Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021

lizzie88

Anbefalte innlegg

Body Lotion skrev (16 timer siden):

@Håkkimom Samme her. Sovner som regel på sofaen etter jobb, er helt sykt tungpustet og kjenner det en del i ryggen 😅

Er i uke 16 i morgen, og føler jeg har hatt tydelig rund mage den siste 1,5 uken. Nå er jeg ganske lav da, så har hele tiden tenkt at den kommer til å bli tydelig tidligere enn andre som er høyere 😅

Godt å høre at andre også sliter seg ut nå 😂 ja; pusten, å herre min, høres ut som en god blanding av kols og fest på Ibiza i 14 dager 😂 

jeg føler meg rett og slett bare tjukk enda, veldig rart.... 🙊🙊🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjela skrev (3 timer siden):

Det går greit her. Bare veldig utålmodig 😅 i innkallelsesbrevet til UL sto det at jeg kunne ha med partner, men at retningslinjene endrer seg raskt, så det er derfor viktig å følge med på hjemmesidene til sykehuset for oppdatert informasjon. Da må jeg si det er passe komisk at informasjonssiden til gravide og fødende i forbindelse med korona sist var oppdatert 30.12.2020🙄 De hadde virkelig spart seg mange telefoner hadde de vært flinkere med å oppdatere sidene sine, for jeg tenker i alle fall å ringe noen dager før. 3 uker igjen nå. Teller ned til både UL og halvveis fullført svangerskap 😅

Ellers er jeg litt uggen på kvelden og rimelig slått ut etter en hel dag på jobb. Og jeg har kontorjobb🙈 Men brain foggen jeg slet med i forrige svangerskap finnes ikke. Jeg klarer derfor å følge med, holde meg oppdatert og fokusert i løpet av dagen. Sist trodde jeg det bare var sånn det var å være gravid, men det viste seg jo i lang tid etterpå at jeg ikke hadde nok b12 i kroppen. Så å ha nok av alle vitaminene er viktig å passe på :) Flere enn meg som forresten har blitt anbefalt tilskudd av jod og d vitamin/omega 3 av jordmor? Jeg har vært forkjølet etter forrige time, så har ikke fått kommet meg til apoteket, men det er vel lurt for å være på den sikre siden. Nå tar jeg allerede et multivitamin, men litt ekstra bør man vel kanskje ha🤔

Heldigvis jobber jeg på sykehuset, så jeg får god oppdatering på retningslinjer, men forstår virkelig frustrasjonen din, det er håpløst dårlig å ikke oppdatere hjemmesiden 😣 

åja!!! Jeg fikk tidenes liste av jordmor 😂 omega 3, jod, d vit, etc.... husker ikke en gang alt hu ville jeg skulle ta 🙊 jeg spiser ikke fisk, annet enn sushi 😂 jeg også må helt sikkert bare begynne å ta mer, når jeg får surra meg på apoteket.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vret skrev (1 time siden):

Så koselig med litt aktivitet her inne 😄 

@Håkkimom Æsj, så leit at du også er sliten. Hvor langt på vei er du? For meg var det nesten som at jeg ble Mer sliten i 2. trimester enn 1. Veldig rart. Jeg er fortsatt sykemeldt. Hadde egentlig ny telefon-legetime idag, men hun er syk selv så den ble utsatt til mandag og sykemeldingen forlenget. Egentlig deilig, for da slapp jeg ta avgjørelsen om videre sykemelding selv. Vurderer å prøve meg på 50% neste uke..men er veldig usikker

Nei, gudene vet hva jeg skal forholde meg til, de blir jo ikke enige de forskjellige gynekologene 😂 men 15 uker isch, og jeg er helt kjørt 😂 var kjørt 1 trimester, men føler meg ikke et hakk bedre nå.... fortsatt ufattelig kvalm, og har ikke troa på at det blir borte 🙊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkimom skrev (2 timer siden):

Heldigvis jobber jeg på sykehuset, så jeg får god oppdatering på retningslinjer, men forstår virkelig frustrasjonen din, det er håpløst dårlig å ikke oppdatere hjemmesiden 😣 

åja!!! Jeg fikk tidenes liste av jordmor 😂 omega 3, jod, d vit, etc.... husker ikke en gang alt hu ville jeg skulle ta 🙊 jeg spiser ikke fisk, annet enn sushi 😂 jeg også må helt sikkert bare begynne å ta mer, når jeg får surra meg på apoteket.... 

