Gå til innhold

Avlive eller omplassere katten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Står det ikke i kontrakten du signerte at du ikke har lov til å avlive den uten at den er døende? Det stod i kontrakten jeg signerte da jeg adopterte en katt fra Dyrebeskyttelsen. I min stod det at de ved problemer ønsket at jeg tar kontakt med Dyrebeskyttelsen.

Anonymkode: 1c3cb...688

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

At en katt biter/forsvarer seg når du holder ham fast og prøver å tvinge i ham medisin synes jeg ikke er urovekkende eller problematisk. Om du ikke ønsker/klarer å jobbe videre med ham, må du kontakte dyrebeskyttelsen. 

Hvordan er han til vanlig, og hvor lenge har han bodd hos dere? Er han innekatt,eller får han lov å gå ut? Hvordan er han med dem andre katten til vanlig? Er dere mange i familien, barn? Er det noe som stresser ham? Leker han og koser han med dere? 

Endret av Tvist
  • Liker 8
Skrevet

Før du gjør noe som helst må du lese kontrakten du signerte da du fikk katten.

Anonymkode: ab79b...12e

• Liker 4
Skrevet

En avliver kun syke dyr.

Anonymkode: ce439...75b

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En avliver kun syke dyr.

Anonymkode: ce439...75b

Denne er psykisk syk. 

Anonymkode: b9ed5...974

• Liker 3
Skrevet

Noen ganger er det best å la de slippe.
Om katten er bortimot uhåndterlig, har vært prøvd i flere hjem, og i tillegg må ha medisiner, så kan det være greit å heller la den få slippe.
Det er enormt stressende for en redd katt å bli tvangshåndtert og få medisiner, og mange katter blir enda reddere av det.

Kontakt Dyrebeskyttelsen, og høre hva de mener er det beste for denne katten. Det som kan være det beste for en katt, er ikke nødvendigvis det beste for en annen katt.

• Liker 2
Skrevet

Synes det er sjokkerende hvor mange som tar så lett på å avlive katter. Det viser hvor lite kunnskap som er blant folk!

De aller fleste katter kan temmes, og bli helt normale, snille og kosete kjæledyr. Noen trenger mer tid enn andre, og noen trenger mye tid og arbeid. Problemet er ikke nødvendigvis katten, men hvordan EIER håndterer og forstår kattens signaler. Ofte har ikke folk erfaring med katters kroppsspråk, og forverrer kattens væremåte. Skjer det mange nok ganger skaper det reaksjonsmønstre som er vanskelige for katten å komme ut av.

Dette er spesielt viktig med mange av kattene som kommer fra dyrebeskyttelsen. Husk at noen av disse kattene kommer fra dårlige hjem, opplevd å bli slått, eller herjet med av barn, og blitt skeptiske til mennesker. Eller vært hjemløse og blitt skremt eller jaget av folk ute.

Katter som virker sinte eller «aggressive» er uten unntak redde og engstelige. Eller har vondt pga sykdom. Fresing, kloring og biting er forsvarsreaksjoner. Vi mennesker er store og truende for en utrygg katt.

Det som har skjedd her er enten at du har overtatt en katt som ikke var jobbet nok med til å bli TRYGG på mennesker. Eller du har presset katten/prøvd å ta på den når den ikke vil og den har blitt utrygg på deg. Det er sannsynlig med tanke på medisinering og en vanskelig situasjon. Katten oppfatter deg som uforutsigbar og skremmende, og reagerer derfor på denne måten. Ikke din feil pga medisinering, men ikke kattens feil heller! Den forstår ikke at du prøver å hjelpe, og kan som nevnt ha vonde opplevelser fra tidligere.

Hvorfor får han medisin? Er han nødt til å få denne, i og med du sier han er frisk?

Dette KAN reverseres, men kan ta tid og mye fokus. Jeg har vært fosterhjem for katter i flere år. Har hatt katter som freser og klorer, som gjemte seg under sengen i 6 uker og kun kom ut om natten. Katter som aldri har blitt tatt på av mennesker, født ute osv. «Umulige» problemkatter som folk her inne tydeligvis ikke mener har noen verdi. Alle kattene, uten unntak, har blitt normale huskatter. Noen på få uker, på det lengste over et år.

Det er lettvint å skylde på kattene. Vær så snill å husk at deres egen oppførsel og kunnskap påvirker dem! Og skaff mer kunnskap før dere skaffer dere katt!

Anonymkode: df9b0...9a3

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne er psykisk syk. 

Hvordan vet du det? Har du undersøkt katten? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
På 20.10.2020 den 22.23, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke det var lov å avlive friske dyr i Norge, jeg.

Anonymkode: 105c8...63c

Nvm

Endret av norw
Skrevet
3 minutter siden, norw skrev:

Hvordan kan du si at katten er frisk? 

En redd katt er ikke en syk katt.

Anonymkode: df9b0...9a3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
On 10/20/2020 at 10:21 PM, AnonymBruker said:

Tidligere i år adopterte jeg en voksen katt fra dyrebeskyttelsen som har vært en anelse aggressiv fra dag 1 og de siste ukene har det vært ekstra ille, at han freser, biter og kløner bare ved den minste berøring, og det toppa seg i dag, da jeg skulle gi han noe medisin og endte opp med flere kutt og sår rundt øyet som måtte renses og sys, hadde det ikke for vært for brillene mine så hadde jeg mista synet, ifølge de på legevakten, i tillegg har han vært aggressiv mot min andre katt for første gang. Har vært hos dyrlege med katta som kunne utelukke sykdom.

Nå har jeg kommet til et punkt der jeg rett og slett ikke klarer mer og vurderer sterkt enten å avlive han, ordne omplassering eller levere han tilbake til dyrebeskyttelsen. Så er det noen der ute som har noen gode råd og tips til tiden framover?

Anonymkode: e7583...e64

Dette høres veldig ut som en katt som er livredd, superstressa og potensielt også syk, siden det bare blir verre.
Selv om den har vært til veterinær for å utelukke sykdom, kan det fortsatt være noe galt fatt som gjør at pus langer ut pga smerter eller panikk.

At den er stresset, livredd og usikker er i hvertfall helt sikkert. Hva som er årsaken til det kan jeg ikke si noe om, men siden det høres ut som den velger angrep som beste forsvar ganske kjapt, så har den enten veldig dempede signaler, eller har aldri lært å gi signaler før den angriper fordi den enten er vokst opp som villkatt, eller bare har opplevd at mennesker er farlige før den kom til fosterhjem og adoptert og klarer ikke å tilegne seg ny informasjon om menneskene i voksen alder, slik at den ikke forstår at du ikke prøver å skade den.
Det at den har blitt omplassert flere ganger øker bare usikkerheten, slik at pus virkelig ikke klarer å slappe av, og en katt som er i full høyspenning hele tiden, klarer heller ikke å se at det er trygt rundt den.

Jeg ville foreslått omplassering direkte fra deg til noen som er vant til "vanskelige" katter, og som kan hente den direkte fra deg, slik at den ikke må innom enda et sted før den kommer til et sted som er potensielt trygt.

Selv om mange andre her hardnakket påstår at man ikke skal avlive friske katter uansett hvor "vanskelige" de er, så må man også vurdere kattens livskvalitet. Det er ikke til kattens beste å holde liv i den for enhver pris, selv ikke når katten er tilsynelatende frisk.
En vill katt som ikke har blitt temt tilstrekkelig, har ikke et godt liv når den er konstant stresset fordi den ikke finner roen. En stresset katt er ikke en lykkelig katt, og å la den leve i en slik kronisk stressfase er mye verre for katten, enn å vurdere avliving for kattens eget beste.
Legg ut en ærlig annonse om omplassering, eller snakk med den omplasseringen du fikk katten fra og hør om de kjenner til noen som har erfaring med katter som sliter med å finne trygghet og ro, evt villkatter.
Vinner du ikke frem med dette, snakk med veterinæren din om hva som egentlig er til det beste for katten.

• Liker 3
Skrevet

TS her igjen, han har også små "drypp" der han viser tegn til å trives og vise interesse for de kattelekene jeg har, så er derfor jeg kvier meg for å avlive eller omplassere han...

• Liker 1
Skrevet

Kontakt de du fikk den fra og forklar problemet.

Anonymkode: b9ec9...b5e

• Liker 3
Skrevet

Det er allerede mange som har meldt seg frivillig til å overta problemkatten, her i tråden. Så jeg foreslår at TS lager en annonse på finn.no der katten omplasseres. Burde være helt kurant.

Anonymkode: a65ae...a1f

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her igjen, han har også små "drypp" der han viser tegn til å trives og vise interesse for de kattelekene jeg har, så er derfor jeg kvier meg for å avlive eller omplassere han...

Ta kontakt med Dyrebeskyttelsen og snakk med de. 

Anonymkode: 465fa...eb4

• Liker 3
Skrevet

05174100-4553-4C30-8489-9233E1020F01.thumb.jpeg.e96291fa2054236653b2877421019a2e.jpeg

Anonymkode: d46a4...677

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde akkurat en sånn katt. Etter et år avlivet jeg den av hensyn til den andre katten, oss som familie og katten selv. Veterinæren var helt enig

Anonymkode: 5c6ce...295

• Liker 4
Skrevet
På 20.10.2020 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Å den katten her er frisk mener du? Den er ikke frisk i hodet, det går ikke bare på det fysiske vettu. 

FEIL. Jeg er atferdsbiolog for katter og en katt som utagerer er ikke en mentalt syk katt. Det er bare en katt som prøver å fortelle deg at noe er galt og du hører ikke. Katter har MANGE måter å si fra om hvor grensene deres går på, og om du ikke forstår disse signalene så vil du få en dask eller et bitt. 

Aggressivitet er vanligvis et uttrykk for redsel, men det kan også være uttrykk for sykdom. Hvis det er en stund siden katten var hos veterinær burde det vurderes å få den undersøkt under sedasjon, gjerne med blodprøver og urinprøver for å se etter noe unormalt. Dersom det ikke er mistanke om noe fysisk galt må du bare sette deg inn i hvordan du rehabiliterer katten skikkelig. Det kan ta måneder og du trenger ikke å få en kosekatt, men det regner jeg med du var klar over da du adopterte.

Man må huske at alle har et ønske om å leve og gjøre sitt ytterste for at alle får det godt. Gjennom mine mange år har jeg sett de mest utagerende kattene bli til de mest konfliktskye og kosete kattene til slutt. Ingen av dem ville vært foruten den tryggheten de føler på når man har kommet seg gjennom den humpete perioden.

Her er faktisk en veldig fin veileder som var enkelt å google frem: https://www.potesporihjertet.no/sosialisering 

Anonymkode: 027c7...b7c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
På 20.10.2020 den 22.50, Bikbokelsker skrev:

Kan vel gjøre det selv. 

Det er forbudt! 

• Liker 1
Skrevet
På 20.10.2020 den 22.58, Emmelise skrev:

Jeg skjønner man kvier seg mot å avlive. Fysisk er katten frisk og da føler man kanskje at det er verdt å forsøke.

Men om den allerede har vært i flere midlertidige hjem tegner det til at dette kommer mest antagelig aldri til å bli bedre. Det later også til at den faktisk blir verre mentalt ettersom den nå fysisk skader deg og nesten gir deg permanent skade.

Mest antagelig er det best for kattens del at den blir avlivd. At den er fysisk frisk er ikke det samme som at den ikke lider på et vis.

I tillegg ville jeg sett på din lokale avdeling hos Dyrebeskyttelsen med litt mer kritiske øyne da de ser ut til å omplassere aggressive dyr som ikke egner seg som kjæledyr.

Nå må du gi deg. Drit i å kritisere Dyrebeskyttelsen. Hun har helt frivillig adoptert denne katten med viten om hvordan den er. Selvfølgelig vet ikke alle hvordan man sosialiserer katter, men det er enkelt å spørre om tips og google seg frem til det. Tid og god indre energi er tingen. 

Jeg tok til meg en katt fra en organisasjon som pga. ustabile fosterhjem hadde vært flyttet masse på. Han var akkurat slik som TS beskriver. Utagerende og uforutsigbar, men det var da lett å forstå at dette var en forvirret og redd, ikke aggressiv katt. Sett deg selv i situasjonen til katten så er det enkelt å forstå, og så får man gjerne mer hjerte og tålmodighet for dem. Denne katten ble min aller beste venn. Vi gikk turer sammen (uten bånd) og han fulgte meg overalt. Han lå på brystet mitt og sov etter måneder med tillitsbygging, og jeg angrer ikke et SEKUND. Det er det mest fantastiske jeg har opplevd. ❤️ 

Alle dere som skriker "avliv" og kaller katten aggressiv har ikke peiling. Det er generelt lite poeng i å spørre om råd om kjæledyr på et forum uten eksperter på emnet... 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...