Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021

lizzie88

Anbefalte innlegg

Var på ultralyd både 7+0 og 12+0. Sist hos spesialist og begge utvendig. 

Jeg går fast på trioBe. Har dobbeltsjekket nivåene siden det er dobbel folsyre av vanlig folsyre i disse, men alle nivåer er normale. I tillegg tar jeg vanlig multivitaminer. Tran har jeg aldri klart.

Den innkallelsen jeg fikk sto det også at det ikke var lov å ha med partner på. Vi bor ikke i hovestadregionen eller et sted med mye smitte. For oss er dette barn nummer to så føler ikke det er sånn kjempefarlig. Men forstår godt de som er førstegangs hvor alt er nytt og spennende, og ikke få dele det med partner :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

aoyt skrev (14 minutter siden):

Er det ikke fra og med uke 14 ellernoe de tar utvendig? 🤔

Jeg husker ikke 😅 tror det har kokt bort i kjelen 🙊 husker hvert fall ikke med første 😂

ei venninne a meg var på privat mellom uke 12-13, og da fikk hu beskjed om at hu var akkurat for langt for innvendig og akkurat for kort for utvendig 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (11 minutter siden):

Var på ultralyd både 7+0 og 12+0. Sist hos spesialist og begge utvendig. 

Jeg går fast på trioBe. Har dobbeltsjekket nivåene siden det er dobbel folsyre av vanlig folsyre i disse, men alle nivåer er normale. I tillegg tar jeg vanlig multivitaminer. Tran har jeg aldri klart.

Den innkallelsen jeg fikk sto det også at det ikke var lov å ha med partner på. Vi bor ikke i hovestadregionen eller et sted med mye smitte. For oss er dette barn nummer to så føler ikke det er sånn kjempefarlig. Men forstår godt de som er førstegangs hvor alt er nytt og spennende, og ikke få dele det med partner :( 

Oi, hvordan var det utvendig i 12+0? 

innkallinga til OUL, fikk jeg ha med partner, men ikke den ekstra jeg har nå.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkimom skrev (7 minutter siden):

Oi, hvordan var det utvendig i 12+0? 

innkallinga til OUL, fikk jeg ha med partner, men ikke den ekstra jeg har nå.... 

Veldig bra 😊 utrolig fascinerende hvor ferdig alt er. Jordmoren vi var hos hadde et svært godt apparat. Da jeg tok UL hos fastlegen samme uke med førstemann var det bare en bamsemums jeg så😅 Denne gangen så vi både fingre, ryggmarg, bein og profil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkimom skrev (43 minutter siden):

Jeg har fått ultralyd på mandag, og er sååå spent 🙊 når begynner man å ta utvendig? Jeg husker ikke det her fra forrige svangerskap 😵

jeg tok utvendig 8+2 og 12+3 ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

89jenta skrev (1 time siden):

@Noddi

Jeg tar kun tran nå, jordmor snakket om at jeg burde/kan begynne på jod. skal snakke med henne om det mer neste gang jeg skal til henne. er så redd for å ta for mye av noe...

Jeg sluttet med folsyre da jeg var 13+0 ☺️

Jeg fikk beskjed om å ta jod, tran å folsyre. Men usikker på om jeg skal ta de hele svangerskapet. Folsyre kan jeg slutte med 13+0. Har svangerskapskontroll til uken så bør vel høre kanskje 🙈 Men i forrige svangerskap måtte jeg ta multivitamin også, men ting forandrer seg stadig vekk. 

Tror kroppen er veldig flink til å sile ut overflødig mengde vitaminer. Men tror man skal ta relativt mye før det blir for mye 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjela skrev (1 time siden):

Veldig bra 😊 utrolig fascinerende hvor ferdig alt er. Jordmoren vi var hos hadde et svært godt apparat. Da jeg tok UL hos fastlegen samme uke med førstemann var det bare en bamsemums jeg så😅 Denne gangen så vi både fingre, ryggmarg, bein og profil. 