Ja, skjønner hva du mener. Jeg liker både sushi, fiskepinner, fiskekaker og laks/ørret, men har vært altfor dårlig på å ha fiskemiddager hver uke. Jeg har også sørget for å innføre litt mer torsk i kostholdet med tanke på joden 😅 med bacon og ertepure ble det faktisk veldig godt 😁 Jeg spiser heller fisk enn å ta omega 3, så her blir det kjøpt inn d vitamin og jod. Det får holde.

@vretMå du ta jern grunnet blodprøvene i første trimester? Jordmor sa at når de så normale ut trengte man heller ikke tenke på jern🤔 blir spennende å høre om det er en jente denne gangen da 😁 jeg føler symptomene har vært forholdsvis like til nå. Bortsett fra at jeg fremdeles ikke kjenner liv. Det kjente jeg allerede fra uke 14 sist. Håper å kjenne noe snart. Det blir litt betryggende. Nå ser jeg faktisk frem til ekstra jordmortime neste uke så jeg kan høre :hjertesmil: igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Håkkimom said:

Nei, gudene vet hva jeg skal forholde meg til, de blir jo ikke enige de forskjellige gynekologene 😂 men 15 uker isch, og jeg er helt kjørt 😂 var kjørt 1 trimester, men føler meg ikke et hakk bedre nå.... fortsatt ufattelig kvalm, og har ikke troa på at det blir borte 🙊 

uff så slitsomt! Jeg var også sliten i 1.trimester, men så ble det liksom hakket verre i 2. trimester, som liksom skal være «de gyldne ukene»? Skjønn det den som kan 😂

Så kjedelig at du fortsatt er kvalm! Håper det roer seg for deg!

29 minutter siden, Sjela said:

@vretMå du ta jern grunnet blodprøvene i første trimester? Jordmor sa at når de så normale ut trengte man heller ikke tenke på jern🤔 blir spennende å høre om det er en jente denne gangen da 😁 jeg føler symptomene har vært forholdsvis like til nå. Bortsett fra at jeg fremdeles ikke kjenner liv. Det kjente jeg allerede fra uke 14 sist. Håper å kjenne noe snart. Det blir litt betryggende. Nå ser jeg faktisk frem til ekstra jordmortime neste uke så jeg kan høre :hjertesmil: igjen. 

Nei, blodprøvene var fine. Men hun sa det var anbefalt uansett.... synes det er litt frustrerende at jordmødre (og forsåvidt også leger) gir så ulike beskjeder 🤯

Forrige gange kjente jeg første ordentlige bevegelse i uke 17, og daglig fra uke 19. husker ikke hvor morkaka lå da, men nå ligger den foran. Men, er i uke 17 nå, og er ganske sikker på at jeg har kjent bevegelser og spark egentlig i flere uker. Men veldig sjeldne, svake og diffuse, så ikke heeeelt sikker 😆 Gleder meg Såååånn til mer tydelige små tegn 🥰🥰

ville bare også si at jeg føler jeg ofte klager endel her inne. Ikke meningen! Er bare så deilig med et sted å lufte frustrasjon, ikke bare ut over stakkars mannen 😂 har det veldig fint og Elsker å være gravid ❤️ Er bare uvant at det er så mye tyngre nå, når det var så «lett» sist 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@vretveldig frustrerende at det er så forskjellige anbefalinger ja! Ikke godt å vite hvem en skal høre eller tro på 🙄 Jeg synes ikke du klager. Og tenker også at det skal være helt greit å skrive det en har på hjertet på godt og vondt. Et svangerskap er ikke en dans på roser, og når man har gjort det en gang tidligere så er det ikke så forbanna festlig. Men vi gjør det for å få dette ekstra tilskuddet til familien som vi gleder oss til å ønske velkommen :)

Jeg hadde morkaken foran litt lenger ned sist, så var egentlig underlig at jeg kjente liv såpass tidlig. Håper på at det ikke blir altfor lenge til da det er betryggende å kjenne liv. Og så satser jeg på at nummer 2 er like lite karateinteressert som sin storebror var😅🤞

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13+0 i dag, håpte kvalmen skulle gi seg men kjenner den kommer snikendes tilbake etter ett par timer uten. Nå begynner jeg å bli oppriktig lei. Hva spiser dere andre som har vært kvalme? Det går i kjeks, kullsyreholdig drikke og enkelte dager en liten porsjon middag (dog må det være salt, ikke lukte for mye og være enkelt for magen). 

