_h_e Skrevet 10. november 2020 Forfatter #21 Del Skrevet 10. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra 60 til 56 kg. Jeg er 168 cm. Anbefaler heller å trene strategisk mot målet ditt, og ikke satse på vektnedgang for å klare pullups, det var bare noe som skjedde hos meg da jeg begynte å løpe. Anonymkode: d679d...fbc Takk for svar! Oki, jeg liker jo egentlig bedre å løpe enn styrketrening, men trodde jeg burde styre unna løping for å ikke ødelegge for muskelvekst. Men innser nå at en fin balanse kanskje vil være det beste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_h_e Skrevet 10. november 2020 Forfatter #22 Del Skrevet 10. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke brukt strikk. Stå heller på en kasse eller noe så du kan starte øverst å slippe deg ned, etterhvert så vil du klare 1. Dette er vel beste guide: https://www.iform.no/fra-0-til-9-pullups-pa-12-uker/ Den stammer vel fra kaliber gym. Anonymkode: 5e35c...c75 Hvorfor anbefaler du ikke strikk? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #23 Del Skrevet 10. november 2020 Tja, jeg trente litt halvhjertet på dette og klarte en i løpet av noen få uker. Negative er veldig effektive, etter hvert før man kjøre litt ekstra vekt på de negative også. Men jeg synes det er så ulidelig kjedelig, så det blir aldri til at jeg gidder. Anonymkode: 0e8f0...157 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_h_e Skrevet 10. november 2020 Forfatter #24 Del Skrevet 10. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, jeg trente litt halvhjertet på dette og klarte en i løpet av noen få uker. Negative er veldig effektive, etter hvert før man kjøre litt ekstra vekt på de negative også. Men jeg synes det er så ulidelig kjedelig, så det blir aldri til at jeg gidder. Anonymkode: 0e8f0...157 Hm, kanskje er det håp for meg også da! Blir veldig ensformig ja, men jeg er enda motivert for å klare det. Hadde du mye styrke i overkroppen fra før av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #25 Del Skrevet 10. november 2020 Jeg klarte det på 3-4 måneder. Var middels godt trent i overkroppen. Kunne ta 40-50 vanlige push-ups og tok også push-ups med 10 kg skive på ryggen. Jeg brukte mest nedtrekksmaskinen. Pass på å trekke skulderbladene tilbake slik at du aktiverer de riktige musklene. Supplerte med scap-ups og diverse ro-øvelser. Du burde trene ryggmusklene 2-3 ganger i uken med 2-3 forskjellige øvelser hver gang. Anonymkode: 4f96e...291 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_h_e Skrevet 10. november 2020 Forfatter #26 Del Skrevet 10. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarte det på 3-4 måneder. Var middels godt trent i overkroppen. Kunne ta 40-50 vanlige push-ups og tok også push-ups med 10 kg skive på ryggen. Jeg brukte mest nedtrekksmaskinen. Pass på å trekke skulderbladene tilbake slik at du aktiverer de riktige musklene. Supplerte med scap-ups og diverse ro-øvelser. Du burde trene ryggmusklene 2-3 ganger i uken med 2-3 forskjellige øvelser hver gang. Anonymkode: 4f96e...291 Takk for tips! Jeg klarer kanskje 10 armhevinger og 1 min i planke, så jeg har visst en lang vei å gå ser det ut som😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #27 Del Skrevet 10. november 2020 11 minutter siden, _h_e skrev: Hm, kanskje er det håp for meg også da! Blir veldig ensformig ja, men jeg er enda motivert for å klare det. Hadde du mye styrke i overkroppen fra før av? Nei, på ingen måte. Føler fremdeles jeg mangler en god del styrke i overkroppen. Usikker på hvor mange push-up jeg klarer for eksempel. Men mer enn 10 med god form, altså armene nær kroppen og brystet helt til bakken og lår over bakken hele tiden er det neppe. Anonymkode: 0e8f0...157 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #28 Del Skrevet 10. november 2020 Just now, _h_e said: Takk for tips! Jeg klarer kanskje 10 armhevinger og 1 min i planke, så jeg har visst en lang vei å gå ser det ut som😅 Det går fort fremover når du først kommer i gang! Med pull-ups er det en del andre ting du må styrke også, f.eks grep. Men det kommer sikkert etterhvert Anonymkode: 4f96e...291 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #29 Del Skrevet 10. november 2020 Det tok meg ca. et halvt år inn i styrketreningen, hvor jeg trente systematisk 5 ganger i uken (dette var ikke hovedfokuset med treningen min, så jeg kunne nok klart det raskere med mer spesifikk og målrettet trening). Før jeg startet ordentlig med styrketreningen trente jeg mye langdistanseløping, så jeg var tynn og lett, men styrken var ikke-eksisterende. Husker