Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021

lizzie88

Anbefalte innlegg

MiaHI skrev (10 minutter siden):

Hahah! Det kan jo være litt kjekt å ha da😂

Haha ja.. men vi har per nå 18 bokser av det... 🤣

Har funnet ut at min store drøm er en dag hvor ingen i huset spør meg om noe men bare gjør alt selv

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en samboer som virkelig anerkjenner jobben det er å være gravid. For tiden gjør han nesten alt hjemme, og jeg har veldig dårlig samvittighet. Men da sa han så fint at: «Du gjør jo allerede den viktigste jobben» ❤️ 

Har den siste tiden vært ekstremt sliten og hatt veldig vondt i bekkenet, så i dag fikk jeg 50 % sykemelding. Det føles veldig riktig, men også litt vanskelig siden det går utover pasientene mine 😶 Men må ta vare på seg selv før andre 💪🏻 

I dag kjente jeg to skikkelige stikk/støt på  venstre side bak på ryggen. Skikkelig ubehagelig og ganske vondt. Kan det være hun lille som sparker i ribbeina?! 😶 Hun er jo bare 700 gram. Hvordan i huleste blir det når hun er mye sterkere? 

Endret av Body Lotion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår hadde jeg en kjempebra dag! Jeg bakte, rydda og vaska, dusjet lenge, gjorde alt. Samboer jobbet kveld. Var skikkelig pigg.

Fikk ikke sove før sent. Når jeg våkner idag tidlig har jeg selvsagt vondt i bekkenet.. ugh. Men jeg har en sånn rar.. øm smerte på type benet over vagina? Wtf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere ❤️ Hvordan går det med alle?

jeg er 26+2 i dag, og begynner å skjønne litt det alle har snakket om, at det går så mye raskere med nr2 😆 Prøver å nyte maks, men det er ikke bare lett denne gangen.. Hjelper heldigvis maaasse at det endelig er skikkelig vår! 
jeg har vært helt eller delvis sykemeldt siden januar. Etter påske økte jeg til å jobbe 40%, men forrige uke var vi i karantene pga smitte i barnehagen og ble sykemeldt 100% den og denne uken, for å komme meg. Mailet sjefen. Svar «takk for info. Det er jo litt overraskende siden du nå skulle øke til å jobbe 40%»

ingenting mer...

Hvordan jobber dere for tiden? Møter dere på forståelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@vret Neimen, herregud for et svar av sjefen. De har absolutt ingenting de skulle sagt! Drit i sjefen og gjør det som er best for deg ❤️

Jeg er nå 50 % sykemeldt. Ble det etter påske. Har mye smerter i bekken og rygg, og pluss at den trøttheten/slitenheten kom for fullt rett før påske. Fastlegen har sagt at hun forventer at jeg er delvis sykmeldt frem til permisjon, og det føles veldig riktig ut.  Jobben min har virkelig prøvd å tilrettelegge og har full forståelse for at det ikke gikk lenger. Sjefen har sagt fra starten av at hun forventer at jeg blir sykemeldt etter hvert pga tidlig smerter i bekkenet 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber fortsatt 100%, hvor lenge jeg klarer det er et spørsmål hver gang jeg er hos fastlegen, som er en gang i mnd.... jeg går ikke opp i vekt, noe som gjør at jeg ofte må på kontroller.... i tillegg har jeg fått svangerskapskløe, herregud som jeg kløøøøør 🤯🤯🤯🤯 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@vret Det var lite forståelse og få fra din sjef ser jeg, ikke greit. Jeg har vært 100 % sykmeldt siden januar, hadde en liten tur der jeg jobbet 10 % (pga bekkenløsning). Men, siden jeg også fikk livmorfremfall, ble det 100 igjen.. Sjefen min er veldig forståelsesfull, heldigvis. 😊 Han er flink til å sende melding å høre hvordan det går også, det setter jeg veldig pris på 😊 

Ellers er jeg 26+1 idag, og dette er det lengste svangerskapet jeg har hatt🤣 Kan være for at jeg må være mye i ro 🙈 Hehe! Åsså har jeg gått opp sinnsykt mye i vekt 🤭 Hele 16 kg😯 Det kjennes på kroppen, for å si det slik 🤣

Jeg tenker mye på fødsel for tiden også, kjenner jeg gruer veldig... 😔 Flere som føler det slik? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maya89 Hurra for ditt lengste svangerskap! Det høres veldig fornuftig ut å ta det med ro ❤️ 

Jeg gruer meg helt sinnsykt til fødsel. Har lenge før jeg ble gravid tenkt at jeg klarer ikke vaginal fødsel og jeg må ha keisersnitt. Sliter i utgangspunktet en del med angst. Men har bestemt meg for å prøve vaginal fødsel. Er veldig veldig redd for at jeg skal få heftig angstanfall når det nærmer seg, så har planer om å diskutere dette med jordmor på helsestasjonen.  Har også en irrasjonell frykt for å gå på over termindato (selv om jeg vet at over termindato ikke nødvendigvis regnes som overtid).. Så tenker at psykisk sett blir det veldig veldig heftig å stå i det dersom ingenting skjer før termindato.. 