Skal på første kontroll imorgen, spent! Har vært 100% sykemeldt i snart 7 uker, så håper formen snart snur så jeg kan komme meg tilbake i jobb.. selv om jeg ser noe mørkt på det med det første, blir jo dårlig og må spy bare av å stå oppreist en liten halvtime.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avimom skrev (2 timer siden):

13+0 i dag, håpte kvalmen skulle gi seg men kjenner den kommer snikendes tilbake etter ett par timer uten. Nå begynner jeg å bli oppriktig lei. Hva spiser dere andre som har vært kvalme? Det går i kjeks, kullsyreholdig drikke og enkelte dager en liten porsjon middag (dog må det være salt, ikke lukte for mye og være enkelt for magen). 

Skal på første kontroll imorgen, spent! Har vært 100% sykemeldt i snart 7 uker, så håper formen snart snur så jeg kan komme meg tilbake i jobb.. selv om jeg ser noe mørkt på det med det første, blir jo dårlig og må spy bare av å stå oppreist en liten halvtime.. 

Huff, jeg føler med deg! Det er helt grusomt!

Har du begynt på noe kvalmestillende? Jeg gikk på Phenergan hele forrige svangerskap, men denne ganger gjør det at jeg har spydd som en gris. Prøvde Afipran, men det hadde ingen effekt, og nå går jeg på Postafen, funker sånn halvveis. Du kan melde deg inn i Facebook-gruppen «Hyperemesis Norge». Det er det en del tips fra folk i samme situasjon. 😊

Mitt tips er å tenke på litt ulike matvarer, og så kjenner du egentlig om du blir kvalm av tanken eller ei. Her går det veldig i perioder, men har fått i meg en del mango, avocado på toast, druer, fiskegrateng og pommes frites. 😂 Bare spis det du klarer, ikke vits i å prøve å tvinge i seg ting som trigger kvalmen. Jeg er 16+4 nå, og takler fremdeles ikke kylling, laks, løk eller vann. 

Og til slutt; ikke vent på at kvalmen skal gi seg, for i verste fall varer det til fødsel. Jeg ventet og håpet hele forrige svangerskap at det skulle gi seg, og ble utrolig skuffet da det ikke ga seg. Ga seg heldigvis ved fødsel, var så heldig at jeg gikk maks overtid i tillegg. 🙈

Endret av Ludo1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen @Avimom😊 Jeg har dessverre ikke andre råd enn å spise akkurat den maten du klarer å få i deg uavhengig av hvor sunt eller rart det er. Det blir fort mye av det samme. Makaroni og pølsebiter, chips, kjeks osv. Håper formen din er bedre snart 😊 er dette ditt første barn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (21 minutter siden):

Huff, jeg føler med deg! Det er helt grusomt!

Har du begynt på noe kvalmestillende? Jeg gikk på Phenergan hele forrige svangerskap, men denne ganger gjør det at jeg har spydd som en gris. Prøvde Afipran, men det hadde ingen effekt, og nå går jeg på Postafen, funker sånn halvveis. Du kan melde deg inn i Facebook-gruppen «Hyperemesis Norge». Det er det en del tips fra folk i samme situasjon. 😊

Mitt tips er å tenke på litt ulike matvarer, og så kjenner du egentlig om du blir kvalm av tanken eller ei. Her går det veldig i perioder, men har fått i meg en del mango, avocado på toast, druer, fiskegrateng og pommes frites. 😂 Bare spis det du klarer, ikke vits i å prøve å tvinge i seg ting som trigger kvalmen. Jeg er 16+4 nå, og takler fremdeles ikke kylling, laks, løk eller vann. 

Og til slutt; ikke vent på at kvalmen skal gi seg, for i verste fall varer det til fødsel. Jeg ventet og håpet hele forrige svangerskap at det skulle gi seg, og ble utrolig skuffet da det ikke ga seg. Ga seg heldigvis ved fødsel, var så heldig at jeg gikk maks overtid i tillegg. 🙈

Tusen takk for tips, skal ta det opp med lege imorgen! 
Det går i perioder selv her, men merker matlysten daler. Får prøve å bare slappe av og ikke tenke på hva jeg spiser så lenge jeg faktisk får i meg noe! 

