Gå til innhold

Eksplosjon i smittetilfeller


Gjest tourettes

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Fakta? skrev:

Det eneste de sier er et anslag om at 4/10 har blitt oppdaget for september og oktober totalt. Det er ikke i konflikt med det jeg skrev. Når utviklingen i andel positive tester ser slik ut burde det være åpenlyst hvilken vei det går:

image.png.e50572a8305551a9a1c39009ebdcd97d.png

FHI ukerapport for forrige uke tilsier at testkapasiteten har økt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nettsted som viser en oversikt over antistofftester som er utført i forskjellige land: https://serotracker.com/Explore

Tallene i den har blitt brukt av Imperial College London til å anslå dødeligheten i rike land til 1,15%:

https://www.imperial.ac.uk/mrc-global-infectious-disease-analysis/covid-19/report-34-ifr/

Den er mye lavere i fattige land siden de har få eldre, men det hjelper ikke oss. Den reelle dødeligheten er antakelig noe lavere siden noen har mistet antistoffene, men det utgjør i beste fall 25%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Capt. Obvious said:

FHI ukerapport for forrige uke tilsier at testkapasiteten har økt. 

Men ikke i nærheten av nok til å veie opp før økningen i smitte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fakta? skrev:

Men ikke i nærheten av nok til å veie opp før økningen i smitte.

Nei, men det hadde man jo strengt tatt ikke i mars heller. Og konklusjonen til FHI er dermed at man fanger opp 4/10 nå, kontra 1/10 i mars/april. Tallene i mars var dermed kunstig lave, ennå lavere relativt sett enn nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Capt. Obvious said:

Nei, men det hadde man jo strengt tatt ikke i mars heller. Og konklusjonen til FHI er dermed at man fanger opp 4/10 nå, kontra 1/10 i mars/april. Tallene i mars var dermed kunstig lave, ennå lavere relativt sett enn nå. 

Jeg tror du har glemt hva jeg skrev.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fakta? skrev:

Nettsted som viser en oversikt over antistofftester som er utført i forskjellige land: https://serotracker.com/Explore

Tallene i den har blitt brukt av Imperial College London til å anslå dødeligheten i rike land til 1,15%:

https://www.imperial.ac.uk/mrc-global-infectious-disease-analysis/covid-19/report-34-ifr/

Den er mye lavere i fattige land siden de har få eldre, men det hjelper ikke oss. Den reelle dødeligheten er antakelig noe lavere siden noen har mistet antistoffene, men det utgjør i beste fall 25%.

Takker

Jeg har savnet en oppdatert/ny kilde på dette. Jeg var en av de som var virkelig bekymret for dette viruset tidlig, og det kan ikke sammenlignes med f.eks. influensa overhodet slik noen har prøvd å gjøre. Likevel; jeg tror nok en reell IFR gitt at utbruddet ikke kommer ut av kontroll ligger en del under 1%. Jeg vil tro man kanskje vil lande på ~0.5% IFR herfra og utover (altså omtrent der "de beste" landene nå ligger). Ille nok, men gudbedre om dette virkelig hadde vært i nærheten av SARS og kanskje 5% i stedet.

Den som overlever får se 🙂 Det begynner å bli virkelig ille i Europa nå, og vi kan fort få vårtilstander en del steder....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, NorthernLight skrev:

498 nye smittede siste døgn...

Det er helt sykt! Verre kommer det garantert til å bli. Det blir snart fullstendig umulig å spore smitten.

Føler ikke det er så lenge siden vi reagerte på hele "60 nye smittede" her på forumet, og nå bikker det straks 500 daglig.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Callisto83 skrev:

Det er helt sykt! Verre kommer det garantert til å bli. Det blir snart fullstendig umulig å spore smitten.

Føler ikke det er så lenge siden vi reagerte på hele "60 nye smittede" her på forumet, og nå bikker det straks 500 daglig.. 

Helt sykt er det jo ikke, det var 497 igår, så ingen økning ihvertfall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, T-Rex skrev:

Det har ennå ikke gått opp for deg at dødeligheten er avhengig av smitteomfanget? Det er godt mulig at 1% dødelighet stemmer i forhold til dagens smittenivå (over litt tid), men smitteøkning har det med å bli eksponensiell, og da snakker vi fort om flere prosent enn dette.