Er egentlig bare redd for alt som kan gå galt og miste kontrollen.. Har lurt på om man kan settes igang før termindato pga angst, men etter hva jeg har lest rundt omkring skjer det veldig sjeldent. For min del hadde det gitt meg en grad av kontroll som jeg så sårt behøver i en ukontrollerbar situasjon. 

Har også meldt meg på fødselsforberedende kurs, men får se om det vil hjelpe i det hele tatt.. Blir også gal når folk sier at "kroppen er skapt for dette.." og "Det er null stress. Gikk supert med meg" når jeg nevner at jeg er redd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere ❤️❤️ begynt å vurdere litt å bytte jobb faktisk. Vært i bransjen og gruppen lenge (ulike firmaer og stillinger, men innenfor samme gruppe). Men da kommer jo spm opp rundt Når man evt bytter, før perm blir sikkert vanskelig, etter perm eeer det jo litt digg å komme tilbake til det vante i begynnelsen.. også ikke minst hva jeg evt vil bytte til 😅🙈

@Bodylotion Så godt at du ble gradert sykemeldt! Og så deilig med forståelse! ❤️

@Håkkimom Imponert over at du fortsatt jobber fullt! Du har flere barn? Slet du med vektoppgang da også? Kanskje gradert sykemelding kan hjelpe noe?

@Maya89 Så flott at du også får forståelse! Det er jo slik det skal være! Og (for å være ærlig) litt deilig at det er flere som er sykemeldt.. jeg tenker veldig på hvordan jeg skal gjøre det videre. Har ny legetime (inkl glukosetest😫) på mandag, og legen vil gjerne at jeg er litt mer tydelig i hvilken grad av sykemelding jeg ønsker.... jeg synes det er vanskelig...

Jeg tenker mer og mer på fødsel! Har en bekjent som blir satt i gang i dag, så det gjør jo sikkert at jeg tenker ekstra mye nå.. Jeg gruer meg, men er spent også! Det var heftig sist, men gikk bra.. Leste tankene til en som bare venter på fødsel nå som skrev noe om hvor utrolig er svangerskap er, som gjør at vi på slutten er sp dritt lei at en fødsel blir som en lettelse 😆 Tja.. kanskje ikke helt, men Litt sånn føles det denne gangen hvor alt ikke er no særlig rosenrødt...

I dag skal vi på 3D UL 🥰🥰 Kjempespent og gleder meg sånn!!! Og håper på ny bekreftelse på at det Er en lillesøster 😆😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vret skrev (4 timer siden):

@Håkkimom Imponert over at du fortsatt jobber fullt! Du har flere barn? Slet du med vektoppgang da også? Kanskje gradert sykemelding kan hjelpe noe?

Ja, har ei på 8 og en på 2 😅 jeg har alltid slitt med vektoppgang, begge svangerskapene la jeg ikke på meg i det hele tatt, kun 10 kilo som de anser kun hører til baby, vann, morkake etc 😅 luksusproblem for mange, men fy fader så slitsomt 🤯 jeg veide vel under 40 kilo på videregående, så ingen spiseforstyrrelse altså, kun gener som har utgjort det 🤦🏼‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Body Lotion skrev (7 timer siden):

@Maya89 Hurra for ditt lengste svangerskap! Det høres veldig fornuftig ut å ta det med ro ❤️ 

Jeg gruer meg helt sinnsykt til fødsel. Har lenge før jeg ble gravid tenkt at jeg klarer ikke vaginal fødsel og jeg må ha keisersnitt. Sliter i utgangspunktet en del med angst. Men har bestemt meg for å prøve vaginal fødsel. Er veldig veldig redd for at jeg skal få heftig angstanfall når det nærmer seg, så har planer om å diskutere dette med jordmor på helsestasjonen.  Har også en irrasjonell frykt for å gå på over termindato (selv om jeg vet at over termindato ikke nødvendigvis regnes som overtid).. Så tenker at psykisk sett blir det veldig veldig heftig å stå i det dersom ingenting skjer før termindato.. 

Er egentlig bare redd for alt som kan gå galt og miste kontrollen.. Har lurt på om man kan settes igang før termindato pga angst, men etter hva jeg har lest rundt omkring skjer det veldig sjeldent. For min del hadde det gitt meg en grad av kontroll som jeg så sårt behøver i en ukontrollerbar situasjon. 

Har også meldt meg på fødselsforberedende kurs, men får se om det vil hjelpe i det hele tatt.. Blir også gal når folk sier at "kroppen er skapt for dette.." og "Det er null stress. Gikk supert med meg" når jeg nevner at jeg er redd. 

Rettelse, når jeg skrev mitt lengste svangerskap, så mente jeg at denne gangen går det ufattelig seint 🙈🤣👍 Hehe! 

Jeg har også tenkt tanken på keisersnitt og det å få bli satt igang før termin dato.. Er livredd for å få stort barn, da mine prematur barn har vært normal vektig 🤭 Å ikke noe fantastiske fødsler heller, de har begge vært harde synes jeg... 🤔 Skjønner veldig at du føler angst for fødsel.. Jeg vet jo etter å ha født før, at jeg kommer meg gjennom det.. Men noen dager gruer jeg meg mer enn andre dager.. Prøver å si til meg selv, at ut kommer den uansett 🙈😆 

Vi får satse på fødsel før termin, og dyktige jordmødre, som er trygge og rolige i sin jobb🤩 Det tror jeg har alt og si for opplevelsen sin del 😊 Samtidig tror jeg det er lurt å snakke med noen om tankene rundt fødsel. Vi har heldigvis noen måneder igjen 😁👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@vret, når det gjelder sykmelding så synes jeg du skal gjøre det du føler for 😊 Er kun du som vet hvor mye du klarer og om du klarer og jobbe 😊 Jeg synes det er viktig at man fungerer litt i hverdagen ellers også, ikke bare i jobb ☺ Uansett, så skal du ikke ha dårlig samvittighet! Kroppen reagerer forskjellig for hvert svangerskap, og noen ganger blir det rett og slett for mye. Jeg tok også glukose test for litt over en uke siden (siden min far har diabetes), det er noe fryktelig greier🤢🙈 Heldigvis bare en gang man må gjøre det🤭 Håper det går bra, både og drikke sukkervann og resultatet 😎 

Nja, jeg er super lei allerede. Men gleder meg ikke til å føde likevel 🤣🤣 Kanskje jeg føler det annerledes når det nærmer seg 🤔 Fødselen kommer jo uansett, etterhvert.. 

Hvordan gikk 3D ultralyd?😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er jeg 25+0 og selv om jeg er i jobb synes jeg allikevel dette svangerskapet går treeeegt🤪 Alle har liksom sagt at det andre svangerskapet kommer til å gå raskere. Kanskje det er på grunn av koronarestriksjoner og det faktum at jeg ikke trenger å handle og planlegge tusen ting som med førstemann med tanke på at vi har så mye fra før å gjøre. Samtidig så går tida fort når man ser seg tilbake. Rart det der.

Som med første svangerskap er jeg bare utålmodig og tenker fødselen ikke er stort å gjøre med fra eller til.  Men som sist er jeg ikke komfortabel med tanken om å gå over tiden med tanke på komplikasjoner osv. Og samtidig er det ikke bare bare å sette i gang en fødsel heller når kroppen ikke er klar. Så jeg håper lillebror velger å komme litt før termin han også, for så snart permisjonen starter er man veldig klar for å bli ferdig 😅

Bruk jordmor til å snakke masse om tankene dine @Body Lotion! Her hjalp det på et vis å dele tanker og bekymringer sist selv om man aldri vet hvordan situasjonen ender opp på forhånd. En venninne slet veldig med det samme nylig, og hun hadde flere fødselsforbedrene samtaler hvor de fant det som passet best for at hun skulle føle seg trygg, og hun fikk også godkjent å ha mannen der hele tiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Maya89 said:

Hvordan gikk 3D ultralyd?😍

Det gikk veldig bra ❤️ Bortsett fra at hun gjemte seg litt bak ben, armer og navlestrengen. Men alt så Helt perfekt ut, helt frisk, definitivt en jente som veier ca 1 kg. Det var ca 4% over, men helt innafor. 

