Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest H_Marius40
Skrevet

Mange som sender en copy+paste meldinger, sier seg selv at man ikke kan svare på alle disse når man mottar opp mot kanskje 50 meldinger. Man siler ut de mest interessante og besvarer de. Mottar man få forespørsler så kan man selvsagt svare alle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 9.10.2020 den 11.32, AnonymBruker skrev:

Jeg leier ut flere leiligheter, får ofte over 100 henvendelser. Ikke mulighet for å svare alle, men prøver. Uansett hvor proff annonsen min er så kommer det så mye useriøst. Jeg vet leilighetene er populære, husleie er bra i området etc. Jeg godtar aleneforeldre, folk med hund ved avtale, men ikke katt eller andre dyr. Men godtar ikke at familie på fem ønsker bo i en leilighet med 1-2 soverom, folk som ikke kan hverken norsk eller engelsk, pluss diverse. Ønsker folk med referanse 

Anonymkode: 97fa6...0d5

Hva er galt med feks innekatt?

• Liker 6
Skrevet
5 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Likevel skal det være et hjem, de skal jo BO der. 

Ja da, men det er smart at de er der toppen 3-5 år mtp oppussing og vedlikehold. Folk som bor midlertidig krever ikke samme mengde tilpasninger, egne farger på veggen, eller tante Olga som plutselig er blitt 70 og dårlig til beins og må ha håndtak på badet. Leilighetene våre er fine og moderne, og det kan de gjerne forbli. Det er også flere som ikke har bil når de prioriterer å spare til leilighet, det er veldig fint når vi ikke har parkering til dem.

Jeg vil ikke ha barn hos leieboerne våre (sokkelleilighet) - det blir rett og slett for vanskelig når barnet deres plutselig vil låne trampolina eller når barnet blir venner med våre barn og leieforholdet skjærer seg. Leilighetene våre er for små til at det egner seg for barn og det er dårlig tilgjengelig med barnevogn og ikke plass til alt barn krever av utstyr. Kan ikke forhindre de fra å få barn selvfølgelig, men da blir ikke årskontrakten fornyet (og de vil ikke bo her med barn uansett).

Vi bygde hellere to mindre leiligheter fremfor en stor - og det er akkurat dette med hvor lenge folk bor og hvilke livsfaser som egner seg til hva som er grunnen til det, samtidig som vi så klart tjener mer totalt sett selv om leie for en liten leilighet er billigere enn for en stor.

Ikke vanskelig å finne leietakere når leilighetene ligger sentralt i villakvarter i Oslo heldigvis, vi kan velge og vrake.

Anonymkode: ae719...cf4

• Liker 2
Skrevet

Huff, når jeg leser her, gruer jeg meg til jeg eventuelt må flytte. Ikke foreldre, ikke «navere», ikke dyr, ikke ditt, ikke datt.

Anonymkode: 3e2a9...6a3

• Liker 9
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, når jeg leser her, gruer jeg meg til jeg eventuelt må flytte. Ikke foreldre, ikke «navere», ikke dyr, ikke ditt, ikke datt.

Men de fleste som leier ut på KG leier ut i egen bolig. Så lenge du har en jobb og er hyggelig og ryddig er det nok ikke noe problem altså . Har du barn leier du en leilighet, ikke en sokkelhybel, og da vil jeg også tro at det går helt fint 😊

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, Coronas skrev:

Hva er galt med feks innekatt?

Mange er nok redd for kloremerker, spesielt hvis man leier ut møblert. Mulig allergi hos senere leietakere kan også være med i betraktningen. Samme hvor mye man vasker vil det alltid sitte igjen hår i kriker og kroker, sprekker og eventuelle vegg-til-vegg-tepper, noe allergikere potensielt vil reagere på.

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deter klart man er litt kresen når man leier ut en del av eget hjem. Litt annerledes om det er et rent utleieobjekt et annet sted.

I likhet med en over her tar vi også litt mindre i leie enn vi kunne tatt, nettopp for å kunne håndplukke. Kanskje også derfor vi får så overdrevent mange søkere, og brorparten uaktuelle. Jeg synes også det er greit at leietakere ikke gror fast, et par-tre år er fint. Og når leietakere er i etableringsfasen, gjerne studenter, ønsker de seg gjerne noe annet (enn liten sokkelleilighet) etterhvert. Noen blir provosert av denne silingen, kan forstå det også, men det er vårt privilegium når vi har investert i utleieleilighet i eget hus, synes jeg.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de fleste som leier ut på KG leier ut i egen bolig. Så lenge du har en jobb og er hyggelig og ryddig er det nok ikke noe problem altså . Har du barn leier du en leilighet, ikke en sokkelhybel, og da vil jeg også tro at det går helt fint 😊

Dessverre går jeg på NAV (sykdom), har barn og et fuglepar 🤪 har alltid betalt husleie i tide, er ordentlig, men slet veldig før jeg fikk denne leiligheten. Heldigvis har jeg en flott leilighet nå, men jeg regner jo med jeg ikke kan bo her for alltid.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Kritt skrev:

Deter klart man er litt kresen når man leier ut en del av eget hjem. Litt annerledes om det er et rent utleieobjekt et annet sted.

