Gå til innhold

hardhendt mot naboens barn - hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Hannah80 skrev:

Alvorlig talt. At han var unødvendig krass? Gutten banket en hund med en stokk. Og du syns hundeeier burde unnskylde seg for å ha vært KRASS? 

Forstår du ikke innlegget? 
Dette er for å «dempe» hele reaksjonen. Hvis TS vil ha «rett/vinne» så kan hun selvfølgelig stå på sitt og slenge døra i trynet på på foreldrene i Norge . Det blir sikkert spennende advokatmat og en dyr affære for TS. Jeg skriver også at hvis de ikke godtar unnskyldningen så skal hun stå på sitt. Likevel - jeg mener at det mest fornuftige er å beklage verbal krasshet, benekte vold og likevel være ærlig om barnets uferdragelighet. 
Men selvfølgelig, ønsker TS å lage en hissig langvarig nabofeid så kan hun høre på deg og fyre oppunder dette. Resultat = mulig et barn som får bedre oppdragelse. Men er det egentlig verdt å bruke mer energi på det for TS? 
 

Anonymkode: 83e85...6a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke jeg kjæledyr, men jeg har barn. Hadde du gjort dette mot min seksåring hadde jeg som mor reagert kraftig. Hadde du gjort dette mot min tolvåring hadde jeg tenkt at han fikk som fortjent. Et så stort barn kan faktisk ikke gjøre sånn. Ingen skal selvfølgelig gjøre noe sånt, men det barnet må jo ha en diagnose... 

Anonymkode: 05af3...e7c

Vil ikke kverulere altså. Men en 6-åring er jo også stor nok til å vite bedre enn å slå løs på en hund;)

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke greit å reagere som du gjorde, men likevel en ærlig og naturlig reaksjon. Hvis du ikke underdriver i innlegget ditt så anbefaler jeg deg å «legg deg flat». Du reagerte i affekt. 

Hadde jeg vært forelder hadde jeg blitt fortvilet. Fortvilet over din «over»reaksjon, samt fortvilet over barnet. Kanskje kjenner de ikke til hele historien, sannsynligvis var nok de mye påvirket av følelser da de troppet opp på døren din. Barn som bedriver dyreplageri har dessverre dårlig statistikk. Likevel anbefaler jeg deg å beklage at du mistet hodet. Fremstå empatisk og bekymret over hendelsen. Tilby samtale med gutten for å skvære opp.  Lir inn en sted det passer at din hund er skadet og har vært hos dyrlegen(og hvis du trekker det enda lengre legg inn en hvit løgn om at fx CT «nok» vil bli nødvendig og angi at dyret har påvisbart ytre skader). Aldri innrøm direkte at du var voldelig, men angi at du nok verbalt var unødvendig krass da du ble skremt. 
 

HVIS familien ikke slår seg til ro med dette og vil trekke inn politi så snur du på flisa, angi din egentlige mening, utgifter til dyrlege og barnets atferdsproblemer som bør følges opp av myndighetene. 

Anonymkode: 83e85...6a8

Hvorfor i alle dager skal TS gidde å gjøre alt dette? De har sitt helt på det rene her. Hva skal foreldrene gjøre? Hvis de anmelder kommer nok ikke det så langt når det viser seg at ungen deres prøvde å slå ihjel hunden til TS. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du ikke innlegget? 
Dette er for å «dempe» hele reaksjonen. Hvis TS vil ha «rett/vinne» så kan hun selvfølgelig stå på sitt og slenge døra i trynet på på foreldrene i Norge . Det blir sikkert spennende advokatmat og en dyr affære for TS. Jeg skriver også at hvis de ikke godtar unnskyldningen så skal hun stå på sitt. Likevel - jeg mener at det mest fornuftige er å beklage verbal krasshet, benekte vold og likevel være ærlig om barnets uferdragelighet. 
Men selvfølgelig, ønsker TS å lage en hissig langvarig nabofeid så kan hun høre på deg og fyre oppunder dette. Resultat = mulig et barn som får bedre oppdragelse. Men er det egentlig verdt å bruke mer energi på det for TS? 
 

Anonymkode: 83e85...6a8

Men er ikke dette en klassisk henlagt-sak? De kan jo ikke bevise at jeg har gjort noe som helst, og jeg har ikke innrømmet noe til foreldrene. 

Anonymkode: 53505...a72

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Du besvarer vold med vold? 

 

Selvforsvar. Dessuten kunne ikke hun vite at han ikke kom til å bruke stokken på henne også. Å avvæpne eller uskadeliggjøre kalles dette. 

