AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #61 Skrevet 12. oktober 2020 På 9.10.2020 den 18.01, AnonymBruker skrev: Intervju faktisk.. Anonymkode: c9ed3...1c6 Selvsagt. Man tar jo folk inn i sitt eget hjem (nå ser jeg bort fra profesjonelle utleiere), det er klart man vil bli litt kjent med dem som skal bo der. På 9.10.2020 den 18.06, Kritt skrev: Jeg er utleier og svarer ikke bestandig alle. Får kanskje 100 henvendelser i løpe av et døgn, hvorav et flertall ikke fyller kriteriene som står i annonsen, og noen bare spør "er den ledig", kanskje uten navn. Slike gidder jeg ikke svare. Jeg svarer de som virker seriøse, og merker dessuten leiligheten som utleid så fort kontrakt er skrevet. Da har jeg gjerne lagt inn en kommentar om at jeg dessverre ikke har fått svart alle i annonsen. Til deg som leier: Vær så snill å skriv litt mer om deg selv når du viser interesse. Det virker veldig useriøst når du skriver omtrent ingen ting, og kanskje bare skriver at du "tar den" (ja, mange gjør det). Det er i så fall liten sannsynlighet for at du får leiligheten, med mindre den er veldig overpriset. Skriv høflig, med litt informasjon om deg selv og med fullt navn, så skal du se det kanskje blir leilighet. Dette. Du kan være verdens hyggeligste og mest ordentlige person for alt jeg vet, men om du bare skriver "når kan jeg flytte inn?" eller du spør om du kan ha 3 (!) hunder (på 50 kvm), uten å si noe som helst om deg selv, da ryker du rett i bunken for "ikke aktuell". 10 timer siden, MadameDeRosa skrev: For å vinkle det sånn; jeg ville aldri ha leid der det ikke går an å bo med barn, uavhengig av om man har unger eller ikke, for da er det ikke et sted som er egnet til å bo, verken for barn eller voksne mennesker. Boligen skal være egnet til å leve og bo i! Ikke til å kun eksistere og få et begrenset liv og fritid pga at boligen egentlig er helt elendig. At boligen ikke er egnet for barn betyr da ikke at den er uegnet til å bo i, hva er det for slags logikk? Vi leier ut en helt fin leilighet, men den er ganske liten og man må gå gjennom en bratt sti i hagen vår for å komme dit (noe som er særdeles upraktisk om det er snakk om små barn som behøver vogn); derfor ikke egnet for barn, men likevel helt utmerket for en enslig eller et par. Anonymkode: bc1c3...40c 2
Gjest MadameDeRosa Skrevet 13. oktober 2020 #62 Skrevet 13. oktober 2020 På 12.10.2020 den 11.44, AnonymBruker skrev: Selvsagt. Man tar jo folk inn i sitt eget hjem (nå ser jeg bort fra profesjonelle utleiere), det er klart man vil bli litt kjent med dem som skal bo der. Dette. Du kan være verdens hyggeligste og mest ordentlige person for alt jeg vet, men om du bare skriver "når kan jeg flytte inn?" eller du spør om du kan ha 3 (!) hunder (på 50 kvm), uten å si noe som helst om deg selv, da ryker du rett i bunken for "ikke aktuell". At boligen ikke er egnet for barn betyr da ikke at den er uegnet til å bo i, hva er det for slags logikk? Vi leier ut en helt fin leilighet, men den er ganske liten og man må gå gjennom en bratt sti i hagen vår for å komme dit (noe som er særdeles upraktisk om det er snakk om små barn som behøver vogn); derfor ikke egnet for barn, men likevel helt utmerket for en enslig eller et par. Anonymkode: bc1c3...40c Sikkert fint å gå gjennom den bratte stien når det er vinter og speilblank is, eller om man er uheldig og må ha ambulanse på stedet; med andre ord; ubeboelig.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #63 Skrevet 13. oktober 2020 På 12.10.2020 den 11.03, AnonymBruker skrev: Jeg tar heller kontakt med de som ønsker å leie, i stedet for å sette inn annonse. Det er bare et mas om en setter inn annonse selv, de fleste evner ikke å fortelle noe om seg selv. Anonymkode: 72434...01c Det er ganske smart. Anonymkode: 9346e...41c