I likhet med en over her tar vi også litt mindre i leie enn vi kunne tatt, nettopp for å kunne håndplukke. Kanskje også derfor vi får så overdrevent mange søkere, og brorparten uaktuelle. Jeg synes også det er greit at leietakere ikke gror fast, et par-tre år er fint. Og når leietakere er i etableringsfasen, gjerne studenter, ønsker de seg gjerne noe annet (enn liten sokkelleilighet) etterhvert. Noen blir provosert av denne silingen, kan forstå det også, men det er vårt privilegium når vi har investert i utleieleilighet i eget hus, synes jeg.

Det er greit å være kresen, men noen har havnet i en kinkig situasjon med sykdom som gjør at man ikke kan jobbe, ikke har mulighet til depositum med mindre man kan betale det på «avdrag». Altså, jeg forstår at de som leier ut har ting de går etter, men det er vanskelig for oss som ikke har mulighet til å kjøpe selv. 

Som jeg skrev over her, ble jeg uheldig og ble sykemeldt, så over på AAP mens jeg venter på å få ufør. Jeg har ikke mulighet til å betale depositum per nå. Det vil bli veldig vanskelig når jeg eventuelt må flytte ut herfra, selv om jeg er pliktoppfyllende (måker snø om vinteren, vasker felles trappeoppgang, betaler alltid husleie i tide - om ikke tidligere), jeg er hyggelig og trivelig, stille og rolig (har ikke hatt en eneste fest her de tre årene jeg har bodd her, og de som bor under meg hører ikke at jeg er her engang, selv om det er gammelt og lytt). 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre går jeg på NAV (sykdom), har barn og et fuglepar 🤪 har alltid betalt husleie i tide, er ordentlig, men slet veldig før jeg fikk denne leiligheten. Heldigvis har jeg en flott leilighet nå, men jeg regner jo med jeg ikke kan bo her for alltid.

Ja, det er synd mange av oss utleiere hadde avvist deg som leietaker på grunn av diverse forhold 🙁

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit å være kresen, men noen har havnet i en kinkig situasjon med sykdom som gjør at man ikke kan jobbe, ikke har mulighet til depositum med mindre man kan betale det på «avdrag». Altså, jeg forstår at de som leier ut har ting de går etter, men det er vanskelig for oss som ikke har mulighet til å kjøpe selv. 

Som jeg skrev over her, ble jeg uheldig og ble sykemeldt, så over på AAP mens jeg venter på å få ufør. Jeg har ikke mulighet til å betale depositum per nå. Det vil bli veldig vanskelig når jeg eventuelt må flytte ut herfra, selv om jeg er pliktoppfyllende (måker snø om vinteren, vasker felles trappeoppgang, betaler alltid husleie i tide - om ikke tidligere), jeg er hyggelig og trivelig, stille og rolig (har ikke hatt en eneste fest her de tre årene jeg har bodd her, og de som bor under meg hører ikke at jeg er her engang, selv om det er gammelt og lytt). 

Skjønner det, kriteriene jeg og mange andre stiller når vi leier ut vil dessverre også ramme mange skikkelige mennesker. Men jeg er ikke villig til å ta risikoen når jeg ikke kjenner vedkommende, dessverre.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, her må vel nav kunne hjelpe eller noe? Jeg er som sagt utleier, og leier ut for å få inn penger. Det er ikke for å være hyggelig eller veldedighet - jeg trenger pengene for å kunne betale banklånet mitt. Jeg har ikke lyst til å ta risikoen på å leie ut uten depositum (!), eller til folk med mye høyere risiko som ikke har alt på stell. Klart at det da er hyggelige folk som går med i dragsuget, men slik er det. 

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, her må vel nav kunne hjelpe eller noe? Jeg er som sagt utleier, og leier ut for å få inn penger. Det er ikke for å være hyggelig eller veldedighet - jeg trenger pengene for å kunne betale banklånet mitt. Jeg har ikke lyst til å ta risikoen på å leie ut uten depositum (!), eller til folk med mye høyere risiko som ikke har alt på stell. Klart at det da er hyggelige folk som går med i dragsuget, men slik er det. 

Som «naver» kan man få depositumsgaranti. Veldig få utleiere godtar dette. Jeg har spurt om å få penger på en depositumskonto, men fikk et stort nei fra NAV. Jeg kunne godt vist kontoutskrift som viser at jeg betaler for meg, og gir selvfølgelig referanser. Jeg skjønner at det er en stor risiko for utleiere og at man må ha sikkerhet. Jeg skulle bare ønske det var gode ordninger for de som sliter med å få leilighet fordi de har vært uheldig med sykdom eller som, av andre grunner, ikke er i jobb :)

• Liker 4
Gjest MadameDeRosa
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som en studentbolig, de skal bo der en stund. Ikke noen plass det skal egne seg å få barn eller ha kjæledyr.

