Gå til innhold

Avslag på psykolog, tok livet sitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått hjelp selvom jeg er 39. Jeg valgte bort DPS etter 3-4 samtaler siden jeg ikke fikk noe ut av det og fikk plass hos en avtalespesialist. Jeg tror mange har et urealistisk syn på hvor mye DPS kan hjelpe, min erfaring er at avtalespesialister fungerer langt bedre, og er mer villige til å prøve ut ulike behandlingsformer. 

Anonymkode: 0c1cf...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ulike regler i de forskjellige byene? 

Noen her snakker om at pakkeløp bare er for de under 30, men jeg fikk time hos DPS og er i et såkalt pakkeløp. Har ikke helt skjønt hva det betyr, men det sto det i veiledningen jeg fikk i hvert fall.

Jeg er nærmere 50 enn 40 år og heller ikke suicidal, men kom inn til DPS på første søknad. 

Anonymkode: 26e6b...0ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dette her verdensdagen for psykisk helse burde handle om, ikke svadagreiene det fokuseres på her i landet. Rett spørsmålene til politikerene, det er der løsningen ligger. 

Anonymkode: df45f...935

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat sånn det er. Historien til venninna di er ikke unik. Dessverre. 

Folk som aldri har vært i psykiatrien selv har et naivt bilde av systemet. "Søk hjelp, det er hjelp å få!" sies det, men det er ikke så enkelt. 

Enig i den som sier at Verdensdagen burde handle om dette. Bortkastet dag, de legger alt ansvar over på venner og familie med de temaene de velger, istedenfor å rette fokus mot alt som ikke fungerer i systemet.

Anonymkode: c6ea0...cc9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk avslag hos psykolog nå nylig. Jeg er 39 år og er egentlig for gammel til å få hjelp, ifølge helsenorge. Jeg er suicidal og står hele tiden på kanten til å ta livet mitt. Fastlegen prøver å hjelpe meg med annen behandling, men jeg har ikke råd til å gå til privat psykolog. 

Det er helt forferdelig at det ikke er nok hjelp å få i staten Norge.

Anonymkode: 37a13...e92

Jeg er 45 og kom inn med en gang legen søkte. Så noen av oss får hjelp. Synes det bør inn i bilde også. 14 dager fra genvisningen var sendt, var jeg på første time, midt i ferien.

Anonymkode: 87c9e...2c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men har vi ikke en fullstendig urealistisk oppfatning av hva en psykolog kan utrette? 

Anonymkode: 5a281...30c

Ja helt enig.  En psykolog kan ikke gi deg et bedre liv !

Anonymkode: 3a1f4...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått hjelp selvom jeg er 39. Jeg valgte bort DPS etter 3-4 samtaler siden jeg ikke fikk noe ut av det og fikk plass hos en avtalespesialist. Jeg tror mange har et urealistisk syn på hvor mye DPS kan hjelpe, min erfaring er at avtalespesialister fungerer langt bedre, og er mer villige til å prøve ut ulike behandlingsformer. 

Anonymkode: 0c1cf...01b

Har du en avtalespesialist å anbefale? Fastlegen har søkt meg til dps nå fordi vi fant ingen ledige avtalespesialister. 

Jeg bor i Oslo-området, nærmere Lillestrøm. 

Anonymkode: 37a13...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen har psykteam. Alle kommuner. Jeg synes alt foruten det å sette diagnoser og finne rett medisin så er psyk teamet i kommunen gode på terapidelen. Lavterksletilbud som man skal gå fort svar på

Anonymkode: 87c9e...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Uatskillelig skrev:

Det er jo helt umulig å skulle vurdere om en pasient er syk nok når man ikke engang har møtt personen. Alle burde kalles inn til vurderingssamtale før de eventuelt får avslag. 

Politikerne vil prioritere forebygging, og har dermed innført såkalte pakkeforløp. En elendig løsning. De venter først med å ta folk inn til de er på kanten av stupet, og når pasientene først har fått innpass så kastes de ut etter kort tid. Resultatet blir at de verken klarer å forebygge eller behandle.

 

Det er jeg helt enig i! Men, jeg synes fortsatt at det burde fokuseres mer på lavterskel tilbud, men optimalt hadde jo selvsagt vært å øke plassene på BUP/DPS, slik at de har kapasitet til å ta inn og hjelpe selv de som ikke er alvorlig syke. For de fleste jeg kjenner som har psykiske lidelser så startet det med milde symptomer som kanskje ikke så ut til å trenge behandling, men så utviklet det seg over tid. Om de hadde fått kommet inn på et lavterskel tilbud, ville utviklingen og forverringen mest sannsynlig blitt fanget opp tidligere. Det burde ikke være sånn at man kun får hjelp om man er sykest, selv de med mildere problemer og symptomer fortjener hjelp til å håndtere disse. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ikke hjelp før jeg var nær ved å dø. Da krevde det jo mye mer å få meg "bra" igjen (om jeg noen gang blir helt bra), lang sykemelding og tett oppfølging. Hadde jeg fått tilbud om hjelp tidligere, så kunne jeg kanskje gått til psykolog samtidig som jeg jobbet, og kanskje det hadde tatt kortere tid. 

Men jeg fikk hjelp, og det er jeg takknemlig for. De burde virkelig gjøre noe med hvordan de avgjør hvem som skal få hjelp eller ikke. Og det skulle vært enklere å få hjelp tidligere, da trengs det kanskje ikke så mye heller. Kunne sikkert hjulpet mange med lettere angst og depresjon (som jeg hadde i starten) på den tiden det tok å få meg ut av dyp depresjon. 

Anonymkode: ef414...2e8

Ja, slik har det vært for mange jeg kjenner. Jeg var selv "heldig" og ble akutt alvorlig syk, så jeg fikk hastehenvisning og hjelp innen få dager etter jeg ble syk, men jeg kjenner flere som var i en lik situasjon som deg - de hadde det ille, og de så at symptomene gradvis forverret seg, men det tok flere måneder/år før symptomene var ille nok for BUP/DPS. De burde ha et større fokus på å forebygge at lettere symptomer skal forverre seg, spesielt når pasienten selv ser en klar gradvis forverring. Når det er såpass godt kjent at de fleste som har utviklet alvorlige psykiske lidelser opplevde en lengre periode med lettere symptomer som f. eks angst, depresjon og søvnvansker, så burde de ta bedre tak i dette. Det er som regel lettere å forebygge at det blir ille, enn det er å fikse opp i det når det allerede har kommet til det punktet, som du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs kanskje hvor i vårt langstrakte land man holder til. Vil tro at det er mer sprengt i de større byene enn i de mindre byene. 

Anonymkode: 37a13...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs kanskje hvor i vårt langstrakte land man holder til. Vil tro at det er mer sprengt i de større byene enn i de mindre byene. 

Anonymkode: 37a13...e92

Jeg bor i en av de største byene i Norge og jeg kom inn ganske kjapt. Fikk først et lavterskeltilbud et annet sted, men det funket ikke så bra så jeg ble søkt til DPS og fikk kommet inn der. 

Anonymkode: 26e6b...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...