Gå til innhold

Eksplosjon i smittetilfeller


Gjest tourettes

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Pterinochilus skrev:

Dersom vi ikke lykkes med å slå ned smitten nå så er det ikke mange ukene før vi er i samme situasjon som mange andre europeiske land. I en slik situasjon kommer det en ny nedstengning og det håper jeg virkelig at vi kan klare å unngå.

Men det har dere sagt siden april og likevel har det ikke skjedd?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Badbunny skrev:

Men det har dere sagt siden april og likevel har det ikke skjedd?

Dersom vi ikke lykkes med å slå ned smitten.

Men det gjorde vi jo i vår.

Hva er det du vil si her?

Endret av DanielDuppsko
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DanielDuppsko skrev:

Dersom vi ikke lykkes med å slå ned smitten.

Men det har vi jo.

Hva er det du vil si her?

Hver gang smitten går ned så vil den også gå opp. Lever dere i eventyrland dere som tror det faktisk er mulig å få folk til å holde smitten så lav frem til april neste år når vaksinen kommer?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Paramount said:

Det er mye jeg ikke har tatt hensyn til, feks at dødeligheten er lavere enn 1%, og at behandlingen blir stadig mer effektiv. Viruset kan selvsagt også utvikle seg i forskjellige retninger. Poenget består: 400 smittede om dagen er langt i fra en katastrofe. Samfunnet har mye å gå på, dersom vi holder hodet kaldt. Det siste er det viktigste, og det minst sannsynlige, dessverre.

Dersom vi slipper tiltakene, vil smitteraten bli eksponentiell. Det vil si at nye smittetilfeller vil gå fra 400 daglig til 128.000 daglig i løpet av fem dager (i realiteten vil det ta lengre tid før den eksponentielle prosessen begynner, men dette gir en pekepinn på hvordan man må regne). Behandlingen er ikke mer effektiv. Strengt tatt har vi ikke behandling i det hele tatt. Den behandling man kan gi, er i utgangspunktet ventilasjonsstøtte og symptombehandling. Av medisiner som har vært til utprøving, er det strengt tatt ingen som har vist noen tilstrekkelig effekt, og vi står igjen med dexamethasonbehandling (som av ulike grunner er risikofylt, og ikke bør brukes på pasienter som ikke er kritisk syke) og rekonvalesensplasma (som ikke har gitt veldig gode resultater). Hydroxychloroquine, ritonavir, remdesivir, flavipravir og en rekke andre medisiner har gitt utilstrekkelige resultater i kliniske tester. Vi er derimot blitt bedre til å forutsi hendelser i sykdomsforløpet, fordi vi nå har en erfaring med det som vi ikke hadde i vinter.

28 minutter siden, Badbunny said:

Nå må dere slutte!! Det er 400 smittede, IKKE SYKE. 400 er ca så mange det dør i norge hver bidige dag! Slutt å overdriv!

Mener du at 400 smittede hver dag ikke er en alvorlig hendelse? Den kommer i hovedsak i tillegg til, og ikke i stedet for annen sykdom.

9 minutter siden, Badbunny said:

Det finnes grenser for hvor mye hensyn en tar etter så mange månder. Det er en grunn til at smitten stiger og det er fordi folk ikke bryr seg lenger. Vi er lei av tiltak som ikke er i sammenheng med smittesituasjonen. 

Så vi behøver ikke smitteverntiltak fordi vi er lei av dem, er det det du sier? Hva i all verden foregår ihodet ditt? SLutter en sykdom å være farlig når vi blir lei av den?

6 minutter siden, Badbunny said:

Det er jo ingenting i forhold til andre land. Altså forventer dere virkelig 0 smitte, 0 innlagte og 0 døde i norge eller? Er vi et slags mirakelland? Situasjonen i norge er IKKE alvorlig ifht andre land

VI forventer å kunne oppnå kontroll, slik at vi slipper å få ukontrollert smittespredning med tilhørende dødsfall. Ute i verden er det nå +/- 500.000 nye tilfeller hver dag, og mellom 5.000 og 10.000 dødsfall hver dag - i tillegg til alle andre dødsfall. Hvis vi slipper tiltakene nå, havner vi fort inn i denne malstrømmen.

Hvorfor tror folk her at vi vil være upåvirket av hva som skjer i resten av verden?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Badbunny said:

Men det har dere sagt siden april og likevel har det ikke skjedd?

Det er fordi vi opprettholder og justerer tiltak for å hindre dette. Det er logikk for perlehøns.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Paramount skrev:

400 smittede om dagen gir 142.400 smittede i året. Med 1% dødelighet gir dette 1.424 døde. 300 færre enn sesonginfluensa kostet oss i 2016, 500 flere enn gjennomsnittlig sesonginfluensa.

Med dagens smitterate vil det ta minst 38 år før alle har vært i gjennom korona. Skal vi telle i nesten 40 år framover?

Jeg ser ts bruker ordet "eksplosjon" i overskriften. På tide at vi tar realitetene inn over oss og bruker mindre dramatiske ord synes jeg. Katastrofen er i våre hoder.

Nå er det ikke slik at du enten dør av influensa eller korona. Koronadødsfall kommer i tillegg til influensa.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Paramount said:

400 smittede om dagen gir 142.400 smittede i året. Med 1% dødelighet gir dette 1.424 døde. 300 færre enn sesonginfluensa kostet oss i 2016, 500 flere enn gjennomsnittlig sesonginfluensa.

Med dagens smitterate vil det ta minst 38 år før alle har vært i gjennom korona. Skal vi telle i nesten 40 år framover?

Jeg ser ts bruker ordet "eksplosjon" i overskriften. På tide at vi tar realitetene inn over oss og bruker mindre dramatiske ord synes jeg. Katastrofen er i våre hoder.

Man blir ikke immun.

Mange får senskader og vil havne i ufør.

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Robert Koch skrev:

 

Mener du at 400 smittede hver dag ikke er en alvorlig hendelse? Den kommer i hovedsak i tillegg til, og ikke i stedet for annen sykdom.

Så vi behøver ikke smitteverntiltak fordi vi er lei av dem, er det det du sier? Hva i all verden foregår ihodet ditt? SLutter en sykdom å være farlig når vi blir lei av den?

 

400 smittede er ikke alvorlig hvis de ikke er syke.

ingen har sagt at vi ikke behøver noen tiltak, men når de er for strenge ifht situasjonen så gidder ikke folk å følge det. Folk er lei og folk vil ha tilbake livene sine. Og ja det er faktisk folket som bestemmer da hva det blir til. Sånn er det når de bare anbefaler og ikke påbyr. Da har man valget om å ikke følge rådene. Sykdommen er farlig for en svært liten prosent av verdens befolkning 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Robert Koch skrev:

Det er fordi vi opprettholder og justerer tiltak for å hindre dette. Det er logikk for perlehøns.

Javel. Bare fortsett å justere tiltak du. Jo strengere tiltak erna har kommet med i det siste, jo mer smitte har det blitt. Det betyr at folk ikke følger tiltakene. Det hjelper ikke å ha 50 tusen tiltak hvis de ikke blir fulgt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Badbunny said:

400 smittede er ikke alvorlig hvis de ikke er syke.

ingen har sagt at vi ikke behøver noen tiltak, men når de er for strenge ifht situasjonen så gidder ikke folk å følge det. Folk er lei og folk vil ha tilbake livene sine. Og ja det er faktisk folket som bestemmer da hva det blir til. Sånn er det når de bare anbefaler og ikke påbyr. Da har man valget om å ikke følge rådene. Sykdommen er farlig for en svært liten prosent av verdens befolkning 

Dette er ikke en forsvarlig konklusjon, og vi har enda ikke gode prediktorer for hvem som utvikler alvorlig sykdom. Ser du ikke hva som skjer utenfor norge? Vil du virkelig sette hele nasjonen under stor risiko fordi du ikke gidder å etterleve de få, enkle restriksjonene vi har her i landet?

 

1 minutt siden, Badbunny said:

Javel. Bare fortsett å justere tiltak du. Jo strengere tiltak erna har kommet med i det siste, jo mer smitte har det blitt. Det betyr at folk ikke følger tiltakene. Det hjelper ikke å ha 50 tusen tiltak hvis de ikke blir fulgt

Nei, det betyr at regjeringen har forsøkt å tekkes slike som deg, og ikke setter inn tilstrekkelige tiltak. Fordi det finnes slike store pressgrupper, tar man ikke ondet ved roten. Jeg er ganske sikker på at du hadde protestert heftig hvis alle anbefalinger ble straffbare lovpåbud, og man satte inn virkelig effektive tiltak.

Enten du forstår det eller ikke, så forsøker man å få til en balanse mellom inngripende smitteverntiltak og opprettholdelse av et så normalt samfunn som mulig. Balansen har gått i gal retning - av hensyn til slike som deg - og nå ser vi at vi har dårligere kontroll og større smittespredning.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Badbunny skrev:

Javel. Bare fortsett å justere tiltak du. Jo strengere tiltak erna har kommet med i det siste, jo mer smitte har det blitt. Det betyr at folk ikke følger tiltakene. Det hjelper ikke å ha 50 tusen tiltak hvis de ikke blir fulgt

Poenget er jo at uten tiltakakene, så ville det nok blitt ennå flere tilfeller. At en del ikke følger dem er jo synd, men det gjelder slett ikke alle. Hvis man ser rundt seg, så har de aller fleste munnbind, og de aller fleste holder avstand, og de aller fleste deltar ikke i store forsamlinger om dagen. At noen gjør det er nå så, men poenget er at det nok hadde vært høyere tall dersom ingen hadde fulgt rådene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Robert Koch skrev:

Dette er ikke en forsvarlig konklusjon, og vi har enda ikke gode prediktorer for hvem som utvikler alvorlig sykdom. Ser du ikke hva som skjer utenfor norge? Vil du virkelig sette hele nasjonen under stor risiko fordi du ikke gidder å etterleve de få, enkle restriksjonene vi har her i landet?

