Gå til innhold

Hvor lang tid for å klare sin første pullup?


_h_e

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid bør jeg regne med å bruke før jeg klarer min første pullup/chinup/hangup? Evt. egne erfaringer?😄

Bare 11 dager siden jeg begynte å øve, men føler allerede jeg har blitt litt sterkere. Klarer flere armhevinger enn tidligere, men når det kommer til pullups klarer jeg ikke en halv en engang.. Trener ikke på senter men har en slags pullup-stang for å henge over dørkarmen som jeg trener på. Har heller ikke trent noe særlig styrke tidligere og har svak muskulatur i både armer og rygg. Er ikke overvektig.

Hva tror dere?

Hvor lang tid brukte du og hvilket utgangspunkt hadde du? Hva trente du og hvor ofte og lenge om gangen? Hadde vært så kult å få det til! Og så vet jeg at pullups for mange er en vanskelig øvelse (iallefall for meg), men i tillegg er jeg utålmodig og motivert for å lære det så fort som mulig. Men vet ikke helt hva som er realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trener 6 ganger i uka på senter. Tar 20 armhevinger etter hver økt og jobber spesifikt en del med de musklene.

Klarer ikke å ta enda, har trent i 3 mnd nå.

 

Anbefaler deg å ta øvelsen med strikk, da får du trent på akkurat den øvelsen, bare lettere enn din egen vekt.

Anonymkode: 9d290...428

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må trene med en strikk eller noen som løfter deg litt slik at du får trent øvelsen med lavere belastning enn det du har nå, du må bli sterkere. Hadde du trent på gym kunne nedtrekk til hake vært en god øvelse.

Anonymkode: 1227a...bed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trener 6 ganger i uka på senter. Tar 20 armhevinger etter hver økt og jobber spesifikt en del med de musklene.

Klarer ikke å ta enda, har trent i 3 mnd nå.

 

Anbefaler deg å ta øvelsen med strikk, da får du trent på akkurat den øvelsen, bare lettere enn din egen vekt.

Anonymkode: 9d290...428

Oi, jeg bør steppe opp treninga med andre ord om jeg i det heletatt skal ha noe sjans!😅

Ja, har vurdert og gå til innkjøp av strikk😊 Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må trene med en strikk eller noen som løfter deg litt slik at du får trent øvelsen med lavere belastning enn det du har nå, du må bli sterkere. Hadde du trent på gym kunne nedtrekk til hake vært en god øvelse.

Anonymkode: 1227a...bed

Får vel gå til innkjøp av strikk ja👌  Ikke aktuelt for meg å trene på senter akkurat nå, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke klarer å løfte kroppen opp fra "strake armer" til "haka over stanga" så har det lite for seg å bare henge der og prøve (vet jo ikke helt hvordan du trener)... Det som hjelper er å ta "negative pull-ups", bruk en stol for å få haka over stanga og slipp deg langsomt og kontrollert ned. Da får du trent de rette musklene i hele lengden, med en belastning du klarer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarte min første chin forrige uke, deadhang helt fra bunn. 

Jeg startet å trene styrke 1/7, så det har tatt meg over 4 mnd. Nå jobber jeg mot 2 ...

Jeg startet med det tykkeste strikket, og jobbet meg ned til nå å klare uten strikk. Det hjelper nok også på at jeg har gått ned 3 kg i de siste ukene. 

Uansett, tålmodighet er nøkkelen for å få til denne rakkeren. 

Negative chins/pullups er også kjempefint, klarer du å holde deg over stanga med haken i 45 sek, så bør du være klar for din første chin uten hjelp sier dem.

Lykke til:) Sykt gøy når man klarer det😀

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tiuren skrev:

Dersom du ikke klarer å løfte kroppen opp fra "strake armer" til "haka over stanga" så har det lite for seg å bare henge der og prøve (vet jo ikke helt hvordan du trener)... Det som hjelper er å ta "negative pull-ups", bruk en stol for å få haka over stanga og slipp deg langsomt og kontrollert ned. Da får du trent de rette musklene i hele lengden, med en belastning du klarer. 

Slike øvelser anbefales ikke. De kan være direkte farlige, da kroppen ikke er sterk nok for denne type belastninger... I verste fall risikerer TS å pådra seg rabdomyolyse

https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/raastad-truls/idiotitrening/

https://www.tv2.no/a/9903590/

Anonymkode: a42a5...cf5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Slike øvelser anbefales ikke. De kan være direkte farlige, da kroppen ikke er sterk nok for denne type belastninger... I verste fall risikerer TS å pådra seg rabdomyolyse

https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/raastad-truls/idiotitrening/

https://www.tv2.no/a/9903590/

Anonymkode: a42a5...cf5

Dette forstod jeg ikke? Negative pullups gir rabdomyolose?

