Gå til innhold

Har din kommune hjulpet deg tilbake til arbeidslivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. jeg står utenfor arbeidslivet og ønsker meg inn igjen og har hørt at noen kommuner hjelper andre tilbake igjen. Men lurer på din erfaring med dette om man har stått utenfor en stund

Anonymkode: 1a2dc...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Kommunen hjelper ikke, heller ikke nav. Jeg har fått beskjed om at en må søke selv for å komme inn i arbeidslivet. D et var det jeg måtte, men når jeg søker selv klarer jeg heller ikke å få og har fortsatt ikke fått noe. Dette er 5 år siden, holdt på. Endte opp ufør 

Anonymkode: ed376...f46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Kommunen hjelper ikke, heller ikke nav. Jeg har fått beskjed om at en må søke selv for å komme inn i arbeidslivet. D et var det jeg måtte, men når jeg søker selv klarer jeg heller ikke å få og har fortsatt ikke fått noe. Dette er 5 år siden, holdt på. Endte opp ufør 

Anonymkode: ed376...f46

Som ufør er du vel for syk til å jobbe.

Anonymkode: 74ab9...27d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Som ufør er du vel for syk til å jobbe.

Anonymkode: 74ab9...27d

Mange blir ufør fordi de ikke får napp. Folk på over 30 år som ikke har utdanning eller nok arbeidserfaring klarer rett og slett ikke å få noen jobb.

Jeg har vært jobbsøker nå i nesten 5 år, og med minimal arbeidserfaring og kun studiespesialisering som utdanning, har jeg veldig lite å stille opp med.

Anonymkode: 1a899...1bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange blir ufør fordi de ikke får napp. Folk på over 30 år som ikke har utdanning eller nok arbeidserfaring klarer rett og slett ikke å få noen jobb.

Jeg har vært jobbsøker nå i nesten 5 år, og med minimal arbeidserfaring og kun studiespesialisering som utdanning, har jeg veldig lite å stille opp med.

Anonymkode: 1a899...1bd

Ingen blir ufør bare fordi de ikke får jobb. Det er strenge medisinske krav til å få innvilget uføretrygd, så dette du kommer med her er bare bullshit. 
Om du er helt frisk og har vært jobbsøker i 5 år så burde du seriøst vurdere om du kanskje er for kravstor, søker på feil jobb eller søker på feil sted i landet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk deg inn i kvalifiseringsprogrammet i din kommune. 

Anonymkode: 9f25f...1bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Angelheart2 said:

Ingen blir ufør bare fordi de ikke får jobb. Det er strenge medisinske krav til å få innvilget uføretrygd, så dette du kommer med her er bare bullshit. 
Om du er helt frisk og har vært jobbsøker i 5 år så burde du seriøst vurdere om du kanskje er for kravstor, søker på feil jobb eller søker på feil sted i landet. 

Vet ikke hva du prater om, men jeg kjenner folk personlig som har blitt ufør etter å ha vært arbeidssøkere i mange år.

Jeg er ikke kravstor - tvert imot. Jeg har søkt på alle jobber jeg har kommet over som ikke har noen formelle krav om utdannelse. Alt fra skoleassistent, renhold, butikk, sjåfør - alt. NULL napp.

Anonymkode: 1a899...1bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva du prater om, men jeg kjenner folk personlig som har blitt ufør etter å ha vært arbeidssøkere i mange år.

Jeg er ikke kravstor - tvert imot. Jeg har søkt på alle jobber jeg har kommet over som ikke har noen formelle krav om utdannelse. Alt fra skoleassistent, renhold, butikk, sjåfør - alt. NULL napp.

Anonymkode: 1a899...1bd

Så om en er arbeidsledig over lengre tid, er det bare å levere uføresøknaden og få den godkjent?

Man skal jaggu lese mye dumt.

Anonymkode: 74ab9...27d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange blir ufør fordi de ikke får napp. Folk på over 30 år som ikke har utdanning eller nok arbeidserfaring klarer rett og slett ikke å få noen jobb.