Anonymkode: d5f1a...3cc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert, men innlegget er nok utifra min holdning til sånt, og det er at jeg ikke gidder engang å være blandet inn i noe sånt. Personlig hadde jeg beklaget verbal krasshet, sagt at jeg tok armen for å avverge videre vold, gutten snubla og falt. Videre hadde jeg sagt at hunden var fysisk skadet og foreslått et møte med barnet. Planen for møte er å avskrekke barnet fra meg, samt enes om at barnet holder seg lagt unna min hage og min hund. Videre hadde jeg levd livet mitt og hatt minst mulig med naboen å gjøre, men likevel unngått isfront. Og personlig hadde jeg garantert reagert på samme måte hvis noen rørte min hund selv om jeg ikke mener det er riktig. (Den beste måten ville vært på avverge situasjonen verbalt, banket på hos naboen og fortalt om hendelsen for så å levere alle vetrinærregniger til dem, gjerne med en skvist inn en kloklipp og tannrens når du først er hos vetrinæren - men det er lett å være etterpåklok)

Anonymkode: 83e85...6a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, førstedamen skrev:

Der er vi uenig.min fremgangsmåte kan være bra for både hunden og gutten. Det er å gjøre noe positivt ut av en forferdelig situasjon. Det kan hende gutten sliter og at han med litt veiledning og "straff" iform av arbeid vil lære en helt ny verden å kjenne og få stor empati for dyr.

Han vil også huske hendelsen resten av livet da, om ts beklager til han eller foreldre vil gutten føle at han hadde rett og ts var den som gjorde feil. Han vil også glemme det hele på kort tid fordi hendelsen ikke gjorde spesielt stort inntrykk sånn livserfaringsmessig. 

Ikke hennes ansvar. Dette kalles merbelastning. Ferdig snakka. 

Anonymkode: d5f1a...3cc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde svartnet for meg hadde noen gjort det der mot min hund🤬 

Anonymkode: 6e686...983

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er 12 år - med mindre han er psykisk utviklingshemmet burde han definitivt vite at han ikke skal slå en hund med en stokk. Stå på ditt.

Har hund og barn. Ville sannsynligvis reagert på samme måte selv.

Anonymkode: 0ceba...f11

Men TS er voksen. Han burde vite at man ikke skal angripe et barn. Ikke greit.

Anonymkode: 5ae6f...593

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du anmeldt så sender du bekymringsmelding på foreldrene til barnevernet. Ikke grei oppførsel av barnet. 

Anonymkode: 7692d...faf

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Du besvarer vold med vold? 

 

Herre Jesus Kristus. 🙄 

Anonymkode: 2413a...a82

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innenfor reaksjonen din. Det er noe som kalles berettiget harme, og det du gjorde var et godt eksempel på det.

Jeg vil anbefale deg å forsøke å holde deg rolig og samlet når du prater med foreldrene, selvom du sikkert innerst inne har lyst til å be de dra til helvete. Men hvis du klikker og skjeller de ut kan de i verste fall bruke det mot deg og få det til at du fremstår som psykotisk og ustabil. (Kan jo være at de tar opp samtalen med mobilen på innerlomma).

Forhold deg saklig og fattet, men stå på ditt og si ifra at dersom noe lignende skjer igjen så kommer du til å anmelde de til BV/politiet.
 

De som eventuelt sier her at de som foreldre ville anmeldt deg, er de som sørger for at ungene vokser opp til å bli fordømte søppelmennesker! Som 12 åring er du meget klar over dine handlinger, du er så og si en tenåring og har begynt/begynner på ungdomsskolen. Bekymringsverdig adferd så det holder.
 

Hold oss oppdatert, lykke til! 

Anonymkode: be992...e76

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mer som å skyte noen som har skutt på deg først i ryggen. Barnet ble tatt i handlingen og fikk panikk og prøvde å løpe for å unngå kjeft fra meg, selv vil jeg ikke kategorisere det som et flyktende barn. Det var jo han som var en trussel først?

Anonymkode: 53505...a72

Hvis man skal være helt nøyaktig med sammenligningen så blir det nok mest som å skyte noen som har skutt etter hunden din i ryggen, mens de forsøker å flykte. 

Ja, han var en trussel først, men ikke mot deg, og trusselen var allerede avverget da du kastet ham i asfalten.

Anonymkode: 3afdc...e4e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Crema skrev:

Hvorfor i alle dager skal TS gidde å gjøre alt dette? De har sitt helt på det rene her. Hva skal foreldrene gjøre? Hvis de anmelder kommer nok ikke det så langt når det viser seg at ungen deres prøvde å slå ihjel hunden til TS. 

