Gå til innhold

Har dere mye gjeld/evt inkasso ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

130 000 kr ca i Lånekasse gjeld...sukk...noen som vil betale det for meg?

Anonymkode: 6740c...e5d

Det var lite studielån. Har du betalt ned mye allerede?

Anonymkode: d0c09...299

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betaler absolutt alt med kredittkort, så har sånn sett alltid en god del gjeld, men den betales alltid på forfall. Nesten alltid i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 2,2 millioner i samlet gjeld. Bolig, studie og billån. Synes det ikke er så ille.

Anonymkode: a81a6...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Sett noen klipp av luksusfellen på YouTube og sånn. Folk med millioner i gjeld.. personlig har jeg forbrukslån på ca 20 000, pluss en haug av ting jeg har kjøpt med klarna, kanskje rundt 20 000 der også, som jeg ikke alltid rekker å betale ned i tide. Har litt dårlig impulskontroll og handler i vei på nett. Er 23.

Hvordan ligger folk an egentlig ??

Anonymkode: 32e5e...7cc

Har et billån på i overkant av 100k, et studielån på nærmere 450, ellers ingen gjeld. Det var verre da jeg var yngre, da gikk det mye i nedbetalinger/klarna ol. Nå prøver jeg å ikke kjøpe noe uten at jeg enten har penger til det, eller vet jeg kan betale regningen fra klarna ved neste lønn.

Anonymkode: d26ff...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 år. Kun lånekassen, og får straks boliglån med forloveden. 

Har aldri hatt kredittkort eller inkassogjeld. Skaffet meg ett kredittkort for to år siden for å spare poeng, betaler det ned fullt hver måned :) ser ikke på det som ekstra penger, det er bare en måte å spare litt bonuser på.

Anonymkode: 909aa...cc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du med i tråden?

Anonymkode: 8126f...db2

TS spør hvordan folk ligger an og da er jo det at man ikke har lån et like godt svar som at man har  lån i bøtter og spann. Tråden vil jo faktisk bli fryktelig skeiv om bare de med masse lån svarer. Da vil det jo se ut som om det er standard blant folk.

Anonymkode: d0c09...299

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at majoriteten av de som tar opp forbrukslån er mennesker som har dårlig råd. En med god lønn vil klare å spare opp mye fortere og ikke se poenget i å måtte ta opp lån. Alle har sine grunner, men dårlig impulskontroll er nok vanligst. 

Anonymkode: 25cca...7d9

Dette er direkte feil. Man må i prinsippset ha en god økonomi for å få et forbrukslån på flere hundre tusen kroner. Vil heller si at det er folk med dårlig impulskontroll eller som ikke har lært hvordan de skal håndtere penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet

Jeg hadde kaos i økonomien min da jeg var 21 år - inkasso og kredittgjeld. Inkasso på bokklubb-bøker og kredittgjeld på en Nokia mobiltelefon. Det var helt jævlig og jeg fikk ikke sove på grunn av det. Jeg spurte min far om hjelp, men han ga meg huden full. Og det er jeg glad for. 

Så jeg satte meg ned, fikk hjelp hos av venninne til å sette opp budsjett (det kunne jeg ikke da). Så skrev jeg brev (dette var på 90-tallet) til inkassobyrået og ba om en nedbetalingsavtale og så tok jeg meg enda en jobb i tillegg til den 100% stillinga jeg hadde fra før. Så jeg jobber fra 06.00 til 21.00 hver dag, også lørdager, og på 6 måneder hadde jeg fått bort alt. Og ja, jeg var fulltidsstudent oppi alt det her (noe som gikk veldig galt, jeg strøyk nesten). 

Etter dette har jeg hatt god kontroll og ikke fått så mye som ei purring. Jeg betaler også alt straks nå. Så å lide litt som ung fikk skikk på meg, og jeg har fått impulskontroll. 

Så om du tar dette på alvor TS, og fikser opp i det, så gjør du det ikke igjen. Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke forbrukslån med kredittkort men jeg handler større ting på avbetaling en sjelden gang. Kjøpte pc som kostet 25000 og den betaler jeg ned over 12 måneder og det er helt greit.

Anonymkode: e3802...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kredittkort og faktura, men aldri avbetaling. Foretrekker MasterCard som har cashback

Anonymkode: 4049d...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare 30.000 igjen 😄 Jeg hadde ca 380.000 i gjeld/inkasso, inkludert studielån på 120.000.

Jeg var ung og dum, og hadde ikke peiling på økonomi. Hjemmefra var jeg vant med å leve på smuler, og når jeg flyttet hjemmefra og fikk meg kjæreste som levde av kredittkort, som aaalltid hadde penger (trodde jeg da), som førte meg villig ned samme vei. Tatt meg nesten 10år for å komme meg på fote igjen. De siste 30.000 blir jeg ferdig med i februar, og skal si jeg gleder meg.

Kjøper aldri noe på kreditt/nedbetaling nå, nå som jeg faktisk har mulighet igjen. (klarna feks) Nå er det kun sparing som gjelder.

Anonymkode: 13b46...a49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lasox skrev:

Som tidligere nevnt i tråden slike ting kan være veldig farlig og svært risikabelt. En god måte jeg har gjort det på for å få bukk ned på impulshandelen er å ha to forskjellige banker.

1. Bank tar imot lønningen, betale regninger derifra og alle sparepengene skal være der. Her skal du ikke ha tilgang til kort.

2. Bank skal ha tilgang til kort, men pengene vil bli overført fra 1. bank jevnlig. Slik at du aldri har mere enn 1,000,- evt. enda mindre om du ikke klarer å ha det heller. Det vil tvinge deg til å planlegge siden det tar 24 timer med overføringen mellom bankene. Da må du enten ha overført det dagen før du vet du skal handle det, eller så må du vente. :) Sparingen min økte med 5,000,- med det tiltaket. :) Har spart oppimot 160,000,- sålangt i år om jeg beregner med det jeg har lånt ut til mine foreldre.

Flott dette, bortsett fra at det tar ikke 24 timer med overføring mellom bankene. Det er 5 kjøringer hver hverdag.

Anonymkode: f2d1a...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Føsleguri

Jeg har ingen forbrukslån, men har ca. 90 000,- i boliglån.

Har et par kredittkort som brukes til drivstoff, netthandel og i utlandet. De blir alltid betalt ved forfall. Bruker også Klarna ved nettkjøp - liker ikke å betale før jeg har fått varene. Men betaler alltid ved forfall (forutsatt at jeg har fått varene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boliglån: 4,5 mill

Studielån: 120.000,-

Billån: 11000,-

Mastercard: 5000,- (men betaler alltid måneden etter dersom jeg bruker master, slik at jeg unngår rentene). 
 

Eier en den og tjener relativt godt, så jeg har raus økonomi. 

Anonymkode: 5e944...951

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet

Hva er greia med dere som er inne i slike tråder for å skryte av at dere ikke har kredittgjeld egentlig? TS spør ikke etter deres mening i det hele tatt. 

Kan dere ikke lage en egen skrytetråd der dere forteller hverandre om at dere betaler regninga ved forfall og hvor godt dere tjener. Pass på å nevn studielånet og husk å nevn at det er for en master og hvor ufattelig flott jobb dere har fått. 

Hjelpes! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Lille Potet skrev:

Hva er greia med dere som er inne i slike tråder for å skryte av at dere ikke har kredittgjeld egentlig? TS spør ikke etter deres mening i det hele tatt. 

Kan dere ikke lage en egen skrytetråd der dere forteller hverandre om at dere betaler regninga ved forfall og hvor godt dere tjener. Pass på å nevn studielånet og husk å nevn at det er for en master og hvor ufattelig flott jobb dere har fått. 

Hjelpes! 

Ts spurte hvordan vi ligger an, da må jo folk som ikke har vært dumme å tatt lån til tull og tøys og få svar. Som en annen sa, normen er da ikke å ta opp lån til masse drit. Men det inntrykket kan man jo lett få her. Oser jo bitterhet ut av ditt innlegg. Har du problemer med at folk tar en master? 😄 Fornuftig med boliglån og studielån vet du, da får man faktisk noe igjen for pengene.

Anonymkode: 2fa5e...424

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lille Potet skrev:

Hva er greia med dere som er inne i slike tråder for å skryte av at dere ikke har kredittgjeld egentlig? TS spør ikke etter deres mening i det hele tatt. 

Kan dere ikke lage en egen skrytetråd der dere forteller hverandre om at dere betaler regninga ved forfall og hvor godt dere tjener. Pass på å nevn studielånet og husk å nevn at det er for en master og hvor ufattelig flott jobb dere har fått. 

Hjelpes! 

TS spør jo hvordan det ligger an hos folk, ikke noe om at svar kunne ønskes fra de som er nedsyltet i gjeld.

Anonymkode: d0c09...299

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts spurte hvordan vi ligger an, da må jo folk som ikke har vært dumme å tatt lån til tull og tøys og få svar. Som en annen sa, normen er da ikke å ta opp lån til masse drit. Men det inntrykket kan man jo lett få her. Oser jo bitterhet ut av ditt innlegg. Har du problemer med at folk tar en master? 😄 Fornuftig med boliglån og studielån vet du, da får man faktisk noe igjen for pengene.

Anonymkode: 2fa5e...424

Den du siterer har helt rett.

Anonymkode: f2d1a...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts spurte hvordan vi ligger an, da må jo folk som ikke har vært dumme å tatt lån til tull og tøys og få svar. Som en annen sa, normen er da ikke å ta opp lån til masse drit. Men det inntrykket kan man jo lett få her. Oser jo bitterhet ut av ditt innlegg. Har du problemer med at folk tar en master? 😄 Fornuftig med boliglån og studielån vet du, da får man faktisk noe igjen for pengene.

Anonymkode: 2fa5e...424

 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS spør jo hvordan det ligger an hos folk, ikke noe om at svar kunne ønskes fra de som er nedsyltet i gjeld.

Anonymkode: d0c09...299

 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den du siterer har helt rett.

Anonymkode: f2d1a...b26

Dere har rett. Jeg var for impulsiv. Jeg må lære meg å bruke AB på utbrudda mine. 

Nei, folk skal bare ta master. Flott det! 

Beklager trollinga. Skal gå å skjerpe meg litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...