Gå til innhold

Svigermor har bestemt navn til babyen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksen var sånn med et navn han likte. Det ble det eller ingenting liksom. Alle navn jeg foreslo ble konsekvent avvist. Endte med at jeg godtok hans navn. Men føler meg fortsatt i dag litt overkjørt. 

Men det ironiske er at barnet han valgte navn til identifiserer seg som det motsatte kjønn og kaller seg noe annet i dag. 😅

Anonymkode: aa8b7...666

«Det ble det eller ingenting» 😂 Unnskyld, men måtte le litt nå. Barnet må jo ha et navn liksom. Ser for meg at forklaringen om at «du heter det du heter fordi staten måtte bestemme...»

Skjønner at du fortsatt føler deg litt overkjørt. Det er interessant, og gir meg enda mer motivasjon til å finne et navn begge to liker og er omforent om. Jeg tror nemlig ikke følelsen av å bli overkjørt kommer til å gå over.. Jeg ønsker heller ikke å gi svigermor den gleden det vil være å si «hun heter Astrid!». Ser for meg at hun kommer til å juble som om det er en stor seier. Det skjer bare ikke. 

Anonymkode: 1e057...f20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, JDT skrev:

Svigermor har hatt sin sjanse. Nå er det din til, som mor til å bestemme. Det kan du si til mannen din. 

Ja, har faktisk sagt det til samboer. Hvis Astrid-navnet er så viktig for henne, kunne hun ikke fått en datter selv hun kunne kalt det, da?? Samboer er enig i det, forsåvidt. 

Anonymkode: 1e057...f20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet nå er at samboer er «hjernevasket» til å elske Astrid-navnet, til tross for at svigermor har lagt seg flat. 

Han her kommer du til å få flere problemer med. Han kan komme til å insistere på skrikekur lenge etter at svigermor har tatt til seg argumentene imot, dersom hun først foreslo det. 

Dere må ha en grundig diskusjon om lojalitet, respekt og evne til å løsrive seg og stå for egne avgjørelser.

Nå har han, mot ditt ønske, diskutert navnevalg med andre og tatt avgjørelsen med seg hjem for å overbevise deg. Når du ikke lar deg overbevise, blir han sur og avviser alle motforslag. 

Og barnet er ikke ennå født. Hva om svigermor mener noe om barneomsorgens mange sider? Er det da enten å gjøre som hun foreslår, eller sette av store doser energi til å diskutere med mannen lenge etter at svigermor har gitt seg?

Forslag er helt fint, det. Mange kan være gode også. Mens andre passer ikke akkurat for deres barn eller hvor hvordan dere to i samarbeid hadde kommet frem til at dere ville ha det. Da må begge foreldre være i stand til å fortsatt se på fordeler, ulemper og ønsker. Her er jo mannen mer overbevist  enn svigermor selv, om at hennes mening er «rett». 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hactar skrev:

Han her kommer du til å få flere problemer med. Han kan komme til å insistere på skrikekur lenge etter at svigermor har tatt til seg argumentene imot, dersom hun først foreslo det. 

Dere må ha en grundig diskusjon om lojalitet, respekt og evne til å løsrive seg og stå for egne avgjørelser.

Nå har han, mot ditt ønske, diskutert navnevalg med andre og tatt avgjørelsen med seg hjem for å overbevise deg. Når du ikke lar deg overbevise, blir han sur og avviser alle motforslag. 

Og barnet er ikke ennå født. Hva om svigermor mener noe om barneomsorgens mange sider? Er det da enten å gjøre som hun foreslår, eller sette av store doser energi til å diskutere med mannen lenge etter at svigermor har gitt seg?

Forslag er helt fint, det. Mange kan være gode også. Mens andre passer ikke akkurat for deres barn eller hvor hvordan dere to i samarbeid hadde kommet frem til at dere ville ha det. Da må begge foreldre være i stand til å fortsatt se på fordeler, ulemper og ønsker. Her er jo mannen mer overbevist  enn svigermor selv, om at hennes mening er «rett». 

