Gå til innhold

Hvordan får dere plass til bleier i søppeldunken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen svare på hvorfor bleier skal i matavfall noen steder? Det gir ingen mening. Bleier består av tilgriset plast hvor ingenting blir gjenvunnet og ikke hvert fall ikke kompost. 

Anonymkode: a0f37...d55

Googlet det selv jeg. Ser ut til at det noen steder sorteres ut bleier når matavfallet ankommer bioanlegget, deretter blir det brent som restavfall. Dette for å spare småbarnsforeldre for en for full restavfallsbeholder. Merkelig måte å gjøre det på spør du meg. 

Anonymkode: a0f37...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start å sortere matavfall med bokashi :) vi tømmer ikke bosset mer enn hver 6-8 uke selv om bossbilen kommer hver uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi komposterer matavfallet selv med Bokashi. 
Bleiene går i restavfall, men vi komprimerer restavfallet med søppelbøtta Frank. Søpla tar halvparten av plassen. 
 

Mange bruker også tøybleier. 

Anonymkode: 182c0...fa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk jo alle gode svar her allerede, jeg kan bare oppsummere. Du kan skifte til større dunk - ring kommunen, renovasjonsavdelingen, og snakk med de. Det er forskjellig fra en kommune til en annen, så vi her kan ikke svare deg noe mer. 

Det kommer an på barnet hvor mange bleier brukes pr dag. Min første bæsjet ti ganger daglig i første tre-fire måneder, det ble derfor mange bleieskift. Min andre bæsjet stabilt hver 2. dag, det ble derfor mye færre skift. Begge tilfeller er normalt og vanlig for barn som spiser morsmelk. 

Og tredje, hvis du er åpen for det, ja, gi tøybleier en sjanse! Spesielt hvis du har gode vaskemuligheter, som vaskemaskin og tørketrommel i bra stand og lett tilgjengelige. Noen kommuner har enten støtteordninger, eller gratis prøveordninger for tøybleier - dvs, du enten får penger for å kjøpe tøybleier, eller får en gratis pakke med nye tøybleier. Jeg har brukt tøybleier på begge mine barn, og for oss var det mye positiv erfaring. :) Mindre søppel, overkommelig med vask, mer økonomisk, og tidlig bleieslutt. :) 

Anonymkode: 6d0cc...88a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for tulleinnlegg, helseskadelig råd og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde på et tidspunkt to bleiebarn samtidig, og dunken ble stappfull på tross av hyppigere tømming enn TS skisserer. Vi kontaktet kommunen ang. større dunk, men valgte det bort siden det kostet en del. I vår kommune tilbød de tilskudd til tøybleier, var beskjeden vi fikk. 

Anonymkode: e582c...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, AnonymBruker said:

Har aldri opplevd at en baby har brukt 8 bleier det  løpet av en dag. Snittet på mine barn har ligget på det halve. 

Anonymkode: dfc38...027

De første ukene/månedene går det gjerne fler. Noen babyer bæsjer mange gamger i døgnet og det er ikke plass til mye urin i de minste bleiene heller.

Anonymkode: b27a7...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det finnes steder man kaster bleier i matavfallet. Her f.eks  https://www.vor.no/?id=6177270&cat=469681

Anonymkode: 26059...6a2

Det er jo skikkelig idiotisk. Ikke bare transporterer man masse avfall unødig til feil sted, men det er jo også ganske kjipt når folk flytter fra en slik kommune til en annen kommune som ikke kan ha bleier i matavfallet. Det koster kommunen da dyrt å få de bleiene ut, og det kan også bli plastforsøpling i feks gjødsel som produseres fra matavfallet. Blir helt oppgitt. 

Anonymkode: a0f37...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tømmer hver 3. uke, og har ikke noe problemer med at bleier tar stor plass. I nyfødt-tiden gikk det ørten bleier dagen (han bæsjet seriøst hele tiden), men da var jo bleiene veldig små. Pakker dem tett sammen, så tar de liten plass. Nå er han 2,5, og bleiene er jo større, men færre. Så nå er det ihvertfall ikke noe problem. 

Anonymkode: a9ccd...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...