Gå til innhold

Avlive eller omplassere katten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tidligere i år adopterte jeg en voksen katt fra dyrebeskyttelsen som har vært en anelse aggressiv fra dag 1 og de siste ukene har det vært ekstra ille, at han freser, biter og kløner bare ved den minste berøring, og det toppa seg i dag, da jeg skulle gi han noe medisin og endte opp med flere kutt og sår rundt øyet som måtte renses og sys, hadde det ikke for vært for brillene mine så hadde jeg mista synet, ifølge de på legevakten, i tillegg har han vært aggressiv mot min andre katt for første gang. Har vært hos dyrlege med katta som kunne utelukke sykdom.

Nå har jeg kommet til et punkt der jeg rett og slett ikke klarer mer og vurderer sterkt enten å avlive han, ordne omplassering eller levere han tilbake til dyrebeskyttelsen. Så er det noen der ute som har noen gode råd og tips til tiden framover?

Anonymkode: e7583...e64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde ikke det var lov å avlive friske dyr i Norge, jeg.

Anonymkode: 105c8...63c

• Liker 10
Skrevet

Du skal nok jobbe hardt for å finne noen som ønsker å overta en slik katt. Er en stor fare for at han blir en kasteball, å det vil hvertfall ikke hjelpe. Ikke sikkert dyrebeskyttelsen kan ta han heller, men du kan ringe de å høre hva de tenker. 
personlig hadde jeg vurdert avliving, en katt som hele tiden er aggressiv og angriper har det ikke noe godt. 

Anonymkode: b9ed5...974

• Liker 17
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å den katten her er frisk mener du? Den er ikke frisk i hodet, det går ikke bare på det fysiske vettu. 

• Liker 29
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å den katten her er frisk mener du? Den er ikke frisk i hodet, det går ikke bare på det fysiske vettu. 

Kanskje katten ville hatt det bedre i et annet miljø. Synes det burde prøves ut før man avliver den.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Avliv.

Anonymkode: 7bfd4...174

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje katten ville hatt det bedre i et annet miljø. Synes det burde prøves ut før man avliver den.

Vet han har vært i flere forskjellige midlertidige hjem før jeg fikk han, så det er nok allerede prøvd ut. Det første midlertidige hjemmet måtte gi han opp fordi han uten forvarsel angrep en av ungene i familien.

Skrevet

Høres ut som du må ta deg mer tid til katten for å få til adferdsendring. Ta kontakt med en ekspert. 

Anonymkode: 489a5...285

• Liker 5
Skrevet

Hei! Jeg adopterte en sånn katt og det tok  langt tid før han aksepterte at mennesker ikke var farlige. 

Det du skal gjøre er å finne noen andre som kan ta over. Katten fortjener å leve og ikke bli avlivet.

Har du et godt hjerte så finner du noen som kan ta over! Eller så får du bare vær tålmodig 😊

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kort går det ann å tenke. Vi er forsatt ikke veganere hele gjengen 

• Liker 16
Skrevet

Selvfølgelig avliver du katten, hvorfor i all verden skal du overlate en problemkatt til noen andre? 

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, RoH skrev:

Selvfølgelig avliver du katten, hvorfor i all verden skal du overlate en problemkatt til noen andre? 

Tenkte da kanskje han ville få det bedre hos noen med mer erfaring og fritid

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vel gjøre det selv. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, RoH skrev:

Hvor kort går det ann å tenke. Vi er forsatt ikke veganere hele gjengen 

Nei, du kan jo nesten svare på ditt eget spørsmål, kan du ikke?

Skrevet

Dere som oppfordrer avliving: Det sier veldig mye om dere som person. 

Ts: Du finner så klart noen andre som har mer erfaring! Avliving er den IKKE den første alternativet, men den ALLER-ALLER siste! 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner man kvier seg mot å avlive. Fysisk er katten frisk og da føler man kanskje at det er verdt å forsøke.

Men om den allerede har vært i flere midlertidige hjem tegner det til at dette kommer mest antagelig aldri til å bli bedre. Det later også til at den faktisk blir verre mentalt ettersom den nå fysisk skader deg og nesten gir deg permanent skade.

Mest antagelig er det best for kattens del at den blir avlivd. At den er fysisk frisk er ikke det samme som at den ikke lider på et vis.

I tillegg ville jeg sett på din lokale avdeling hos Dyrebeskyttelsen med litt mer kritiske øyne da de ser ut til å omplassere aggressive dyr som ikke egner seg som kjæledyr.

• Liker 12
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet han har vært i flere forskjellige midlertidige hjem før jeg fikk han, så det er nok allerede prøvd ut. Det første midlertidige hjemmet måtte gi han opp fordi han uten forvarsel angrep en av ungene i familien.

Men katter som sliter med adferd skal uansett ikke i midlertidige hjem med barn..

De skal bort til noen som KAN å temme katter.. Ikke til noen som bare vil være hyggelig og håper på at katten en dag skal like dem tilbake.

Unødvendig å avlive uten å finne noen som tidligere har temmet katter! 

• Liker 7
Skrevet
11 minutter siden, Kenelz skrev:

Ts: Du finner så klart noen andre som har mer erfaring! Avliving er den IKKE den første alternativet, men den ALLER-ALLER siste! 

Hva nøyaktig mener du med det? Tror du en død katt lider? Om katten ikke fungerer sosialt er det totalt meningsløst å omplassere den nok en gang for å overlate ansvaret for denne avgjørelsen til det neste mennesket som overtar katten. 

Om du går inn på Finn er det 250 katter som gis bort og 2-3 000 som folk prøver og selge, tilsvarende for dyrebeskyttelsen, det finnes masse katter som trenger et nytt hjem. Sannsynligvis er de fleste at disse i langt bedre "stand" enn den TS ønsker å omplassere. Om en da ikke har ubegrenset lyst til å følge opp en halvgal katt. 

• Liker 10
Skrevet
20 minutter siden, Kenelz skrev:

Hva sier det? At du er bedre enn oss bare fordi du har en annen mening? Du er naiv om du tror at alle dyr kan leve til de blir gamle, noen katter er psyke og har det best i kattehimmelen, sånn er faktisk realiteten, deal with it. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...