Jeg er helt enig her, skulle til å skrive det samme selv. Jeg vet lite om familieforholdet deres ellers, men jeg leser at samboeren din tenker på henne som den som vet alt om barneoppdragelse. 

Jeg tenker at du kan få større problemer senere, at svigermor skal legge meninger og oppdragsmåter i sønnens hjerne. Det er jo flott å lære av erfarne mennesker, men det er en forskjell på total hjernevasking og "her er et tips, men dere gjør det som dere føler er riktig".

Anonymkode: de13c...0a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor har ikke bestemt "Astrid". Samboeren din har det. Men samboeren kan ikke velge et navn du nekter. Dere er to om det. Begge to skal like navnet som velges.

Lag hver sin liste med navn. Bytt liste, og stryk over alle navnene dere ikke ønsker. Se på listene. Er det noen felles navn? Finn favoritten. Er det ikke det? Finn et navn dere begge liker på listen. Siden "Astrid" er strøket vekk av TS, så blir det selvsagt ikke det.

Anonymkode: 99da5...eef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid likt navnet til min oldemor. Mormor var ikke helt enig, men sa ikke noe. Hun hadde et meget dårlig forhold til sin svigermor. Mannen min var enig om navnet. Nr to var et navn som flere i familien har, men vi la på litt og fikk et nytt navn. 

Nr tr hadde vi tre navn. Da skulle mannen få bestemme. Da barnet lå på brystet, så vi med en gang at navnet ikke passet. Så da ble det et av de andre navnene. 

Vi snakket ikke med noen andre om navnene. 

Dere får begynne med blanke ark, og gi beskjed om at det er dere to som skal finne navn. 

Anonymkode: 73fe9...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuter aldri navnevalg med familie. Det er kun du og din mann og evt. barn som skal bestemme dette. Er dere usikre må dere bruke elimineringsmetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som ikke ble enig med mannen sin om navnet. Han ville ha et moderne, hun ville ha et gammeldags. Men under fødselen, som tok to døgn, midt i en pressrie skrek hun «JEG BESTEMMER NAVNET DIN DUST!!» til mannen sin mens hun trykte for harde livet. Mannen satt helt hjelpesløs på siden og syns så synd i dama som hadde så vondt, sa «jada jada selvfølgelig». Og når ungen kom ut og barnepleier spurte om barnet hadde et navn sa hun (for eksempel) Gustav! Han har aldri hatt noe imot det navnet siden :) 

Et annet vennepar skulle få en jente. Samme greia skjedde der. Under fødselen krevde hun at barnet skulle hete (la oss si) Astrid, ellers så nektet hun å presse noe mer. Det ble Astrid :)

 

Anonymkode: 17139...07a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon, men tror Astrid må være det nydeligste navnet jeg vet om ❤ Helt irrelevant, men bare måtte 😂 Ps jeg er ikke svigermor 😅

Anonymkode: e51ff...ad8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei venninne som ikke ble enig med mannen sin om navnet. Han ville ha et moderne, hun ville ha et gammeldags. Men under fødselen, som tok to døgn, midt i en pressrie skrek hun «JEG BESTEMMER NAVNET DIN DUST!!» til mannen sin mens hun trykte for harde livet. Mannen satt helt hjelpesløs på siden og syns så synd i dama som hadde så vondt, sa «jada jada selvfølgelig». Og når ungen kom ut og barnepleier spurte om barnet hadde et navn sa hun (for eksempel) Gustav! Han har aldri hatt noe imot det navnet siden :) 

Et annet vennepar skulle få en jente. Samme greia skjedde der. Under fødselen krevde hun at barnet skulle hete (la oss si) Astrid, ellers så nektet hun å presse noe mer. Det ble Astrid :)

 

