Gå til innhold

Kan noen forklare meg om Biden?


Ella Peralta

Anbefalte innlegg

Jeg hører noen sier at å velge mellom Trump og Biden er som å velge mellom pest eller kolera, men kan noen forklare hva som er galt med Biden for meg? Trump er jo helt gale-mathias i mitt hode, men jeg har ikke helt klart å få med meg hva Biden gjør som likestiller han med Trumpen? Opplys meg 😃

Endret av Ella Peralta
Skrivefeil
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Ella Peralta skrev:

Jeg hører noen sier at å velge mellom Trump og Biden er som å velge mellom pest eller kolera, men kan noen forklare hva som er galt med Biden for meg? Trump er jo helt gale-mathias i mitt hode, men jeg har ikke helt klart å få med meg hva Biden gjør som likestiller han med Trumpen? Opplys meg 😃

  Poenget er nok at det ikke spller noen stor rolle for veldig mange amerikanere. Dette er systemkritikk. Uanset hvem av de som blir valgt så har de enormt mektige interesser de må innfri. Interesser som går forran hva majoriteten av amerikanere ønsker.  Levekårene til den gjennomsnittlige Amerikaneren kommer ikke til å bli vesentlig bedre uansett hvem av disse som blir valgt. 

Endret av Chomsky89
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ella Peralta skrev:

Jeg hører noen sier at å velge mellom Trump og Biden er som å velge mellom pest eller kolera, men kan noen forklare hva som er galt med Biden for meg? Trump er jo helt gale-mathias i mitt hode, men jeg har ikke helt klart å få med meg hva Biden gjør som likestiller han med Trumpen? Opplys meg 😃

Jeg har ikke hørt at valget mellom Trump og Biden er som å velge mellom pest eller kolera, når det er sagt, så er ikke Biden en spesielt progressiv presidentkandidat. Sett med Norske øyne, så er de jo begge et godt stykke utpå høyre siden. Så jeg tenker at det er svaret på spørsmålet ditt, det er ikke en kandidat fra venstre siden eller sentrum etter at f.eks Bernie Sanders trakk seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta
3 timer siden, Ella Peralta skrev:

Jeg hører noen sier at å velge mellom Trump og Biden er som å velge mellom pest eller kolera, men kan noen forklare hva som er galt med Biden for meg? Trump er jo helt gale-mathias i mitt hode, men jeg har ikke helt klart å få med meg hva Biden gjør som likestiller han med Trumpen? Opplys meg 😃

Det handler egentlig ikke om personer, men om det politiske systemet.

Biden er en del av det mange amerikanere kaller for det "politiske etablissementet". Altså høystående, priviligerte politikere hvis avstand til folket er ekstremt stor. Vi snakker om en avgrunn. Vi nordmenn er rett og slet ikke i stand til å fatte hvor stor denne avstanden er. I Norge ble Obama omtalt som en slags frelser som virkelig var der for folket. Det er helt feil. Hvis folk hadde satt seg inn i hva Obama utrettet i sine 8 år, hadde de nok blitt rimelig overrasket. Annet enn å holde knakende gode taler, og innføring av Obamacare var det fint lite. Vet folk f.eks. at under Obama så ble det bygd en lang mur mellom USA og Mexico?

Trump ble symbolet på selv oppgjøret mot dette. Folk var drittlei av de høystående politikerne som levde på sin egen lille planet og mange føler at de ikke bryr seg det grann om innbyggerne i USA, med unntak av kjendiser og de som har lykkes godt i livet. At de stemte frem Trump var en protest mot systemet, og Trump ble symbolet på dette. En som driter i det etablerte, prater rett fra levra, etc. etc.

Et godt eksempel på hva jeg mener ser du hvis du f.eks. tar en titt på de ulike talkshowene i USA. Jimmy Kimmel er f.eks. en eneste stor propagandamaskin for Biden, det samme kan sies om samtlige av disse programmene. Ikke ETT negativt ord om Biden og demokratene. 95% av Hollywoodkjendisene gjør det samme (De få som åpent støtter Trump, blir hudflettet) . Fellesnevneren er at dette er styrtrike, priviligerte mennesker som lever på den grønne gren, uten noen form for bekymring for sin fremtid, sine jobber og sine etterkommere. De har ingen anelse, og ønsker nok ikke å vite hvordan arbeiderklassen og industrisamfunner som ligger i ruiner har hatt det og har det. Tror folk at denne gjengen virkelig bryr seg om gruvebyer i rustbeltet som er i ferd med å bli spøkelsesbyer og menneskene der som havner i ruiner? 

