norw Skrevet 9. november 2020 #21 Skrevet 9. november 2020 Jeg kunne fint vært sammen med en lege. Heller et pluss enn et minus. Men jeg lar damer med høy utdanning eller lederstillinger være i fred ettersom de ofte er veldig kravstore. 1
MortenMinstelønn Skrevet 9. november 2020 #22 Skrevet 9. november 2020 Akkurat nå, norw skrev: Jeg kunne fint vært sammen med en lege. Heller et pluss enn et minus. Men jeg lar damer med høy utdanning eller lederstillinger være i fred ettersom de ofte er veldig kravstore. Er de det? Sitter med en følelse av at mange av de har banalt enkle ønsker. Kjærlighet er for eksempel ikke så komplisert. Men det kreves litt tilfeldigheter for at det skal skje på rett måte. Utover det, er det glassklart og enkelt. 3
norw Skrevet 9. november 2020 #23 Skrevet 9. november 2020 1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev: Er de det? Sitter med en følelse av at mange av de har banalt enkle ønsker. Kjærlighet er for eksempel ikke så komplisert. Men det kreves litt tilfeldigheter for at det skal skje på rett måte. Utover det, er det glassklart og enkelt. Mitt inntrykk er at jeg helst bør ha mastergrad eller høyere utdanning, solid økonomi, en imponerende bolig osv. Ikke noe gjennomsnittlig eller dårligere på det materielle planet.
Mæn40 Skrevet 9. november 2020 #24 Skrevet 9. november 2020 Hadde kjemien passet, så ser jeg ikke noe problem. 1
KapteinJ Skrevet 9. november 2020 #25 Skrevet 9. november 2020 Dette er et ganske godt studert felt, er en fin studie å lese på akkurat dette (Tinder dating og preferanser mtp utdanning): https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0272775719301104 Det kommer tydlig fram at kvinner foretrekker menn med høy utdannelse, menn har ingen signifikant preferanse. Andre studier har vist at menn har en aversjon mot høyt utdannede kvinner som forfatterne erkjenner allerede i abstraktet til denne artiklen. På et personlig plan så er jo ikke jeg ferdig utdannet, men kommer til å fortsette til PhD etter siv.ing og jeg ville absolutt ikke hatt noe problem med å datet en lege (eller senere når man er litt eldre, kirurg), men om jeg hadde følt det samme om jeg ikke hadde planlagt å "gå helt til toppen" av utdanningsstigen selv vet jeg jo ikke. Jeg har alltid tenkt at lege og arkitekt har vært de to yrkene jeg kom til å passe best med, akademiske yrker men med litt andre personlige egenskaper enn en typisk siv.ing. 1
madmax1100 Skrevet 9. november 2020 #26 Skrevet 9. november 2020 Jeg har ikke hatt noen problemer med det, heller vært stolt av kjæresten jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #27 Skrevet 9. november 2020 38 minutter siden, norw skrev: Mitt inntrykk er at jeg helst bør ha mastergrad eller høyere utdanning, solid økonomi, en imponerende bolig osv. Ikke noe gjennomsnittlig eller dårligere på det materielle planet. Sånt er ikke mine krav i alle fall. Bor selv i ei stor leilighet, men den er gammel og kunne trengt litt renovering. Absolutt ikke imponerende. Hva man legger i solid økonomi er jo veldig subjektivt. Jeg krever ikke millionlønn og oppsparte midler i fond av min potensielle partner akkurat. TS Anonymkode: 4821a...281 1
Hr. Aktiv Skrevet 9. november 2020 #28 Skrevet 9. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en kvinne i slutten av 30-åra, har to barn som bor hos meg halvparten av tiden. Jeg jobber som kirurg. I min Tinder-profil oppgir jeg at jeg har barn 50/50, litt om hobbyer og jeg har bilder fra flere arenaer i livet. Jeg har de siste 3 årene datet 8-9 (ikke samtidig). Noe av det første menn spør om er hva jeg jobber med og jeg svarer selvsagt sant. Men det er som om kunnskapen om hva jeg jobber med gjør at hele dynamikken mellom oss endrer seg. Et par har bare trukket seg unna/ghosta, et par har sagt at de syns det blir for vanskelig (og kan ikke svare når jeg lurer på hva de ser for seg blir vanskelig) og nå han siste hadde jeg egentlig troa på at det kunne bli noe bra med. Fine samtaler, mye gøy sammen, samme humor, like interesser osv. Men så sier han fra tomme lufta etter en håndfull dates at han ikke vil fortsette. Det kom etter at vi på daten før hadde snakka om jobbene våre. Jeg har fått en følelse av at få menn "tåler" ei dame som er høyt utdanna/har høystatusyrke (de skulle forresten bare visst, kirurglivet er svært lite glamorøst altså). Er jeg desillusjonert etter uheldige matcher, eller er det noe i det, altså at mange menn føler seg "truet" eller lignende av at jeg er kirurg? Hilsen trist. Anonymkode: 4821a...281 Du har bare truffet feil menn. Bedre de trekker seg der enn etter du har fått følelser. Jeg hadde nok taklet dette yrket bra om du fortsatt hadde hatt bakkekontakt.
