Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021


lizzie88

Anbefalte innlegg

Spennende å høre, @Sjela! Da høres det ut som at mini (forhåpentligvis) kommer om ikke så altfor lenge 😍

Jeg har uansett trivselkontroll i morgen tidlig, så om ingenting skjer i løpet av natten så får jeg hvert fall sjekket modning og om alt står bra til med den lille i morgen 💪🏻❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ludo1 skrev (4 minutter siden):

@Sjela Bare ikke vent for lenge siden det ikke er første fødsel! 😊 Som sagt hadde jeg plutselig 7 cm åpning uten at jeg syntes det gjorde sykt vondt, og så gikk det radig unna etter det.

Jeg vet. Men blir så usikker 🙈 de var aldri veldig jevne sist heller og jeg kom inn med 8 cm😅 Når de sier man ikke kan snakke seg gjennom en rie, og det skal gjøre sånn og så vondt... jeg blir så usikker. Sist beklaget jeg til mannen min om det var bomtur. Vil jo ikke sløse med andres tid og ressurser heller. Uff😅🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjela Høres virkelig ut som at han kommer veldig snart! Jeg er så spent på å høre fra deg 😄

Kan jeg spørre dere andre her om erfaringer med vektøkning hittil? Jeg har hele veien gått veldig (irriterende) jevnt opp i vekt. Har håpet lenge at det skal stabilisere seg og at jeg på et eller annet tidspunkt ville slutte å gå opp i vekt, men nei. Har ikke vært sånn veldig happy for det selv heller, men det har aldri blitt kommentert av jordmor eller lege før nå. På kontroll forrige uke fikk jeg plutselig beskjed om å ikke gå mer opp i vekt, og at jeg hadde «nådd max grense» nå😶 Fikk ikke noe mer informasjon om hvorfor eller hva hun mente med det. Jeg har gått opp 20kg, men nå er jeg så stappet full av vann i ALLE kroppens kriker og kroker og har så vondt i kroppen at jeg ikke vet hvordan jeg eventuelt skal klare å stoppe eller reversere vekten… ikke spurte hun om verken smerter i kroppen eller matvaner heller, så kjenner meg litt irritert over hele greia. Nå er jeg to uker unna termin, og føler det hele ble tatt opp på et veldig rart tidspunkt og uten noe som helst beskjed om hvorfor. Symfysemålet mitt ligger rett på linjen, baby har blitt mål helt gjennomsnittlig på ekstra ultralyd i uke 30, jeg har ingen symptomer på svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes eller noen problemer knyttet til graviditeten sånn ellers, men jeg merker veldig godt at bena bærer på 20kg mer nå enn i desember i fjor, så jeg skulle gjerne vært mange kg mindre og gleder meg ekstremt mye til å kunne trene og bevege kroppen igjen. Føler meg bare oppgitt over hele kommentaren og sitter igjen med en haug flere spørsmål nå enn før jeg dro dit forrige uke, og lurer på hvorfor ingenting er blitt sagt om dette tidligere når vekten seriøst har steget med samme antall kg mellom hver eneste kontroll, og jeg nå er dager(!) unna fødsel?... Noen andre som har opplevd det samme? Dette ble jo tidenes innlegg, men jeg har tenkt på denne setningen hver eneste dag siden kontrollen og er rett og slett litt satt ut og lei meg over hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldi skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre dere andre her om erfaringer med vektøkning hittil? Jeg har hele veien gått veldig (irriterende) jevnt opp i vekt. Har håpet lenge at det skal stabilisere seg og at jeg på et eller annet tidspunkt ville slutte å gå opp i vekt, men nei. Har ikke vært sånn veldig happy for det selv heller, men det har aldri blitt kommentert av jordmor eller lege før nå. På kontroll forrige uke fikk jeg plutselig beskjed om å ikke gå mer opp i vekt, og at jeg hadde «nådd max grense» nå😶 Fikk ikke noe mer informasjon om hvorfor eller hva hun mente med det. Jeg har gått opp 20kg, men nå er jeg så stappet full av vann i ALLE kroppens kriker og kroker og har så vondt i kroppen at jeg ikke vet hvordan jeg eventuelt skal klare å stoppe eller reversere vekten… ikke spurte hun om verken smerter i kroppen eller matvaner heller, så kjenner meg litt irritert over hele greia. Nå er jeg to uker unna termin, og føler det hele ble tatt opp på et veldig rart tidspunkt og uten noe som helst beskjed om hvorfor. Symfysemålet mitt ligger rett på linjen, baby har blitt mål helt gjennomsnittlig på ekstra ultralyd i uke 30, jeg har ingen symptomer på svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes eller noen problemer knyttet til graviditeten sånn ellers, men jeg merker veldig godt at bena bærer på 20kg mer nå enn i desember i fjor, så jeg skulle gjerne vært mange kg mindre og gleder meg ekstremt mye til å kunne trene og bevege kroppen igjen. Føler meg bare oppgitt over hele kommentaren og sitter igjen med en haug flere spørsmål nå enn før jeg dro dit forrige uke, og lurer på hvorfor ingenting er blitt sagt om dette tidligere når vekten seriøst har steget med samme antall kg mellom hver eneste kontroll, og jeg nå er dager(!) unna fødsel?... Noen andre som har opplevd det samme? Dette ble jo tidenes innlegg, men jeg har tenkt på denne setningen hver eneste dag siden kontrollen og er rett og slett litt satt ut og lei meg over hele greia.

