Gå til innhold

Har dere mye gjeld/evt inkasso ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du sitter på 90 tusen, hvorfor betaler du ikke bare ned de 19 så du slipper å betale på de dyre rentene lengre? Bare bli ferdig med det? Akkurat nå kaster du jo på en måte penger ut av vinduet.

Jeg ville betalt ned gjelda og kjørt opp jeg, du kan jo fortsette å spare etterpå selv om. 

Et råd jeg skal gi meg selv, som jeg gir deg og, er at selv om du er på trygd så kan du begynne å se etter muligheter for å skaffe deg en ekstra inntekt. Kjøpe-selge, lage-selge, yte service (korrekturlese, oversette f.eks), eller kan du kanskje noe du kan lære bort? Bli kreativ!

Anonymkode: 062c1...cbc

Jeg forstår det slik at den du siterer har 90 tusen i lån i banken og 19 tusen i forbrukslån.

Anonymkode: 87aaf...13f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kun hatt et kredittkort i hele mitt liv, som er den man automatisk får ved åpning av konto. Men så kjøpte vi hus, det ble en skade som vårt forsikringsselskap ikke dekket fordi skaden må ha skjedd før vi tok over huset og selgers forsikring dekket ikke den type skade. Dette var snakk om så omfattende at vi ikke kunne bo i huset. 

Så sånn fikk vi forbrukslån, da det enten var å ikke ha et sted eller ta opp lån og utbedre skaden. Så mistet samboeren jobben og vi klarte ikke all gjelden og vipps så var gjelden omtrent doblet før vi fikk orden med jobb og kunne ta tak i gjelden igjen. 

Nå er vi straks i en posisjon der vi kan betale det ut og jeg skal aldri så mye som se på et forbrukslån eller kredittkort.

Også hører jeg folk snakker om at alle med forbrukslån er luksusdyr.

Anonymkode: f16c9...148

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Lille Potet skrev:

 

 

Dere har rett. Jeg var for impulsiv. Jeg må lære meg å bruke AB på utbrudda mine. 

Nei, folk skal bare ta master. Flott det! 

Beklager trollinga. Skal gå å skjerpe meg litt. 

Jeg sa derimot at du hadde rett.

Anonymkode: f2d1a...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at majoriteten av de som tar opp forbrukslån er mennesker som har dårlig råd. En med god lønn vil klare å spare opp mye fortere og ikke se poenget i å måtte ta opp lån. Alle har sine grunner, men dårlig impulskontroll er nok vanligst. 

Anonymkode: 25cca...7d9

Ja, men det er som å pisse i buksa for å holde varmen. Det blir da bare verre og verre. 

Jeg har sett hvor ille det kan gå, så jeg og ganske mange har vært gjennom perioder som fattige uten å ty til slikt. Jeg tror det er viktig å både innrømme for seg selv og andre at man har dårlig råd. Min erfaring er at folk da respekterer det, og er villige til å ikke oppfordre til aktiviteter og ting som koster for mye. 

Jeg har vært veldig fattig i noen år, med barn, og det at jeg var åpen om det gjorde at jeg fikk gode råd og tips, og vi klarte oss godt, uten å ty til slikt. 

Har en bekjent som ikke ville innrømme dårlig økonomi, og skulle skjule det. Endte opp med å ha lånt så mye, også av familien og venner, at hun endte opp med uvennskap og en ulevelig økonomi med mye gjeld. Det var henne jeg tenkte på når jeg ble fristet til enkle løsninger der og da. Slikt koster for mye på sikt. 

Klipp alle kredittkort og ikke lån, uansett omtrent, samt vær ærlig, er mitt beste råd. 

Om man MÅ låne bør det iallefall være absolutt nødvendig for å ikke miste hus og ha mat på bordet, og betales ned snarest mulig. 

Jeg måtte en gang låne en sum av min mor. Det var rentefritt, og likevel en stor belastning til jeg fikk betalt alt tilbake. Da hadde jeg imidlertid ikke valg. 

Ting, klær, reiser og opplevelser er IKKE absolutt nødvendig. 

Anonymkode: 4a7e0...b79

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri noen sinne tatt opp forbrukslån. Noe mer unødvendig skal man se lenge etter. 

Jeg har maks hatt 1,4 mill i lån, det var boliglån + studielån. Ble gjeldfri i en alder av 32. 

Anonymkode: 5ba2d...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er som å pisse i buksa for å holde varmen. Det blir da bare verre og verre. 

Jeg har sett hvor ille det kan gå, så jeg og ganske mange har vært gjennom perioder som fattige uten å ty til slikt. Jeg tror det er viktig å både innrømme for seg selv og andre at man har dårlig råd. Min erfaring er at folk da respekterer det, og er villige til å ikke oppfordre til aktiviteter og ting som koster for mye. 

Jeg har vært veldig fattig i noen år, med barn, og det at jeg var åpen om det gjorde at jeg fikk gode råd og tips, og vi klarte oss godt, uten å ty til slikt. 

Har en bekjent som ikke ville innrømme dårlig økonomi, og skulle skjule det. Endte opp med å ha lånt så mye, også av familien og venner, at hun endte opp med uvennskap og en ulevelig økonomi med mye gjeld. Det var henne jeg tenkte på når jeg ble fristet til enkle løsninger der og da. Slikt koster for mye på sikt. 

