledighet som den enkelte betaler for sjøl. 

Litt pengerot i ung alder er læring om man evner å ta tak i det. Vi er mange som har vært der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 200.000 i forbrukslån, 30.000 i billån og 1.7 i huslån.

Anonymkode: 42562...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 38. Har 90 tusen i banken, og 19 tusen i dyrt forbrukslån. Helt fryktelig når jeg har lite å rutte med fra før da jeg er trygdet, og helt forferdelig at det tar enda 5 år før gjelden er borte. På toppen av det hele holder jeg på å spare til sertifikat i tillegg, og jeg sliter...

Anonymkode: 8126f...db2

Hvorfor betaler du ikke ned det dyre lånet når du har mulighet til det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er du med i tråden?

Anonymkode: 8126f...db2

Personen svarer jo på innlegg. 

Anonymkode: 6aad1...f32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står fast på at klær er nødvendig, i motsetning til din påstand om det omvendte.

Anonymkode: f2d1a...b26

Jeg har da ikke påstått at klær totalt sett er unødvendig, og tror de fleste forstår at jeg mente utover det nødvendige. 

Jeg er ganske sikker på at du forsto det også. 

Anonymkode: 4a7e0...b79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Vi har nesten 4 millioner i huslån, billån på 450.000 og studiegjeld på ca 100.000. Ingen forbrukslån eller inkasso saker. Bruker kredittkort, men betaler alltid ned før rentene løper. Har helt normal inntekt/forbruk ellers. 

Endret av Elder Millennial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så en naken mann i sommer ved en sluse her jeg bor. Så også en annen naken mann bade på et sted der mange er.

Anonymkode: a667d...7c6

Så må du finne ut om de hadde kledd av seg eller manglet klær.

Anonymkode: f2d1a...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er som å pisse i buksa for å holde varmen. Det blir da bare verre og verre. 

Jeg har sett hvor ille det kan gå, så jeg og ganske mange har vært gjennom perioder som fattige uten å ty til slikt. Jeg tror det er viktig å både innrømme for seg selv og andre at man har dårlig råd. Min erfaring er at folk da respekterer det, og er villige til å ikke oppfordre til aktiviteter og ting som koster for mye. 

Jeg har vært veldig fattig i noen år, med barn, og det at jeg var åpen om det gjorde at jeg fikk gode råd og tips, og vi klarte oss godt, uten å ty til slikt. 

Har en bekjent som ikke ville innrømme dårlig økonomi, og skulle skjule det. Endte opp med å ha lånt så mye, også av familien og venner, at hun endte opp med uvennskap og en ulevelig økonomi med mye gjeld. Det var henne jeg tenkte på når jeg ble fristet til enkle løsninger der og da. Slikt koster for mye på sikt. 

Klipp alle kredittkort og ikke lån, uansett omtrent, samt vær ærlig, er mitt beste råd. 

Om man MÅ låne bør det iallefall være absolutt nødvendig for å ikke miste hus og ha mat på bordet, og betales ned snarest mulig. 

Jeg måtte en gang låne en sum av min mor. Det var rentefritt, og likevel en stor belastning til jeg fikk betalt alt tilbake. Da hadde jeg imidlertid ikke valg. 

Ting, klær, reiser og opplevelser er IKKE absolutt nødvendig. 

Anonymkode: 4a7e0...b79

 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da ikke påstått at klær totalt sett er unødvendig, og tror de fleste forstår at jeg mente utover det nødvendige. 

Jeg er ganske sikker på at du forsto det også. 

Anonymkode: 4a7e0...b79

Joda, jeg siterer deg ordrett: 

"Ting, klær, reiser og opplevelser er IKKE absolutt nødvendig."

Om du ikke mener det, ikke skriv det heller.

Anonymkode: f2d1a...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 38. Har 90 tusen i banken, og 19 tusen i dyrt forbrukslån. Helt fryktelig når jeg har lite å rutte med fra før da jeg er trygdet, og helt forferdelig at det tar enda 5 år før gjelden er borte. På toppen av det hele holder jeg på å spare til sertifikat i tillegg, og jeg sliter...

Anonymkode: 8126f...db2

Hvorfor betaler du ikke forbrukslånet med pengene du har i banken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du sitter på 90 tusen, hvorfor betaler du ikke bare ned de 19 så du slipper å betale på de dyre rentene lengre? Bare bli ferdig med det? Akkurat nå kaster du jo på en måte penger ut av vinduet.

Jeg ville betalt ned gjelda og kjørt opp jeg, du kan jo fortsette å spare etterpå selv om. 

Et råd jeg skal gi meg selv, som jeg gir deg og, er at selv om du er på trygd så kan du begynne å se etter muligheter for å skaffe deg en ekstra inntekt. Kjøpe-selge, lage-selge, yte service (korrekturlese, oversette f.eks), eller kan du kanskje noe du kan lære bort? Bli kreativ!

Anonymkode: 062c1...cbc

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det slik at den du siterer har 90 tusen i lån i banken og 19 tusen i forbrukslån.

Anonymkode: 87aaf...13f

 

1 time siden, Traktor skrev:

Hvorfor betaler du ikke ned det dyre lånet når du har mulighet til det?

 

1 time siden, Klagenfurt skrev:

Hvorfor betaler du ikke forbrukslånet med pengene du har i banken?

Som mange misforstår, så har jeg lån i banken på 90 tusen.

Utifra resten av innlegget var det vel soleklart at jeg ikke hadde 90 på bok.

Anonymkode: 8126f...db2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis blitt gjeldsfri etter mange år med gjeld. Og godt er det. Skal ikke tilbake til den dritten, aldri mer.

Anonymkode: 66585...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 26 år

Har ca 500 000 i studielån uten noen fullført grad. Men kommer til å fullføre graden jeg holder på med nå, har ett og et halvt år igjen

Ca 60 000 i forbrukslån/Klarna/MasterCard

Anonymkode: 61baf...d35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...