Gå til innhold

Svigermor har bestemt navn til babyen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i siste trimester, og venter ei jente med samboeren min. Gjennom hele graviditeten har vi diskutert navn, og egentlig vært ganske enig hele veien. Vi har ikke klart å lande på ett navn til jente, men har en liste med cirka 8 navn vi har vært samstemte om. Noen av navnene har vi egentlig vært veldig enige om, vi bestemte oss bare ikke for hvilket av de navnene vi skulle gå for. I sommer kom samboeren min med et forslag han hadde fått fra sin mor. Han syntes forslaget var veldig bra, og mente det måtte stå på lista vår. Dette er et tradisjonelt kvinnenavn i ganske lik kategori som de vi hadde på lista fra før, la oss si Astrid. 

Jeg sa OK, vi kan ha Astrid på lista. Jeg har aldri likt navnet spesielt godt, men tenkte at jeg kunne la det modne litt. Etter noen uker var samboeren min nokså bestemt på at jenta vår skal hete Astrid. Svigermor har kalt henne det konstant de siste månedene, og bruker «enhver» anledning på å presisere hvor fint navnet er. Når vi har diskutert navn med svigermor, har hun blant annet uttrykt at hun IKKE liker andre navn på lista, som i utgangspunktet har vært navn vi var ganske bestemt på at det kunne bli. Nå har det endt opp med at samboeren min sier at han ikke liker noen av de andre navnene vi har på lista som vi i utgangspunktet likte veldig godt begge ti. og at det eneste navnet han egentlig ser for seg er Astrid. For meg har navnet nesten gitt meg negative assosiasjoner, fordi jeg føler meg overkjørt av samboer og svigermor. Jeg føler også at svigermor bevisst/ubevisst i stor grad har påvirka sønnen sin til å velge et navn HUN liker.
 

Dette endte med en kjempestor krangel mellom samboer og meg for noen uker siden, hvor han sa at «da blir det jo så klart ikke Astrid, da!» I ettertid har han likevel fortsatt å si til folk at vi vurderer Astrid, og at det er hans favorittnavn av alle navn vi har på lista. Jeg kjenner at Astrid blir mer og mer uaktuelt, først og fremst på grunn av svigermors påvirkning. 

Er jeg urimelig her? Dette med navn har blitt til en «rosa elefant» og vi har egentlig lagt hele greia på is. Jeg har alltid vært veldig skeptisk til å diskutere navn med andre, blant annet fordi jeg synes folk kan uttale seg ganske ukritisk om hva de mener om et navn, og jeg er selv ganske følsom for hva andre mener om akkurat dette temaet. Samboer har enkelte ganger prøvd seg med at hvis han får bestemme Astrid denne gangen, skal jeg få velge navn til neste barn.. Jeg synes det er veldig urimelig, da jeg selv er opptatt av å finne er godt navn begge faktisk liker, og aldri har ønsket å trumfe gjennom med «mine» forslag. 

Anonymkode: 1e057...f20

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du fåpr bare benytte deg av den retten som lovverket har gitt deg som er mor, og kaste ut fjonballen, så du kan få bestemme alt selv.

Anonymkode: 2f993...ad7

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å diskutere navn med andre enn deg og mannen. Det vil alltid være mange meninger ang navn.

Det er kun du og mannen som skal bestemme navnet, og du må nesten si ifra at du ikke liker navnet, og at barnet ikke kan ha et navn som en av dere ikke liker. 

Anonymkode: a8f55...4ef

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare forklare at navnet gir deg avsmak, og at du selvfølgelig ikke kan ha et navn du absolutt ikke liker på ungen. Og så finner dere helt nye navnealternativer.

Anonymkode: ca85d...de1

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sorry men jeg fniste litt nå.. og det fordi enkelte skal legge nesen sin opp i alt. Svigermor kan komme med forslag, men hun skal absolutt ikke bestemme. Har ikke barn selv, men helt tilfeldig, så var det jeg som bestemte navnet til min niese og nevø. Og min svigersøster likte det godt, men jeg sa aldri noe om at de skulle hete ditt eller datt. De spurte om jeg kunne noen fine navn, og da kom jeg med forslag, de valgte ut fra forslagene jeg kom med. 

Har ei venninne som hadde tre navn klart, og da hun fikk baby mente hun det ene navnet passet babyen mer enn de andre. Hørt flere mene at når de treffer babyen så ser de an hva som passer mest av de navnene de har listet opp. 

Anonymkode: e7784...757

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro, dere må begge to skrive under på navnemeldinga, altså du og mannen, ikke mannen og svigermor. Så de kan ikke overkjøre deg.

Jeg ville lagt denne død til barnet ble født.

En annen sak er at jeg syns du kan endre måten du tenker om dette jf overskrifta. Hva svigermor mener er irrelevant, at mannen din prøver å presse gjennom sitt forslag derimot er et helt annet problem.

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, samme prbl.hadde jeg i sin tid. Han skulle hete det og det for det passet så fint inn i familien til faren. Dette gikk jeg og irriterte meg over og når de kom på temaet på nytt så gir jeg de den raske og greie at dette er vårt barn og vi har bestemt at det blir kristian. Det passet så da var det forholdsvis greit men jeg følte at stemningen var trykket. To svigermødre, ikke fullt så lett å forholde seg til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir irritert. Jeg er også gravid i siste trimester, og her har vi delt navnet med de aller nærmeste, dvs barnets besteforeldre, onkler og tanter. Vi har til og med bestemt oss for ett navn, her var det ikke snakk om en liste med flere forslag. Allikevel klarer svigermor å begynne å diskutere det navnet, fordi hun hadde en negativ assosiasjon til det. Heldigvis lot ikke mannen seg påvirke her, men jeg kjenner jeg blir matt på både våre og deres vegne av hvor frekk det går an å bli. Det er INGEN andre enn foreldrene som har noe med hva barnet skal hete! Unntaket må være hvis navnet er helt forferdelig, som f.eks Adolf. Jeg har dessverre ikke noen råd til deg, Ts, vil bare si at jeg føler med deg.

