Gå til innhold

Avslag på psykolog, tok livet sitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjente ei jente.. Slitt med angst og depresjoner. Fungerte i jobb og jobbet 100% men sleit likevel mye med angsten og depresjonene. 
Legen henviste henne til psykolog ved dps. Hun fikk avslag.. hele 2 ganger fikk hun avslag. 
Hun endte sitt eget liv. 24 år gammel.

er det slik psykolog verden fungerer? Skal ikke folk få hjelp når de trenger det? 
når hun først tar motet å søker hjelp så blir en avvist?? 
lurer ofte på om hun hadde levd i dag om hun fikk hjelp 

 


 

 

Anonymkode: 2023c...796

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forferdelig at systemet fungerer slik at folk som ber om hjelp ikke alltid får den hjelpen de trenger. Helt uverdig og umenneskelig. Leit å høre om den historien du forteller..💔

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 22
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt forferdelig, men samtidig så blir det fort sånn når det ikke er nok plasser. De må prioritere de sykeste/de som fremstår som sykest. Skulle ønske det var flere lavterskel tilbud tilgjengelig. Det blir dumt at kun de sykeste skal få hjelp, fordi som regel så starter det jo gjerne med "kun" angst og depresjon, og det er nok mange som kunne vært foruten alvorlige psykiske lidelser, eller som i det minste kunne fått dempet alvorlighetsgraden av disse om det ble fanget opp tidligere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Det er helt forferdelig, men samtidig så blir det fort sånn når det ikke er nok plasser. De må prioritere de sykeste/de som fremstår som sykest. Skulle ønske det var flere lavterskel tilbud tilgjengelig. Det blir dumt at kun de sykeste skal få hjelp, fordi som regel så starter det jo gjerne med "kun" angst og depresjon, og det er nok mange som kunne vært foruten alvorlige psykiske lidelser, eller som i det minste kunne fått dempet alvorlighetsgraden av disse om det ble fanget opp tidligere. 

Det er jo helt umulig å skulle vurdere om en pasient er syk nok når man ikke engang har møtt personen. Alle burde kalles inn til vurderingssamtale før de eventuelt får avslag. 

Politikerne vil prioritere forebygging, og har dermed innført såkalte pakkeforløp. En elendig løsning. De venter først med å ta folk inn til de er på kanten av stupet, og når pasientene først har fått innpass så kastes de ut etter kort tid. Resultatet blir at de verken klarer å forebygge eller behandle.

 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Det er jo helt umulig å skulle vurdere om en pasient er syk nok når man ikke engang har møtt personen. Alle burde kalles inn til vurderingssamtale før de eventuelt får avslag. 

Politikerne vil prioritere forebygging, og har dermed innført såkalte pakkeforløp. En elendig løsning. De venter først med å ta folk inn til de er på kanten av stupet, og når pasientene først har fått innpass så kastes de ut etter kort tid. Resultatet blir at de verken klarer å forebygge eller behandle.

 

Skremmende! Det beste er å bygge opp styrke inni seg selv, og være helt uavhengig hjelp av andre. Først da er en trygg og kan stå i ting selv. 
Herregud.. det er jo som å åpne såret sitt og blir kastet ut før såret er lukket? Da er det bedre å ikke åpne noen sår. 
vil tro norsk psykisk helsevern er det dårligste i Europa. Hører jo bare elendighet om de
 

Anonymkode: 2023c...796

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Det er helt grusomt. Jeg fikk også avslag to ganger, og prøvde å ta livet mitt da. Jeg overlevde, og fikk hjelp, men jeg kunne likeså vært død. Det var egentlig bare flaks at jeg overlevde. 

Forferdelig at systemet fungerer slik at folk som ber om hjelp ikke alltid får den hjelpen de trenger. Helt uverdig og umenneskelig. Leit å høre om den historien du forteller..💔

 

 

Mitt barn fikk avslag flere ganger på bup etter utredning av adhd. Ble dårlig av medisinene og mye bytting. Og hen ble henvist for hjelp til å tilpasse nye medisiner. 
metter flere avslag ringte jeg ansvarlige der. Har aldri vært så sint i hele mitt liv. Saklig var jeg, men hadde satt meg inn i helseloven og paragrafer.. damen jeg snakket med klarte ikke svare for seg og barnet mitt fikk time samme uke. 
 

Anonymkode: 2023c...796

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjente ei jente.. Slitt med angst og depresjoner. Fungerte i jobb og jobbet 100% men sleit likevel mye med angsten og depresjonene. 
Legen henviste henne til psykolog ved dps. Hun fikk avslag.. hele 2 ganger fikk hun avslag. 
Hun endte sitt eget liv. 24 år gammel.

er det slik psykolog verden fungerer? Skal ikke folk få hjelp når de trenger det? 
når hun først tar motet å søker hjelp så blir en avvist?? 
lurer ofte på om hun hadde levd i dag om hun fikk hjelp 

 


 

 

Anonymkode: 2023c...796

Jeg fikk avslag hos psykolog nå nylig. Jeg er 39 år og er egentlig for gammel til å få hjelp, ifølge helsenorge. Jeg er suicidal og står hele tiden på kanten til å ta livet mitt. Fastlegen prøver å hjelpe meg med annen behandling, men jeg har ikke råd til å gå til privat psykolog. 

Det er helt forferdelig at det ikke er nok hjelp å få i staten Norge.

Anonymkode: 37a13...e92

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn fikk avslag flere ganger på bup etter utredning av adhd. Ble dårlig av medisinene og mye bytting. Og hen ble henvist for hjelp til å tilpasse nye medisiner. 
metter flere avslag ringte jeg ansvarlige der. Har aldri vært så sint i hele mitt liv. Saklig var jeg, men hadde satt meg inn i helseloven og paragrafer.. damen jeg snakket med klarte ikke svare for seg og barnet mitt fikk time samme uke. 
 

Anonymkode: 2023c...796

Er mange pårørende som sliter fordi de ikke er profesjonelle og de blir så hjelpesløse når det ikke er noen hjelp å få. Det er altfor dårlig behandling og oppfølging og helsenorge har ikke nok kapasitet. 

Selv prøver jeg å finne hjelp utenfor dps, hos private med avtale, men der er det lange ventelister. 

Anonymkode: 37a13...e92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært flere psykologer med offentlig avtale, slik at flere kunne få hjelp, eller slippe å vente i månedsvis på hjelp.

Anonymkode: 24467...77b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Det er jo helt umulig å skulle vurdere om en pasient er syk nok når man ikke engang har møtt personen. Alle burde kalles inn til vurderingssamtale før de eventuelt får avslag. 

Politikerne vil prioritere forebygging, og har dermed innført såkalte pakkeforløp. En elendig løsning. De venter først med å ta folk inn til de er på kanten av stupet, og når pasientene først har fått innpass så kastes de ut etter kort tid. Resultatet blir at de verken klarer å forebygge eller behandle.

 

Det pakkeforløpet er kun for de mellom 18-30 år. Tror de kunne strekke seg til  maks 32 år. Er du over 30 år er løpet kjørt, fikk jeg vite. Det kan umulig stemme? 

Anonymkode: 37a13...e92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde vært flere psykologer med offentlig avtale, slik at flere kunne få hjelp, eller slippe å vente i månedsvis på hjelp.

Anonymkode: 24467...77b

Går det an å ta kontakt med regjeringen på en eller annen måte? Om behovet er så stort burde jo flere utdannes og flere ansettes. 

Anonymkode: 37a13...e92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det pakkeforløpet er kun for de mellom 18-30 år. Tror de kunne strekke seg til  maks 32 år. Er du over 30 år er løpet kjørt, fikk jeg vite. Det kan umulig stemme? 

Anonymkode: 37a13...e92

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det pakkeforløpet er kun for de mellom 18-30 år. Tror de kunne strekke seg til  maks 32 år. Er du over 30 år er løpet kjørt, fikk jeg vite. Det kan umulig stemme? 

Anonymkode: 37a13...e92

Får man ikke psykologhjelp etter man har fylt 30 år ? 

Anonymkode: 3a1f4...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Får man ikke psykologhjelp etter man har fylt 30 år ? 

Anonymkode: 3a1f4...d16

Ikke innen dette pakkeforløpet som der er snakk om. Er selv 39 år og fikk avslag, men fastlegen prøver å hjelpe meg på andre måter. For jeg trenger virkelig hjelp. Ble søkt til dps, men er redd de skal blir sure på meg som kommer og tar opp plass for de yngre, og at det blir avslag...

Anonymkode: 37a13...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

lurer ofte på om hun hadde levd i dag om hun fikk hjelp 

Anonymkode: 2023c...796

Det får man dessverre aldri svar på, men det er ikke å legge skjul på at det er mange som behøver profesjonell hjelp til å komme seg ut av den akutte suicidfaren. Jeg fikk heller ikke adekvat hjelp og hadde et alvorlig suicidforsøk som 24-åring. Har heldigvis en privat behandler med refusjon, hvis ikke hadde jeg ikke vært her i dag (men her er det også lang ventetid og de kan ikke hjelpe alle som får avslag fra dps). Nå går det verre igjen, og jeg vet at det offentlige psykiske helsevernet ikke kommer til å hjelpe meg. 

Anonymkode: c9d01...821

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å ta kontakt med regjeringen på en eller annen måte? Om behovet er så stort burde jo flere utdannes og flere ansettes. 

Anonymkode: 37a13...e92

Det finnes nok av psykologer i de store byene, men uten avtale.

Anonymkode: 24467...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lisa Rowe skrev:

Det er helt forferdelig, men samtidig så blir det fort sånn når det ikke er nok plasser. De må prioritere de sykeste/de som fremstår som sykest. Skulle ønske det var flere lavterskel tilbud tilgjengelig. Det blir dumt at kun de sykeste skal få hjelp, fordi som regel så starter det jo gjerne med "kun" angst og depresjon, og det er nok mange som kunne vært foruten alvorlige psykiske lidelser, eller som i det minste kunne fått dempet alvorlighetsgraden av disse om det ble fanget opp tidligere. 

Jeg fikk ikke hjelp før jeg var nær ved å dø. Da krevde det jo mye mer å få meg "bra" igjen (om jeg noen gang blir helt bra), lang sykemelding og tett oppfølging. Hadde jeg fått tilbud om hjelp tidligere, så kunne jeg kanskje gått til psykolog samtidig som jeg jobbet, og kanskje det hadde tatt kortere tid. 

Men jeg fikk hjelp, og det er jeg takknemlig for. De burde virkelig gjøre noe med hvordan de avgjør hvem som skal få hjelp eller ikke. Og det skulle vært enklere å få hjelp tidligere, da trengs det kanskje ikke så mye heller. Kunne sikkert hjulpet mange med lettere angst og depresjon (som jeg hadde i starten) på den tiden det tok å få meg ut av dyp depresjon. 

Anonymkode: ef414...2e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk høre at jeg så for bra ut, fungerer jo i jobb og klarer å følge opp barna mine. Hva jeg har opplevd, hva jeg sliter med, har ingenting å si. 

Anonymkode: 6d275...efe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har vi ikke en fullstendig urealistisk oppfatning av hva en psykolog kan utrette? 

Anonymkode: 5a281...30c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men har vi ikke en fullstendig urealistisk oppfatning av hva en psykolog kan utrette? 

Anonymkode: 5a281...30c

Nei?

Anonymkode: 6d275...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig fattigdom og privat rikdom. Det settes ikke av mere penger til dette fra helsemyndighetene,  selv om det er et stort behov for flere offentlige psykologer. Det er til slutt politikere som bestemmer, men det har lite oppmerksomhet i media og blant velgere. Da er ikke politikerne interessert å bruke penger på det. 

Dersom du arbeider i et privat firma med helseforsikring, har du tilgang til privat psykolog gjennom den. 

Anonymkode: 1c1b3...da1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...