Haha, nå måtte jeg le «en bamsemums» 😂 oi, rimelig fascinerende 🥰 så spent på om det er innvendig eller utvendig på mandag, og så spent på hva jeg får se 🤩🤩 kanskje jeg til og med kan våge meg på kleskjøp ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

89jenta skrev (1 time siden):

jeg tok utvendig 8+2 og 12+3 ☺️

Hvordan var det utvendig 12+3? Mulig du har skrevet det her, men jeg er altså så glemsk dette svangerskapet 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkimom skrev (2 timer siden):

Jeg har fått ultralyd på mandag, og er sååå spent 🙊 når begynner man å ta utvendig? Jeg husker ikke det her fra forrige svangerskap 😵

Så spennende 🤩 Jordmor og gynekolog tok utvendig på meg når jeg var 9+4. Var overrasket over hvor klart bilde det var! Men har nok mye å si på ultralydapparatet 😊 Jeg skal på ultralyd igjen på onsdag, da skal jeg være 13+3. Blir spennende å se om det blir gjort utvendig da også, for det er hos en annen gynekolog 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noddi skrev (2 timer siden):

God Morgen ☀️

Hvilke vitaminer tar dere nå? Slutter dere brått på folsyre etter 12 uker? 

Jeg tar multivitamin til vanlig så jeg fortsetter med den. Det er fordi jeg har litt dårlig opptak av div vitaminer og med kvalmen keg tar afipran mot så må jeg få i meg der jeg kan.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkimom skrev (32 minutter siden):

Hvordan var det utvendig 12+3? Mulig du har skrevet det her, men jeg er altså så glemsk dette svangerskapet 😂

Så nå at jeg skrev feil.. 😅 jeg var 13+3, ikke 12+3. ☺️ men det var kjempefint! De kunne se ganske mye. jordmor gikk igjennom hjernen, indre organer, lårbenet osv. fikk se hvor morkaken lå. hvordan blodårene så ut på navlestrengen osv. hun sa alt så kjempefint ut og hun kunne ikke finne noe galt. kunne ikke se kjønn da. ☺️ hun hadde med seg en student, så kanskje derfor hun gikk gjennom absolutt alt og viste så mye. 

veldig gøy å få se den lille, den vinket til og med 😍 gleder oss til å se den igjen til oul 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkimom skrev (1 time siden):

Haha, nå måtte jeg le «en bamsemums» 😂 oi, rimelig fascinerende 🥰 så spent på om det er innvendig eller utvendig på mandag, og så spent på hva jeg får se 🤩🤩 kanskje jeg til og med kan våge meg på kleskjøp ❤️

Haha ja, det er faktisk en ganske god beskrivelse med tanke på min leges gamle apparat 😅 det brukes mer for å bekrefte svangerskap og stadfeste hjertelyd osv. Så skal man sjekke mer sier han også selv at jeg må gå privat. Lykke til på mandag. Hvor langt er du på vei da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

89jenta skrev (4 timer siden):

Så nå at jeg skrev feil.. 😅 jeg var 13+3, ikke 12+3. ☺️ men det var kjempefint! De kunne se ganske mye. jordmor gikk igjennom hjernen, indre organer, lårbenet osv. fikk se hvor morkaken lå. hvordan blodårene så ut på navlestrengen osv. hun sa alt så kjempefint ut og hun kunne ikke finne noe galt. kunne ikke se kjønn da. ☺️ hun hadde med seg en student, så kanskje derfor hun gikk gjennom absolutt alt og viste så mye. 

veldig gøy å få se den lille, den vinket til og med 😍 gleder oss til å se den igjen til oul 🥰

Oi! Så spennende! Nå gleder jeg meg enda mer 🥰 kjekt med studenter så man får nøye gjennomgang 🤩 håper såååå de kan se eller gjette på kjønn, har en magefølelse men allikevel, sprekker snart av ventetiden på kjønn 🙊🙊🙊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjela skrev (2 timer siden):

Haha ja, det er faktisk en ganske god beskrivelse med tanke på min leges gamle apparat 😅 det brukes mer for å bekrefte svangerskap og stadfeste hjertelyd osv. Så skal man sjekke mer sier han også selv at jeg må gå privat. Lykke til på mandag. Hvor langt er du på vei da?