Trump er ingen magiker som har løst disse problemen over natta, og mye vil han heller ikke klare, men han har i allefall kommet disse i møte og viser interesse for dem på en måte som gjør at de stemmer på han, og han forsøker virkelig. Jeg vil anbefale Seltzers NRK-serie "UXA". Han er vel den eneste norske journalisten som gir et nyansert bilde på USA, og prøver å forklare HVORFOR folk i USA stemmer på Trump.

VG, Dagbladet og co er jo mest opptatta av å fremstille Trump som en klovn, og skriver kun om hans absurde utsagn og twittertirader, og hans elendige Covid19-håndtering. De er lite interessert i å snakke om f.eks. at USA før Corona hadde en økonomi som gikk veldig bra, og det er lite interesse å snakke om at han har holdt veldig mange av sine valgløfter. Alt dette drukner i iveren etter å latterliggjøre han.

Mange har hevdet at Trump er en idiot. Det er så feil som det er mulig å få det. Det er jo det stikk motsatte. Alt han sier og gjør er en bevisst strategi for å få folket med seg. At han angriper mediene og anklager dem for "Fake News" er jo på ingen måte tilfeldig.

I Norge fremstilles Biden nærmest som en sosialist og en kandidat fra venstresiden. Tror folk hadde blitt overrasket hvor høyreorientert han er. I Norsk sammenheng kunne han KANSKJE ha vært med i Høyre.

Det skal bli interresant å følge valget. Biden leder ganske bra totalt, men det er ikke avgjort overhodet. I 2016 fintet han ut alle, inkl. meningsmålingene, og sjokkerte Clinton. P.g.a. valgsystemet i USA, der det handler om å vinne hver enkelt stat, kan dette fint skje igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss holde oss til fakta, dvs det som er faktasjekket på en pålitelig måte:

- Trump lyver minst 10 ganger oftere enn Biden

- Trump har betalt "muting" til prostituerte, via sin advokat

- Separasjonen av barn og voksne fra Mexico har ført til at en lang rekke barn ikke finner igjen sin foreldre.

- Trump har tatt USA ut av en rekke viktige internasjonale samarbeidsorganisasjoner, uten å ha noen strategi for oppfølging

- Trump har helt siden han stilte som presidentkandidat nektet å utlevere sine selvangivelser. Alle andre kandidater har gjort det.

- Trump har en svært stor personlig gjeld til en/flere ukjente (trolig utenlandske) kreditorer.

- Trump benektet lenge Coronapandemien. Hevdet at den ville gå over hvis man eksponerte seg for sterkt lys eller injiserte blekemidler som feks klor.

- Trump hevdet for kort tid siden at vi ville få vaksine før november.

- Trump kjører nå om dagen store rallies uten tilstrekkelige smittetiltak

.....slik kan man skrive side opp og side ned. Konklusjonen kan ikke være annet enn at Trump er uærlig, løgnaktig og fremdeles uten relevant politisk erfaring.

 

Om Biden?

- Muligens litt kjedelig, men tross alt lang politisk erfaring. Ingen dokumenterte skandaler.

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Supra skrev:

 

- Muligens litt kjedelig, men tross alt lang politisk erfaring. Ingen dokumenterte skandale

Ja, man ser det er lys men det er ingen hjemme.  Det er trist det ikke er flere reelle kandidater å stemme på. Men det viktige nå er å få bort Trump, så da får det bli kolera i stedet for pest.  Biden sitter uansett ikke mer enn i 4 år, hvis han holder så lenge. Da overtar visepresidenten resten.  Så får vi håpe på vettige kandidater til neste valg.  

Det er tross alt bedre med en normal republikaner, enn den psykopatiske galningen som sitter der nå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Supra skrev:

 

Om Biden?

- Muligens litt kjedelig, men tross alt lang politisk erfaring. Ingen dokumenterte skandaler.

 

Mannen er påbegynnende dement. Han roter og slurver sånn med ord at jeg ikke kan skjønne at demokratene ikke har funnet en bedre kandidat.

SE SELV. Det er nesten ikke til å tro..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoringen
1 hour ago, Callisto83 said:

Mannen er påbegynnende dement. Han roter og slurver sånn med ord at jeg ikke kan skjønne at demokratene ikke har funnet en bedre kandidat.

SE SELV. Det er nesten ikke til å tro..

Her er hele video som viser at Biden snakker normalt og sammenhengende pluss viser at youtube brukeren du lenker sprer fake news. Klippet du lenker til er noen sekunder av en lengre tale.

På annen side la oss ta en utskrift av Trumps tale vedrørende atomavtalen med Iran:

“Look, having nuclear — my uncle was a great professor and scientist and engineer, Dr. John Trump at MIT; good genes, very good genes, OK, very smart, the Wharton School of Finance, very good, very smart — you know, if you’re a conservative Republican, if I were a liberal, if, like, OK, if I ran as a liberal Democrat, they would say I’m one of the smartest people anywhere in the world — it’s true! — but when you’re a conservative Republican they try — oh, do they do a number — that’s why I always start off: Went to Wharton, was a good student, went there, went there, did this, built a fortune — you know I have to give my like credentials all the time, because we’re a little disadvantaged — but you look at the nuclear deal, the thing that really bothers me — it would have been so easy, and it’s not as important as these lives are — nuclear is powerful; my uncle explained that to me many, many years ago, the power and that was 35 years ago; he would explain the power of what’s going to happen and he was right, who would have thought? — but when you look at what’s going on with the four prisoners — now it used to be three, now it’s four — but when it was three and even now, I would have said it’s all in the messenger; fellas, and it is fellas because, you know, they don’t, they haven’t figured that the women are smarter right now than the men, so, you know, it’s gonna take them about another 150 years — but the Persians are great negotiators, the Iranians are great negotiators, so, and they, they just killed, they just killed us.”

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er dement. Det betyr at det i realiteten er noen andre som styrer. En annen person som ikke er valgt blir de facto president. 

Og det er i tillegg lite sannsynlig at han holder ut hele perioden, noe som innebærer at man i realiteten velger Harris som president. Og mange vet ikke nok om Harris til å stemme på henne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, PzMan skrev:

Her er hele video som viser at Biden snakker normalt og sammenhengende pluss viser at youtube brukeren du lenker sprer fake news. Klippet du lenker til er noen sekunder av en lengre tale.

 

Eksempelet jeg kom med er bare et av ganske mange. Biden virker som han har påbegynnende demens. Det ville nesten overrasket meg hvis han klarte å holde ut en 4 års periode som president, og det til tross for bruk av teleprompter.

Det jeg ikke skjønner, er hvis det er veldig viktig å få stemt ut Trump, hvorfor velge Biden som kandidat? Jeg kjenner mange som støtter demokratene som føler akkurat det samme. Hvis man ikke tør snakke om det, så er det vel Trump hatet som trumfer..

Kunne de virkelig ikke funnet en bedre kandidat? Synes det er så surrealistisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoringen
9 hours ago, Callisto83 said:

Eksempelet jeg kom med er bare et av ganske mange. Biden virker som han har påbegynnende demens. Det ville nesten overrasket meg hvis han klarte å holde ut en 4 års periode som president, og det til tross for bruk av teleprompter.

Det jeg ikke skjønner, er hvis det er veldig viktig å få stemt ut Trump, hvorfor velge Biden som kandidat? Jeg kjenner mange som støtter demokratene som føler akkurat det samme. Hvis man ikke tør snakke om det, så er det vel Trump hatet som trumfer..

Kunne de virkelig ikke funnet en bedre kandidat? Synes det er så surrealistisk.

Jeg har demente i familien og ser tvers gjennom det argumentet. At lekfolk skal erklære Biden som dement basert på klipp på youtube er ikke noe jeg har tro på. Jeg finner det interessant at Trump som sliter virkelig av og til å formulere en fullstendig setning er aldri blitt beskyldt for å ble begynnende dement (det er han heller ikke).

At Biden ville ikke hatt den rollen han har uten at Trump var president er det ikke noe tvil om. Trump får folk som aldri har samarbeidet før til å jobbe sammen, så ja hat mot Trump er i høyeste grad en faktor. På annen side - USA er to-parti system og hvor de to partiene skal dekke meninger som gjerne dekkes av 10 partier i andre land. Da ender du gjerne med Biden eller Bush junior. Ikke de beste men de som man mener favner "riktige" /de fleste målgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, PzMan skrev:

Her er hele video som viser at Biden snakker normalt og sammenhengende pluss viser at youtube brukeren du lenker sprer fake news. Klippet du lenker til er noen sekunder av en lengre tale.

På annen side la oss ta en utskrift av Trumps tale vedrørende atomavtalen med Iran:

“Look, having nuclear — my uncle was a great professor and scientist and engineer, Dr. John Trump at MIT; good genes, very good genes, OK, very smart, the Wharton School of Finance, very good, very smart — you know, if you’re a conservative Republican, if I were a liberal, if, like, OK, if I ran as a liberal Democrat, they would say I’m one of the smartest people anywhere in the world — it’s true! — but when you’re a conservative Republican they try — oh, do they do a number — that’s why I always start off: Went to Wharton, was a good student, went there, went there, did this, built a fortune — you know I have to give my like credentials all the time, because we’re a little disadvantaged — but you look at the nuclear deal, the thing that really bothers me — it would have been so easy, and it’s not as important as these lives are — nuclear is powerful; my uncle explained that to me many, many years ago, the power and that was 35 years ago; he would explain the power of what’s going to happen and he was right, who would have thought? — but when you look at what’s going on with the four prisoners — now it used to be three, now it’s four — but when it was three and even now, I would have said it’s all in the messenger; fellas, and it is fellas because, you know, they don’t, they haven’t figured that the women are smarter right now than the men, so, you know, it’s gonna take them about another 150 years — but the Persians are great negotiators, the Iranians are great negotiators, so, and they, they just killed, they just killed us.”

 

 

Vel, Biden er kanskje tidvis noe surrete (å glemme navn osv. er ikke et sterkt tegn på demens, men det kan være det dersom andre symptomer er tilstede), men han artikulerer seg i hvert fall langt bedre enn Trump uansett. Det han sier gir jo NULL mening, det er bare helt ekstremt banale, usammenhengende setninger; "i am very smart, good genes. Nuclear is powerful" osv.

Kunnskapen til Trump (altså mangelen på sådan), i hvert fall den han formidler gjennom taler og intervjuer, er helt alvorlig på et barns nivå. Jeg mener det er mer bekymringsverdig enn å surre med navn. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, PzMan skrev:

Jeg har demente i familien og ser tvers gjennom det argumentet.

Jeg mista min far til Alzheimers så jeg føler i hvert fall jeg kan kjenne igjen noen tegn. 

Du ser det tydeligst på Biden når han ikke leser fra en teleprompter. Han sliter til tider med å sette sammen setninger, i tillegg til navn og steder. Det er egentlig ganske trist og kritikkverdig at han er satt i den posisjonen han er i nå, etter min mening.

HER er enda et eksempel fra et CNN intervju i april. Til og med reporterne ser ukomfortable ut.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoringen
55 minutter siden, Callisto83 said:

Jeg mista min far til Alzheimers så jeg føler i hvert fall jeg kan kjenne igjen noen tegn. 

 

 

Med all respekt for deg og dine da bør du vite at at "noen tegn" betyr fint lite. En annen aspekt her er jo at Biden hadde en tendens til å tabbe seg ut verbalt helt siden 90-tallet. Så hvis du skal bruke noens oppførsel nå for fastslå en diagnose så må du vise til en beviselig endring i oppførselen som er vedvarende, og ikke kun manifesterer seg av og til.

