AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #41 Skrevet 3. oktober 2020 Jeg hadde bedt om å få kortet tilbake og gått. Jeg hadde ikke gått i dialog, du har møtt på en cluster B. Anonymkode: bc16d...030 4
Pipaluk Skrevet 3. oktober 2020 #42 Skrevet 3. oktober 2020 8 timer siden, Honey Dew skrev: Jeg blir glad når de spør meg om fødselsnr, bosted og andre ting på apoteket. Det betyr at de passer ekstra godt på at de leverer ut til riktig person. At de spør for å forsikre seg, er ingenting å bli på gråten av. Gjør man der, er man overdramatisk. Jeg blir også spurt om det, og tenker at det er positivt for sikkerheten. Men det er måten man gjør det på som er avgjørende. Man kan grave dypt men likevel være sympatisk. Jeg hadde reagert om denne utspørringen medførte at andre kunne høre samtalen og hva som ble nevnt. Farmasøyten må gjerne bedrive kontroll, men ikke oute kunden foran alle. 3
Silva Pluvialis Skrevet 3. oktober 2020 #43 Skrevet 3. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du var på apoteket for første gang er det rutine at de sjekker at adressen din stemmer.. Og når du skal hente B- eller A-preparater er det normalt å sjekke at man er den man utgir seg for. Anonymkode: 3e563...82a Det er ikke passende å spørre om adresse eller annen personlig informasjon foran andre mennesker. Det er taushetsbelagt, og det finnes også de som av ulike grunner må være forsiktig med å oppgi adresse. De som jobber på apotek er helsepersonell og burde tenke på dette. Forstår godt at du ble ubekvem, TS. 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #44 Skrevet 3. oktober 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Var en tur hos spesialist for utredning og behandling av en plagsom sykdom. Etter en kort behandling med litt for sterke medisiner som gjør deg slapp og ufokusert, fikk jeg resept på medisiner jeg måtte ta videre. Gikk derfor til nærmeste apotek ikke langt unna sykehus for å kjøpe dette. Her så opplevde jeg å få svært dårlig service som kunde og person fra dama i skranken. Jeg gikk rolig bort til henne og sa: " Hei, jeg skal ha noe medisiner", og hun var rett på med å si: "Har du legitimasjon" Jeg tok frem førerkort og ga den til henne. Henne studerte den nøye, og sa med litt høy stemme: " kan du si hele personnr ditt til meg?" "Ja, det er******"; sa jeg til hun. " fint", sa hun. "Hva er navnet ditt?" spør hun. Jeg nølte litt, men sa også mitt navn. "Kan du stave dette for meg?" sa hun. Her begynte jeg å bli irritert, men ønsket ikke å kverulere mens det var flere mennesker rundt meg, og liker ikke konflikter. Stod derfor der å stavet hele navnet. Dette skulle ikke vært nødvendig, selv om jeg har et litt vanskelig etternavn. Hun hadde min legitimasjon, og jeg er registrert i helsesystemet uansett. Det er veldig enkelt å finne frem med bare fødselsnr. Allikevel så ga hun seg ikke og spurte: "Hva er hjemmeadressen?", "den er *****", sa jeg. "Og poststed?" Den ga jeg også. Etter at hun hadde vært ferdig med utspørring av legg, så ville hun vite hvilken medisiner jeg skal kjøpe.. Det var nå at jeg la merke til pc-skjermen hennes som reflekterte i vindu bak henne, at hun hadde listen med mine resepter foran seg. Da sa jeg til hun "du har vel oversikten?", "Ja, men jeg vil forsikre meg om at du får riktig medisin, det er en rutine" svarer hun. Dette er rett og slett bullcrap, da andre resepter er utgått. Jeg kjøpte mitt, og gikk der ute trist og på gråten over å ha blitt nærmest mistenkeliggjort og avhørt foran så mange mennesker. Har aldri opplevd maken, og jeg er often på apotek for å kjøpe medisiner. Fødselsnr er nok. Men her fikk jeg ikke forsvart meg, først og fremst fordi jeg var utslitt og syk. Noen som vet hvor jeg kan klage? Jeg vil ikke at andre skal oppleve lignende, og dette kvinnemenneske skal slippe så lett unna. Anonymkode: 58ada...37c Hun gjorde bare jobben sin. Anonymkode: 9f0fd...27e 3
Pipaluk Skrevet 3. oktober 2020 #45 Skrevet 3. oktober 2020 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Var en tur hos spesialist for utredning og behandling av en plagsom sykdom. Etter en kort behandling med litt for sterke medisiner som gjør deg slapp og ufokusert, fikk jeg resept på medisiner jeg måtte ta videre. Gikk derfor til nærmeste apotek ikke langt unna sykehus for å kjøpe dette. Her så opplevde jeg å få svært dårlig service som kunde og person fra dama i skranken. Jeg gikk rolig bort til henne og sa: " Hei, jeg skal ha noe medisiner", og hun var rett på med å si: "Har du legitimasjon" Jeg tok frem førerkort og ga den til henne. