Gå til innhold

Hvor lang tid for å klare sin første pullup?


_h_e

Anbefalte innlegg

Jeg er uenig, jeg ville helt klart kjøpt strikk. Jeg mener du vil komme et godt stykke på veien, men du vil trenge andre metoder i tillegg for å komme i mål. Og du bør kjøpe to strikker i forskjellig str. 

Som noen over sier er det fare for rabdo ved negative pull, så vær forsiktig. Men dette er samtidig veldig effektivt, så det kan jo gjøres når du er litt nærmere målet. 

Hvis du ønsker en annen type hjemmetreningsutstyr kan jeg anbefale ringer. 

Anonymkode: a4245...d5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.11.2020 den 15.45, _h_e skrev:

Hvorfor anbefaler du ikke strikk?

Les linken jeg ga deg.

Der står alt du trenger å vite.

Anonymkode: 5e35c...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er uenig, jeg ville helt klart kjøpt strikk. Jeg mener du vil komme et godt stykke på veien, men du vil trenge andre metoder i tillegg for å komme i mål. Og du bør kjøpe to strikker i forskjellig str. 

Som noen over sier er det fare for rabdo ved negative pull, så vær forsiktig. Men dette er samtidig veldig effektivt, så det kan jo gjøres når du er litt nærmere målet. 

Hvis du ønsker en annen type hjemmetreningsutstyr kan jeg anbefale ringer. 

Anonymkode: a4245...d5c

Risikoen for å pådra seg rabdomyolose av 1-3 negative PU er tilnærmet null, men enhver får gjøre som man vil. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig, jeg ville helt klart kjøpt strikk. Jeg mener du vil komme et godt stykke på veien, men du vil trenge andre metoder i tillegg for å komme i mål. Og du bør kjøpe to strikker i forskjellig str. 

Som noen over sier er det fare for rabdo ved negative pull, så vær forsiktig. Men dette er samtidig veldig effektivt, så det kan jo gjøres når du er litt nærmere målet. 

Hvis du ønsker en annen type hjemmetreningsutstyr kan jeg anbefale ringer. 

Anonymkode: a4245...d5c

For et tåpelig innlegg.

Anonymkode: 5e35c...c75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 1,5 år. Hadde trent en del rygg før dette, men ikke øvd på pullups.

Anonymkode: 42977...2c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm. Eg har alltid klart to pullups, det er liksom standardtalet når eg ikkje er i form. Eg trente meg opp til å klare 10 ved å køyre negative repetisjonar, om lag (halvfritt etter hukommelsen...)

Dag 1: 4 x max + ein negativ

Dag 2: 10 x halvparten av max +  ein negativ

Trur det tok tre månader frå 2 til 10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte faktisk flere år, der jeg målrettet trente mot det – med øvelser som omvendt roing, nedtrekk, negative, ved hjelp av strikk etc – og jeg tror alle de øvelsene gjerne kan ha en plass i et program når du trener mot å klare chins/pull-ups (strikk alene ville jeg ikke brukt, men det er fint for å faktisk lære seg bevegelsen). Nok styrke i kjernemuskulatur, og å trene scapular pullups, kan også være nyttig.

Men, i likhet med mange som har svart her, fikk jeg ikke min første før jeg gikk ned i (fett)vekt. Selv om jeg hadde mye overkroppsstyrke i årene jeg ikke fikk det til, hadde jeg rett og slett litt for mye fett i forhold til muskler for å få det til.

Å gå ned omtrent 5 kg mens jeg nok beholdt mesteparten av muskelmassen (det var først og fremst fett jeg kvittet meg med), fikk meg fra 0 reps til 1, og veldig kjapt 3, sammenhengende.

 

Nå kan jeg ta opp mot 10, men hadde jeg lagt på meg 10 kg hadde jeg nok slitt med å ta så mye som et par reps. Den litt brutale sannheten er at vi kvinner allerede en høyere fettprosent/lavere muskelprosent enn menn, generelt, spesielt i overkroppen. Det som skal til for å få haka over stanga kan ofte være å kvitte seg med litt padding over mage og rumpe.😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det, TS? Kommet noe nærmere?

Anonymkode: 4f96e...291

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 11.26):

Hvordan går det, TS? Kommet noe nærmere?

Anonymkode: 4f96e...291

Begynte å øve hjemme hver dag med pullupstang som var festet over dørkarmen, men boligen jeg flyttet til i midten av november hadde ikke noen dørkarm å henge den på. Derfor dabbet hele greia litt ut.

Men rett før jul begynte jeg å trene litt vektløfting (helt nybegynner) hos en bekjent av meg som har eget treningsrom, planen nå er å trene tre ganger i uken med knebøy, benkpress og markløft i første omgang.

Prøvde pullups med strikk da jeg trente i går faktisk, klarte èn (med strikk altså)😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, _h_e said:

Begynte å øve hjemme hver dag med pullupstang som var festet over dørkarmen, men boligen jeg flyttet til i midten av november hadde ikke noen dørkarm å henge den på. Derfor dabbet hele greia litt ut.

Men rett før jul begynte jeg å trene litt vektløfting (helt nybegynner) hos en bekjent av meg som har eget treningsrom, planen nå er å trene tre ganger i uken med knebøy, benkpress og markløft i første omgang.

Prøvde pullups med strikk da jeg trente i går faktisk, klarte èn (med strikk altså)😂

Kult. Få inn noen ro-øvelser så går det raskere å utvikle de hvis du vil prøve deg på pull-ups igjen :) 

Anonymkode: 4f96e...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...