Jeg er nesten i samme båt som deg. Er to uker unna termin og gått opp jevnt og trutt. Har ikke lagt på meg 20 kg, men snart 15. Har litt vann i kroppen, men ikke mye - så sett bort fra vann kan det være vi har gått opp likt. Hvis jeg hadde fått samme beskjed som deg hadde jeg blitt både lei meg og irritert. Har det liksom så mye å si når det er to uker igjen? Og hva skal man gjøre med det akkurat nå? Hvis kostholdet er helt krise så kan man jo gjøre noen justeringer, men å forbrenne mer/øke den fysiske aktiviteten begynner å bli veldig vanskelig. Hvis vektoppgangen var problematisk høy så burde det blitt tatt opp på et tidligere tidspunkt, spesielt med tanke på at den er jevn. 

Syns du bør drite i hele den dumme kommentaren. Vannet i kroppen får du ikke gjort noe med, og det er vel ikke nå, to uker før termin, du skal gjøre store endringer i kosten (uten veiledning🙄). Tviler på 2-3 kg fra eller til resten av graviditeten gjør den store forskjellen for fødselen og din/barnets helse.

Endret av MiaHI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull @Noldi! Det skal du ikke føle på! Kraftige ødemer kan jo gi flere kg ekstra bare i vannvekt, og 20 kilo så nærme termin er da innenfor, og du har jo normalt symfysemål i tillegg! Jeg lå innenfor normalen men i øvre skiktet på den streken på symfysemål og fulgte min egen kurve fint og jordmor sa ingenting på det. Gikk opp ca 18 kg denne gangen totalt. Hadde både ødem, masse fostervann og det som skulle vise seg å være en diger morkake i tillegg. Så de kiloene blir man fort kvitt 🙂

4.35 kom lillebror til verden etter en intens pressefase. Det var så og si et identisk fødselsforløp som første gang med lang latensfase, ujevne rier og en overrasket jordmor som sjekket meg for 8 cm denne gangen også 🙈 og denne gangen følte jeg vi reiste inn enda tidligere enn sist og var ekstra redd for bomtur 😂 Å bedømme rier og smerter er søren meg ikke enkelt, og det er ikke alle som er innenfor denne a4 normalen med jevne rier på over ett minutt og 5 minutt mellom. Det er jeg et levende bevis på. Heldigvis hadde vi en så mye bedre opplevelse med fødsel denne gangen! Flott jordmor som var til stede hele tiden og sørget for at fødselen ikke skulle trekke ut som den gjorde sist. Det ble mange harde press for å få han ut, og i motsetning til sist hvor han ble trukket ut med vakuum kjente jeg nå veldig godt over flere rier det enorme presset nedentil mellom riene på slutten. Hadde lystgass og litt varmepose som smertestillende som sist, men denne gangen satte jordmor en sprøyte nedentil som også skulle minske smertene i utdrivingsfasen. Lurer på hvor ille de smertene hadde vært i så fall om hun ikke gjorde det, fordi det var mer enn vondt nok😅 glad for å være ferdig, stolt av meg selv og sykt fascinert over hva kvinnekroppen får til! 

Lillebror er helt perfekt med sine 51 cm og 4200 kg. Helt forelsket 🥰 Nå skal jeg få inn en liten dupp nå som han først har sovnet selv. Gleder meg til å lese om dere andre og sluttspurten. Masse lykke til og tvi tvi!🥳

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Noldi

Jeg hadde i forrige uke (2 uker før termin) gått opp 21 kg. Har gått helt jevnt opp gjennom svangerskapet, spist normalt og bevegd meg en del. SF rundt 65-persentilen hele veien. Har en sunn vekt fra før, og hadde ikke forventet så stor vektoppgang. Men nå føles det normalt å ha gått opp 21 kg, får kommentarer på at det ser ut som jeg bare har gravidmage (før jeg sier vektoppgangen til folk). Så har egentlig slått meg til ro med at dette går helt fint og vil forsvinne etter hvert. Har en del ødemer jeg også. Fikk beskjed når jeg hadde gått opp 15 kg av legen at det var lurt å unngå å gå opp for mye, samtidig som hun sa at hun selv hadde gått opp 25kg. Nå så nærme fødsel skal du ikke spise lite for å gå ned i vekt, du må jo ha godt med energi til fødselen. Ville droppet å bry meg om det der. Tror maange går opp rundt 20 kg. Det at vi er høygravide på sommeren bringer jo med seg en del vannvekt i form av ødemer. 