Er så forelsket i dette bildet! Blir helt rørt når jeg ser på det 🥰

BE2D409C-AE5A-4069-AD7A-5EBF4539F1A5.jpeg

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh @vret🥰🥰🥰Smelt! Helt utrolig hva de klarer å se via ultralyd og 3d! Tenk at de er så ferdig inni der! Må bare bli litt større og sterkere før de kan hilse på ❤

I dag snakket jeg med ei som har et barn som ble født i uke 26! Det er jo bare en uke fra hvor langt jeg er på vei. Barnet er en aktiv 7åring i dag og det gikk heldigvis helt fint :) Det er litt godt å tenke på at om det skulle skje noe nå som gjorde at baby måtte komme er der store sjanser for at det går helt bra ❤

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Sjela 🥰 Ja, ikke sant. Helt utrolig å se henne så tydelig inne i magen! 

jeg er uke 26+4 nå, så å vite at det kan gå bra om hun plutselig kommer nå er fint 🙏 men hun kan veldig gjerne vente 13-14 uker til 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, for et nydelig 3D-bilde, @vret ❤️  Det der er skikkelig stas! 

Jeg driver og ser litt på klær og diverse til baby, og jeg lurer på om noen har erfaring med hvor mye man faktisk behøver? Hvor mange bodyer er kjekt til en nyfødt? Hvor mange trenger man av strl 56 f.eks. før man trenger neste størrelse? 🙊  Jeg ser at det finnes ulike handlelister inne på diverse nettsider - er dette en kjekk ting å gå utifra? :) Skal ikke handle inn alt nå, men er greit å ha litt i bakhodet når man er på shopping 💜

Synes forresten det er sååå koselig å se aktivitet her inne og at det står bra til med alle sammen :smilyblomst:

Endret av SUPERMIRI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkimom skrev (På 19.4.2021 den 22.32):

i tillegg har jeg fått svangerskapskløe, herregud som jeg kløøøøør 🤯🤯🤯🤯 

Der er vi to! Jeg klør til jeg får sår😖 Blir snart gal av det! Har du noen tips eller triks som fungerer mot kløen? Nå har jeg i tillegg utviklet utslett flere steder på kroppen, så jeg er litt desperat nå...😅

SUPERMIRI skrev (15 minutter siden):

Jeg driver og ser litt på klær og diverse til baby, og jeg lurer på om noen har erfaring med hvor mye man faktisk behøver? Hvor mange bodyer er kjekt til en nyfødt? Hvor mange trenger man av strl 56 f.eks. før man trenger neste størrelse? 🙊  Jeg ser at det finnes ulike handlelister inne på diverse nettsider - er dette en kjekk ting å gå utifra? :) Skal ikke handle inn alt nå, men er greit å ha litt i bakhodet når man er på shopping 💜

Jeg titter også masse på klær om dagen, men blir virkelig ikke klok på hva jeg burde handle jeg heller😅 spesielt ikke med augustbaby, blir det varmt eller blir det kaldt? Veldig vanskelig😅 av størrelse 56 har jeg kjøpt 5 omslagsbodyer med lange ermer, og 5 omslagsbodyer med korte ermer. Også har jeg kjøpt strømpebukser, men så hører jeg at bukser med bredt liv er mer behagelig for babyen i starten? Det er egentlig alt jeg har kjøpt av klær hittil, men kommer nok til å kjøpe litt mer veldig snart🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldi skrev (14 minutter siden):

Jeg titter også masse på klær om dagen, men blir virkelig ikke klok på hva jeg burde handle jeg heller😅 spesielt ikke med augustbaby, blir det varmt eller blir det kaldt? Veldig vanskelig😅 av størrelse 56 har jeg kjøpt 5 omslagsbodyer med lange ermer, og 5 omslagsbodyer med korte ermer. Også har jeg kjøpt strømpebukser, men så hører jeg at bukser med bredt liv er mer behagelig for babyen i starten? Det er egentlig alt jeg har kjøpt av klær hittil, men kommer nok til å kjøpe litt mer veldig snart🥰

Ja, ikkesant! Hvordan blir klimaet? Man aner jo ikke 😂  I fjor var juni/juli ganske "kald", og sommeren kom ikke for fullt før i August - ihvertfall ikke her jeg bor, som er på Østlandet. Jeg mener å ha lest at opptil 10 stk av diverse bodyer o.l. kan være kjekt å ha, for man vet jo aldri hvor mye en må skifte ila en dag osv? Noen ganger må jeg le litt av hvor lite peiling jeg har på diverse ting, haha 😜  Kan se for meg en litt hodeløs høns som nybakt mamma i August 💛😂

Endret av SUPERMIRI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...