Anonymkode: bb0ce...cc6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor begynte også med å snakke om navn og kalte babyen ett navn i mange måneder. Vi holdt kortene tett om brystet og ble fra dag en enig om at vi ikke skulle snakke med noen om valg av navn. Rett og slett fordi vi ikke orket å høre andres meninger om det og bli påvirket av det. Vi bestemte oss for ett navn og fikk meninger da, dessverre. MEN vi holdt oss til det navnet likevel.

Anonymkode: acef3...ac1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, tussi680 skrev:

Vet du, samme prbl.hadde jeg i sin tid. Han skulle hete det og det for det passet så fint inn i familien til faren. Dette gikk jeg og irriterte meg over og når de kom på temaet på nytt så gir jeg de den raske og greie at dette er vårt barn og vi har bestemt at det blir kristian. Det passet så da var det forholdsvis greit men jeg følte at stemningen var trykket. To svigermødre, ikke fullt så lett å forholde seg til.

TO svigermødre?

Anonymkode: a206b...026

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, dere kan da ikke dele slike lister med svigermor! Spyr i munnen av tanken på å sitte og diskutere navnevalg med min svigermor. 

Anonymkode: 8e784...981

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp derfor valgte vi å ikke si noe før ungen var født, og vi kunne si "her er Xxxxx".... Sa på forhånd ingenting om hvilke navn vi vurderte.

Enten må dere bli enige om å forkaste hele lista dere har og komme opp med et helt nytt navn som ingen av dere har vurdert før.... Eller så må dere la hele prosessen ligge litt, gubben må be mor backe fullstendig ut av temaet - og ta det opp igjen når ungen er født. Når svigermor evt sier noe, gi klar beskjed om at "vi diskuterer ikke navnevalg med andre" - og deretter presentere ungen som "Yyyyyyy" og legge til "det er bestemt, enten dere liker det eller ikke trenger vi ikke kommentarer på navnevalget, men dette er navnet til ungen".

Husk dette til evt. neste barn. Hold navnealternativene for dere selv, og ikke si noe før barnet er født. Det er vanskeligere for de som misliker navnene å si "Hææææ, har dere valgt Per?????" når dere sier at "Per er født", enn hvis dere åpner opp for at dere vurderer navnet Per under svangerskapet og alle kan komme med sine innsigelser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det du og samboer som skal bli enig om navn til baby.  Familiemedlemmer har lov å ha meninger, men dere bestemmer.  Derfor synes jeg overskriften på innlegget ditt er lite treffende.  

Ellers synes jeg at navn er en filleting å bli uenig om!  Har aldri forstått hvorfor mange synes navn er så veldig viktig!?  Som det heter i et gammelt ordtak:  Navnet skjemmer ingen, men mange skjemmer navnet.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner meg SÅ igjen i det du skriver! Vi hadde det på akkurat samme måte med jenta vår. Men her var det mine foreldre som la føringer og fullstendig elsk på et navn. Dette navnet stod ikke på vår liste, og samboer likte det ikke. Mente det var litt kjerring! Jeg begynte å like navnet mer og mer egentlig, men det kom aldri øverst på lista før lillemor lå i armene mine. Og da var hun jo en Ingrid da! Samboer mente navnet ble finere hvis vi la til hans favorittnavn, slik at det ble dobbeltnavn. Og da var det gjort! Så ting forandrer seg hele tiden. Men husker jeg forbannet meg over mamma og pappa som var så urokkelige i hva de mente var passende for lillemor. Angrer stort på at jeg i det hele tatt sa det til noen før hun var født. Jeg også var veldig sår på hva folk mente om navnet hennes. Men nå heter hun altså Ingrid, som er kjempe fint og førstevalget til mamma og pappa, og har enda et navn som vi begge elsker. Sammen blir navna nydelige, og vi er kjempe fornøyd! 

Anonymkode: f822d...7ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

TO svigermødre?

Anonymkode: a206b...026

Mange har da både mor og stemor. Det blir to svigermødre.

Anonymkode: ca85d...de1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Når det gjelder å dele navnelista vår har jeg aldri gjort det. Folk har spurt, og da har samboer velvillig dratt opp mobilen og lest opp fra lista. Jeg har gjort det klart både for samboer og svigermor at jeg ikke ønsker å diskutere navn, da jeg er mer følsom for andres meninger enn hva jeg liker selv. Svigermor tok faktisk dette til seg, og har i ettertid beklaget seg for at hun har «gått for hardt ut» med å kommentere navnevalg. Allikevel har skaden allerede skjedd, hun har plantet tanken om Astrid-navnet i hodet på samboeren min, og jeg tror det skal mye til å få han fra det med det første. Termin er like om hjørnet, og vi er enda ikke enige om noe. 

Takk for tips om å droppe hele navnelista og heller begynne på nytt. Det er kanskje det vi ender opp med. Jeg kjenner dette er litt dritt, da vi egentlig i utgangspunktet var enige om to-tre navn og å velge ut i fra dem, men nå er det altså ganske uaktuelt for samboer. 

Anonymkode: 1e057...f20

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å huske til neste gang at man ikke diskuterer navn med noen andre enn hverandre. Men nå blir det kanskje ikke noe problem ved neste barn uansett. Du må bestemme resten av navnene selv, siden det bare finnes ett eneste navn i verden som er aktuelt for ham. :) 

Anonymkode: c683d...417

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...