Rett og slett fordi hun har bedre å gjøre enn å krangle med inkompetente foreldre. Eple faller ikke langt fra stammen, hvis barnet er idiot er nok foreldrene det samme. Jeg sier ikke at TS har feil, eller at hun skal bagatellisere barnets handling, men jeg anbefaler å beklage verbal krasshet, påpeke at hunden er skadet og fremstå sympatisk. Se alle de forskjellige reaksjonene som er i denne diskusjonen, det er ikke gitt at foreldrene er enige med deg eller TS. Det eneste jeg ønsker med mitt svar er å gjøre situasjonen best for henne. 

HViS TS ønsker å gjøre verden et bedre sted så kan hun stå på sitt. Da kan det være at foreldrene anmelder, da kan det være at TS må i avhør osv.. saken blir sikkert henlagt, og TS har kastet bort sin tid og kaaanskje husker barnet dette til senere. 

Det er ikke TS sin jobb å oppdra den drittungen, personlig hadde jeg gitt faen og avdramatisert det hele.

Anonymkode: 83e85...6a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts gikk for langt og det skriver hun selv. Men hun avverger en farlig situasjon. Å slå en hund kan være farlig, hunden kunne flydd på og skadet barnet. Dette kunne endt med åpne sår og brudd. Et barn på 12 år burde forstå at en ikke skal slå et dyr. 
det er foreldrenes ansvar å lære barna sine å være forsiktig med dyr.

har selv hund, og selv om han er verdens snilleste får ikke små barn lov å gå rett inn k Hagen å klappe han. For det er mitt ansvar om han biter de. Hopper på de så de får kloremerke etc. så her må jeg være streng! 
 

ts. Legg deg flat for din reaksjon i morgen, og si at du handlet i affekt for å avverge en farlig situasjon. For å beskytte både hunden og barnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvforsvar. Dessuten kunne ikke hun vite at han ikke kom til å bruke stokken på henne også. Å avvæpne eller uskadeliggjøre kalles dette. 

Anonymkode: d5f1a...3cc

Det er ikke selvforsvar, gutten prøvde å løpe sin vei. Og det er et barn!

Anonymkode: 5ae6f...593

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rett og slett fordi hun har bedre å gjøre enn å krangle med inkompetente foreldre. Eple faller ikke langt fra stammen, hvis barnet er idiot er nok foreldrene det samme. Jeg sier ikke at TS har feil, eller at hun skal bagatellisere barnets handling, men jeg anbefaler å beklage verbal krasshet, påpeke at hunden er skadet og fremstå sympatisk. Se alle de forskjellige reaksjonene som er i denne diskusjonen, det er ikke gitt at foreldrene er enige med deg eller TS. Det eneste jeg ønsker med mitt svar er å gjøre situasjonen best for henne. 

HViS TS ønsker å gjøre verden et bedre sted så kan hun stå på sitt. Da kan det være at foreldrene anmelder, da kan det være at TS må i avhør osv.. saken blir sikkert henlagt, og TS har kastet bort sin tid og kaaanskje husker barnet dette til senere. 

Det er ikke TS sin jobb å oppdra den drittungen, personlig hadde jeg gitt faen og avdramatisert det hele.

Anonymkode: 83e85...6a8

Trenger ikke synke så lavt at du må kalle barn for drittunger. 

 

Anonymkode: 74b27...113

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du spør om det er lov å være voldelig mot et barn?

Jeg hadde også blitt rasende (har både barn og hund). MEN som mor hadde jeg trolig anmeldt deg....

Anonymkode: b7ce5...985

Hadde du virkelig det når ungen sier at han plagde dyret? 

Ts, hvis du skrek  nei til ungen og han fortsatte så synes jeg det er også veldig viktig å få med. Ergo, du måtte fysisk få han til å slutte. 

Jeg ville ut i fra utfallet etter samtalen vurdert å allerede sende bekymringsmelding til barnevernet. Altså legger de seg ikke flate så er det bekymringsverdig. 

Anonymkode: ae09e...ef0

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke synke så lavt at du må kalle barn for drittunger. 

 

Anonymkode: 74b27...113

https://naob.no/ordbok/drittunge
Jo, det står jeg inne for. Jeg kan finne betydelig verre adjektiv for den 12-åringen enn drittunge. Til orientering, vennligst se link med betydning av ordet. 

Anonymkode: 83e85...6a8

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt innafor. Hadde mitt bare gjort noe slikt, hadde jeg skammet meg så til de grader. Hvis foreldrene ikke klarer å se alvorlighetsgraden i det gutten har gjort, bør de seriøst meldes til barnevernet. Denne gutten kan ikke være normal. 

Anonymkode: 8ee03...334

Her er det desverre de fleste foreldre er i dag i sin fantasiverden full av bortskjemte drittunger. 

Jo trådstarter gikk for langt, men jøsses foreldrene burde ha trådt varsomt i dørene her. Jeg hadde ihvertfall gjort det om mitt barn hadde gjort dette. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...