Anonymkode: 79f73...2a0

For å vinkle det sånn; jeg ville aldri ha leid der det ikke går an å bo med barn, uavhengig av om man har unger eller ikke, for da er det ikke et sted som er egnet til å bo, verken for barn eller voksne mennesker. Boligen skal være egnet til å leve og bo i! Ikke til å kun eksistere og få et begrenset liv og fritid pga at boligen egentlig er helt elendig.

Endret av MadameDeRosa
Skrevet
49 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

For å vinkle det sånn; jeg ville aldri ha leid der det ikke går an å bo med barn, uavhengig av om man har unger eller ikke, for da er det ikke et sted som er egnet til å bo, verken for barn eller voksne mennesker. Boligen skal være egnet til å leve og bo i! Ikke til å kun eksistere og få et begrenset liv og fritid pga at boligen egentlig er helt elendig.

Er det egnet til å bo med barn klassifiseres det som familiebolig, du kan da bare ha 1 utleiedel i din primærbolig skattefritt. Av skattemessige årsaker er det bedre med enten selvstendige hybelleiligheter eller et "hybelhus" i underetasjen, en hybel kan ikke kombineres med en familieleilighet.

Heller mot "hybelhus" selv da det er billigere å bygge (færre kjøkken og bad som må settes opp, bare to brannceller i huset) samt at man kan få mer per kvadratmeter. Soverom er billige å lage. Bare å beholde trappa til hoveddelen og låse døra til trappenedgangen så slipper man å byggesøke det.

Anonymkode: 79f73...2a0

Skrevet
8 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Jeg leide en 1-roms, fin og praktisk, fantastisk beliggenhet, god bodplass, men hadde vært helt ubrukelig med barn. Den var definitivt egnet til å bo.

• Liker 4
Skrevet
På 7.10.2020 den 18.37, AnonymBruker skrev:

.. kan dere være så snill og svare når folk skriver på annonsene deres?? Man ser at meldingen blir sett, men ingen svar.. Tusen takk for den liksom, kan i det minste skrive nei, dessverre om vi ikke er aktuelle..

Anonymkode: 973e5...128

Sist vi leide ut en av leilighetene våre fikk jeg over 200 henvendelser. Det tar derfor veldig lang tid å lese seg igjennom.

pleier derimot å oppdatere annonsen med at det er stor etterspørsel og respons må forventes forsinket grunnet dette.

Anonymkode: a8c16...385

Skrevet
9 timer siden, MadameDeRosa skrev:

At man ikke ønsker å leie ut til barnefamilier betyr ikke at det ikke GÅR AN å bo der, med eller uten barn. 

Skrevet
På 9.10.2020 den 7.45, AnonymBruker skrev:

Ikke meg di siterte, men jeg leier aldri ut til folk med barn. Det er ikke fordi de ikke er «ordentlige folk», men at de har et utrolig sterkt vern selv om de slutter å betale leie. Man blir aldri kvitt de hvis det skulle skjære seg. 

Anonymkode: a6748...1bc

Samme her. En kompis av meg brukte faktisk over et år på å bli kvitt ei alenemor som ikke betalte husleie. Namsmannen ville/kunne ikke kaste henne ut før hun hadde ny bolig å flytte til av hensyn til barna.  Hun var fra en annen kant av landet, hadde ikke noe nettverk i området som kunne hjelpe henne med bolig, så hun var prisgitt hjelp fra kommunen. Kommunale leiligheter som er egnet for barnefamilier vokser ikke på trær, dermed trakk det ut i tid. 

På grunn av dette leier vi ikke ut til folk med barn. Vil ikke risikere å havne i samme situasjon. Har forståelse for at man ikke vil sette barn på gata, for all del, men synes allikevel det er ganske håpløst at leieboer som ikke betaler for seg stiller sterkere enn utleier i sånne situasjoner. Utleiers økonomiske tap blir jo ikke mindre av at leietaker har barn.

På 7.10.2020 den 18.37, AnonymBruker skrev:

.. kan dere være så snill og svare når folk skriver på annonsene deres?? Man ser at meldingen blir sett, men ingen svar.. Tusen takk for den liksom, kan i det minste skrive nei, dessverre om vi ikke er aktuelle..

Anonymkode: 973e5...128

Vi gir tilbakemelding til de som har vært på visning.

Men for å snu det; kan ikke dere leietakere bli flinkere til å svare på annonsen med det utleier ber dere å skrive. Det er utrolig mange som bare skriver "Er den utleid?", "Vi tar den, når kan vi flytte inn?", "Fortsatt ledig?" etc. I våre annonser etterspør vi alltid at folk skriver litt kort om seg selv; hvor de jobber/hva de studerer, par/enslig, barn, kjæledyr, interesser osv. Veldig mange tar seg ikke bryet med å skrive noen få setninger som besvarer det vi spør om og de får ikke noe svar fra oss.

Anonymkode: caa2f...a9f

• Liker 6
Skrevet

Jeg tar heller kontakt med de som ønsker å leie,  i stedet for å sette inn annonse. Det er bare et mas om en setter inn annonse selv, de fleste evner ikke å fortelle noe om seg selv.

Anonymkode: 72434...01c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...