Aliquis Skrevet 10. november 2020 #29 Skrevet 10. november 2020 Har faktisk diskutert dette litt tidligere med studiekamerater, og vi kom frem til at vi synes lege var det mest attraktive yrket hos damer. Det blir jo veldig basert på stereotypier og anekdotiske erfaringer, men kombinasjonen smart/omsorgsfull scoret høyt hos oss. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #30 Skrevet 10. november 2020 Jeg tror det handler mer om "hele pakken" enn at du er lege. Personlighet, utseende, hvordan du fremstår når du møter andre, alt er med på å avgjøre om du passer for den du dater. Det faktum at du har to barn, vil jeg også tro kan veie tungt. Han vil måtte forholde seg til barna, og at du på grunn av dem har en eksmann som alltid vil spille en rolle i livet deres. I min omgangskrets og familie er der flere leger, og jeg har aldri merket at de har noen flere problemer i kjærlighetslivet enn andre. Dette trenger ikke gjelde deg, men en del leger kan lett oppfattes som litt "ovenpå" og belærende, og det er ikke noe sjakktrekk om du møter en som vil behandles som likeverdig. Jeg ville tonet ned praten om at du er kirurg, om utdannelsen din og så videre. Alle er klar over at du må være faglig sterk for å komme deg gjennom legestudiet, så du trenger ikke å lage noe stort poeng ut av utdannelsen/jobben din i en bli kjent-fase. Dette er ikke ment som personlig kritikk, jeg vet ikke hvordan du fremstår, men noe er det som gjør at du ikke lykkes. Anonymkode: 6a2a6...5dd 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #31 Skrevet 10. november 2020 7 timer siden, Hr. Aktiv skrev: Jeg hadde nok taklet dette yrket bra om du fortsatt hadde hatt bakkekontakt. 1) Hva mener du med bakkekontakt? 2) Ville du sett etter bakkekontakt hos alle kvinner, eller er det kobla til yrke, og da visse yrker? Hvilke? TS Anonymkode: 4821a...281 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #32 Skrevet 10. november 2020 Sikkert noen som føler yrket ditt er litt skremmende, men det handler nok aller mest om inntrykket av lange og ugunstige arbeidsdager med to barn i tillegg. Tanken hadde slått meg om når en faktisk skal ha tid til å være sammen siden barn ikke skal involveres på lenge. Om en person ikke er ekstremt interessert fra før av så veier nok disse faktorene mot deg. Møter du folk som er enda mer tiltrukket deg og personligheten din, så er det kanskje ikke like viktig når de hører mer om deg og ordningene rundt. Anonymkode: 162a0...3bb 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #33 Skrevet 10. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette trenger ikke gjelde deg, men en del leger kan lett oppfattes som litt "ovenpå" og belærende, og det er ikke noe sjakktrekk om du møter en som vil behandles som likeverdig. Jeg ville tonet ned praten om at du er kirurg, om utdannelsen din og så videre. Alle er klar over at du må være faglig sterk for å komme deg gjennom legestudiet, så du trenger ikke å lage noe stort poeng ut av utdannelsen/jobben din i en bli kjent-fase. Jeg har jo helt bevisst latt være å skrive hva jeg jobber med i bioen på Tinder. Det er aldri jeg som tar opp yrke, det rekker jeg ikke fordi den jeg dater spør om det tidlig, ofte før vi møtes. Og jeg svarer jo sant på spørsmålet. Selv syns jeg ikke det er "å lage et stort poeng ut av utdannelsen/jobben", men det jeg opplever er at det tar mye plass hos daten likevel. Det kommer fort inn i en slags konkurranse-preget diskusjon, som jeg på ingen måte vil være med på. F.eks sa han ene noe sånt som at han trengte ikke være lege for å være fornøyd med jobben sin/lønna si, i en tone jeg opplevde litt foraktfull. Men forsåvidt interessant at du trekker fram at noen leger kan virke belærende og ovenpå. Tror du det er en forventning mange har til leger, og at det fort kan bli slik at alt som blir sagt fortolkes ut fra den forventningen? Anonymkode: 4821a...281 8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #34 Skrevet 10. november 2020 Dette har en helt enkel forklaring. Menn generelt (på gruppenivå. Unntakk finnes selvsagt) liker å være den i forholdet som er størst, sterkest, raskest, og smartest. Dersom mannen føler seg underlegen av at du er lege (man må tross alt være over gjennomsnittlig oppegående for å gjennomføre studiet), vil han ikke date deg. Dersom han selv er trygg på at han er likeverdig selv om du er smart, vil han ikke føle seg truet. Da kan han date deg. Du må altså finne en mann som er smart, og som vet at han er smart. Uavhengig av hvilket yrke han har. Dette, på linje med at kvinner tiltrekkes av makt og penger fordi det gjør en mann til en ressurssterk far, ligger så dypt i oss at det er vanskelig å motarbeide. De aller fleste damer er selvstendige nok til å klare seg selv, og ta vare på barn selv, men det er likevel nærmest umulig å overstyre biologien. Kanskje du skal prøve å skrive i bioen din at du er lege? Du får helt sikkert færre matcher, men kanskje du får de som passer bedre? Anonymkode: 28db2...e22 10
