Gå til innhold

Eksplosjon i smittetilfeller

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, iskremm skrev:

Tror den siden der er feil.

Står at feks Bergen har 32 nye smitta, mens her står det 63? https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/1BBVgB/63-nye-smitta-i-bergen-det-kan-ta-veker-foer-trenden-snur

Den er feil for Bergen ja; Bergen Kommune sin hjemmeside for daglig oppdaterte tall i Bergen

https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/koronavirus/siste-nytt/folg-tall-for-helsebemanning-og-antall-smittede

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, gjest:) skrev:

Dette er i beste tilfelle upresist. De snakket om hvor mye noen enkeltstående tilfeller kunne vokse til frem til påske. Og det hadde de antageligvis rett i. Problemet var at vi importerte masse mer smitte enn de la til grunn i den påstanden.

"I beste tilfelle". Det var en generøs karakteristikk må jeg si...

Når smittenivået ventes å vokse fra et utgangspunkt på null tilfeller, må nødvendigvis volumet på importsmitten være en viktig komponent i grunnlaget for et anslag. Føler ikke at du har noe annet å si her enn at "FHI ville fått rett om de bare hadde foret de rette tallene inn i modellene sine". 

Vel... I dette tilfellet gjorde de altså ikke det.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, iskremm said:

Tror den siden der er feil.

Står at feks Bergen har 32 nye smitta, mens her står det 63? https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/1BBVgB/63-nye-smitta-i-bergen-det-kan-ta-veker-foer-trenden-snur

Det er mange måter å telle på, så hva forskjellene skyldes er vanskelig å vite. VGs tall kan være bedre oppdatert, men det kan også skyldes at de teller alle som har bostedsadresse i f.eks. Trondheim i stedet for de som faktisk bor der.

Når det gjelder Bergen så virker det som det er et tall som gjelder enten døgnet 29. oktober, eller fra et bestemt klokkeslett på dagen i går og 24 timer fram. VGs tall er fra midnatt i natt.

• Liker 1
Skrevet

Restriksjoner hjelper ikke mot dette viruset. I sommer var det få smittende per dag, og det var ikke noen råd eller påbud om munnbind. Det var også 20 som kunne møtes hjemme eller 200 på offentlig arrangement. Mange land i Europa var grønne/gule og noen dro til utlandet + turister besøkte Norge. (At noen dro med seg smitte hjem er en annen sak, men selv da var smitte tallene lave)

Etterhvert som høsten kom ble flere smittet, og man innførte strengere restriksjoner og anbefalinger igjen. Enn trodde da at smitte tallene ville gå ned, men isteden fortsatte det å øke. I enkelte byer innførte man anbefalinger om munnbind som til slutt ble til påbud på kollektiv trafikken i rush tiden. Dette hjalp heller ikke på smitte tallene. Siste nytt nå er det er blitt enda strengere restriksjoner nåde nasjonalt + lokalt i noen byer. 

Uansett hva vi har gjort så har smitte tallene bare økt i det siste til tross for strengere restriksjoner. Smitten var på sitt laveste i sommer da restriksjonene var på sitt laveste. Det får meg da til å tro at uansett hvor strenge tiltak det er, så vil bare viruset fortsatte å spre seg. Når tiltakene ikke har effekt ser jeg egentlig ikke noe vits med å dem. (Bortsett fra 1 m avstand, hjemme hvis syk og god hånd hygiene)

Nå gjenstår det å se om de nye tiltakene har effekt, men jeg tror ikke det. Det er ingenting som kan stoppe dette viruset fra å spre seg. Vi vil nok se 1000 smittende per dag om bare noen få uker om ikke før. Så dette må vi lære oss å leve med.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, tussi84 said:

Restriksjoner hjelper ikke mot dette viruset. I sommer var det få smittende per dag, og det var ikke noen råd eller påbud om munnbind. Det var også 20 som kunne møtes hjemme eller 200 på offentlig arrangement. Mange land i Europa var grønne/gule og noen dro til utlandet + turister besøkte Norge. (At noen dro med seg smitte hjem er en annen sak, men selv da var smitte tallene lave)

Etterhvert som høsten kom ble flere smittet, og man innførte strengere restriksjoner og anbefalinger igjen. Enn trodde da at smitte tallene ville gå ned, men isteden fortsatte det å øke. I enkelte byer innførte man anbefalinger om munnbind som til slutt ble til påbud på kollektiv trafikken i rush tiden. Dette hjalp heller ikke på smitte tallene. Siste nytt nå er det er blitt enda strengere restriksjoner nåde nasjonalt + lokalt i noen byer. 