Jeg har vært jobbsøker nå i nesten 5 år, og med minimal arbeidserfaring og kun studiespesialisering som utdanning, har jeg veldig lite å stille opp med.

Anonymkode: 1a899...1bd

Du forveksler ikke ufør med sosialstønad da? Det er INGEN som får ufør bare fordi de ikke får napp i arbeidslivet. De må gjennom Aap der arbeidsevnen blir testet og man må dokumentere godt at man er for syk til å jobbe. 

Anonymkode: 08e3d...707

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange blir ufør fordi de ikke får napp. Folk på over 30 år som ikke har utdanning eller nok arbeidserfaring klarer rett og slett ikke å få noen jobb.

Jeg har vært jobbsøker nå i nesten 5 år, og med minimal arbeidserfaring og kun studiespesialisering som utdanning, har jeg veldig lite å stille opp med.

Anonymkode: 1a899...1bd

Man er fortsatt ikke ufør og selv ansvarlig for å skaffe seg en jobb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er naive hvis dere tror at enkelte som ikke får jobb ikke får ufør. Hvis man går på aap og man ikke får jobb før den utgår så sluses folk over i ufør, hele hurven kan jo ikke gå på sosialen resten av livet. Å ikke evne å få arbeid er en uførhet, det er ikke bare fysiske plager som gir vedtak. Så kan en diskutere hvorvidt dette er riktig praksis eller ikke, men det er en kjennsgjerning at arbeidsmarkedet blir tøffere og tøffere og flere havner utenfor.

Anonymkode: e0976...5ce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere er naive hvis dere tror at enkelte som ikke får jobb ikke får ufør. Hvis man går på aap og man ikke får jobb før den utgår så sluses folk over i ufør, hele hurven kan jo ikke gå på sosialen resten av livet. Å ikke evne å få arbeid er en uførhet, det er ikke bare fysiske plager som gir vedtak. Så kan en diskutere hvorvidt dette er riktig praksis eller ikke, men det er en kjennsgjerning at arbeidsmarkedet blir tøffere og tøffere og flere havner utenfor.

Anonymkode: e0976...5ce

Hvem kan få uføretrygd?

For å ha rett til å få uføretrygd må du som hovedregel oppfylle disse vilkårene:

  • Du må være mellom 18 og 67 år.
  • Du må ha vært medlem av folketrygden i de siste tre årene før du ble syk.
  • Sykdom og/eller skade må være hovedårsaken til at inntektsevnen din er nedsatt.
  • Hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak må være gjennomført.
  • Inntektsevnen din må være varig nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom og/eller skade.

Dette et klippet fra Nav.no. 
 

Hvis man går på Aap så er man jo syk eller har en skade/lyte som går utover arbeidsevnen din. Det gjelder også mentale eller sosiale problemer. 
 

Men tidligere i tråden var det snakk om at folk fikk ufør kun basert på at man ikke fikk napp i arbeidslivet, og det blir jo feil. 

 

Anonymkode: 08e3d...707

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere er naive hvis dere tror at enkelte som ikke får jobb ikke får ufør. Hvis man går på aap og man ikke får jobb før den utgår så sluses folk over i ufør, hele hurven kan jo ikke gå på sosialen resten av livet. Å ikke evne å få arbeid er en uførhet, det er ikke bare fysiske plager som gir vedtak. Så kan en diskutere hvorvidt dette er riktig praksis eller ikke, men det er en kjennsgjerning at arbeidsmarkedet blir tøffere og tøffere og flere havner utenfor.

Anonymkode: e0976...5ce

Det var snakk om arbeidssøkere, ikke folk på AAP. Horfor drar du AAP inn i dette?

Anonymkode: 74ab9...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2020 den 11.08, Angelheart2 skrev:

Ingen blir ufør bare fordi de ikke får jobb. Det er strenge medisinske krav til å få innvilget uføretrygd, så dette du kommer med her er bare bullshit. 
Om du er helt frisk og har vært jobbsøker i 5 år så burde du seriøst vurdere om du kanskje er for kravstor, søker på feil jobb eller søker på feil sted i landet. 