 

Nei, det betyr at regjeringen har forsøkt å tekkes slike som deg, og ikke setter inn tilstrekkelige tiltak. Fordi det finnes slike store pressgrupper, tar man ikke ondet ved roten. Jeg er ganske sikker på at du hadde protestert heftig hvis alle anbefalinger ble straffbare lovpåbud, og man satte inn virkelig effektive tiltak.

Enten du forstår det eller ikke, så forsøker man å få til en balanse mellom inngripende smitteverntiltak og opprettholdelse av et så normalt samfunn som mulig. Balansen har gått i gal retning - av hensyn til slike som deg - og nå ser vi at vi har dårligere kontroll og større smittespredning.

Slike som meg? Hvor får du dette fra? Jeg er så introvert og lite ute at jeg er ikke en del av dette problemet😂 jo mindre mennesker jeg møter, jo bedre er det. Men jeg skjønner at folk ikke gidder

Endret av Badbunny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Poenget er jo at uten tiltakakene, så ville det nok blitt ennå flere tilfeller. At en del ikke følger dem er jo synd, men det gjelder slett ikke alle. Hvis man ser rundt seg, så har de aller fleste munnbind, og de aller fleste holder avstand, og de aller fleste deltar ikke i store forsamlinger om dagen. At noen gjør det er nå så, men poenget er at det nok hadde vært høyere tall dersom ingen hadde fulgt rådene. 

Stemmer ikke i Oslo. Nesten ingen har på munnbind, ikke ute, ikke på bussene og ikke i butikkene

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Robert Koch skrev:

Nei, det betyr at regjeringen har forsøkt å tekkes slike som deg, og ikke setter inn tilstrekkelige tiltak. Fordi det finnes slike store pressgrupper, tar man ikke ondet ved roten. Jeg er ganske sikker på at du hadde protestert heftig hvis alle anbefalinger ble straffbare lovpåbud, og man satte inn virkelig effektive tiltak.

Enten du forstår det eller ikke, så forsøker man å få til en balanse mellom inngripende smitteverntiltak og opprettholdelse av et så normalt samfunn som mulig. Balansen har gått i gal retning - av hensyn til slike som deg - og nå ser vi at vi har dårligere kontroll og større smittespredning.

Norge har ikke samme tradisjon for å sette inn "ekstremt harde" tiltak når alt ikke går som det skal, kontra andre europeiske land som er vandt til å møte kriser - generelt - med mye hardere virkemidler. Det gjelder alt fra demonstrasjoner, opptøyer, og til smittesituasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Badbunny skrev:

Stemmer ikke i Oslo. Nesten ingen har på munnbind, ikke ute, ikke på bussene og ikke i butikkene

Nei vel. Når jeg er der, så ser jeg at de aller fleste har det på kollektivtransport hvertfall. Og poenget da er at det hadde vært ennå litt høyere tall hvis ingen hadde hatt det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Badbunny skrev:

Stemmer ikke i Oslo. Nesten ingen har på munnbind, ikke ute, ikke på bussene og ikke i butikkene

Nesten alle har brukt munnbind de gangene jeg har vært på 37-bussen i det siste i alle fall. Påbud om munnbind på butikkene gjelder først fra i dag kl.12.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, Badbunny said:

Det er jo ingenting i forhold til andre land. Altså forventer dere virkelig 0 smitte, 0 innlagte og 0 døde i norge eller? Er vi et slags mirakelland? Situasjonen i norge er IKKE alvorlig ifht andre land

"Alle andre land" har også bare hatt 50 innlagte på et tidspunkt. Akkurat som i alle andre land stopper det ikke der hvis vi lar utviklingen fortsette. Heldigvis forstår regjeringen dette, selv om mange nordmenn ikke gjør det.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 om dagen i sommer, 50 om dagen tidligere i høst, 400 om dagen nå...

Hvilket tall vil være høyt nok til at folk som ikke bryr seg i dag faktisk begynner å bry seg? 

Vi kommer tidsnok dit. Jo flere som gir faen, desto fortere skjer det. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk vil gi mer faen fordi det ikke har rammet "dem" og at flere av tiltakene er anbefalninger.

Er det vi ser nå og det vil bli verre..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LisbethBerg skrev:

Takk for at du belyser dette. Veldig mange evner ikke å se tallene i perspektiv, og regjering og helsemyndigheter hjelper på ingen måte til de heller.

Rart at en liten gjeng på KG vet bedre enn alle verdens regjeringer. 

Jeg syns det er påfallende.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...