Gå til innhold

Lærer viste Mohammed-karikaturer - ble halshugget

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
23 minutter siden, oleidole1999 skrev:

først og fremst dårlige holdninger han og hans likesinnede har mot muslimer. du kan da ikke påstå du har et problem med islam og ikke muslimer. det er rett og slett feigt, og enda mer feigt er det å utnytte ytringsfriheten og hevde jeg kan spre eder og galle om andre mennesker fordi jeg liksom har lov. da er du rett og slett ikke bedre enn ekstremister. hvorfor ropes det ikke så høyt når det gjelder andre terrorangrep som begås av terrorister som breivik, manaus ect?? nei, fordi der ligger ikke hatet. forfølgelsen og stigmatiseringen er rettet mot nettopp en sårbar minoritet.

Av alle terrorangrep i verden de siste 20 årene, hvilken religion er det gjerningsmennene som oftest sier at de støtter og er grunnen til at de gjennomførte angrepet? Jo ISLAM.  Og det er bare bullshit at de er en minoritet. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_world

Endret av NorthernLight
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, oleidole1999 skrev:

først og fremst dårlige holdninger han og hans likesinnede har mot muslimer. du kan da ikke påstå du har et problem med islam og ikke muslimer. det er rett og slett feigt, og enda mer feigt er det å utnytte ytringsfriheten og hevde jeg kan spre eder og galle om andre mennesker fordi jeg liksom har lov. da er du rett og slett ikke bedre enn ekstremister. hvorfor ropes det ikke så høyt når det gjelder andre terrorangrep som begås av terrorister som breivik, manaus ect?? nei, fordi der ligger ikke hatet. forfølgelsen og stigmatiseringen er rettet mot nettopp en sårbar minoritet.

Da har du en annen virkelighetsoppfatning av reaksjonene mot Anders Behring Breivik og Philip Manshaus enn hva jeg har. Ingen jeg kjenner til har uttrykket annet enn nettopp eder og galle over disse to. Flere jeg kjenner til mener Behring Brevik burde vært henrettet. Jeg har sett det har blitt sakset ett og annet avvikende utspill fra tullinger (f.eks SIANs Fanny Bråthen) til støtte for dem.  Men de er noen forsvinnende få på Internett jeg aldri har møtt. Jeg har derimot gått i skoleklasse med muslimer med et segregeringsfremmende tankegods. Min erfaring tilsier at bildet du tegner her er noe skjevt og unyansert.

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, Mipsmaster skrev:

Dette er drøyt, men ikke sjokkerende. 78% av muslimer i England mener at danskene som publiserte Mohammed-tegningene burde blitt straffet (PEW research referert til av Bill Maher blant annet). Påstanden at det er et mindretall muslimer med et tankegods som er totalt uforenelig med demokrati og ytringsfrihet er en bløff. 

Hun mener seriøst at halshugging er en korrekt respons på mobbing. Hva er problemet med å være i mot rasisme og i mot Islam. Det er ingen konflikt i et slikt ståsted. Jeg er ikke medlem at den norske kirke. Jeg er i mot all religion. Religioner er ikke like. Jeg har ennå ikke hørt SIAN si noe som er problematisk. Jeg hører andre omtale dem som rasister, men finner ikke hold for det. Det er Islam som trenger en reform, ikke det norske folk som må bli mindre rasistisk.

Hun er ikke muslim, men en sekulær hindu. Så at denne dama skulle ha et religiøst motiv tror jeg ikke, og i hvert fall ikke i kraft av å være muslim. Jeg tror heller ikke hun forsvarer terroren, det var nok heller en klønete formulering. Likevel viser det hvordan man prioriterer på venstresiden, og hvordan man relativiserer en religion/ideologi med betydelig innflytelse i Europa, og sist men ikke minst hvordan man bagatelliserer angrep på den frie og demokratiske vestlige samfunnsformen.

Forøvrig er jeg ikke enig med deg når det gjelder SIAN. Det er en organisasjon med medlemmer i lederposisjoner som eksplisitt har ytret støtte til blant annet ABB. De klarer ikke skille mellom kritikk og hets, og heller ikke mellom islam og muslimer som gruppe og enkeltmennesker. SIAN er en bedriten organisasjon etter min mening. 

• Liker 6
Gjest In absentia
Skrevet
10 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Hun er ikke muslim, men en sekulær hindu. Så at denne dama skulle ha et religiøst motiv tror jeg ikke, og i hvert fall ikke i kraft av å være muslim. Jeg tror heller ikke hun forsvarer terroren, det var nok heller en klønete formulering. Likevel viser det hvordan man prioriterer på venstresiden, og hvordan man relativiserer en religion/ideologi med betydelig innflytelse i Europa, og sist men ikke minst hvordan man bagatelliserer angrep på den frie og demokratiske vestlige samfunnsformen.

Forøvrig er jeg ikke enig med deg når det gjelder SIAN. Det er en organisasjon med medlemmer i lederposisjoner som eksplisitt har ytret støtte til blant annet ABB. De klarer ikke skille mellom kritikk og hets, og heller ikke mellom islam og muslimer som gruppe og enkeltmennesker. SIAN er en bedriten organisasjon etter min mening. 

Enig. Det er tydelig at hun er villig til å kaste alle våre sårt tilkjempede rettigheter jnder bussen for å blidgjøre religiøst ekstreme velgere.

Skrevet
1 time siden, oleidole1999 skrev:

Fordi? Provosere, krenke, fornærme? Du bare avslører deg selv. Tror nok ikke du har så mye medfølelse for den læreren som ble drept. ønsker du flere ofre for å vinne frem dine fordommer? Ikke misbruk ytringsfriheten, den har grenser. ingen skal noen måtte bøte med livet, og ikke burde en hel folkegruppe stilles ansvarlig for en manns handling. Du oppfordrer til mer uro og splittelse. Det er dessverre slikt at den muslimske befolkningen blir i europa, og forhåpentligvis er de beskyttet på lik linje som oss andre, om du vil eller ei.

Er virkelig alt du har å komme med stråmannsargumenter? Hele innlegget ditt baserer seg på antagelser og oppkonstruerte slutninger, altså beskyldninger du ikke har grunnlag for å ytre. Det er for det første intellektuelt uærlig, og for det andre infatilt. Måten du argumenterer på vitner om at du ikke er moden nok til å diskutere på en voksen måte. 

• Liker 10
Skrevet
38 minutter siden, HalldirV2 said:

Dersom du har rett i hva enkeltmedlemmer har uttrykt, så er jeg enig med deg. Jeg kjenner dem ikke godt, men jeg har ikke noe problem med det jeg hørte på debatten og jeg kjenner resultatet av Islam i mange land. Da ønsker jeg en stueren versjon av SIAN. Jeg skulle dog likt å se lenker til det du nevner, fordi det har i alle år vært så enkelt å avskrive selv de som ønsker mindre innvandring for å beholde en bærekraftig velferdsstat med ordet "rasist". Det er for enkelt. Jeg vil heller løfte frem at SIAN har gode poeng jeg hørte på NRK Debatten. Alternativet er ingen motpol. Jeg vil ikke bo i Sverige eller Frankrike. 

• Liker 3
Skrevet

Se for deg at 30% av stemmeberettigede i Sverige stemmer på et muslimsk parti i 2050. Den beste politiske situasjonen i 2050 er nå en ting, hva hvis det blir det verste man kan tenke seg? 

muslims1603102644921.png

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Mipsmaster skrev:

Dersom du har rett i hva enkeltmedlemmer har uttrykt, så er jeg enig med deg. Jeg kjenner dem ikke godt, men jeg har ikke noe problem med det jeg hørte på debatten og jeg kjenner resultatet av Islam i mange land. Da ønsker jeg en stueren versjon av SIAN. Jeg skulle dog likt å se lenker til det du nevner, fordi det har i alle år vært så enkelt å avskrive selv de som ønsker mindre innvandring for å beholde en bærekraftig velferdsstat med ordet "rasist". Det er for enkelt. Jeg vil heller løfte frem at SIAN har gode poeng jeg hørte på NRK Debatten. Alternativet er ingen motpol. Jeg vil ikke bo i Sverige eller Frankrike. 

Her er ett eksempel

FB_IMG_1603109198368.jpg

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Her er ett eksempel

FB_IMG_1603109198368.jpg

De holder på nesten på helt samme måte som foreldrene til elevene som oppfordret til drapet på læreren. Det eneste som skiller akkurat her er at ingen spesifikk person blir oppfordret til å bli drept. Vi kommer aldri noen vei med ekstremister på hver sin side og unnfallenhet for enten den ene eller den andre sin oppfordring til vold eller bruk av vold.

Kunnskap og undervisning er jo det eneste som kan hjelpe så denne læreren gjorde ingenting galt. Det riktige vil være å fortsatt undervise om ytringsfriheten og hva som skjedde med Charlie Hebdo inkludert karikaturen samtidig som man også underviser om høyreekstreme grupper. Få elevene til å diskutere og se hva ekstremisme gjør med et samfunn og ytringsfriheten fra begge sider.

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, HalldirV2 said:

Her er ett eksempel

FB_IMG_1603109198368.jpg

Vet ikke hvem Bråten er, men det er ikke gode holdninger. Det er en mangel på logikk her også. Må vi velge å ønske det ene eller det andre?