Det er ikke så enkelt, fakta. De fleste jobbene hvor man historisk har kunnet fått seg jobb sånn for å komme seg opp og gå, er okkupert av fremmedarbeidere og de ønsker bare å ansette disse.

Anonymkode: dfb26...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2020 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Dere er naive hvis dere tror at enkelte som ikke får jobb ikke får ufør. Hvis man går på aap og man ikke får jobb før den utgår så sluses folk over i ufør, hele hurven kan jo ikke gå på sosialen resten av livet. Å ikke evne å få arbeid er en uførhet, det er ikke bare fysiske plager som gir vedtak. Så kan en diskutere hvorvidt dette er riktig praksis eller ikke, men det er en kjennsgjerning at arbeidsmarkedet blir tøffere og tøffere og flere havner utenfor.

Anonymkode: e0976...5ce

Du har nok mye rett her. Trist, men sant. Har lest et sted at nav også ser på utdanning og arbeidsmarked. Har litt av den samme erfaringen selv mht jobb og lite arbeidsmarked, men nå ble jeg syk på toppen, og alt så virkelig svart ut. 

Anonymkode: a4891...493

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.11.2020 den 16.27, AnonymBruker skrev:

Så om en er arbeidsledig over lengre tid, er det bare å levere uføresøknaden og få den godkjent?

Man skal jaggu lese mye dumt.

Anonymkode: 74ab9...27d

Jeg vil tro mange blir syke underveis, deprimert, angst, etc. Så kommer de inn på DPS. Kanskje det er i denne fortvilte prosessen sykdom eskalerer. Alt ser mørkt ut. Det går nok over til AAP. Da er nok ikke en ufør langt unna, desverre. Lille Norge har for lite arbeidsplasser og i tilegg stor kamp om den ene. Tror dette er blitt vanligere, desverre. 

Anonymkode: a4891...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kun en selv som kan få seg en jobb. Nav hjelper deg ikke til å få en jobb, men kan evetuelt hjelpe med å stå for lønna di en kort periode. Man kan kontakte kommuner og spørre om du kan komme på arbeidstrening, som da nav betaler for. Men det blir sjeldent jobb av slik. 

Og BTW jeg går i behandling på DPS og er derfor bedre rustet til å jobbe enn før jeg startet der.

Anonymkode: 683ab...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro mange blir syke underveis, deprimert, angst, etc. Så kommer de inn på DPS. Kanskje det er i denne fortvilte prosessen sykdom eskalerer. Alt ser mørkt ut. Det går nok over til AAP. Da er nok ikke en ufør langt unna, desverre. Lille Norge har for lite arbeidsplasser og i tilegg stor kamp om den ene. Tror dette er blitt vanligere, desverre. 

Anonymkode: a4891...493

Da er man syk, ikke arbeidsledig.

Anonymkode: 74ab9...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det stadig vekk skrives at det er mangel på arbeidsplasser i Norge. Dette stemmer faktisk ikke ( i en normal-situasjon, ikke Korona...)
Det er faktisk slik at Norge mangler arbeidskraft og er avhengig av å importere arbeidskraft for å få nok ressurser. Det er heller ikke slik at arbeidsgivere heller vil ha utenlandske arbeidere enn norske, men i stor grad så får de ikke tak i den kompetansen de behøver her til lands. Da snakker jeg ikke om polske jordbærplukkere og lignende, men i stor grad innen f.eks helse og byggeindustrien. Norge skriker etter faglært arbeidskraft i yrker som tømrer, murer og elektrikere, samt autoriserte sykepleiere. 
I veldig mange deler av landet finnes det ikke reell arbeidsledighet i det hele tatt og alle som VIL ha jobb får jobb, men det er ikke sikkert man får drømmejobben med en gang. Jeg blir derfor litt provosert av folk som mener den eneste løsningen er å bli uføretrygdet, da dette er en ytelse for de som er for SYKE til å jobbe, ikke fordi de ikke klarer å skaffe seg den jobben de vil ha. 
Jeg har mange års erfaring fra dette, fra flere forskjellige områder innen rekruttering, og dette er faktisk en tendens vi ser mer og mer. Norge trenger arbeidskraft, ikke flere på trygd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...