mine første forsøk på å mestre en pullup, og hvor utrolig håpløst det føltes ut. Jeg var sikker på at det var HELT umulig for meg å mestre pullups noen sinne, kroppen rikket seg nesten ikke i det hele tatt når jeg forsøkte, haha. Nå - 4 år senere, terener jeg pullups på samme måte som jeg tidligere trente nedtrekk: f.eks. 4x10 reps (kun kroppsvekt), og færre repitisjoner med ekstra vekt i beltet, alt etter som. Dette hadde jeg aldri trodd skulle komme til å bli "lett" for meg en dag. Det er faktisk litt sykt å tenke på hva kroppen kan bli vant med! Min første pullup kom som en overraskelse, og jeg husker jeg jublet høyt haha. Den klarte jeg med nøytralt grep (chins), og mener å huske at jeg senere gikk over til underhåndsgrep. Videre klarte jeg pullups med smalt overhåndsgrep, før jeg etter hvert klarte med veldig bredt grep. For å klare min første pullup sørget jeg for å styrke hele kroppen, og å bygge et stekrt grunnlag. Som newbie trente jeg mye disse øvelsene for overkroppen: Nedtrekk (varierte mellom smalt og bredt grep), sittende roing, roing med manualer, pushups, skulderpress og core-øvelser. Hadde også begynt å tene "tung" markløft med stang. Økte i styrken på de ulike øvelsene regelmessig, og passet på å trene ordentlig. Førsøkte meg på pullups jevling (men ikke for ofte!), og øvet meg med sakte negative repitisjoner. Jeg brukte forresten ikke strikk. Til slutt bare gikk det, sånn helt plutselig. Lykke til med pullups-treningen! Håper du kan holde deg motivert selv om det kan ta lang tid å få til Lover deg at det er så verdt det den dagen det plutselig sitter! Og da er ikke veien sååå lang før du klarer den neste, så den neste osv. Anonymkode: bd99b...c7c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_h_e Skrevet 10. november 2020 Forfatter #30 Del Skrevet 10. november 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tok meg ca. et halvt år inn i styrketreningen, hvor jeg trente systematisk 5 ganger i uken (dette var ikke hovedfokuset med treningen min, så jeg kunne nok klart det raskere med mer spesifikk og målrettet trening). Før jeg startet ordentlig med styrketreningen trente jeg mye langdistanseløping, så jeg var tynn og lett, men styrken var ikke-eksisterende. Husker mine første forsøk på å mestre en pullup, og hvor utrolig håpløst det føltes ut. Jeg var sikker på at det var HELT umulig for meg å mestre pullups noen sinne, kroppen rikket seg nesten ikke i det hele tatt når jeg forsøkte, haha. Nå - 4 år senere, terener jeg pullups på samme måte som jeg tidligere trente nedtrekk: f.eks. 4x10 reps (kun kroppsvekt), og færre repitisjoner med ekstra vekt i beltet, alt etter som. Dette hadde jeg aldri trodd skulle komme til å bli "lett" for meg en dag. Det er faktisk litt sykt å tenke på hva kroppen kan bli vant med! Min første pullup kom som en overraskelse, og jeg husker jeg jublet høyt haha. Den klarte jeg med nøytralt grep (chins), og mener å huske at jeg senere gikk over til underhåndsgrep. Videre klarte jeg pullups med smalt overhåndsgrep, før jeg etter hvert klarte med veldig bredt grep. For å klare min første pullup sørget jeg for å styrke hele kroppen, og å bygge et stekrt grunnlag. Som newbie trente jeg mye disse øvelsene for overkroppen: Nedtrekk (varierte mellom smalt og bredt grep), sittende roing, roing med manualer, pushups, skulderpress og core-øvelser. Hadde også begynt å tene "tung" markløft med stang. Økte i styrken på de ulike øvelsene regelmessig, og passet på å trene ordentlig. Førsøkte meg på pullups jevling (men ikke for ofte!), og øvet meg med sakte negative repitisjoner. Jeg brukte forresten ikke strikk. Til slutt bare gikk det, sånn helt plutselig. Lykke til med pullups-treningen! Håper du kan holde deg motivert selv om det kan ta lang tid å få til Lover deg at det er så verdt det den dagen det plutselig sitter! Og da er ikke veien sååå lang før du klarer den neste, så den neste osv. Anonymkode: bd99b...c7c Åå, du inspirerer meg skikkelig! Tusen takk😃 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #31 Del Skrevet 10. november 2020 Jeg tok min første pull up ever da jeg var 38 år! Utgangspunkt: lavnormal BMI. (162, 53 kilo) Hver kilo dødvekt er mye når du tar pull ups! Jeg merker godt forskjell på om jeg veier 51 eller 55, som er normalspennet i vekten min. Øv på negative pullups. Ikke bruk strikk. Hopp opp, senk deg ned så sakte du klarer, så mange ganger du klarer. Øv max annenhver dag, så musklene får hvile ordentlig i mellom. Etter to måneder tok jeg min første pull up. Et år etterpå tok jeg 10. Bruker overhåndsgrep, ikke chins. Pass på at stanga ikke er for tjukk hvis du har små hender, da blir det veldig mye vanskeligere. Anonymkode: 8cd9a...1ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #32 Del Skrevet 10. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok min første pull up ever da jeg var 38 år! Utgangspunkt: lavnormal BMI. (162, 53 kilo) Hver kilo dødvekt er mye når du tar pull ups! Jeg merker godt forskjell på om jeg veier 51 eller 55, som er normalspennet i vekten min. Øv på negative pullups. Ikke bruk strikk. Hopp opp, senk deg ned så sakte du klarer, så mange ganger du klarer. Øv max annenhver dag, så musklene får hvile ordentlig i mellom. Etter to måneder tok jeg min første pull up. Et år etterpå tok jeg 10. Bruker overhåndsgrep, ikke chins. Pass på at stanga ikke er for tjukk hvis du har små hender, da blir det veldig mye vanskeligere. Anonymkode: 8cd9a...1ff Får presisere at med «så mange du klarer» mente jeg max 10, og kun så mange du klarer uten pause, ikke ta pause og fortsett etterpå. Sånn i tilfelle noen kommer fra crossfitmiljøet og er tilbøyelige til å trene på seg rhabdo. Men de fleste har ikke helt den viljestyrken det kreves for å ødelegge seg selv sånn. Anonymkode: 8cd9a...1ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 10. november 2020 #33 Del Skrevet 10. november 2020 Hvis du ikke klarer noen må du bruke strikk med forskjellig belastning som hjelp for bevegelsens del og trene masse stangroing og nedtrekk for styrkens del. Nedtrekk foran hodet og ikke bak hodet slik en del pt liker å gjøre (ugunstig for skulderene). Jeg tok nok en del da jeg startet min trening. Nå kjører jeg med ekstravekter. Trener også enarmspullups som en fast rutine innimellom i slutten av oppvarmingen når jeg skal ha tungtrening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_h_e Skrevet 10. november 2020 Forfatter #34 Del Skrevet 10. november 2020 25 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Hvis du ikke klarer noen må du bruke strikk med forskjellig belastning som hjelp for bevegelsens del og trene masse stangroing og nedtrekk for styrkens del. Nedtrekk foran hodet og ikke bak hodet slik en del pt liker å gjøre (ugunstig for skulderene). Jeg tok nok en del da jeg startet min trening. Nå kjører jeg med ekstravekter. Trener også enarmspullups som en fast rutine innimellom i slutten av oppvarmingen når jeg skal ha tungtrening. Takk for tips, men trener ikke på senter og har derfor ikke muligheten til nedtrekk og stangroing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_h_e Skrevet 10. november 2020 Forfatter #35 Del Skrevet 10. november 2020 Ser noen gir råd om å trene med strikk, mens andre fraråder det. Hvorfor? Bør jeg gå til innkjøp av strikk eller ikke? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #36 Del Skrevet 10. november 2020 2 minutter siden, _h_e skrev: Ser noen gir råd om å trene med strikk, mens andre fraråder det. Hvorfor? Bør jeg gå til innkjøp av strikk eller ikke? Jeg trente med strikk i åresvis uten å få noe progresjon, så jeg stemmer nei til strikk. Anonymkode: 8cd9a...1ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 10. november 2020 #37 Del Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, _h_e skrev: Takk for tips, men trener ikke på senter og har derfor ikke muligheten til nedtrekk og stangroing. Her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_h_e Skrevet 10. november 2020 Forfatter #38 Del Skrevet 10. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg trente med strikk i åresvis uten å få noe progresjon, så jeg stemmer nei til strikk. Anonymkode: 8cd9a...1ff Okei. Flere erfaringer med strikk?🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #39 Del Skrevet 11. november 2020 13 timer siden, _h_e skrev: Okei. Flere erfaringer med strikk?🙂 Problemet med strikk er at den gir deg hjelp der øvelsen er lettest - altså den første delen av bevegelsen. De fleste trenger mer hjelp fra midten og opp og der gir ikke strikk mye. Ved negative pull-ups får du styrket deg i hele bevegelsen. Anonymkode: 0e8f0...157 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_h_e Skrevet 12. november 2020 Forfatter #40 Del Skrevet 12. november 2020 På 11.11.2020 den 8.06, AnonymBruker skrev: Problemet med strikk er at den gir deg hjelp der øvelsen er lettest - altså den første delen av bevegelsen. De fleste trenger mer hjelp fra midten og opp og der gir ikke strikk mye. Ved negative pull-ups får du styrket deg i hele bevegelsen. Anonymkode: 0e8f0...157 Ok, men da dropper jeg å kjøpe strikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå