Gå til innhold

Har din kommune hjulpet deg tilbake til arbeidslivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Ser det stadig vekk skrives at det er mangel på arbeidsplasser i Norge. Dette stemmer faktisk ikke ( i en normal-situasjon, ikke Korona...)
Det er faktisk slik at Norge mangler arbeidskraft og er avhengig av å importere arbeidskraft for å få nok ressurser. Det er heller ikke slik at arbeidsgivere heller vil ha utenlandske arbeidere enn norske, men i stor grad så får de ikke tak i den kompetansen de behøver her til lands. Da snakker jeg ikke om polske jordbærplukkere og lignende, men i stor grad innen f.eks helse og byggeindustrien. Norge skriker etter faglært arbeidskraft i yrker som tømrer, murer og elektrikere, samt autoriserte sykepleiere. 
I veldig mange deler av landet finnes det ikke reell arbeidsledighet i det hele tatt og alle som VIL ha jobb får jobb, men det er ikke sikkert man får drømmejobben med en gang. Jeg blir derfor litt provosert av folk som mener den eneste løsningen er å bli uføretrygdet, da dette er en ytelse for de som er for SYKE til å jobbe, ikke fordi de ikke klarer å skaffe seg den jobben de vil ha. 
Jeg har mange års erfaring fra dette, fra flere forskjellige områder innen rekruttering, og dette er faktisk en tendens vi ser mer og mer. Norge trenger arbeidskraft, ikke flere på trygd!

Men det er jo ikke "bare" å hive seg rundt og bli faglært da. 

Anonymkode: cccbe...e12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Ser det stadig vekk skrives at det er mangel på arbeidsplasser i Norge. Dette stemmer faktisk ikke ( i en normal-situasjon, ikke Korona...)
Det er faktisk slik at Norge mangler arbeidskraft og er avhengig av å importere arbeidskraft for å få nok ressurser. Det er heller ikke slik at arbeidsgivere heller vil ha utenlandske arbeidere enn norske, men i stor grad så får de ikke tak i den kompetansen de behøver her til lands. Da snakker jeg ikke om polske jordbærplukkere og lignende, men i stor grad innen f.eks helse og byggeindustrien. Norge skriker etter faglært arbeidskraft i yrker som tømrer, murer og elektrikere, samt autoriserte sykepleiere. 
I veldig mange deler av landet finnes det ikke reell arbeidsledighet i det hele tatt og alle som VIL ha jobb får jobb, men det er ikke sikkert man får drømmejobben med en gang. Jeg blir derfor litt provosert av folk som mener den eneste løsningen er å bli uføretrygdet, da dette er en ytelse for de som er for SYKE til å jobbe, ikke fordi de ikke klarer å skaffe seg den jobben de vil ha. 
Jeg har mange års erfaring fra dette, fra flere forskjellige områder innen rekruttering, og dette er faktisk en tendens vi ser mer og mer. Norge trenger arbeidskraft, ikke flere på trygd!

Det mest fantastiske er setningen "de tar jobber nordmenn ikke vil ha". Vi har altså et system der nordmenn kan velge vekk jobber og bli forsørget av staten i stedet😂.

Anonymkode: 74ab9...27d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke "bare" å hive seg rundt og bli faglært da. 

Anonymkode: cccbe...e12

Joa. Ta kontakt med en bedrift, spør om du kan gå som praksiskandidat og da får man fagbrev innen 5 år. 

Anonymkode: 683ab...4d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Angelheart2 skrev (På 11.11.2020 den 11.11):

Ser det stadig vekk skrives at det er mangel på arbeidsplasser i Norge. Dette stemmer faktisk ikke ( i en normal-situasjon, ikke Korona...)
Det er faktisk slik at Norge mangler arbeidskraft og er avhengig av å importere arbeidskraft for å få nok ressurser. Det er heller ikke slik at arbeidsgivere heller vil ha utenlandske arbeidere enn norske, men i stor grad så får de ikke tak i den kompetansen de behøver her til lands. Da snakker jeg ikke om polske jordbærplukkere og lignende, men i stor grad innen f.eks helse og byggeindustrien. Norge skriker etter faglært arbeidskraft i yrker som tømrer, murer og elektrikere, samt autoriserte sykepleiere. 
I veldig mange deler av landet finnes det ikke reell arbeidsledighet i det hele tatt og alle som VIL ha jobb får jobb, men det er ikke sikkert man får drømmejobben med en gang. Jeg blir derfor litt provosert av folk som mener den eneste løsningen er å bli uføretrygdet, da dette er en ytelse for de som er for SYKE til å jobbe, ikke fordi de ikke klarer å skaffe seg den jobben de vil ha. 
Jeg har mange års erfaring fra dette, fra flere forskjellige områder innen rekruttering, og dette er faktisk en tendens vi ser mer og mer. Norge trenger arbeidskraft, ikke flere på trygd!

Du tar feil. Jeg har vært igjennom mange rekrutteringsfirmaer som mener bastant at det er så mye jobb. Jeg fant det uverdig og slitsomt. 

Det som er sant er at ingen har egentlig full oversikt. Det er fryktelig skummelt at du som enkeltperson har lagt til deg den holdningen der. Fordi jo flere sånne holdninger som dette jo verre er det for den som er arbeidsledig å bli trodd. 

Jeg har blitt lovet og lovet og lovet fast jobb, men byttet ut i siste sekund. Sånn er det i helsevesenet og fordi det er for dyrt med faste ansettelser. Det tar knekken på deg til slutt, hvertfall når folk skriver som du gjør. Da det hjelper ingen andre enn deg selv, siden du får ytret følelsene dine, men det gjør da ikke TS. TS blir sittende igjen med en følelse av å ha feil. 

Har det fallt deg inn at de som er frustrert over å ikke ha jobb, faktisk har opplevd å ikke få det? 

Nå er det ny politikk også. Det er ikke så mye innvandring lenger. Og en av grunnene til at det er et problem er jo konkurranse som kan ende opp i lave lønninger. 

Anonymkode: d9f4b...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart2 skrev (På 11.11.2020 den 11.11):

Det er heller ikke slik at arbeidsgivere heller vil ha utenlandske arbeidere enn norske, men i stor grad så får de ikke tak i den kompetansen de behøver her til lands.

Men her er det jo nettopp snakk om folk som ikke har slik kompetanse. For folk som faktisk har "skills" er ikke arbeidsledigheten i Norge høy. Det er jo også en ting at mange arbeidsgiver ikke ønsker å ansette noen over en viss alder. De som ansetter ingeniører er jo beryktet for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.11.2020 den 8.40):

Jeg vil tro mange blir syke underveis, deprimert, angst, etc. Så kommer de inn på DPS. Kanskje det er i denne fortvilte prosessen sykdom eskalerer. Alt ser mørkt ut. Det går nok over til AAP. Da er nok ikke en ufør langt unna, desverre. Lille Norge har for lite arbeidsplasser og i tilegg stor kamp om den ene. Tror dette er blitt vanligere, desverre. 

Anonymkode: a4891...493

Enig i dette. En er arbeidsfør, men blir pga langvarig arbeidsledighet ufør. Via aap underveis

Anonymkode: 6607e...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er det ny politikk også. Det er ikke så mye innvandring lenger. Og en av grunnene til at det er et problem er jo konkurranse som kan ende opp i lave lønninger. 

Det er ENORMT mye arbedsinnvandring. Denne nye politikken støtter dette mer enn tidligere.

For øvrig så kan du fint få hjelp av NAV til å komme i arbeid. De leier inn for eks. Fønix og lignende konsulenter, og i flere og flere kommuner har de nå jobbspesialister, som har som eneste mål å få deg i arbeid.

Selv har jeg fått arbeid etter sykdom via jobbspesialist, hvor NAV betalte brorparten av lønnen min i nesten to år.

Anonymkode: 5a430...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig i dette. En er arbeidsfør, men blir pga langvarig arbeidsledighet ufør. Via aap underveis

Anonymkode: 6607e...f1c

Nei, men får ikke AAP og uføretrygd uten å være syk/ufør. Det er klare kritierer for å søke, har du ikke sett på alle trådene her om de som sliter med å komme igjennom det nåløyet, selv med klare helseplager? At mange blir syke av langvarig arbeidsledighet er en annen sak.

Anonymkode: 5a430...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...