Gå til innhold

Usikker av å lese om hvor vanskelig å holde ny vekt..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror mange overvurderer hvor mye vi tynne kvinner (over en viss alder) faktisk spiser. Jeg er 35år og holder en bmi på ca 20, har aldri vært overvektig, men det betyr IKKE at jeg «kan spise hva jeg vil». Er nøye med å spise sunt og magert, samt trener en del. Så jeg tror det heller er slik at du sammenlikner med det du selv spiste som overvektig. Tror du fint kunne holdt målvekten din med mitt kosthold. Jeg må også kjenne på sult før måltider, velge sunn mat foran det jeg har mest lyst på ofte, samt dra på trening når jeg eeeegentlig vil ligge på sofaen. Men jeg prioriterer at kroppen er slank for det er viktig for meg. MEN er jeg ute å spiser med jobben eller venninner velger jeg både vin og dessert, og det er jo dette andre da ser. Når de selv velger bort dessert fordi de «er på slanker’n» og kommenterer at jeg kan jo tydeligvis spise hva jeg vil og fortsatt være slank. Dere ser ikke hverdagen over tid.

Anonymkode: d3810...3c6

Men jeg har bodd sammen med tynne og slanke og ser hva de spiser. Det er klart det er store forskjeller i forbrenning.

Anonymkode: b672d...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har både vært for tjukk og for tynn, men henter frem Libra sine metoder for å få ting på stell igjen gang på gang. En del av opplegget der var å spise hver tredje time til samme tid hver dag, -og det som er vilt da er at du går inn i en rutine som du etterhvert blir helt rar av å ikke følge, i tillegg til at du aldri rekker å bli sulten så du føler ikke noe savn etter "mer".

Anbefaler også å kjøpe kruskalkli og havrekli for å blande i yoghurt f.eks, det renser og regulerer tarmene dine, får ut giftstoffer, inneholder masse bra næringstoffer og svulmer også opp inni der så du føler deg mettere men kli omdannes ikke selv til fett -den jobber faktisk med å få vekk unødvendig fett, og som en bonus hjelper det på forbrenning også. "Superfood" rett og slett :)

Anonymkode: c915c...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2020 den 19.40):

Hei!

Jeg er i gang med en relativt stor vektnedgang, fra over 90 kg til forhåpentligvis rundt 70, kanskje litt under (68?). Har vært overvektig siden tenårene, minst. Nå nærmer jeg meg 40 😳 
 

I prosessen lærer jeg mye, både om meg selv, om kroppen og funksjoner, om kosthold osv. Jeg leser mye, glad i å lære. 
 

I det siste har jeg lest mange artikler og sett div dokumentarer der de forteller om alle kroppens forsøk på å oppnå den gamle vekta. Det trur jeg det er lurt å være klar over på forhånd, men - jeg synes det er skummel lesning 🙈 Er det liksom omtrent umulig? Ser ut som jeg for alltid må spise mye mindre enn «alle andre» (les: folk på samme størrelse/høyde som aldri har vært overvektige). Er det gjennomførbart?

 

Til tider lurer jeg på om det ikke er vits? Er ikke i tvil om å nå målet mitt. Men om jeg bare må spise mindre og mindre dess mer jeg går ned, og for alltid  må spise mindre enn kroppen vil ha (økt sultfølelse). Er det dømt til å mislykkes? 
 

Noen suksesshistorier??

Anonymkode: ce74c...fa3

Det er dumt at det har blitt så mye fokus på dette de siste årene. Jeg gikk ned fra 87 til 68 for fjorten år siden. Gikk ikke opp i vekt igjen før jeg ble gravid. Og om det er slik at man en dag er tilbake på startvekten - so what? Da har man jo vært slankere lenge, og kan slanke seg igjen. Det er ikke som at det er forgjeves og at man våkner på startvekten dagen etter at målet er nådd. Nei, skjit i de dystre spådommene fra magre slankeeksperter, og ta tak i vekten din du 😊 lykke til!

Anonymkode: 00c95...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror mange overvurderer hvor mye vi tynne kvinner (over en viss alder) faktisk spiser. Jeg er 35år og holder en bmi på ca 20, har aldri vært overvektig, men det betyr IKKE at jeg «kan spise hva jeg vil». Er nøye med å spise sunt og magert, samt trener en del. Så jeg tror det heller er slik at du sammenlikner med det du selv spiste som overvektig. Tror du fint kunne holdt målvekten din med mitt kosthold. Jeg må også kjenne på sult før måltider, velge sunn mat foran det jeg har mest lyst på ofte, samt dra på trening når jeg eeeegentlig vil ligge på sofaen. Men jeg prioriterer at kroppen er slank for det er viktig for meg. MEN er jeg ute å spiser med jobben eller venninner velger jeg både vin og dessert, og det er jo dette andre da ser. Når de selv velger bort dessert fordi de «er på slanker’n» og kommenterer at jeg kan jo tydeligvis spise hva jeg vil og fortsatt være slank. Dere ser ikke hverdagen over tid.

Anonymkode: d3810...3c6

Ja, og det er et godt poeng. 

Jeg har vært en del innlagt, og det jeg ser er at ofte spiser jeg som stort sett har BMI 19-20 (men også vært både under- og overvektig) spiser mer til de faste måltidene enn enkelte overvektige, men forskjellen på de og meg er at jeg holder meg til de måltidene samt trener flere dager i uken, mens de er inaktiv og spiser snacks og slikt mellom måltidene. De spiser altså ikke så mye av den ordentlige maten og det kan være lett å tenke at de får i seg lite mat, men totalen med inaktivitet og alt i mellom måltidene har gjort dem overvektig. 

Dermed vil jo også løsningen for dem være å redusere alt de spiser mellom måltidene, samt spise godt med grønnsaker og nok til de faste måltidene. 

Det er ikke nødvendigvis enkelt. Jeg kan slite med overspising og må virkelig jobbe hardt for å holde meg på vekten jeg har. Det skjer absolutt ikke av seg selv hos meg. Som utrent 16-åring veide jeg 12 kg mer enn jeg gjør nå som passelig trent 31-åring. Fordi jeg var inaktiv og spiste bare drit. Har også spist på meg 30 kg på 8 mnd for noen år siden. Men jeg klarte å stoppe overspisingen og gikk det ned igjen. 

Jeg kjemper like mye med dette som mange andre som er overvektig. Men jeg har lært hva som skal til. Men med en spiseforstyrrelse er det en daglig kamp. En spiseforstyrrelse som egentlig vil ha meg til å overspise, men ja. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2022 den 18.37):

Men jeg har bodd sammen med tynne og slanke og ser hva de spiser. Det er klart det er store forskjeller i forbrenning.

Anonymkode: b672d...359

Trener man mye får man også bedre forbrenning. Og hvor gamle var disse damene da du bodde med dem? Jeg snakker om godt voksne damer. Ingen tynne damer (typ bmi 20) over 35år spiser så innmari mye kalorier. Jeg kan love deg at dersom ts går ned den vekten hun ønsker, og deretter hadde fulgt mitt kosthold, hadde hun holdt seg på den nye vekten. Man går opp igjen fordi man går tilbake til gamle uvaner. Det er ikke sånn at tynne damer bare har så innmari flaks. Vi jobber stort sett hardt for slankheten.

Anonymkode: d3810...3c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...