Anonymkode: 7b442...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Slike øvelser anbefales ikke. De kan være direkte farlige, da kroppen ikke er sterk nok for denne type belastninger... I verste fall risikerer TS å pådra seg rabdomyolyse

https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/raastad-truls/idiotitrening/

https://www.tv2.no/a/9903590/

Anonymkode: a42a5...cf5

Leste du dine egne linker? Jeg snakker om å senke seg langsomt og kontrollert, ikke macho crossfitt-liksom-pullups. 

"Et slikt eksempel er Vibeke Skofterud som i sommer pådro seg rabdomyolyse på sin første samling med sitt nye lag. Hun gjennomførte 100 kroppshevinger (pull ups/hang ups) på 25 minutter "

"Her en noen eksempler på treningsøkter gjennomførte på norske treningssentre som har resultert i kraftig rabdomyolyse i albuebøyerne:

  • Challenge – en crossfit-inspirert gruppetime på treningssentre. Man skal gjøre 70 kroppshevinger på fem minutter og får lov til å hoppe opp når man ikke klarer å heise seg opp ved egen hjelp. Vi har flere rapporterte tilfeller hvor jenter som går på timen for første gang får rabdomyolyse
  • Crossfit. Man skal gjøre 90 kroppshevinger på kortest mulig tid og får lov til å hoppe opp når man ikke klarer å heise seg opp ved egen hjelp. Det finnes flere tilfeller av gutter som har fått rabdomyolyse første gang de prøver denne økta

"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Tiuren skrev:

Leste du dine egne linker? Jeg snakker om å senke seg langsomt og kontrollert, ikke macho crossfitt-liksom-pullups. 

"Et slikt eksempel er Vibeke Skofterud som i sommer pådro seg rabdomyolyse på sin første samling med sitt nye lag. Hun gjennomførte 100 kroppshevinger (pull ups/hang ups) på 25 minutter "

"Her en noen eksempler på treningsøkter gjennomførte på norske treningssentre som har resultert i kraftig rabdomyolyse i albuebøyerne:

  • Challenge – en crossfit-inspirert gruppetime på treningssentre. Man skal gjøre 70 kroppshevinger på fem minutter og får lov til å hoppe opp når man ikke klarer å heise seg opp ved egen hjelp. Vi har flere rapporterte tilfeller hvor jenter som går på timen for første gang får rabdomyolyse
  • Crossfit. Man skal gjøre 90 kroppshevinger på kortest mulig tid og får lov til å hoppe opp når man ikke klarer å heise seg opp ved egen hjelp. Det finnes flere tilfeller av gutter som har fått rabdomyolyse første gang de prøver denne økta

"

Jeg har trent crossfit på mange ulike boxer og vil gjerne understreke at det ikke er noen som holder på slik lenger. I skaleringer som jumping pullups skal man ikke holde igjen på vei ned. Da kommer coachen og sier ifra. Og det blir generelt advart mot å bruke negative pull ups som teknikk. Som regel bruker man feet assisted pull ups eller ring rows. 

Anonymkode: 223ce...4b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har trent crossfit på mange ulike boxer og vil gjerne understreke at det ikke er noen som holder på slik lenger. I skaleringer som jumping pullups skal man ikke holde igjen på vei ned. Da kommer coachen og sier ifra. Og det blir generelt advart mot å bruke negative pull ups som teknikk. Som regel bruker man feet assisted pull ups eller ring rows. 

Anonymkode: 223ce...4b8

Godt å høre at det ikke praktiseres på denne måten lenger lenger. Forskjellen på vår tilnærming til pullups er at du kommer fra crossfitt miljøet der man snakker om 50 -100 stk, og jeg kommer fra forsvaret der typisk tall er 10 (langsomt og kontrollert). 

Jeg mener fortsatt at for å klare sin første "skikkelige armheving i bom" (full kontroll, løft fra strak arm til hake over stang) er negativ belastning en god metode. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Tiuren skrev:

Godt å høre at det ikke praktiseres på denne måten lenger lenger. Forskjellen på vår tilnærming til pullups er at du kommer fra crossfitt miljøet der man snakker om 50 -100 stk, og jeg kommer fra forsvaret der typisk tall er 10 (langsomt og kontrollert). 

Jeg mener fortsatt at for å klare sin første "skikkelige armheving i bom" (full kontroll, løft fra strak arm til hake over stang) er negativ belastning en god metode. 

Nå vet jeg ikke helt hvem du snakker om når du sier "vår", og jeg har nok langt mer variert treningsbakgrunn enn bare crossfit (noe se fleste jeg trener med har) og tok ganske mange stricte før jeg begynt med kipping og butterfly. Å kunne stricte er en essensiell del av mange av øktene. 

Anonymkode: 223ce...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring: Begynte å trene styrke og testet pullups etter noen uker (hadde ikke sjans. Ikke mer enn halvveis opp). Ga opp styrketrening da treningssenterene stengte i mars, og satset på å løpe ute. Løpingen har ført til at jeg har gått ned i vekt. Bare 4 kg (var allerede normalvektig), og prøvde for moro skyld nylig pullups i et lekestativ rundt løypen min. Jeg klarte overraskende 2 chin ups. Samme med armhevinger som jeg ikke har trent på.

Mange veier til Rom, og litt mindre kg å løfte opp ble en short-cut for meg 😅 Jeg er også jente. Er nok andre forhold for gutter.

Anonymkode: d679d...fbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Møretausa skrev:

Jeg klarte min første chin forrige uke, deadhang helt fra bunn. 

Jeg startet å trene styrke 1/7, så det har tatt meg over 4 mnd. Nå jobber jeg mot 2 ...

Jeg startet med det tykkeste strikket, og jobbet meg ned til nå å klare uten strikk. Det hjelper nok også på at jeg har gått ned 3 kg i de siste ukene. 

Uansett, tålmodighet er nøkkelen for å få til denne rakkeren. 

Negative chins/pullups er også kjempefint, klarer du å holde deg over stanga med haken i 45 sek, så bør du være klar for din første chin uten hjelp sier dem.

Lykke til:) Sykt gøy når man klarer det😀

 

Tusen takk for alt av tips, ja det tror jeg på!😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring: Begynte å trene styrke og testet pullups etter noen uker (hadde ikke sjans. Ikke mer enn halvveis opp). Ga opp styrketrening da treningssenterene stengte i mars, og satset på å løpe ute. Løpingen har ført til at jeg har gått ned i vekt. Bare 4 kg (var allerede normalvektig), og prøvde for moro skyld nylig pullups i et lekestativ rundt løypen min. Jeg klarte overraskende 2 chin ups. Samme med armhevinger som jeg ikke har trent på.

Mange veier til Rom, og litt mindre kg å løfte opp ble en short-cut for meg 😅 Jeg er også jente. Er nok andre forhold for gutter.

Anonymkode: d679d...fbc

Får jeg spørre hvor mye du veide da og hvor mye du veier nå?😊 legg gjerne også til hvor høy du er

Endret av _h_e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det tok meg tre år😅 Trente styrke 5-6 dager i uka i flere år, veldig sterk i bena men slet skikkelig med overkroppen(var heller ikke like motiverende). Prøvde og prøvde, men det gikk rett og slett ikke. Det som tydeligvis skulle til var en 6 ukers pause fra trening pga blindtarmsoperasjon. En mnd etter jeg kunne begynne å trene igjen klarte jeg det, og jeg tror det var pga at jeg var lettere siden jeg hadde mistet noen kg muskelvekt. Den dag i dag klarer jeg forsatt ikke fler enn 2-3 på rad, men jeg jobber heller ikke aktivt med pull-ups da, synes det er så tungt og demotiverende. Klarte faktisk flere under nedstengingen i mars for da kjøpte jeg meg stang til å ha hjemme.

Anonymkode: 79d09...8de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, _h_e skrev:

Får jeg spørre hvor mye du veide da og hvor mye du veier nå?😊 legg gjerne også til hvor høy du er

Fra 60 til 56 kg. Jeg er 168 cm. Anbefaler heller å trene strategisk mot målet ditt, og ikke satse på vektnedgang for å klare pullups, det var bare noe som skjedde hos meg da jeg begynte å løpe.

Anonymkode: d679d...fbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tok meg tre år😅 Trente styrke 5-6 dager i uka i flere år, veldig sterk i bena men slet skikkelig med overkroppen(var heller ikke like motiverende). Prøvde og prøvde, men det gikk rett og slett ikke. Det som tydeligvis skulle til var en 6 ukers pause fra trening pga blindtarmsoperasjon. En mnd etter jeg kunne begynne å trene igjen klarte jeg det, og jeg tror det var pga at jeg var lettere siden jeg hadde mistet noen kg muskelvekt. Den dag i dag klarer jeg forsatt ikke fler enn 2-3 på rad, men jeg jobber heller ikke aktivt med pull-ups da, synes det er så tungt og demotiverende. Klarte faktisk flere under nedstengingen i mars for da kjøpte jeg meg stang til å ha hjemme.

Anonymkode: 79d09...8de

Ikke akkurat veldig motiverende om det tar meg 3 år å få til dette her, haha. Men fint å høre ærlige erfaringer!☺️ Herregud, så rart kroppen fungerer av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...