Uansett hva vi har gjort så har smitte tallene bare økt i det siste til tross for strengere restriksjoner. Smitten var på sitt laveste i sommer da restriksjonene var på sitt laveste. Det får meg da til å tro at uansett hvor strenge tiltak det er, så vil bare viruset fortsatte å spre seg. Når tiltakene ikke har effekt ser jeg egentlig ikke noe vits med å dem. (Bortsett fra 1 m avstand, hjemme hvis syk og god hånd hygiene)

Nå gjenstår det å se om de nye tiltakene har effekt, men jeg tror ikke det. Det er ingenting som kan stoppe dette viruset fra å spre seg. Vi vil nok se 1000 smittende per dag om bare noen få uker om ikke før. Så dette må vi lære oss å leve med.

Smittetallene var lave i sommer fordi vi hadde strenge tiltak i vår. Grunnen til at det stiger nå, er at man slapp opp for mye for tidlig. Det kan bli vanskelig å gjenvinne kontrollen slik ting ser ut nå.

Effekten av slike tiltak er aldri umiddelbar. Tiltakene vil ha effekt - men det er ikke utenkelig at det er satt inn for lite og for sent. De kommende ukene vil gi oss mer kunnskap om hva som vil bli nødvendig.

• Liker 9
Skrevet
29 minutter siden, Robert Koch skrev:

Smittetallene var lave i sommer fordi vi hadde strenge tiltak i vår. Grunnen til at det stiger nå, er at man slapp opp for mye for tidlig. Det kan bli vanskelig å gjenvinne kontrollen slik ting ser ut nå.

Effekten av slike tiltak er aldri umiddelbar. Tiltakene vil ha effekt - men det er ikke utenkelig at det er satt inn for lite og for sent. De kommende ukene vil gi oss mer kunnskap om hva som vil bli nødvendig.

Smittebasen var også mye lavere akkurat etter utbruddet, så det var ikke bare tiltakene som førte til mindre smitte. Tiltak vil være effektive i begynnelsen, men jo lengre tid det går ut i en pandemi, jo mindre effektive vil tiltakene være. 

Skrevet
På 29.10.2020 den 11.36, Jasmine9 skrev:

Men ser du ikke potensialet i hvor mange 400 personer KAN smitte og gjøre syke? Alle har ulik helse og selv folk som er helt friske og unge kan dø. Jeg blir forbanna over hvor lett folk tar på dette. Den muterte versjonen er ENDA mer smittsom enn den første. Jeg f.eks. har ikke "råd" til å bli syk med det livet jeg har og jeg har eller ikke så sterkt immunforsvar. I tillegg er jeg livredd for de jeg er glade i som allerede er i risikogruppen. Ha respekt for andres liv.

Enig med deg. Enkelte evner ikke å se lenger enn til sin egen nesetipp.

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Capt. Obvious said:

Smittebasen var også mye lavere akkurat etter utbruddet, så det var ikke bare tiltakene som førte til mindre smitte. Tiltak vil være effektive i begynnelsen, men jo lengre tid det går ut i en pandemi, jo mindre effektive vil tiltakene være. 

Dette er ikke ubetinget sant. Det kommer helt an på hvordan pandemien har utviklet seg.

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, Robert Koch skrev:

Dette. Pluss at i sommer var vi mer ute. Viruset er luftbårent og er man i et dårlig ventilert rom feks vil viruset smitte mer. Buss, tbane, trikk, kjøpesentre - alle slike steder vil bidra til at smitten øker. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
16 minutter siden, Robert Koch skrev:

Dette er ikke ubetinget sant. Det kommer helt an på hvordan pandemien har utviklet seg.

Man kan nok med relativt stor sannsynlighet forutsette at smittebasen er mye høyere nå, for selv om mørketallene sannsynligvis er en del lavere, så er den andelen fortsatt betydelig, og da (med utgangspunkt i en større smittebase) en stor driver som antakeligvis vil føre til at man ikke får bremset det i særlig stor grad videre. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Ampersand skrev:

Dette. Pluss at i sommer var vi mer ute. Viruset er luftbårent og er man i et dårlig ventilert rom feks vil viruset smitte mer. Buss, tbane, trikk, kjøpesentre - alle slike steder vil bidra til at smitten øker. 