every woman Skrevet 13. oktober 2020 #64 Skrevet 13. oktober 2020 Her i Trondheim tas det nå initiativ til et boligopprør. På grunn av et privat leiemarked der en liten slags elite prioriteres sitter mange i en fortvilet situasjon. De kan hverken kjøpe eller leie bolig. I denne tråden blir det jo tydelig at det ikke er de yngste som sliter mest. De er de ønskede. Er man derimot ufør, arbeidsledig, alenemor (merk: ikke -far), ønsker langtidsleie eller er enslig med lavere inntekt, da kan man glemme det. Opprøret går ut på å vekke kommunens politikere til å se hva som skjer, og sørge for et anstendig leiemarked for alle som har behov. Jeg skal sende dem denne tråden, for den bekrefter hvor skrikende behovet er, og hvor prekær situasjonen nå har blitt. Klart at en utleier kan leie ut til hvem hun/han vil. Men dette skaper et enormt klasseskille. I tillegg vil en leietaker i Norge alltid være nederst på rangstigen, for her SKAL jo alle eie. 6
Rayo Skrevet 13. oktober 2020 #65 Skrevet 13. oktober 2020 Ser at jeg virkelig blir å slite med å finne meg leilighet.. Til tross for at jeg ikke har vært sen med leie en eneste gang siden jeg flyttet hjemmefra. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #66 Skrevet 13. oktober 2020 På 9.10.2020 den 21.21, AnonymBruker skrev: Nei, man har ikke lov til det. Jeg kan for eksempel ikke skrive at jeg ikke leier ut til folk med barn, folk som snakker dårlig norsk etc. Det er diskriminerende. Derfor er jeg nødt til å sile ut i etterkant. Vil nødig havne på den instagramkontoen som henger ut utleiere for eksempel. Anonymkode: a6748...1bc Kan jeg spørre hvorfor du ikke leier ut til folk med barn? Vi skrev til to at vi har to barn, og de sa det var uaktuelt. Jeg tenkte kanskje det var fordi den ene av oss har et utenlandsk navn, så tenkte jeg selvsagt rasist med én gang.. 😂 Men hvis det er en greie at barn er uaktuelt, vil jeg gjerne vite hvorfor.. Det kan hjelpe mtp forståelse for at folk sier nei. Anonymkode: 5e2a9...314 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #67 Skrevet 13. oktober 2020 20 minutter siden, every woman skrev: Her i Trondheim tas det nå initiativ til et boligopprør. På grunn av et privat leiemarked der en liten slags elite prioriteres sitter mange i en fortvilet situasjon. De kan hverken kjøpe eller leie bolig. I denne tråden blir det jo tydelig at det ikke er de yngste som sliter mest. De er de ønskede. Er man derimot ufør, arbeidsledig, alenemor (merk: ikke -far), ønsker langtidsleie eller er enslig med lavere inntekt, da kan man glemme det. Opprøret går ut på å vekke kommunens politikere til å se hva som skjer, og sørge for et anstendig leiemarked for alle som har behov. Jeg skal sende dem denne tråden, for den bekrefter hvor skrikende behovet er, og hvor prekær situasjonen nå har blitt. Klart at en utleier kan leie ut til hvem hun/han vil. Men dette skaper et enormt klasseskille. I tillegg vil en leietaker i Norge alltid være nederst på rangstigen, for her SKAL jo alle eie. Problemet er jo at det er alt for sterkt vern for leietakere, slik at det er svært vanskelig å bli kvitt folk som ikke betaler husleien eller ramponerer leiligheten. Hadde det vært sånn at det tok max 1 mnd å bli kvitt en som ikke betaler, så hadde nok flere turt å forsøke på en "ikke perfekt" leietaker. Men når det tar mange, mange måneder å få hjelp av namsnammen, aleneforeldre med barn kaa bli boende til kommunen finner for godt å finne bolig samme skolekrets, folk som ødelegger slipper å erstatte osv, så er det DET som gjør at man ikke leier ut til de som ikke har alt på stell. Anonymkode: e069e...7d8 7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #68 Skrevet 13. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvorfor du ikke leier ut til folk med barn? Vi skrev til to at vi har to barn, og de sa det var uaktuelt. Jeg tenkte kanskje det var fordi den ene av oss har et utenlandsk navn, så tenkte jeg selvsagt rasist med én gang.. 😂 Men hvis det er en greie at barn er uaktuelt, vil jeg gjerne vite hvorfor.. Det kan hjelpe mtp forståelse for at folk sier nei. Anonymkode: 5e2a9...314 Ikke meg du siterer, men det er veldig vanskelig å få kastet ut folk med barn, fordi barn ikke skal bo på gaten og kommunen må dermed ha et passende alternativ (helst i samme skolekrets) tilgjengelig før namsmannen bytter lås. Dvs at man kan risikere flere måneder med manglende leie uten at man har muligheten til å bli kvitt leietakerne. Jeg hadde aldri leid ut til noen med barn, risikoen er for stor. I tilegg er det mye mer støy (spesielt om man bor i samme hus) og mer slitasje på boligen. Anonymkode: e069e...7d8 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #69 Skrevet 13. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvorfor du ikke leier ut til folk med barn? Vi skrev til to at vi har to barn, og de sa det var uaktuelt. Jeg tenkte kanskje det var fordi den ene av oss har et utenlandsk navn, så tenkte jeg selvsagt rasist med én gang.. 😂 Men hvis det er en greie at barn er uaktuelt, vil jeg gjerne vite hvorfor.. Det kan hjelpe mtp forståelse for at folk sier nei. Anonymkode: 5e2a9...314 Vi har folk i sokkel med dårlig adkomst for blant annet barnevogn, og leilighetene er for små for en familie. Vi ønsker dessuten hagen for oss selv, og vil ikke ha mer knytninger til leieboer enn at vi er den profesjonelle parten. Blir litt upstairs-downstairs følelse å leie ut til noen med barn, samtidig som man heller ikke vil bli uvenner med foreldre til barnas venner om det skjærer seg med leieforholdet. Anonymkode: ae719...cf4 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #70 Skrevet 13. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har folk i sokkel med dårlig adkomst for blant annet barnevogn, og leilighetene er for små for en familie. Vi ønsker dessuten hagen for oss selv, og vil ikke ha mer knytninger til leieboer enn at vi er den profesjonelle parten. Blir litt upstairs-downstairs følelse å leie ut til noen med barn, samtidig som man heller ikke vil bli uvenner med foreldre til barnas venner om det skjærer seg med leieforholdet. Anonymkode: ae719...cf4 Nåja, og så bråker det mer, sliter mer, og det er umulig å kaste utleietaker ved manglende betaling. Anonymkode: ae719...cf4 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #71 Skrevet 13. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvorfor du ikke leier ut til folk med barn? Vi skrev til to at vi har to barn, og de sa det var uaktuelt. Jeg tenkte kanskje det var fordi den ene av oss har et utenlandsk navn, så tenkte jeg selvsagt rasist med én gang.. 😂 Men hvis det er en greie at barn er uaktuelt, vil jeg gjerne vite hvorfor.. Det kan hjelpe mtp forståelse for at folk sier nei. Anonymkode: 5e2a9...314 Bråker, barn skriker og løper ute og lager spetakkel. Vil ikke ha bråk, roping og barne-lydnivå rundt. + Mer slitasje og vanskelig å kaste ut om noe går skeis. Leier aldri ut til noen med barn Anonymkode: 59b1e...256 4
every woman Skrevet 13. oktober 2020 #72 Skrevet 13. oktober 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er jo at det er alt for sterkt vern for leietakere, slik at det er svært vanskelig å bli kvitt folk som ikke betaler husleien eller ramponerer leiligheten. Hadde det vært sånn at det tok max 1 mnd å bli kvitt en som ikke betaler, så hadde nok flere turt å forsøke på en "ikke perfekt" leietaker. Men når det tar mange, mange måneder å få hjelp av namsnammen, aleneforeldre med barn kaa bli boende til kommunen finner for godt å finne bolig samme skolekrets, folk som ødelegger slipper å erstatte osv, så er det DET som gjør at man ikke leier ut til de som ikke har alt på stell. Anonymkode: e069e...7d8 Jada, det er sikkert en del av problemet. Det er derfor det blir så viktig at kommunene ser sitt ansvar i å bosette sine innbyggere, også de som sliter med et eller annet. Kommunale boliger til markedsleie er for dyre for mange, så det holder ikke. Det veien vi går nå er farlig. En del av befolkningen er nedsyltet i boliggjeld, og må ta ågerpriser for sine utleieboliger for å få det til å gå rundt, en annen del faller utenom alt, står med lua i hånda og behandles som tiggere. Det går ikke lenger. Det er drømmesamfunnet for Høyre og Frp, da, for de synes vi har et flott boligmarked her i byen. 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #73 Skrevet 13. oktober 2020 1 time siden, every woman skrev: Her i Trondheim tas det nå initiativ til et boligopprør. På grunn av et privat leiemarked der en liten slags elite prioriteres sitter mange i en fortvilet situasjon. De kan hverken kjøpe eller leie bolig. I denne tråden blir det jo tydelig at det ikke er de yngste som sliter mest. De er de ønskede. Er man derimot ufør, arbeidsledig, alenemor (merk: ikke -far), ønsker langtidsleie eller er enslig med lavere inntekt, da kan man glemme det. Opprøret går ut på å vekke kommunens politikere til å se hva som skjer, og sørge for et anstendig leiemarked for alle som har behov. Jeg skal sende dem denne tråden, for den bekrefter hvor skrikende behovet er, og hvor prekær situasjonen nå har blitt. Klart at en utleier kan leie ut til hvem hun/han vil. Men dette skaper et enormt klasseskille. I tillegg vil en leietaker i Norge alltid være nederst på rangstigen, for her SKAL jo alle eie. Studenter står i boligkø og mange ender opp med å måtte tilbringe tid i sovesaler. Er bare bra om de blir prioritert av private utleiere, vi bidrar til å lette på boligmangelen for studentene. Anonymkode: 79f73...2a0 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #74 Skrevet 13. oktober 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bråker, barn skriker og løper ute og lager spetakkel. Vil ikke ha bråk, roping og barne-lydnivå rundt. + Mer slitasje og vanskelig å kaste ut om noe går skeis. Leier aldri ut til noen med barn Anonymkode: 59b1e...256 Enda en grunn til at man aldri burde opprette en familieleilighet til utleie i egen bolig, det og risiko for skatt. Enten flere hybelleiligheter eller et stort bofellesskap er det man bør gå for. Anonymkode: 79f73...2a0 1
every woman Skrevet 13. oktober 2020 #75 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studenter står i boligkø og mange ender opp med å måtte tilbringe tid i sovesaler. Er bare bra om de blir prioritert av private utleiere, vi bidrar til å lette på boligmangelen for studentene. Anonymkode: 79f73...2a0 Det var ikke poenget mitt. Poenget mitt var alle de som faller utenom. Det ordner seg stort sett for studenter, selv om det kan ta litt tid. De er jo ønsket på leiemarkedet. Men det ordner seg ikke for et økende antall andre. Ikke for det, akkurat nå sliter en del studenter også. Koronakrisen har tatt knekken på mange ekstrajobber. For å kunne leie noe annet enn de billigste Sit-hyblene må man enten ha jobb, eller foreldre som hjelper til. De studentene som ikke har noen av delene havner i en vanskelig situasjon. Det står plenty av private studenthybler ledige her. De er for dyre. Ja, det strammer seg merkbart til nå. Jeg kan bare håpe at Norge våkner opp fra "vi-har-det-så-bra-her"-boblen før det er for sent. Endret 13. oktober 2020 av every woman 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #76 Skrevet 13. oktober 2020 På 11.10.2020 den 20.21, AnonymBruker skrev: Det er greit å være kresen, men noen har havnet i en kinkig situasjon med sykdom som gjør at man ikke kan jobbe, ikke har mulighet til depositum med mindre man kan betale det på «avdrag». Altså, jeg forstår at de som leier ut har ting de går etter, men det er vanskelig for oss som ikke har mulighet til å kjøpe selv. Som jeg skrev over her, ble jeg uheldig og ble sykemeldt, så over på AAP mens jeg venter på å få ufør. Jeg har ikke mulighet til å betale depositum per nå. Det vil bli veldig vanskelig når jeg eventuelt må flytte ut herfra, selv om jeg er pliktoppfyllende (måker snø om vinteren, vasker felles trappeoppgang, betaler alltid husleie i tide - om ikke tidligere), jeg er hyggelig og trivelig, stille og rolig (har ikke hatt en eneste fest her de tre årene jeg har bodd her, og de som bor under meg hører ikke at jeg er her engang, selv om det er gammelt og lytt). Anonymkode: 3e2a9...6a3 Da ville jeg begynt med å spare til depositum nå. Hvis du har råd til å betale det på "avdrag", kan du begynne med det nå på en egen sparekonto, så har du det klart når du trenger det. Anonymkode: dfc10...394 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #77 Skrevet 13. oktober 2020 4 timer siden, every woman skrev: Det var ikke poenget mitt. Poenget mitt var alle de som faller utenom. Det ordner seg stort sett for studenter, selv om det kan ta litt tid. De er jo ønsket på leiemarkedet. Men det ordner seg ikke for et økende antall andre. Ikke for det, akkurat nå sliter en del studenter også. Koronakrisen har tatt knekken på mange ekstrajobber. For å kunne leie noe annet enn de billigste Sit-hyblene må man enten ha jobb, eller foreldre som hjelper til. De studentene som ikke har noen av delene havner i en vanskelig situasjon. Det står plenty av private studenthybler ledige her. De er for dyre. Ja, det strammer seg merkbart til nå. Jeg kan bare håpe at Norge våkner opp fra "vi-har-det-så-bra-her"-boblen før det er for sent. Tror dessverre dette er en utvikling som er ønsket av mange... Anonymkode: dfc10...394