Hr. Aktiv Skrevet 10. november 2020 #36 Skrevet 10. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 1) Hva mener du med bakkekontakt? 2) Ville du sett etter bakkekontakt hos alle kvinner, eller er det kobla til yrke, og da visse yrker? Hvilke? TS Anonymkode: 4821a...281 Bakkekontakt er jordnær og ikke noen lykkejeger etter rikdom. Stort pengeforbruk og på jakt etter mere penger å bruke. Alle kvinner ser jeg etter bakkekontakt til ja, men de rike er ofte veldig opptatte av at de har stor status og har masse penger og dermed fører en livsstil og oppførsel jeg ikke kan leve med.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #37 Skrevet 10. november 2020 Jeg er lege selv, og relaterer overhode ikke til det du skriver. Nå har jeg stort sett datet menn som selv har solide utdannelser og gode jobber, men har aldri opplevd å bli dumpet på grunn av yrket mitt. Eneste jeg har opplevd av tilbakemeldinger er at de er overrasket i starten og sier gjerne at jeg ikke ser ut som en typisk lege, hva nå enn det betyr. Anonymkode: ad0af...ea0
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #38 Skrevet 10. november 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Sånt er ikke mine krav i alle fall. Bor selv i ei stor leilighet, men den er gammel og kunne trengt litt renovering. Absolutt ikke imponerende. Hva man legger i solid økonomi er jo veldig subjektivt. Jeg krever ikke millionlønn og oppsparte midler i fond av min potensielle partner akkurat. TS Anonymkode: 4821a...281 Men hva krever du? Kunne du akseptert en mann uten høyere utdanning? Hvordan ville du stilt deg til en mann som var murer, rørlegger, barnehageonkel, telefonselger, butikansatt, arbeidsledig eller ufør? Jeg tror, at i mange tilfelle er det ikke slik at yrket ditt "skremmer" menn, men at de forventer at du med ditt statusyrke vil velge dem bort uansett. Anonymkode: 7ba3c...127
RoH Skrevet 10. november 2020 #39 Skrevet 10. november 2020 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en kvinne i slutten av 30-åra, har to barn som bor hos meg halvparten av tiden. Jeg jobber som kirurg. I min Tinder-profil oppgir jeg at jeg har barn 50/50, litt om hobbyer og jeg har bilder fra flere arenaer i livet. Jeg har de siste 3 årene datet 8-9 (ikke samtidig). Noe av det første menn spør om er hva jeg jobber med og jeg svarer selvsagt sant. Men det er som om kunnskapen om hva jeg jobber med gjør at hele dynamikken mellom oss endrer seg. Et par har bare trukket seg unna/ghosta, et par har sagt at de syns det blir for vanskelig (og kan ikke svare når jeg lurer på hva de ser for seg blir vanskelig) og nå han siste hadde jeg egentlig troa på at det kunne bli noe bra med. Fine samtaler, mye gøy sammen, samme humor, like interesser osv. Men så sier han fra tomme lufta etter en håndfull dates at han ikke vil fortsette. Det kom etter at vi på daten før hadde snakka om jobbene våre. Jeg har fått en følelse av at få menn "tåler" ei dame som er høyt utdanna/har høystatusyrke (de skulle forresten bare visst, kirurglivet er svært lite glamorøst altså). Er jeg desillusjonert etter uheldige matcher, eller er det noe i det, altså at mange menn føler seg "truet" eller lignende av at jeg er kirurg? Hilsen trist. Anonymkode: 4821a...281 Du kan jo starte med å slutte å definere deg selv som høystatus. Å tro at vi menn ikke ønsker å date noen som har høyere utdannelse enn vi har selv er og lesse et problem over på menn som kvinner selv har skapt, Ut fra det du skriver her ser det ut til at du legger lista for høyt, de mennene du sikter etter har tydeligvis lagt lista enda høyere, eller de liker deg rett og slett ikke. Endret 10. november 2020 av RoH 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #40 Skrevet 10. november 2020 Dette opplever jeg også som har en master innenfor organisasjonsfeltet. «Å, så du er sånn smart du da?», før resten av møtet blir preget av det. Holder meg stort sett til menn som har en like lang utdannelse eller kan kompensere på andre måter 😊 Anonymkode: 8caf0...8f7 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå