Gå til innhold

Har dere mye gjeld/evt inkasso ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett noen klipp av luksusfellen på YouTube og sånn. Folk med millioner i gjeld.. personlig har jeg forbrukslån på ca 20 000, pluss en haug av ting jeg har kjøpt med klarna, kanskje rundt 20 000 der også, som jeg ikke alltid rekker å betale ned i tide. Har litt dårlig impulskontroll og handler i vei på nett. Er 23.

Hvordan ligger folk an egentlig ??

Anonymkode: 32e5e...7cc

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 33 år. Og har ingen forbrukslån, handler heller ikke på konto. 
Kjøper jeg noe på nett, betaler jeg med en gang.

Trenger jeg nye møbler, så sparer jeg 😊 

Anonymkode: 2b378...f73

• Liker 6
Skrevet

Jeg er 38. Har 90 tusen i banken, og 19 tusen i dyrt forbrukslån. Helt fryktelig når jeg har lite å rutte med fra før da jeg er trygdet, og helt forferdelig at det tar enda 5 år før gjelden er borte. På toppen av det hele holder jeg på å spare til sertifikat i tillegg, og jeg sliter...

Anonymkode: 8126f...db2

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 33 år. Og har ingen forbrukslån, handler heller ikke på konto. 
Kjøper jeg noe på nett, betaler jeg med en gang.

Trenger jeg nye møbler, så sparer jeg 😊 

Anonymkode: 2b378...f73

Hvorfor er du med i tråden?

• Liker 32
Skrevet

Slikt er en dårlig uvane som fort kan komme ut av kontroll. Du burde begynne betale ut gjelden din, og som en over her skrev, handle når du har penger :) og jeg vet det er vanskelig.... men det det koster slik du holder på i renter, den ene tingen du bestilte deg for 2 år siden er kanskje ikke verdt prisen i dag, kanskje du ikke en gang har den tingen? Kjipt å fortsatt betale renter på sånt 😕 

Selv har jeg aldri hatt noe på av betaling, men har hatt MasterCard til totalt 30 000 hos dnb og bank Norwegian. Regnet ut at jeg har betalt totalt 84 000 kr i renter på begge korta som jeg har hatt i 10 år. Nå under korona hvor jeg har brukt mindre penger på sosiale greier, har jeg klart å betale de helt ut 😁🙌🏻

Regn ut hvor mye i renter du må betale hver mnd, og bruk den summen som motivasjon på at det er penger du kunne brukt til ting du vil ha! Til og med shopping med god samvittighet! 😁

Anonymkode: bb555...87c

• Liker 3
Skrevet

Har bare boliglån, utenom det så har jeg ikke noe gjeld. Har ikke  kredittkort heller, har ikke kommet så langt. 😄 

Jeg kjøper aldri noe på avbetaling, liker det ikke, må betale når jeg kjøper ting slik at jeg er ferdig. Måtte tenke meg lenge om på om jeg ville ha boliglån og jeg.... Er skikkelig sær, liker ikke å føle jeg skylder noen noe, enten det er penger eller andre ting. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpt for ca 3000 kr med faktura i løpet av de siste to ukene. Har vært mye salg på ting jeg trenger og jeg får ikke penger før på mandag. Når jeg har kjøpt på faktura så er det dog det første som betales når jeg får penger inn på konto - lever heller på havregryn i en måned enn å ikke betale. Livredd for å få stor gjeld, det er så fort gjort. Kjøper altså ofte på faktura/klarna, men jeg planlegger det alltid. Kjøper ikke hvis jeg ikke vet at jeg får penger snart og vil ha råd til å betale. Jeg er 20 år. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sett noen klipp av luksusfellen på YouTube og sånn. Folk med millioner i gjeld.. personlig har jeg forbrukslån på ca 20 000, pluss en haug av ting jeg har kjøpt med klarna, kanskje rundt 20 000 der også, som jeg ikke alltid rekker å betale ned i tide. Har litt dårlig impulskontroll og handler i vei på nett. Er 23.

Hvordan ligger folk an egentlig ??

Anonymkode: 32e5e...7cc

Som tidligere nevnt i tråden slike ting kan være veldig farlig og svært risikabelt. En god måte jeg har gjort det på for å få bukk ned på impulshandelen er å ha to forskjellige banker.