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #78 Skrevet 14. oktober 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvorfor du ikke leier ut til folk med barn? Vi skrev til to at vi har to barn, og de sa det var uaktuelt. Jeg tenkte kanskje det var fordi den ene av oss har et utenlandsk navn, så tenkte jeg selvsagt rasist med én gang.. 😂 Men hvis det er en greie at barn er uaktuelt, vil jeg gjerne vite hvorfor.. Det kan hjelpe mtp forståelse for at folk sier nei. Anonymkode: 5e2a9...314 Jeg har svart på det lengre opp. Det er fordi de har så utrolig sterkt vern. Du blir ikke kvitt barnefamilier selv om de slutter å betale leie. Jeg har ingenting i mot barn eller barnefamilier, jeg vil bare unngå å havne i en situasjon der utleiedelen min blir okkupert. Anonymkode: a6748...1bc 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #79 Skrevet 14. oktober 2020 På 11.10.2020 den 17.15, Coronas skrev: Hva er galt med feks innekatt? Dårlig erfaring, leid ut til folk med katt tidligere. klore merker på vegger, sluppet ut katten allikevel og da blir den til plage for andre. Jeg leier ikke ut i egen bolig, men har bygårder med utleie leiligheter. Passer dårlig med katt når folk bestemmer seg for å slippe den ut. Men små hunder godtar jeg til en viss grad om folk har kontroll på hunden sin. Ønsker folk ha marsvin eller lignende så er det også selvsagt ok. Anonymkode: 97fa6...0d5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #80 Skrevet 14. oktober 2020 15 timer siden, every woman skrev: Her i Trondheim tas det nå initiativ til et boligopprør. På grunn av et privat leiemarked der en liten slags elite prioriteres sitter mange i en fortvilet situasjon. De kan hverken kjøpe eller leie bolig. I denne tråden blir det jo tydelig at det ikke er de yngste som sliter mest. De er de ønskede. Er man derimot ufør, arbeidsledig, alenemor (merk: ikke -far), ønsker langtidsleie eller er enslig med lavere inntekt, da kan man glemme det. Opprøret går ut på å vekke kommunens politikere til å se hva som skjer, og sørge for et anstendig leiemarked for alle som har behov. Jeg skal sende dem denne tråden, for den bekrefter hvor skrikende behovet er, og hvor prekær situasjonen nå har blitt. Klart at en utleier kan leie ut til hvem hun/han vil. Men dette skaper et enormt klasseskille. I tillegg vil en leietaker i Norge alltid være nederst på rangstigen, for her SKAL jo alle eie. Det er ikke sånn for min del, jeg leier ut til alenemødre, alenefedre, folk som er ufør, pensjonister, folk med barn, folk uten barn. Jeg ønsker langtidsleie i mine leiligheter, har bygårder med kort vei til offentlig kommunikasjon, barnehager, barneskole og ungdomsskole. Det jeg ikke ønsker er ungdommer/studenter som vil bo flere, det er uaktuelt og stort sett ikke langtidskontrakter på den gruppem , ønsker ikke folk med Nav dep.garanti, men om de er på Nav ellers pleier ikke være problem. Jeg har folk som har leid hos meg i mange år, de lengste i 15 år tror jeg sånn ca. Det er trygt og stabilt å leie, reine utleiegårder, alle leiligheter har balkong, felles vaskeri for de som vil bruke det, alle har parkering, alle har 1-2 boder inkludert i kjelleren, har leiligheter fra 45-110 kvm, så noe for de fleste. Men jeg godtar ikke bråk, røyking inne eller på balkong (på balkong til plage for naboer). For meg er det viktig at folk trives, og det føles sånn. Populære leiligheter og har stort sett ventelister Anonymkode: 97fa6...0d5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå