Gå til innhold

Avlive eller omplassere katten?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, RoH skrev:

Hva nøyaktig mener du med det? Tror du en død katt lider? Om katten ikke fungerer sosialt er det totalt meningsløst å omplassere den nok en gang for å overlate ansvaret for denne avgjørelsen til det neste mennesket som overtar katten. 

Om du går inn på Finn er det 250 katter som gis bort og 2-3 000 som folk prøver og selge, tilsvarende for dyrebeskyttelsen, det finnes masse katter som trenger et nytt hjem. Sannsynligvis er de fleste at disse i langt bedre "stand" enn den TS ønsker å omplassere. Om en da ikke har ubegrenset lyst til å følge opp en halvgal katt. 

Enig. Det er dessverre sånn at det er mange flere katter enn gode kattehjem, og da synes jeg det er best å legge innsatsen i fysisk og psykisk friske individer. 

Anonymkode: 4de2f...5ff

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville heller avlivet, enn å påført den stress med enda et nytt hjem. Når den oppfører seg sånn, tenker jeg at den ikke har det godt. Og hva om det nye hjemmet, også velger å omplassere den? La den få fred. 

Anonymkode: 4b281...11a

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, RoH said:

Hva nøyaktig mener du med det? Tror du en død katt lider? Om katten ikke fungerer sosialt er det totalt meningsløst å omplassere den nok en gang for å overlate ansvaret for denne avgjørelsen til det neste mennesket som overtar katten. 

Om du går inn på Finn er det 250 katter som gis bort og 2-3 000 som folk prøver og selge, tilsvarende for dyrebeskyttelsen, det finnes masse katter som trenger et nytt hjem. Sannsynligvis er de fleste at disse i langt bedre "stand" enn den TS ønsker å omplassere. Om en da ikke har ubegrenset lyst til å følge opp en halvgal katt. 

Hva mener du? Skal man avlive uten å prøvd å finne noen som kan å temme katter? Med den logikken så la oss kvitte oss med aller mennesker og dyr som ikke fungerer - avlive først! 

Finnes mange barn som sliter psykisk og trenger et hjem - Avlive først! 

Nei vet du hva! Du omplasserer ikke katten til HVEM SOM HELST - men til noen som kan dette! Det er et liv vi snakker om som er verdifullt og som fortjener å leve uavhengig hvor mange løskatter det er der ute! 

Just now, AnonymBruker said:

Hva sier det? At du er bedre enn oss bare fordi du har en annen mening? Du er naiv om du tror at alle dyr kan leve til de blir gamle, noen katter er psyke og har det best i kattehimmelen, sånn er faktisk realiteten, deal with it. 

Anonymkode: b9ed5...974

Jeg har nemlig temmet en villkatt og den fungerer sosialt. Ikke angriper den lengre. Hadde det ikke vært for at jeg er nå gravid så hadde jeg tatt katten inn. 

Du er svært ekkel som mener avliving er greit uten å ha prøvd på det ytterste å finne noen som kan å temme. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, Kenelz said:

Hva mener du? Skal man avlive uten å prøvd å finne noen som kan å temme katter? Med den logikken så la oss kvitte oss med aller mennesker og dyr som ikke fungerer - avlive først! 

Nei vet du hva! Du omplasserer ikke katten til HVEM SOM HELST - men til noen som kan dette! Det er et liv vi snakker om som er verdifullt og som fortjener å leve uavhengig hvor mange løskatter det er der ute! 

Jeg har nemlig temmet en villkatt og den fungerer sosialt. Ikke angriper den lengre. Hadde det ikke vært for at jeg er nå gravid så hadde jeg tatt katten inn. 

Du er svært ekkel som mener avliving er greit uten å ha prøvd på det ytterste å finne noen som kan å temme. 

Du kan faktisk ikke sammenligne mennesker med katter. 

Anonymkode: dcda0...1d9

• Liker 9
Skrevet

Avliv, virker ikke som den har det noe bra

Anonymkode: d5eaa...0d3

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Kenelz said:

Dette er dessverre forbudt (foreløpig i hvertfall)

Anonymkode: d5eaa...0d3

• Liker 1
Skrevet

Adopterte en omplassert voksen katt. Fikk høre at familien som hadde katten før meg mente den var for nervøs for dem, og at den kanskje trengte et roligere miljø uten barn. Var den nervøs? Ja. Var den hjerneskadet? Definitivt! Det tok naturligvis flere måneder å bygge tillit mellom oss, men katten ble kosete ja, men den sluttet aldri å tisse og bæsje OVERALT utenfor kattedoen!! Tok med katten til dyrlegen to ganger for å få den sjekket, ingenting galt. Var det kattesanden som var problemet? Kjøpte flere forskjellige sorter sand, til og med de dyre variantene hos dyreklinikken. NULL EFFEKT! Jeg holdt ut marerittet med denne katten i over ett år, hvor jeg måtte sjekke hvert eneste krik og krok i huset etter avføring når jeg kom hjem fra jobb og hver morgen da jeg våknet. Jeg blokkerte trappene til andre etasjer med treplater for å slippe å sjekke krokene der hver dag. Stengte katten ut i gangen på et tidspunkt for å slippe å lete etter det uunngåelige. En dag fikk jeg så jævla nok, drasset katten med meg til dyreklinikken der jeg hadde adoptert den, fikk ikke etterlate den der fordi et eller annet med dyrebeskyttelsen ikke kom innom før den og den dagen (og den sure holdningen til sekretæren der var helt jævlig). Jeg skjønte at den katten egentlig ikke ville ha godt av å bli plassert i et tredje hjem, så gav pappa oppdraget med å skyte katten. Orket ikke å kjenne på mer skam av å be om avliving på klinikken, jeg gjorde jo for faen det beste jeg kunne. Orket ikke å bruke mer penger på å avlive katten som har forsuret lukten i huset i et år, et år hvor jeg ikke har ønsket folk på besøk på grunn av det. Har en annen katt i dag, den er en engel til sammenligning.

Avliv katten, omplassering har sjelden noe godt for seg.

Anonymkode: 8e064...a0b

• Liker 10
Skrevet

Kan du ikke ta kontakt med dyrebeskyttelsen du fikk katten fra igjen? Så kan de eventuelt gi deg råd eller omplassere den til folk som har tid/ork til å ordne atferdsproblemene :) Selvfølgelig ikke alt kan løses, men skifte i miljø kan faktisk endre mye.

• Liker 7
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan faktisk ikke sammenligne mennesker med katter. 

Et liv er like verdi uansett vesen. Jeg behandler både mennesker og dyr med like mye respekt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
37 minutter siden, Kenelz skrev:

Villkatt? Hvordan får du for deg at dette er en villkatt (noe vi foresten ikke har i Norge, vi har hjemløse katter). Stiller du deg i kø til å ta over denne da eller? Siden du påstår å ha så mye kunnskap om det? 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Kenelz said:

Et liv er like verdi uansett vesen. Jeg behandler både mennesker og dyr med like mye respekt. 

Men du klarer ikke å forstå at livet ikke nødvendigvis er det beste for denne katten...?

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Villkatt? Hvordan får du for deg at dette er en villkatt (noe vi foresten ikke har i Norge, vi har hjemløse katter). Stiller du deg i kø til å ta over denne da eller? Siden du påstår å ha så mye kunnskap om det? 

Ser nå at du er gravid og ikke kunne tatt den. Men anyways, det er ikke «villkatt» bare fordi den er psykisk syk 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men du klarer ikke å forstå at livet ikke nødvendigvis er det beste for denne katten...?

Er du veterinær? Spør av ren nysgjerrighet, altså.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Kenelz said:

Men du velger fosteret ditt over denne katten her. 

• Liker 2
Skrevet

Har du lov til å avlive den uten å ha snakket med dyrebeskyttelsen? Når vi fikk katten vår (dette var fra fod da), så skrev jeg under på en kontrakt om at den ikke kunne omplasseres eller avlives uten avtale med de...

Anonymkode: dfbea...313

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lov til å avlive den uten å ha snakket med dyrebeskyttelsen? Når vi fikk katten vår (dette var fra fod da), så skrev jeg under på en kontrakt om at den ikke kunne omplasseres eller avlives uten avtale med de...

Da regner jeg med at de stiller opp og tar den tilbake hvis de er uenige i avgjørelsen også? Har aldri adoptert fra de så jeg bare spør fordi jeg lurer. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da regner jeg med at de stiller opp og tar den tilbake hvis de er uenige i avgjørelsen også? Har aldri adoptert fra de så jeg bare spør fordi jeg lurer. 

Ja selvfølgelig gjør de det.

• Liker 6
Skrevet
50 minutter siden, Kenelz skrev:

I utgangspunktet fint å forsøke å omplassere, men når det allerede har blitt forsøkt flere gager... Kanskje katten lider mentalt? 

Er du forresten veganer, eller er du bare i mot å avlive kosedyr?

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du velger fosteret ditt over denne katten her. 

Bare fordi jeg ikke* har kapasitet til å ta av meg katten betyr ikke at jeg verdsetter dyreliv noe mindre. Du forstår vel det er uansvarlig?

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Derfor skal man prøve å få den bort til noen som kan å temme. Avliving er den siste utvei.

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Les over: Har ikke kapasitet til å gjøre det og blir da veldig uansvarlig. Villkatt som i en  katt som ikke er tam.

Typisk svar fra en som tror at man kan omplassere sånne katter til hvem som helst - Man må ha tid, helst erfaring og gjerne et sted uten barn. 

TS: Hør med noen som vil ta av seg katten. Det er ingen leketøy. 

Endret av Kenelz
  • Liker 1
Skrevet

Med den problematikken vet man jo aldri hvordan neste hjem vil behandle katten. Ville avlivet den.

Anonymkode: cdbbe...60e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...