Gå til innhold

Er det noen ganger for sent på døgnet å sende sms?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SMS kan man sende når som helst på døgnet. Men ikke forvent svar, selvsagt.

Det er opp til hver enkelt å skru av telefonen, eller i det minste skru av lyden, når man ikke vil bli forstyrret. Man kan ikke skylde på de som sender meldingen.

Anonymkode: 49719...e80

Jo, man kan skylde på den som sender meldingen. Noen av oss må faktisk ha lyd på, i krisetilfeller. Da er det ikke kult å bli vekket kl. 03.30 av idiotmelding type "Skjer'a?"

Anonymkode: aea8e...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at sms etter vanlig "leggetid" er en uting. 

Jeg må av hensyn til familie (sykdom) ha på lyd hele døgnet. Men jeg slår av internett, altså kan man sende meg meningsløse meldinger på chat på Facebook - uten at jeg våkner av den grunn. Så altså: Send meg gjerne tull og fjas, men send på chat. Ikke sms. 

Jeg blir dritforbanna på folk som sender sms om meningsløse ting på sms midt på natta. Har noen venner som har en annen døgnrytme enn folk flest (dvs. de jobber ikke i vanlige jobber, og er gjerne oppe hele natta og sover hele/halve dagen). Vel, det gjelder ikke meg. Jeg har en vanlig døgnrytme. Kan love dere at de har fått beskjed så det holder når de har sendt med idiotmeldinger midt på natta! 

Anonymkode: aea8e...d57

Du vet at du kan stille inn telefonen din på å slippe gjennom samtaler fra visse telefonnummer, mens ha lydløs på alle andre varsler?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man kan skylde på den som sender meldingen. Noen av oss må faktisk ha lyd på, i krisetilfeller. Da er det ikke kult å bli vekket kl. 03.30 av idiotmelding type "Skjer'a?"

Anonymkode: aea8e...d57

Da får du lære deg telefonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ezio skrev:

Du vet at du kan stille inn telefonen din på å slippe gjennom samtaler fra visse telefonnummer, mens ha lydløs på alle andre varsler?!

Du må være veldig forutseende som kan lage unntak for alle viktige samtaler som kan ringe i løpet av natten.

La oss si at du har en datter i tenårene.
Hun er på ungdomsklubben på kvelden, og etterpå skal hun overnatte hos en venninne.  Du er derfor ikke "på vakt", men legger deg tidlig for å sove.
Hvilke nummer legger du inn i unntakslisten din, slik at du kan bli varslet hvis noe alvorlig skjer datteren din i løpet av kvelden/natten.

(Hint:  Hvilket nummer ringer ungdomsklubben fra hvis det er noe?  Hva med AMK?  Legevakten?  Sykehuset?  Venninnen?  Venninnens foreldre? Hva med tilfeldig forbipasserende?)

Anonymkode: ca002...b5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må være veldig forutseende som kan lage unntak for alle viktige samtaler som kan ringe i løpet av natten.

La oss si at du har en datter i tenårene.
Hun er på ungdomsklubben på kvelden, og etterpå skal hun overnatte hos en venninne.  Du er derfor ikke "på vakt", men legger deg tidlig for å sove.
Hvilke nummer legger du inn i unntakslisten din, slik at du kan bli varslet hvis noe alvorlig skjer datteren din i løpet av kvelden/natten.

(Hint:  Hvilket nummer ringer ungdomsklubben fra hvis det er noe?  Hva med AMK?  Legevakten?  Sykehuset?  Venninnen?  Venninnens foreldre? Hva med tilfeldig forbipasserende?)

Anonymkode: ca002...b5b

Da legger du inn at om noe  ringer 2 ganger på 1 time så ringer den

Anonymkode: f3980...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være veldig forutseende som kan lage unntak for alle viktige samtaler som kan ringe i løpet av natten.

La oss si at du har en datter i tenårene.
Hun er på ungdomsklubben på kvelden, og etterpå skal hun overnatte hos en venninne.  Du er derfor ikke "på vakt", men legger deg tidlig for å sove.
Hvilke nummer legger du inn i unntakslisten din, slik at du kan bli varslet hvis noe alvorlig skjer datteren din i løpet av kvelden/natten.