Det er liten sannsynlighet for at det er et "fullstendig" luftbårent virus:
https://www.fhi.no/nyheter/2020/drapesmitte-er-viktigst-men-luftsmitte-kan-skje-i-spesielle-situasjoner/

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler folk å følge legen Henrik Vogt på Facebook. Han har et balansert og interessant perspektiv på flommen av nyheter og forskning og alt.

idag skriver han : det er feil når ulike medier melder om «smitterekord» hist og her. Det er rekord i antall BEKREFTEDE smittede jam men i vår testet man mye mindre og oppdaget mindre av smitten. 

osv. Gå inn selv og les resten og alle de andre interessante postene hans. Han har et edruelig syn på ting og analyserer uten å bikke i den ene eller andre retningen slik man ofte ser her på kg. 

• Liker 4
Skrevet

Noen som tør å gjette smittetallet ikveld blir?

Tror det blir 550.

Skrevet

På det verste i mars hadde vi vel noen hundre på sykehus. Lurer på hvor mye gul- og rødfarge Dagbladet skal bruke på forsiden når det skjer igjen om en måneds tid. Kommer til å se ut som det er krig. 

Skrevet
51 minutter siden, rosemarin said:

idag skriver han : det er feil når ulike medier melder om «smitterekord» hist og her. Det er rekord i antall BEKREFTEDE smittede jam men i vår testet man mye mindre og oppdaget mindre av smitten.

Alle som poster her vet det, det har blitt gjentatt til det kjedsommelige. Siden i sommer har imidlertid testkapasiteten gått ned i forhold til antall nye smittetilfeller, så den reelle smitteøkningen er sannsynligvis større enn tallene viser. Andelen positive tester er nå mer enn 5 ganger så høy som den var i juli. Nevner han det også?

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Fakta? skrev:

Alle som poster her vet det, det har blitt gjentatt til det kjedsommelige. Siden i sommer har imidlertid testkapasiteten gått ned i forhold til antall nye smittetilfeller, så den reelle smitteøkningen er sannsynligvis større enn tallene viser. Andelen positive tester er nå mer enn 5 ganger så høy som den var i juli. Nevner han det også?

Ja så klart. Men jeg vil likevel anbefale det for en litt nyansert stemme, her blir det veldig polarisert. Enten er du for eller mot tiltak eller så tror du at corona ikke eksisterer eller er noen trussel eller så er du ekstrem i motsatt retning,

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, Fakta? skrev:

Da er FHI ikke helt enige med deg, FHI mener at man fanger opp ca halvparten av tilfellene nå kontra 10% i mars. 

• Liker 3
Skrevet
Just now, Capt. Obvious said:

Da er FHI ikke helt enige med deg, FHI mener at man fanger opp ca halvparten av tilfellene nå kontra 10% i mars. 

Det eneste de sier er et anslag om at 4/10 har blitt oppdaget for september og oktober totalt. Det er ikke i konflikt med det jeg skrev. Når utviklingen i andel positive tester ser slik ut burde det være åpenlyst hvilken vei det går:

image.png.e50572a8305551a9a1c39009ebdcd97d.png

• Liker 1
Skrevet
On 10/29/2020 at 10:56 AM, Paramount said:

400 smittede om dagen gir 142.400 smittede i året. Med 1% dødelighet gir dette 1.424 døde. 300 færre enn sesonginfluensa kostet oss i 2016, 500 flere enn gjennomsnittlig sesonginfluensa.

Med dagens smitterate vil det ta minst 38 år før alle har vært i gjennom korona. Skal vi telle i nesten 40 år framover?

Jeg ser ts bruker ordet "eksplosjon" i overskriften. På tide at vi tar realitetene inn over oss og bruker mindre dramatiske ord synes jeg. Katastrofen er i våre hoder.

Det har ennå ikke gått opp for deg at dødeligheten er avhengig av smitteomfanget? Det er godt mulig at 1% dødelighet stemmer i forhold til dagens smittenivå (over litt tid), men smitteøkning har det med å bli eksponensiell, og da snakker vi fort om flere prosent enn dette.

• Liker 2
  • Opprett ny...