Sjela skrev (17 minutter siden):

Velkommen @Avimom😊 Jeg har dessverre ikke andre råd enn å spise akkurat den maten du klarer å få i deg uavhengig av hvor sunt eller rart det er. Det blir fort mye av det samme. Makaroni og pølsebiter, chips, kjeks osv. Håper formen din er bedre snart 😊 er dette ditt første barn?

Tusen takk! Håper det, men som @Ludo1 skriver så skal jeg prøve å ikke vente på at kvalmen skal gi seg, kommer til å bli skuffet om den ikke gjør det! 
Ja, er vårt første barn. Samt første barn i familien så er en gjeng stolte besteforeldre, tanter og onkler!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt tips så man ikke blir skuffet @Avimom! Håper legen kan bistå deg med noe medisiner i det minste om det fortsetter slik. Vår første var også første i familien, og nr 2 blir også den andre for hele familien igjen, så det er stor stas 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (7 timer siden):

Ja, skjønner hva du mener. Jeg liker både sushi, fiskepinner, fiskekaker og laks/ørret, men har vært altfor dårlig på å ha fiskemiddager hver uke. Jeg har også sørget for å innføre litt mer torsk i kostholdet med tanke på joden 😅 med bacon og ertepure ble det faktisk veldig godt 😁 Jeg spiser heller fisk enn å ta omega 3, så her blir det kjøpt inn d vitamin og jod. Det får holde.

Ja, det er myyyye mer enn jeg spiser! Her er det bare sushi og fiskepinner, dog ikke nok 😂 så jeg må nok få i meg ett eller annet, bare ikke tran 😂 det vet heldigvis jordmor at aldri kommer til å skje 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vret skrev (6 timer siden):

Håkkimom skrev (9 timer siden):

uff så slitsomt! Jeg var også sliten i 1.trimester, men så ble det liksom hakket verre i 2. trimester, som liksom skal være «de gyldne ukene»? Skjønn det den som kan 😂

Så kjedelig at du fortsatt er kvalm! Håper det roer seg for deg!

Ja, det her virkelig det tøffeste svangerskapet 😂 jeg går fra å være rett og slett stappmett, til kvalm, og da er jeg kvalm helt til magen skriker etter mer mat, skjønn det den som kan! Dette er helt uavhengig av hvor store måltider jeg spiser 🤦🏼‍♀️ Ser for meg at jeg skal være kvalm frem til fødsel 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håkkimom skrev (9 minutter siden):

Ja, det er myyyye mer enn jeg spiser! Her er det bare sushi og fiskepinner, dog ikke nok 😂 så jeg må nok få i meg ett eller annet, bare ikke tran 😂 det vet heldigvis jordmor at aldri kommer til å skje 🤭

Det kommer ikke noe tran i denne kroppen heller. Da spiser jeg heller mer fisk 😅 Det eneste jeg faktisk har klart å ta tidligere har vært de kapslene som er ekstra tykke og tilsatt peppermynteolje med oppstøtsgaranti. Men å prøve å ta noen så store piller i svangerskapet...😬 Sist tok jeg gravid vitaminer og da endte omega 3 kapslene i søpla etter noen mislykkede forsøk på å svelge dem ned🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (10 timer siden):

Det kommer ikke noe tran i denne kroppen heller. Da spiser jeg heller mer fisk 😅 Det eneste jeg faktisk har klart å ta tidligere har vært de kapslene som er ekstra tykke og tilsatt peppermynteolje med oppstøtsgaranti. Men å prøve å ta noen så store piller i svangerskapet...😬 Sist tok jeg gravid vitaminer og da endte omega 3 kapslene i søpla etter noen mislykkede forsøk på å svelge dem ned🙈 

Skulle spist mer fisk jeg også, men jeg klarer ikke svelge det ned en gang, dessverre! Ønsker ikke å kaste opp for å prøve en gang 😩 nei, jeg har heller ikke sjans til det 🙊 får bare se hva jeg får til tenker jeg, jordmor ønsker ikke å presse meg, går det ikke så går det ikke.... det gikk ikke med de forrige svangerskapene heller og de bar ikke preg av at jeg ikke hadde tatt de! Skjønner at det selvfølgelig er det beste, men jeg kan ikke provosere frem oppkast 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg @Håkkimom😊 er det generelt slik, eller kun nå i svangerskapet? Jeg er litt bakvendt der. Sist svangerskap var nesten det eneste jeg klarte å spise varmt fjordland laks i 1. Trimester 😅 og jeg elsker hvit fiskesuppe. Tror det henger igjen fra barndommen da jeg fikk servert Findus fiskesuppe om jeg var syk eller ikke hadde matlyst og det gikk alltid ned 😅vet, det er merkelig 🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha uff, det er noe som heter «gravidhjerne» sant? 😂