1. Bank tar imot lønningen, betale regninger derifra og alle sparepengene skal være der. Her skal du ikke ha tilgang til kort.

2. Bank skal ha tilgang til kort, men pengene vil bli overført fra 1. bank jevnlig. Slik at du aldri har mere enn 1,000,- evt. enda mindre om du ikke klarer å ha det heller. Det vil tvinge deg til å planlegge siden det tar 24 timer med overføringen mellom bankene. Da må du enten ha overført det dagen før du vet du skal handle det, eller så må du vente. :) Sparingen min økte med 5,000,- med det tiltaket. :) Har spart oppimot 160,000,- sålangt i år om jeg beregner med det jeg har lånt ut til mine foreldre.

Endret av Lasox
Skrevet

Har litt over millionen i boliglån. Hatt inkassovarsel en gang i livet, men det var fordi jeg ikke fikk regningen min på den nye adressen. 

Da jeg ble gjort oppmerksom på det, fikk jeg hentet brevet, og betalt før det gikk til inkasso. Det var ikke betalingsevnen eller viljen det gikk på. Det var bare jeg som aldri hadde fått brevet. Tror jeg slapp purregebyret også, når jeg hadde fått forklart situasjonen.

Anonymkode: 3dfa8...7a3

• Liker 1
Skrevet

700kr I gjeld hos veterinæren. 

Anonymkode: 6a3e6...cfe

Skrevet

Hadde over 1 mill i usikret forbruksgjeld for ti år siden, er nede i 600.000 kr nå. Har fått avslag på gjeldsordning hver gang jeg har søkt, fordi de mener jeg er for ung og bare kan flytte et annet sted og få en bedre betalt jobb, selv om tariffen er den samme over hele landet. Eller at jeg kan ta mer utdannelse, og sånn sett få en bedre betalt jobb. Uansett, avslag fordi jeg er for ung. Så hvis det fortsetter i den samme tralten så er jeg kanskje gjeldsfri like før jeg når pensjonistalder. Eget hus blir det ikke i dette livet. Heller ikke mobilabonnement og slike enkle ting som alle må ha. Må velge det dyreste alternativet, fordi jeg ikke går igjennom kredittsjekk. Enkelte TV leverandører er automatisk avslag. Har ingen valgmuligheter og derfor blir det ganske dyrt å leve, så jeg er jo fanget i et gjeldsmareritt jeg egentlig.

Har aldri tatt forbrukslån, aldri hatt så mye som et kredittkort. Men hadde en mishandlende mann i begynnelsen av voksenlivet som tok ut store lån i mitt navn. Hvis noen lurte på hvorfor det har blitt sånn...

Anonymkode: faa0b...74f

• Liker 5
Skrevet

Har bolig- og studielån. Bruker ikke klarna eller tilsvarende nedbetalingstjenester, har heller ikke kredittkort. Har aldri havnet i "luksusfellen", men vet jeg har anlegg for det, derfor er jeg veldig streng med meg selv og setter meg ikke i situasjoner hvor det er mulig.

• Liker 1
Skrevet

Hadde 400 000kr i forbruksgjeld. Pappa hjalp meg og betalte det ut. Nå har jeg ett par tusen på faktura på klarna som betales ved neste lønning, ellers holder jeg meg laaangt unna.

Det var noe jeg aldri skulle begynt med og havnet fort i fullstendig kaos med alt for mye og alt for mye renter..

Anonymkode: 54f5e...a1c

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slikt er en dårlig uvane som fort kan komme ut av kontroll. Du burde begynne betale ut gjelden din, og som en over her skrev, handle når du har penger :) og jeg vet det er vanskelig.... men det det koster slik du holder på i renter, den ene tingen du bestilte deg for 2 år siden er kanskje ikke verdt prisen i dag, kanskje du ikke en gang har den tingen? Kjipt å fortsatt betale renter på sånt 😕 

Selv har jeg aldri hatt noe på av betaling, men har hatt MasterCard til totalt 30 000 hos dnb og bank Norwegian. Regnet ut at jeg har betalt totalt 84 000 kr i renter på begge korta som jeg har hatt i 10 år. Nå under korona hvor jeg har brukt mindre penger på sosiale greier, har jeg klart å betale de helt ut 😁🙌🏻

Regn ut hvor mye i renter du må betale hver mnd, og bruk den summen som motivasjon på at det er penger du kunne brukt til ting du vil ha! Til og med shopping med god samvittighet! 😁

84.000 kr i renter? Fordi du ikke betalte tilbake hele summen hver mnd., da? 

Anonymkode: f74c2...b38

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 38. Har 90 tusen i banken, og 19 tusen i dyrt forbrukslån. Helt fryktelig når jeg har lite å rutte med fra før da jeg er trygdet, og helt forferdelig at det tar enda 5 år før gjelden er borte. På toppen av det hele holder jeg på å spare til sertifikat i tillegg, og jeg sliter...

Hvorfor tok du opp forbrukslån i utgangspunktet da, om du har så dårlig råd?

Anonymkode: b9e8a...b42

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tok du opp forbrukslån i utgangspunktet da, om du har så dårlig råd?

Anonymkode: b9e8a...b42

Min erfaring er at majoriteten av de som tar opp forbrukslån er mennesker som har dårlig råd. En med god lønn vil klare å spare opp mye fortere og ikke se poenget i å måtte ta opp lån. Alle har sine grunner, men dårlig impulskontroll er nok vanligst. 

Anonymkode: 25cca...7d9

• Liker 5
Skrevet

Jeg og mannen min har boliglån på 3 millioner. Ingen forbrukslån. Men handler mye med klarna. Har egentlig lovet meg selv at jeg ikke skal handle på nett med mindre jeg kan betale der og da 🙈 men det er så vanskelig. Har likevel alltid gjort opp for meg innen rimelig tid. Fått noen purringer men aldri innkasso. Er ofte blak 1-2 uker før lønn 🙈 men heldigvis har jeg en mann som tjener mye bedre enn meg OG som er mye bedre med økonomien enn jeg. Men jeg er jo liksom innstilt på at jeg får penger fra han når jeg er blakk. Jeg handler alt til ungene og er stort sett jeg som handler inn mat. Fellesutgifter deler vi, så det skulle bare mangel at han fører over til meg de ukene jeg er blakk. 

Tror ikke de som havner på luksusfellen er i flertall. Har inntrykk av at de fleste har greit kontroll med økonomien, selv om noen er blakk en uke før lønn. 

Anonymkode: 7bc3c...b8f

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

84.000 kr i renter? Fordi du ikke betalte tilbake hele summen hver mnd., da? 

Anonymkode: f74c2...b38

Betalte bare minste kravet hver mnd 🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️ På hver bank var det 350 kr i mnd. Så jeg betalte 700 kr for å fortsette ha forbrukslånene 🤦🏼‍♀️ Tror av de 350 så var 200 kr i renter og 150 kr nedbetaling. Å nedbetale 150 kr i mnd på et lån på 20 000 til BN er jo bare tull og gir lite motivasjon 😂 jeg brukte rett og slett disse mastercardebe som buffer konto, en fryktelig dyr bufferkonto... Nå etter 10 år har jeg satt opp en vanlig bruks konto som buffer konto, og servicen på bilen skal bli betalt beste uke av BARE penger som er spart! 😄 #såstolt

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Om du sitter på 90 tusen, hvorfor betaler du ikke bare ned de 19 så du slipper å betale på de dyre rentene lengre? Bare bli ferdig med det? Akkurat nå kaster du jo på en måte penger ut av vinduet.

Jeg ville betalt ned gjelda og kjørt opp jeg, du kan jo fortsette å spare etterpå selv om. 

Et råd jeg skal gi meg selv, som jeg gir deg og, er at selv om du er på trygd så kan du begynne å se etter muligheter for å skaffe deg en ekstra inntekt. Kjøpe-selge, lage-selge, yte service (korrekturlese, oversette f.eks), eller kan du kanskje noe du kan lære bort? Bli kreativ!

Anonymkode: 062c1...cbc

• Liker 14
Skrevet

130 000 kr ca i Lånekasse gjeld...sukk...noen som vil betale det for meg?

Anonymkode: 6740c...e5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...