(Hint:  Hvilket nummer ringer ungdomsklubben fra hvis det er noe?  Hva med AMK?  Legevakten?  Sykehuset?  Venninnen?  Venninnens foreldre? Hva med tilfeldig forbipasserende?)

Anonymkode: ca002...b5b

Som jeg sa til noen andre i tråden; da får du lære deg telefonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være veldig forutseende som kan lage unntak for alle viktige samtaler som kan ringe i løpet av natten.

La oss si at du har en datter i tenårene.
Hun er på ungdomsklubben på kvelden, og etterpå skal hun overnatte hos en venninne.  Du er derfor ikke "på vakt", men legger deg tidlig for å sove.
Hvilke nummer legger du inn i unntakslisten din, slik at du kan bli varslet hvis noe alvorlig skjer datteren din i løpet av kvelden/natten.

(Hint:  Hvilket nummer ringer ungdomsklubben fra hvis det er noe?  Hva med AMK?  Legevakten?  Sykehuset?  Venninnen?  Venninnens foreldre? Hva med tilfeldig forbipasserende?)

Anonymkode: ca002...b5b

Du kan jo bare slå av lyder for varslinger og beholde ringelyden på. Forventer at om det er noe viktig så ringer folk fremfor å sende sms.

Anonymkode: 0cc03...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo bare slå av lyder for varslinger og beholde ringelyden på. Forventer at om det er noe viktig så ringer folk fremfor å sende sms.

Anonymkode: 0cc03...92d

Jeg svarte tidlig i tråden at jeg ikke har problemer med at folk sender sms om natten (selv om jeg i de fleste tilfeller ikke forstår hensikten).

Det er bagatelliseringen av hva andre opplever som et problem jeg reagerer på.
"Kan du være så snill å la være å kontakte meg i tiden mellom x og y hvis det ikke er veldig viktig?" 
"Heck, nei! Jeg gjør som jeg vil, det er opp til deg å beskytte deg mot mine kontaktforsøk".

Anonymkode: ca002...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte tidlig i tråden at jeg ikke har problemer med at folk sender sms om natten (selv om jeg i de fleste tilfeller ikke forstår hensikten).

Det er bagatelliseringen av hva andre opplever som et problem jeg reagerer på.
"Kan du være så snill å la være å kontakte meg i tiden mellom x og y hvis det ikke er veldig viktig?" 
"Heck, nei! Jeg gjør som jeg vil, det er opp til deg å beskytte deg mot mine kontaktforsøk".

Anonymkode: ca002...b5b

Men det er jo du som vil ha i pose og sekk, og likevel ikke ha noe ansvar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ezio skrev:

Men det er jo du som vil ha i pose og sekk, og likevel ikke ha noe ansvar...

Hvordan har du kommet frem til denne konklusjonen?

Anonymkode: ca002...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du kommet frem til denne konklusjonen?

Anonymkode: ca002...b5b

1. Du vil være tilgjengelig.

2. Du vil bare være tilgjengelig for visse folk.

3. Du vil at alle skal ta hensyn til dette.

Alt kan enkelt løses via innstillinger på enhver nyere smarttelefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte tidlig i tråden at jeg ikke har problemer med at folk sender sms om natten (selv om jeg i de fleste tilfeller ikke forstår hensikten).

Det er bagatelliseringen av hva andre opplever som et problem jeg reagerer på.
"Kan du være så snill å la være å kontakte meg i tiden mellom x og y hvis det ikke er veldig viktig?" 
"Heck, nei! Jeg gjør som jeg vil, det er opp til deg å beskytte deg mot mine kontaktforsøk".

Anonymkode: ca002...b5b

Det er vanskelig å forholde seg til alles individuelle ønsker. Da må man i tilfelle spørre folk om hvilke sms-preferanser de har. Ideelt sett så har man felles kjøreregler, men det er vel vrient. For min del ser jeg på sms på linje med messenger, etc. Det er en beskjed som ikke er ment å haste. Den kan sendes uansett når tid på døgnet.

