Gå til innhold

Hvordan får dere plass til bleier i søppeldunken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her vi bor er det kasting av brennbart restavfall hver 4. uke og da er søppeldunken full. Det er bare tømming en gang i måneden siden vi også har en egen dunk for plast og en for papir/papp. 
 

Jeg har termin om 6 dager. Begynte å tenke på hvor enormt mange bleier som blir brukt på en baby. Svigerbror var her en helg med dama (2,5 dager) og deres sønn på 4 måneder. Vi hadde hatt tømming av restavfallet bare et par dager før de kom og når de dro etter 2,5 dager var søppeldunken mer enn halvfull og det var da 3,5 uker til neste tømming. 
Så jeg lurer på hvordan folk gjør det med bleier? Får dere plass i søppeldunken for alt mellom hver tømming? F.eks. Hvis den nyfødte babyen min bruker gjennomsnittlig 8 bleier i døgnet, blir det da 248 bleier i måneden i søppeldunken. Da er det ikke plass til annet søppel. 

Anonymkode: cb89f...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi får plass, men tømmes også hver uke, kunne hatt plass for 2 kanskje 3 uker.
Men kanskje du kan tenke på tøybleier?

Anonymkode: 5db35...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunken er en standard dunk på 140l. Hvordan får jeg skiftet? Bare kontakte kommunehuset/servicetorget ang. Det da?

Anonymkode: cb89f...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dunken er en standard dunk på 140l. Hvordan får jeg skiftet? Bare kontakte kommunehuset/servicetorget ang. Det da?

Anonymkode: cb89f...80f

Renovasjonsselskapet

Anonymkode: 31cc7...4dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bleier kan vel kastes i matavfall?

Anonymkode: e796c...8d1

Den dunken vi har på 140l er mat- og brennbart restavfall. 

Anonymkode: cb89f...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugar Plum Fairy

Bleier er absolutt ikke matavfall. Ring kommunen eller evt renovasjonsselskapet om det er det som har ansvar for avfall i kommunen din, og så hjelper de deg med å få bestilt en større dunk. Sjekk nettsiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bleier kan vel kastes i matavfall?

Anonymkode: e796c...8d1

Det varierer veldig fra kommune til kommune. Her jeg bor i Oslo er bleier IKKE lov å kaste i matavfallet. Men jeg har lest her på KG at andre kommuner sier ja til det.

Anonymkode: 487d3...c01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kommune får familier med bleiebarn oppgradere størrelsen på søppeldunk til restavfall uten ekstra kostnad. Ta kontakt med renovasjonsselskapet

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at en baby har brukt 8 bleier det  løpet av en dag. Snittet på mine barn har ligget på det halve. 

Anonymkode: dfc38...027

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her henter de også bare en gang i mnd. Måtte bytte til større dunk, men sliter fortsatt å få plass.  Skifter nå 4-5 ganger til dagen (14 mnd) og venter baby neste mnd også. Det blir maaange bleier... vurderer faktisk å gå over på tøybleier kun for å minske søppelet. 
 

Vi måtte kontakte kommunen for å få større. 
 

 

Anonymkode: b4cfa...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste skaffer da større dunk. 

Man kan også saffe seg bedre system på å komprimere søpla og/eller mnimere annet avfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Bleier kan vel kastes i matavfall?

Anonymkode: e796c...8d1

Ikke her. Vet at svigers har det slik, men vi har det ikke slik. Mstsøppel het går rett i kompost 

Anonymkode: 26059...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer veldig fra kommune til kommune. Her jeg bor i Oslo er bleier IKKE lov å kaste i matavfallet. Men jeg har lest her på KG at andre kommuner sier ja til det.

Anonymkode: 487d3...c01

Her jeg bor så kastes vertfall bleier i matavfall..

Anonymkode: e796c...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke her. Vet at svigers har det slik, men vi har det ikke slik. Mstsøppel het går rett i kompost 

Anonymkode: 26059...6a2

Bleiene skal selvfølgelig ikke i matavfallet, men innholdet skal. 

Anonymkode: d1a80...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri opplevd at en baby har brukt 8 bleier det  løpet av en dag. Snittet på mine barn har ligget på det halve. 

Anonymkode: dfc38...027

Nyfødte bæsjer hele tiden, så de må man bytte på ofte. Når de blir større holder det ofte med 4-6 per dag. 

Anonymkode: 658eb...c3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj! Bleier skal ikke i matavfall, men i restavfall. Har delt vanlig restavfall med leietaker, to bleiebarn og det gikk meget bra. 8 personer på 140liter. Henting hver 14 dag her da. Det handler om å sortere avfallet godt. Eventuelt kan man endre abonnementet og få større dunk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen svare på hvorfor bleier skal i matavfall noen steder? Det gir ingen mening. Bleier består av tilgriset plast hvor ingenting blir gjenvunnet og ikke hvert fall ikke kompost. 

Anonymkode: a0f37...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...