@Sjela Gratulerer så mye og vel overstått :) lykke til fremover!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye @Sjela 😍 Utrolig fascinerende det at du hadde så mye åpning ved ankomst! Det er virkelig ikke bare én fasit, altså 😁 Nyyyt💙

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjela Gratulerer så mye!😍 Gleder meg til det blir min tur til å annonsere fødsel her🤩 og håper jeg klarer å etterligne deg litt, og holde meg hjemme i komfortable omgivelser så lenge som mulig🤞🏼 Skjønner godt du er stolt!

@MiaHI @Sjela @canola Takk for støtte med vektoppgangen😅 Det hjelper litt på selvfølelsen. Hadde det vært at jeg fikk noe veiledning i hva jeg burde/ikke burde gjøre de neste ukene så hadde det kanskje føltes mer greit, men når det bare var denne kommentaren uten noe mer spørsmål, veiledning eller så mye som øyekontakt når hun sa det så endte det opp med å bare føles irriterende og sårende. I tillegg har jeg sett at hun har skrevet «ingen ødemer» på helsekortet, noe som gjør det hele 100 ganger mer irriterende når hun for det første ikke engang sjekket føttene for ødemer, og for det andre er det flere uker siden jeg hadde noe som kunne se ut som ankler. Ødemer er det med andre ord nok av🙄 I dag har jeg prøvd å holde meg i mer bevegelse enn de siste dagene, og da kjennes det ut som om jeg har poser med vann på føttene som disser når jeg går😅

@Ludo1 Du må gjerne gjette på meg også, men kun hvis du sier at hun kommer veldig snart!😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, @Sjela ❤️ Kos dere i boblen med lillebror! 🥰 

Så uproft av jordmor, @Noldi! Det er jo veldig godt mulig at mye av vekten er vann. Kan du ta det opp med jordmor på neste kontroll? Nå er det jo ikke lenge igjen til du er ferdig (!!), så synes det er helt innafor å ikke fokusere på vekten på slutten. Spesielt når det skaper et såpass stort ubehag med vannet!

Her forsvant alle tegn på at det kunne være på gang 😩 Alt så derimot supert ut på trivselkontroll og hun er estimert til å være rundt 3,8 kg. Jeg må jo innrømme at jeg synes det høres stort ut 😂 Jeg er selv ganske lav, så har hele tiden tenkt at hun kanskje skal bli litt liten.. Blodtrykket mitt var derimot i øvre normal området, mens det tidligere har ligget i nedre. Samt litt spor av proteiner, men var ingen grunn til bekymring. Ny kontroll på torsdag, men håper så inderlig hun har planer om å komme før det 😶

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiii grattis til dere som har født da!

På fredag skal jeg på sykehuset med samtale om tidligere keisersnittdato!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldi skrev (På 2021-8-9 den 18.20):

@Sjela Gratulerer så mye!😍 Gleder meg til det blir min tur til å annonsere fødsel her🤩 og håper jeg klarer å etterligne deg litt, og holde meg hjemme i komfortable omgivelser så lenge som mulig🤞🏼 Skjønner godt du er stolt!

@MiaHI @Sjela @canola Takk for støtte med vektoppgangen😅 Det hjelper litt på selvfølelsen. Hadde det vært at jeg fikk noe veiledning i hva jeg burde/ikke burde gjøre de neste ukene så hadde det kanskje føltes mer greit, men når det bare var denne kommentaren uten noe mer spørsmål, veiledning eller så mye som øyekontakt når hun sa det så endte det opp med å bare føles irriterende og sårende. I tillegg har jeg sett at hun har skrevet «ingen ødemer» på helsekortet, noe som gjør det hele 100 ganger mer irriterende når hun for det første ikke engang sjekket føttene for ødemer, og for det andre er det flere uker siden jeg hadde noe som kunne se ut som ankler. Ødemer er det med andre ord nok av🙄 I dag har jeg prøvd å holde meg i mer bevegelse enn de siste dagene, og da kjennes det ut som om jeg har poser med vann på føttene som disser når jeg går😅

@Ludo1 Du må gjerne gjette på meg også, men kun hvis du sier at hun kommer veldig snart!😂 

Jeg tror ofte de har et litt annet bilde på ødem enn oss som har de.. idag var første gang de så det hos meg og førte på +2 der, men jeg hadde faktisk ganske lite ødem idag, bare pølsefingre:p