Klipp alle kredittkort og ikke lån, uansett omtrent, samt vær ærlig, er mitt beste råd. 

Om man MÅ låne bør det iallefall være absolutt nødvendig for å ikke miste hus og ha mat på bordet, og betales ned snarest mulig. 

Jeg måtte en gang låne en sum av min mor. Det var rentefritt, og likevel en stor belastning til jeg fikk betalt alt tilbake. Da hadde jeg imidlertid ikke valg. 

Ting, klær, reiser og opplevelser er IKKE absolutt nødvendig. 

Anonymkode: 4a7e0...b79

Jeg vil si klær er rimelig nødvendig.

Anonymkode: f2d1a...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si klær er rimelig nødvendig.

Anonymkode: f2d1a...b26

Ja, men til en grense. Klær fikk vi dessuten gratis på byttedager stort sett. Ellers lurt å tenke en sesong frem. Kjøpe når ting er på salg. 

Det er ikke nødvendig bekledning som kjøpes på kreditt stort sett. 

Kjipt å ikke kunne fornye seg, men klokt å begrense slikt til det helt nødvendige når man faktisk ikke har god råd. 

Anonymkode: 4a7e0...b79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si klær er rimelig nødvendig.

Anonymkode: f2d1a...b26

Det finnes ikke mange mennesker i dette landet som har så lite klær at de ikke kan greie seg i årevis med det de har. 

Anonymkode: d0c09...299

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe forbrukslån. 

Kan bruke Klarna, men bruker som regel "betal om 14 dager". 

Store kjøp kan jeg dele opp, men passer på og ikke kjøpe mer i den perioden. 

Anonymkode: cfaf6...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange i denne, og andre tråder, blander begrepene kredittkort og forbrukslån! En kan helt fint ha en solid økonomi og likevel benytte seg av kredittkort, med alle fordelene det gir! Forbrukslån derimot, de som trenger å ta opp forbrukslån er de som egentlig ikke har råd til det. Dersom du ha en god økonomi får du lån i banken, med bankens renter, dersom du IKKE får lån i banken i en akutt situasjon må du ta forbrukslån. Jeg synes de som reklamerer for forbrukslån er direkte umoralske! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men til en grense. Klær fikk vi dessuten gratis på byttedager stort sett. Ellers lurt å tenke en sesong frem. Kjøpe når ting er på salg. 

Det er ikke nødvendig bekledning som kjøpes på kreditt stort sett. 

Kjipt å ikke kunne fornye seg, men klokt å begrense slikt til det helt nødvendige når man faktisk ikke har god råd. 

Anonymkode: 4a7e0...b79

Jeg står fast på at klær er nødvendig, i motsetning til din påstand om det omvendte.

Anonymkode: f2d1a...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke mange mennesker i dette landet som har så lite klær at de ikke kan greie seg i årevis med det de har. 

Anonymkode: d0c09...299

Jeg har ennå til gode å se nakne folk ute i gatene.

Anonymkode: f2d1a...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 31 år. 0 kr i lån og gjeld. Det må jeg si er imponerende etter 9 år på sosialhjelp og aap! 
 

Anonymkode: 575a4...d7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 år, gift med barn

100 000 i studielån

3.1 mill boliglån 

250 000 billån

 

Huset er verdt 4 mill

Bilene verdt rundt 500 000

100 000 i buffer/sparepenger

Anonymkode: 303cf...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kun studielån (90.000kr igjen) og boliglån (1.600 000) på meg. Har snart 500.000kr på konto/sparing. Er 32 år.

 

Anonymkode: e735c...3ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Lille Potet skrev:

Åja. Takk😊

Ja, jeg mener også du har rett. Hovedinnlegget spør ikke etter alle de prektige, fornuftige menneskene uten gjeld. Men slike tråder tiltrekker den type mennesker, de liker å se ned på andre og kose seg med hvor smarte og flinke de selv er. De samme menneskene dukker opp i tråder med hvor dyre julegaver man kjøper eller om man har fått barn med en slask. 

Vi får trøste oss med at vi sannsynligvis har mer empati og er mer sympatiske. 

Anonymkode: ba0ae...623

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ennå til gode å se nakne folk ute i gatene.

Anonymkode: f2d1a...b26

Nettopp. Folk har generelt alt for mye klær.

Anonymkode: d0c09...299

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sett noen klipp av luksusfellen på YouTube og sånn. Folk med millioner i gjeld.. personlig har jeg forbrukslån på ca 20 000, pluss en haug av ting jeg har kjøpt med klarna, kanskje rundt 20 000 der også, som jeg ikke alltid rekker å betale ned i tide. Har litt dårlig impulskontroll og handler i vei på nett. Er 23.

Hvordan ligger folk an egentlig ??

Anonymkode: 32e5e...7cc

Har ca 2500 i studielån som jeg måtte ha fordi jeg trengte pc ganske kjapt fordi jeg gikk privatskole, og Nav var treige med å betale ut stønad til utstyr. Har også litt på klarna ca 4000 nå nylig, pleier egt aldri å handle for så mye.

Anonymkode: a667d...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...