Samfunnet kommer alltid til å lide under mennesker med alvorlige psykiske problemer. Det er vanskelig å fange opp alle. Religion er det eneste som kan få ellers friske mennesker til å oppføre seg som nettopp ABB. Spørsmålet er om du ønsker dette i tillegg. Ingen rasjonelle mennesker klandrer norsk religionsundervisning eller norske prester for å ha indoktrinert ABB. Et par mennesker jeg antar er på ytre venstre elsker jo å dra frem at han var med i FrP i en periode, men ingen av koblingene nevnt, får mennesker til å gjøre det han gjorde. 

Det er en tett kobling mellom det å skjære av noen hodet og Islam. Profeten Mohammed gjorde det flere ganger, ISIS har brukt dette som en dessverre vanlig metode. Å måtte dø for offerløs kriminalitet som å spotte koranen eller Muhammed er kjent. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Mipsmaster skrev:

Vet ikke hvem Bråten er, men det er ikke gode holdninger. Det er en mangel på logikk her også. Må vi velge å ønske det ene eller det andre?

Samfunnet kommer alltid til å lide under mennesker med alvorlige psykiske problemer. Det er vanskelig å fange opp alle. Religion er det eneste som kan få ellers friske mennesker til å oppføre seg som nettopp ABB. Spørsmålet er om du ønsker dette i tillegg. Ingen rasjonelle mennesker klandrer norsk religionsundervisning eller norske prester for å ha indoktrinert ABB. Et par mennesker jeg antar er på ytre venstre elsker jo å dra frem at han var med i FrP i en periode, men ingen av koblingene nevnt, får mennesker til å gjøre det han gjorde. 

Det er en tett kobling mellom det å skjære av noen hodet og Islam. Profeten Mohammed gjorde det flere ganger, ISIS har brukt dette som en dessverre vanlig metode. Å måtte dø for offerløs kriminalitet som å spotte koranen eller Muhammed er kjent. 

Anna Bråten er nestleder i SIAN, om jeg husker rett. Regner med at noen korrigerer meg om det er feil. 

Jeg ser egentlig ikke behovet for et mer stuerent SIAN, men etterlyser mer  islamkritikk fra samfunnsdebatanter og journalister, eller skolerte og intellektuelle uten ekstremistiske tilbøyeligheter som klarer å skille mellom kritikk og hets. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Frøkensina skrev:

De holder på nesten på helt samme måte som foreldrene til elevene som oppfordret til drapet på læreren. Det eneste som skiller akkurat her er at ingen spesifikk person blir oppfordret til å bli drept. Vi kommer aldri noen vei med ekstremister på hver sin side og unnfallenhet for enten den ene eller den andre sin oppfordring til vold eller bruk av vold.

Kunnskap og undervisning er jo det eneste som kan hjelpe så denne læreren gjorde ingenting galt. Det riktige vil være å fortsatt undervise om ytringsfriheten og hva som skjedde med Charlie Hebdo inkludert karikaturen samtidig som man også underviser om høyreekstreme grupper. Få elevene til å diskutere og se hva ekstremisme gjør med et samfunn og ytringsfriheten fra begge sider.

Helt enig 👏

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, HalldirV2 said:

Anna Bråten er nestleder i SIAN, om jeg husker rett. Regner med at noen korrigerer meg om det er feil. 

Jeg ser egentlig ikke behovet for et mer stuerent SIAN, men etterlyser mer  islamkritikk fra samfunnsdebatanter og journalister, eller skolerte og intellektuelle uten ekstremistiske tilbøyeligheter som klarer å skille mellom kritikk og hets. 

Espen Goffeng og Kjetil Rolness på Facebook er aktuelle. 

48% av journalister stemmer R, SV og Mdg. (journalisten.no) De skriver ikke noe som hadde gitt FrP en stemme.  Dagbladet og NRK er da fortapt. Derfor må andre til, kanskje som et stuerent SIAN eller reform hos dem. Ellers så må folk lese litt mer på alternativ media til tross for lavere kvalitet på stoffet. Mangelen på det du etterlyser tror jeg bare kommer til å føre med seg mer nasjonalisme i tiden som kommer, men hva skal det gjøre med 17% muslimer i Norge i 2050? Jeg ser bare mer konflikt av globaliseringen. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Mipsmaster skrev:

Espen Goffeng og Kjetil Rolness på Facebook er aktuelle. 

48% av journalister stemmer R, SV og Mdg. (journalisten.no) De skriver ikke noe som hadde gitt FrP en stemme.  Dagbladet og NRK er da fortapt. Derfor må andre til, kanskje som et stuerent SIAN eller reform hos dem. Ellers så må folk lese litt mer på alternativ media til tross for lavere kvalitet på stoffet. Mangelen på det du etterlyser tror jeg bare kommer til å føre med seg mer nasjonalisme i tiden som kommer, men hva skal det gjøre med 17% muslimer i Norge i 2050? Jeg ser bare mer konflikt av globaliseringen. 

Det er det jeg også frykter. Mangelen på kritikk av islam, eller generell unnfallenhet og berøringsvegring, vil skape større grobunn for høyreekstremisme. Det blir ikke et vakkert samfunn. 

• Liker 6
Skrevet
18 timer siden, bebisss skrev:

Peres, få nå med deg at jeg snakker om læreren i klasserommet og ikke befolkningens ellers. 

Meg utenfor klasserommet tenker likt som deg, meg inne i klasserommet må holde de meningene for meg selv og tar en annen vei inn i pensum for ytringsfriheten... 

Jeg er eksepsjonelt uenig med deg. Det er NETTOPP i et klasserom det er viktig at denne tematikken diskuteres. At mange muslimer ikke aksepterer premisset for ytringsfrihet er årsaken til at hundrevis av mennesker ble drept som en direkte konsekvens av at Jyllandsposten publiserte Muhamnedkarikaturene. Jyllandsposten gjorde dette fordi det i forkant hadde vist seg at ingen turte lage illustrasjoner til en barnebok som Kåre Bluitgen laget om Koranen og Muhammed, da det brøt med Islams billedforbud. Diskusjonen handlet og handler stadig om spørsmålene knyttet til ytringsfrihet versus religiøs sensibilitet/krenkbarhet. Vi snakker altså IKKE om en enkeltlærers mening, en lærer BØR undervise i ulikhetene mellom følgere av en totalitær ideologi (les: muslimer) og mennesker i er demokratisk samfunn. Vi snakker om det faktum at muslimer har valgt, og stadig velger å ty til vold, trusler og drap når de føler seg tråkket på. Dette strider totalt med våre vestlige verdier hvor toleranse for ulike meninger og debatt (altså gjennom ord) er en forutsetning for demokratiet. Det handler ikke om at vi MÅ vise bilder for bevisst å krenke enkeltindivider, folk flest har folkeskikk, og da gjør vi oftest ikke det. Men idet noen NEKTER oss dette, i dette tilfelle en hel gruppe religiøse mennesker, forbyr oss dette, på grunnlag av sine følelser, sine krav om at vi må føye oss etter deres totalitære religiøse ideologi, ja da MÅ vi det. Igjen og igjen og igjen. For vi KAN og VIL og MÅ ikke tolerere at religion skal diktere vårt sekulære Europa. Dette bør en lærer formidle til sine elever og i den sammenheng også vise eksempler, i dette tilfelle en karikaturtegning av Muhammed, for å la dem forstå at en tegning er ikke farlig i seg selv, det er de voldelige reaksjonene på den som er farlig, og disse reaksjonene bryter fullstendig med våre demokratiske prinsipper om dialog og toleranse for uenighet. 

Skrevet
5 timer siden, oleidole1999 skrev:

Fordi? Provosere, krenke, fornærme? Du bare avslører deg selv. Tror nok ikke du har så mye medfølelse for den læreren som ble drept. ønsker du flere ofre for å vinne frem dine fordommer? Ikke misbruk ytringsfriheten, den har grenser. ingen skal noen måtte bøte med livet, og ikke burde en hel folkegruppe stilles ansvarlig for en manns handling. Du oppfordrer til mer uro og splittelse. Det er dessverre slikt at den muslimske befolkningen blir i europa, og forhåpentligvis er de beskyttet på lik linje som oss andre, om du vil eller ei.

Jeg har masse medfølelse for læreren som ble drept. Han underviser i samme fag som meg på samme skolenivå. Det er klart det treffer nærme. 

Ytringsfrihet og toleranse handler om å tåle at folk er uenig med deg. 

• Liker 6
Skrevet
20 minutter siden, Example skrev:

Jeg har masse medfølelse for læreren som ble drept. Han underviser i samme fag som meg på samme skolenivå. Det er klart det treffer nærme. 

Ytringsfrihet og toleranse handler om å tåle at folk er uenig med deg. 

da håper jeg for guds skyld  du ikke underviser elever med utenlandsk bakgrunn. tenker det må være veldig ubehagelig å ha en lærer som deg med all den forakt og ignoranse du viser mot muslimer. når det er sagt, så tviler jeg egentlig på at du er lærer.

Skrevet
1 minutt siden, oleidole1999 said:

da håper jeg for guds skyld  du ikke underviser elever med utenlandsk bakgrunn. tenker det må være veldig ubehagelig å ha en lærer som deg med all den forakt og ignoranse du viser mot muslimer. når det er sagt, så tviler jeg egentlig på at du er lærer.

Mulig det er relevant... er du muslim? 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Tiuren skrev:

Mulig det er relevant... er du muslim? 

Nope. Hvordan det? Er jeg en forræder nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...