Jeg tenker at du har gått opp det du har gått opp og liksom. Hva skal du gjøre med det nå? Jeg har jo bare gått ned. Men sånn jeg forstår det er det mer bekymringsfullt om man brått går opp veldig mye og du har vel gått stabilt opp så. Drit i henne! Hvor langt er du pp vei?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag var jeg på trivselkontroll nummer 2. Denne gangen sjekket legen åpningen, og fikk beskjed om at jeg har nesten 3 cm åpning. Ble både strippet og tøyd, men det var verken vondt eller ubehagelig 😅 Så legen sa at hun fikk tøyd skikkelig! 🤞🏻 

Men så leser jeg at mange med 3 cm åpning som blir strippet går med 3 cm ganske lenge.. så da ble jeg litt demotivert 😫 Hvis ingenting skjer innen mandag, så settes jeg i gang da 🤞🏻 

Endret av Body Lotion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Body Lotion så spennende! 🙏🏼 Nå nærmer det seg virkelig. Håper det skjer noe det neste døgnet nå. Hvilket sykehus skal du føde på, og hvor langt over termin er du i så fall når de setter i gang på mandag? 😊 Har skjønt de ulike sykehusene praktiserer litt ulikt på antall dager før igangsettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

canola skrev (1 minutt siden):

@Body Lotion så spennende! 🙏🏼 Nå nærmer det seg virkelig. Håper det skjer noe det neste døgnet nå. Hvilket sykehus skal du føde på, og hvor langt over termin er du i så fall når de setter i gang på mandag? 😊 Har skjønt de ulike sykehusene praktiserer litt ulikt på antall dager før igangsettelse.

AHUS! Så fikk trivselkontroll i uke 41+0 og i dag (uke 41+3). På mandag vil jeg da være i uke 42+0, og da regnes som "på overtid". Hun mente det var ingen grunn til å sette meg i gang før fordi alt av babyens målinger var supre og jeg er ung og frisk 😅 Jeg må jo innrømme at jeg gjerne skulle blitt satt i gang i morgen, men men ... 😂

Krysser fingrene for de neste dagene 🤞🏻 Hvordan går det med deg? ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Body Lotion skrev (36 minutter siden):

AHUS! Så fikk trivselkontroll i uke 41+0 og i dag (uke 41+3). På mandag vil jeg da være i uke 42+0, og da regnes som "på overtid". Hun mente det var ingen grunn til å sette meg i gang før fordi alt av babyens målinger var supre og jeg er ung og frisk 😅 Jeg må jo innrømme at jeg gjerne skulle blitt satt i gang i morgen, men men ... 😂

Krysser fingrene for de neste dagene 🤞🏻 Hvordan går det med deg? ❤️

Haha, så morsomt. Jeg skal til vurdering for tidligere ks og da snkker vi mandag morgen. Så om du blir satt i gang så kan jeg gå rundt og lure på hvem av disse damene på barsel som er Body lotion. Jeg er jo hun med tvillingene 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Body Lotion Det blir noen veldig spennende dager fremover for deg 🙏🏼 Stor sjanse for at det starter av seg selv også. Krysser fingrene!

Jeg er 39+6 så har fortsatt litt potensiell ventetid foran meg. Varierer fra dag til dag hvor utålmodig jeg er, avhengig av hvor mye jeg kjeder meg 😅 Har hatt så mye ryggsmerter ved gange at jeg ikke har fått gjort mye den siste uka, begynner kaanskje å bli bedre nå 🤞🏼 Vil jo bare være ute i sola og finne på ting så dagene går unna. Har lite tro på fødsel før tidligst om en ukes tid. Men hver dag som går er ett skritt nærmere 🙌🏼🥰 snart er vi i mål ❤️ Hold ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elhaym Haha, så morsomt! Kanskje vi ses! 😂 Krysser fingrene for at du får innvilget tidligere keisersnitt 🤞🏻

@canola Ja, hver dag er et skritt nærmere målet! Får håpe at ryggsmertene holder seg borte og du får til å nyte den siste tiden 😍 

Har fortsatt ikke merket noe etter strippingen, som snart er 12 timer siden. Har naturligvis googlet altfor mye rundt og mistet litt håpet på at det skal funke allikevel 😂 Har bedt samboer som om litt massasje i kveld for å se om det kan hjelpe. Virker som at de gangene jeg har kjent noe småtegn på natten har vært knyttet til at han har gitt meg massasje 😂 Uansett så er det ikke såååå lenge til mandag 🤞🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket mer vondt i ryggen og magen i natt. Enn så lenge mer ubehagelig enn vondt, men håper det tar seg opp 🤞🏻 Og akkurat nå gikk slimproppen! Så det er noe som skjer 😁 Men så vidt jeg har skjønt kan det ta mange dager før fødselen starter når slimproppen går 😶

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...