Og hvis Biden er dement så kan de samme argumentene brukes på Trump. Det er nærmest vondt å høre på og prøve å få ut en rød tråd ut av Trump sine taler, spesielt hvis han skal beskrive noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, Callisto83 skrev:

Mannen er påbegynnende dement. Han roter og slurver sånn med ord at jeg ikke kan skjønne at demokratene ikke har funnet en bedre kandidat.

Gitt konkurransen fra Trump, så er ikke dette ett stort problem i USA. Amerikanere ser ut til å like presidenter som er litt hjernedumme : Bush jr ble valgt to ganger, Bush senior kun en. Og Trump vet i de fleste tilfeller ikke hva det han sier betyr, ifølge mange av hans aktive tilhengere.

Men jeg kan si noe om hvorfor Biden kom , såg og vant: Biden er en sentrumsnær presidentkandidat som kan tiltrekke seg progressive republikanere og hente tilbake konservative demokrater fra Trump. Og det demokratiske partiet skjønner dette er nødvendig for å vinne.

De fleste nye demokratiske spillerene har prøvd å henge seg på Bernie og hele det Demokratiske partiet har derfor  beveget seg en del til venstre. Hillary etterlot seg ett hull ingen var lysten på å fylle, og jeg tror selv Biden må følt det litt anstrengende å plutselig oppdage at hans kandidatur såg ut til å være det folk ønsket når han stilte seg der. Det er en stor spredning mellom den voksende delen av Demokratene og den tradisjonelle velgergruppen, og det er en splittelse det demokratiske partiet  faktisk ikke vet hvordan de skal løse. 

Problemet demokratene har, er at amerikanere flest er republikanere i hjertet; og som de så med Obama, det er ikke nok med en politiker som er ryddig og fremstår redelig. Det trengs politisk tyngde som skaffer rom i senat og kongress, ellers er presidenten kun en nikkedukke. Han ble gjenvalgt, men han fikk veldig lite igjennom i løpet av 8 år, det var stort sett å fikse økonomien og få fart på jobbskapingen etter krisen. Ellers var det mye av det samme som Donald: en endeløs rekke presidentordrer og partibaserte fanesaker. 

Det er en del som påpeker at Biden er en mye mer tøff hai, enn han ser ut som,  det litt fårete og klumsete bestefar imaget er en front for en politiker som er mye mer taktisk og operativ enn det folk tilegner han.  Vel, hvis han blir valgt , får vi se.

Jeg tror for øyeblikket dette er det mest usikre usa - valget jeg har opplevd. 

 

Endret av Druid
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, PzMan skrev:

Med all respekt for deg og dine da bør du vite at at "noen tegn" betyr fint lite.

 

Her tar du feil. Demens og alzheimer er tilstander som utvikler seg gradvis over tid, og "noen tegn" er gjerne det som gjør folk oppmerksom på det helt i startfasen. 

Jeg personlig tror ikke Biden holder ut en 4 års periode hvis han blir president. Og det er synd man ikke kan prate om det isolert sett, uten og trekke inn Trump.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoringen
6 minutter siden, Callisto83 said:

Her tar du feil. Demens og alzheimer er tilstander som utvikler seg gradvis over tid, og "noen tegn" er gjerne det som gjør folk oppmerksom på det helt i startfasen. 

 

Du om det. Demens er en gruppe av diagnoser hvor alzheimer er en av dem. Og hvis Biden er dement ifølge så er halvparten av folka jeg kjenner til også det, Trump inklusivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2020 den 13.58, bullehurk skrev:

Ja, man ser det er lys men det er ingen hjemme.  Det er trist det ikke er flere reelle kandidater å stemme på. Men det viktige nå er å få bort Trump, så da får det bli kolera i stedet for pest.  Biden sitter uansett ikke mer enn i 4 år, hvis han holder så lenge. Da overtar visepresidenten resten.  Så får vi håpe på vettige kandidater til neste valg.  

Det er tross alt bedre med en normal republikaner, enn den psykopatiske galningen som sitter der nå.

Biden virker å være så alderssvekket at han neppe holder enn ett år -ish. Så da er det kanskje Harris man bytter ut Trump.

Å bytte ut en narsissist med en annen narsissist gjør kanskje ikke den store forskjellen. Men men, hvem vet, vi får se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...