Jeg fikk plutselig melding mandag om at jeg måtte huske legetimen min hos gynekolog tirsdag. Etter konisering og kreft har jeg hatt tett oppfølging, men jeg mente hun sa jeg ikke trengte ta celleprøve under graviditet. Så jeg ringte og avbestilte timen i går jeg. Fikk melding av gynekologen i går kveld om at jeg skulle hatt den timen 😆 så nå har jeg booket ny time til fredag.. 😂

jeg hadde første ultralyd hos henne i uke 8, så jeg hååper hun kan ta en titt i morgen også. Mannen mente det var unødvendig siden vi har OUL om 2 uker. Men herlighet, må da benytte hver anledning til å se babyen min 🥰🥰 Vi ble hvertfall enige om at OM hun kan se kjønn skal hun skrive det på en lapp, sånn at hvis vi Ikke får sett kjønn på OUL sammen så kan vi se på lappen samme. ☺️☺️

Endret av vret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (11 timer siden):

Det forstår jeg @Håkkimom😊 er det generelt slik, eller kun nå i svangerskapet? Jeg er litt bakvendt der. Sist svangerskap var nesten det eneste jeg klarte å spise varmt fjordland laks i 1. Trimester 😅 og jeg elsker hvit fiskesuppe. Tror det henger igjen fra barndommen da jeg fikk servert Findus fiskesuppe om jeg var syk eller ikke hadde matlyst og det gikk alltid ned 😅vet, det er merkelig 🙈😅

Dessverre alltid sånn! Jeg har ikke spist fisk siden jeg var veldig veldig ung.... da spiste jeg bare fisk på hytta, men når mamma og pappa prøvde å lure med fisken hjem, så slutta jeg! Tror det er fordi jeg fikk mye ihjel stekt torsk og ihjel stekte poteter, da fikk jeg det ikke ned 😂 så ble jeg gammel nok og sta nok til at jeg rett og slett nekta.... det sitter i meg den dag i dag, jeg har virkelig prøvd alt mulig slags «digge» retter med fisk osv, men jeg klarer ikke få det ned en gang 😧 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vret skrev (10 timer siden):

Haha uff, det er noe som heter «gravidhjerne» sant? 😂

Jeg fikk plutselig melding mandag om at jeg måtte huske legetimen min hos gynekolog tirsdag. Etter konisering og kreft har jeg hatt tett oppfølging, men jeg mente hun sa jeg ikke trengte ta celleprøve under graviditet. Så jeg ringte og avbestilte timen i går jeg. Fikk melding av gynekologen i går kveld om at jeg skulle hatt den timen 😆 så nå har jeg booket ny time til fredag.. 😂

jeg hadde første ultralyd hos henne i uke 8, så jeg hååper hun kan ta en titt i morgen også. Mannen mente det var unødvendig siden vi har OUL om 2 uker. Men herlighet, må da benytte hver anledning til å se babyen min 🥰🥰 Vi ble hvertfall enige om at OM hun kan se kjønn skal hun skrive det på en lapp, sånn at hvis vi Ikke får sett kjønn på OUL sammen så kan vi se på lappen samme. ☺️☺️

Jeg har celleforandring og er HPV positiv og tror jeg fikk beskjed om at jeg må ta celleprøve hver 10. ende uke frem til det ikke er forsvarlig lenger.... (ikke heng meg på dette, teflon hjernen min husker ikke eksakt) 🤭 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Håkkimom said:

Jeg har celleforandring og er HPV positiv og tror jeg fikk beskjed om at jeg må ta celleprøve hver 10. ende uke frem til det ikke er forsvarlig lenger.... (ikke heng meg på dette, teflon hjernen min husker ikke eksakt) 🤭 

Du har nok helt rett ☺️ bare så overrasket over min teflonhjerne som ikke husket det... pleier være veldig ordningsam😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...