Dødeligheten er rundt 0,4%, og for dem under 40 er den så lav at influensa er like dødelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Callisto83 skrev:

Det er helt sykt! Verre kommer det garantert til å bli. Det blir snart fullstendig umulig å spore smitten.

Føler ikke det er så lenge siden vi reagerte på hele "60 nye smittede" her på forumet, og nå bikker det straks 500 daglig.. 

Helt forferdelig. Kanskje dør det noen 80-åringer som følge av dette? Forferdelig og utenkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tom1986 skrev:

Helt forferdelig. Kanskje dør det noen 80-åringer som følge av dette? Forferdelig og utenkelig!

Du har tydeligvis ikke skjønt det..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tom1986 said:

Dødeligheten er rundt 0,4%, og for dem under 40 er den så lav at influensa er like dødelig.

Dødeligheten vil stige ganske raskt om sykehuskapasiteten sprenges. Det er det vi må diskutere. Ikke hvor mange som dør mens alle har fri tilgang på forsvarlig helsehjelp. 
presset på helsepersonell og andre nøkkelpersoner er også noe som bikke må glemme. Vi har ingen behov for at menneskeri disse funksjonene skal få en vanskeligere hverdag enn de allerede har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, tom1986 said:

Helt forferdelig. Kanskje dør det noen 80-åringer som følge av dette? Forferdelig og utenkelig!

Kanskje trenger 600 mennesker i 50 årene intensivbehandling samtidig. Helt forferdelig. 
var det du burde ha skrevet.....

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rullerusk skrev:

Dødeligheten vil stige ganske raskt om sykehuskapasiteten sprenges. Det er det vi må diskutere. Ikke hvor mange som dør mens alle har fri tilgang på forsvarlig helsehjelp. 
presset på helsepersonell og andre nøkkelpersoner er også noe som bikke må glemme. Vi har ingen behov for at menneskeri disse funksjonene skal få en vanskeligere hverdag enn de allerede har. 

Det er ingenting som tilsier at dødeligheten vil øke kraftig. I verste fall vil den nærme seg 0,6-0.7%. For mennesker under 60 år er den nærmere 0,1%. Viruset er i realiteten ufarlig for alle andre enn eldre og syke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fakta? skrev:

Jeg tror du har glemt hva jeg skrev.

Du påstod at det var mindre testkapasitet nå, men det er altså motsatt i følge FHI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Capt. Obvious said:

Du påstod at det var mindre testkapasitet nå, men det er altså motsatt i følge FHI. 

Nei, jeg gjorde ikke det. Jeg skrev "Siden i sommer har imidlertid testkapasiteten gått ned i forhold til antall nye smittetilfeller".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fakta? skrev:

Nei, jeg gjorde ikke det. Jeg skrev "Siden i sommer har imidlertid testkapasiteten gått ned i forhold til antall nye smittetilfeller".

Når man fanger opp ca 4/10 nå, kontra antall tilfeller tidligere, så peker jo det mot det motsatte. 

Men hva ser du etter? At testkapasiteten alltid skal økes i tråd med smittetrykket? Det kommer nok ikke til å skje, og man kommer nok til å nå et punkt der man ikke kan øke testkapasiteten mer på grunn av logistikk og/eller økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tom1986 said:

Det er ingenting som tilsier at dødeligheten vil øke kraftig. I verste fall vil den nærme seg 0,6-0.7%. For mennesker under 60 år er den nærmere 0,1%. Viruset er i realiteten ufarlig for alle andre enn eldre og syke.

Dødeligheten vil stige hvis sykehusene fylles opp. Hvis de må begynne å avvise syke, slik de måtte i Italia, eller det blir så mange innlagte at hver pasient får dårligere oppfølging, vil den stige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Capt. Obvious said:

Når man fanger opp ca 4/10 nå, kontra antall tilfeller tidligere, så peker jo det mot det motsatte.

Dette har jeg allerede besvart.

2 minutter siden, Capt. Obvious said:

Men hva ser du etter? At testkapasiteten alltid skal økes i tråd med smittetrykket? Det kommer nok ikke til å skje, og man kommer nok til å nå et punkt der man ikke kan øke testkapasiteten mer på grunn av logistikk og/eller økonomi. 

Vi er allerede der noen steder, som man f.eks. kunne se av køene i Bergen. Da stiger antallet som ikke tester seg, og mørketallene. Det er også så mange smittede at de neppe klarer å gjøre en like god jobb med å spore nærkontakter. Dermed blir det færre som får beskjed om at de må teste seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...