Anonymkode: 17139...07a

Høres ut som de har et sunt forhold ja 🙄

Anonymkode: 8d255...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Digresjon, men tror Astrid må være det nydeligste navnet jeg vet om ❤ Helt irrelevant, men bare måtte 😂 Ps jeg er ikke svigermor 😅

Anonymkode: e51ff...ad8

Måtte le av «jeg er ikke svigermor» 😂😂 Navnet vi har diskutert er ikke Astrid, jeg brukte det bare som et eksempel på hva slags type navn svigermor mener jenta skal hete. Er enig i at Astrid er et bra navn, selv om jeg synes det er litt «hardt». 

Anonymkode: 1e057...f20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kall ungen et navn du ikke liker. Da får heller du og mannen finne et helt annet navn dere begge synes er fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.10.2020 den 19.18, AnonymBruker skrev:

TO svigermødre?

Anonymkode: a206b...026

Hehe, ja jeg så på det sik siden foredrene hans var skilt og gift på nytt med hver sin ektefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Alexz skrev:

Hvorfor ikke bare gi barnet to navn ?? Dere bestemmer ett hver.

Hvorfor skal barnet hennes ha et navn hun ikke liker? Ville du kalt barnet ditt Magnus Adolf bare fordi mannen din ville ha Adolf som navn? Det finnes millioner med navn i verden. Det er fullt mulig å finne et navn som ingen av foreldrene liker. TS liker ikke "Astrid", så da skal barnet selvsagt ikke hete "Astrid". Da blir de enige om et annet navn. Svigermor har ikke stemmerett, så hun kan jo feks endre sitt eget navn til "Astrid" hvis det betyr så mye for henne.

Anonymkode: 99da5...eef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal barnet hennes ha et navn hun ikke liker? Ville du kalt barnet ditt Magnus Adolf bare fordi mannen din ville ha Adolf som navn? Det finnes millioner med navn i verden. Det er fullt mulig å finne et navn som ingen av foreldrene liker. TS liker ikke "Astrid", så da skal barnet selvsagt ikke hete "Astrid". Da blir de enige om et annet navn. Svigermor har ikke stemmerett, så hun kan jo feks endre sitt eget navn til "Astrid" hvis det betyr så mye for henne.

Anonymkode: 99da5...eef

Jeg skrev «dere»  som i TS og mannen hennes, mente ikke TS og svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Alexz skrev:

Jeg skrev «dere»  som i TS og mannen hennes, mente ikke TS og svigermor.

Jeg skjønte det. Mannen har jo valgt "Astrid". Jeg mener at det ikke er løsning å ha 2 navn på barnet. TS misliker jo fortsatt "Astrid" som er en del av navnet

Anonymkode: 99da5...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til typen at det navnet hans mor vil ha ikke er aktuelt, hvis han vil ha det navnet så får han få barn med sin mor (sarkastisk ment)! Det er du og han som bestemmer, så jeg foreslår at du skriver listen på nytt og utelukker "svigermors" ønske på listen....det er jo ikke en ønskeliste til julenissen heller da! 
Jeg og eksen hadde dette dillemaet med vårt barn. Til og begynne med sankket vi om "Kristine", og vi brukte det navnet når vi snakket om barnet som var på vei. Men så ville ikke eksen ha det navnet siden det hørtes veldig ut som "kristen". Vi diskuterte litt frem og tilbake, så laget vi hver vår liste. Vi sammenlignet og vi et av navnene vi hadde skrevet et navn var det samme, det ble janta vårt sitt navn. Så kom min søster med "Kristine", hun måtte hete det siden vi hadde snakket om henne som "Kristine" under hele graviditeten. Vi sto på vårt fordi det var vårt barn og det var vårt valg.
Så si til typen din at dere skal skrive en ny liste UTEN svigers ønske, og hvis et av navnene er på begges liste, da er det navnet ungen skal ha.

Anonymkode: 14653...aea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...