Anonymkode: 0cc03...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Ezio skrev:

1. Du vil være tilgjengelig.

2. Du vil bare være tilgjengelig for visse folk.

3. Du vil at alle skal ta hensyn til dette.

Alt kan enkelt løses via innstillinger på enhver nyere smarttelefon.

Feil.

 

Anonymkode: ca002...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.10.2020 den 21.57, Ezio skrev:

Hva er forskjellen?🤔

Sms kan man ikke slå av med mindre man slår helt av tlf eller slår av lyden, og ofte må folk ha på tlf ( de som har barn som er ute, folk som har vakt pga jobb eller andre ting) Internett kan man slå av om natta. Og for meg så er en sms noe som haster mer enn messenger, vil jeg har fort svar og ikke vil ringe så sender jeg sms og ikke messenger. Og jeg tenker slik at om jeg får sms sent på kvelden så ser jeg på den, får jeg mail eller messenger så venter jeg til neste morgen. 

Jeg vet at ikke alle er enig, men slik praktiserer jeg det. 

Anonymkode: a3f0e...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår på nattmodus. Da hører jeg alarmen, men ikke alle andre varsler. Så det er jo bare å sende melding, leser det når jeg står opp. 

Anonymkode: a20b2...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns alt etter 21 er sent. Ser jeg sms etter det, kan jeg finne på å ignorere. Liker ikke å utsette øynene for lys på kvelden. Blir så vanskelig å sovne til leggetid da. Har på stille modus. Om folk ringer etter det, får de ikke svar, selv om jeg kanskje er våken lenger den dagen. Dette av prinsippsak, for at ingen (med få unntak) skal forstyrre nattesøvnen min. Hater å våkne opp uopplagt neste morgen. Ødelegger hele dagen.

Anonymkode: 35ac9...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heg syntes det er en uting å sende SMS om natten. Jeg pleier å slå på flymodus, men det er irriterende å bli vekket om jeg har glemt det. Dog er det bedre enn folk som ringer. Mannen min jobber i en jobb der kunder tror det er greit å ringe han midt på natten/ julaften etc. og det er skikkelig irriterende.

Anonymkode: 0e890...723

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slår på nattmodus. Da hører jeg alarmen, men ikke alle andre varsler. Så det er jo bare å sende melding, leser det når jeg står opp. 

Anonymkode: a20b2...7fa

Jeg gjør også det, men det er litt ekkelt. Jeg vil jo gjerne at folk skal kunne få tak i meg om natten om det er viktig. Hadde mamma fått slag midt på natten og pappa ikke fikk tak i meg, hadde det jo vært helt tragisk. 

Anonymkode: 0e890...723

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det spørs hvem det er. Jeg sender meldinger til bestevenninna mi til alle tiders døgner. Og det samme gjør hun til meg. 

Men jeg ville ikke gjort det til alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil.

 

Anonymkode: ca002...b5b

Hva er feil? Jeg gjentok bare ting du har skrevet.

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sms kan man ikke slå av med mindre man slår helt av tlf eller slår av lyden, og ofte må folk ha på tlf ( de som har barn som er ute, folk som har vakt pga jobb eller andre ting) Internett kan man slå av om natta. Og for meg så er en sms noe som haster mer enn messenger, vil jeg har fort svar og ikke vil ringe så sender jeg sms og ikke messenger. Og jeg tenker slik at om jeg får sms sent på kvelden så ser jeg på den, får jeg mail eller messenger så venter jeg til neste morgen. 

Jeg vet at ikke alle er enig, men slik praktiserer jeg det. 

Anonymkode: a3f0e...b06

 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør også det, men det er litt ekkelt. Jeg vil jo gjerne at folk skal kunne få tak i meg om natten om det er viktig. Hadde mamma fått slag midt på natten og pappa ikke fikk tak i meg, hadde det jo vært helt tragisk. 

Anonymkode: 0e890...723

Som jeg skrevet to ganger i tråden nå; lær dere telefonene deres. Alle nyere smarttelefoner har funksjoner for å bøte på nettopp dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...