Haha!! Jaaaa, det er jo det! Jeg har bare aldri tenkt på det før 😂😂😂 ja, vi har også en privat i mellomtiden, men det er bare for at mannen ikke får være med på mandag 😝 

på mandag vil jeg da være 13+3 (etter min beregning) 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte begynne med jern fra uke 18, pga litt lavt jernnivå på blodprøve hos jordmor i uke 12. Ellers tar jeg omega 3, multivitaminer og fortsatt folsyre 😅 Uke 13+5 i dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen til dere damer?😊 

Jeg har vært uten kvalme og oppkast kanskje et par uker.. Men idag kom det tilbake 😯 Uke 15 idag, synes det er kjedelig å henge over do skålen igjen 🤣 Ellers så har jeg begynt til fysio for bekkenløsning🤩 Krysser fingrene for at det kan hjelpe litt på hverdagen ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maya89 skrev (1 time siden):

Hvordan er formen til dere damer?😊 

Jeg har vært uten kvalme og oppkast kanskje et par uker.. Men idag kom det tilbake 😯 Uke 15 idag, synes det er kjedelig å henge over do skålen igjen 🤣 Ellers så har jeg begynt til fysio for bekkenløsning🤩 Krysser fingrene for at det kan hjelpe litt på hverdagen ☺

Ugh, så kjedelig med oppkast igjen! 😫  Får håpe den går fort over ☺️  Formen min har blitt en del bedre, har ikke kastet opp på ca en uke nå tror jeg, er 13+0 idag. Men, sliter fremdeles veldig med energinivået og føler meg ofte utmattet på ettermiddagen 😅  Blir spennende å høre om du syns fysio har hjulpet mot bekkenløsningen da 😄

Endret av SUPERMIRI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettermiddagene må jeg hvile. Hvis ikke kommer kvalmen også snikende. Heldigvis mindre til nesten ikke kvalm om dagen og det er deilig. Bare denne utslittheten som er pågående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUPERMIRI skrev (6 timer siden):

Ugh, så kjedelig med oppkast igjen! 😫  Får håpe den går fort over ☺️  Formen min har blitt en del bedre, har ikke kastet opp på ca en uke nå tror jeg, er 13+0 idag. Men, sliter fremdeles veldig med energinivået og føler meg ofte utmattet på ettermiddagen 😅  Blir spennende å høre om du syns fysio har hjulpet mot bekkenløsningen da 😄

Ja forstår ikke hvorfor det kommer tilbake 🤣 Mulig det er for at jeg er sliten også🤔 Vil vise seg om det vedvarer🤣 Bra at formen din har blitt bedre, det må du nyte 😍 Er selv veldig trøtt og sliten, vi får bare bruke timene vi er energisk godt 🤣👍 

Jeg gikk til fysio sist også, hjalp lite. Men prøver å være optimistisk 🤣🤣 Vet jo aldri 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (2 timer siden):

Ettermiddagene må jeg hvile. Hvis ikke kommer kvalmen også snikende. Heldigvis mindre til nesten ikke kvalm om dagen og det er deilig. Bare denne utslittheten som er pågående...

Tror det er viktig å lytte til kroppen 😊 Bra du hviler!☺ Kanskje kvalmen også holder på å gir seg 🤩 

Det er kjedelig med denne utslittheten ja😐 Blir lange dager og mye dårlig samvittighet av det også😔 Får håpe det kommer en opptur der man blir litt mer energisk 💙 Mange får jo tilbake energien og er kvikk i 2 trimester 🤩 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...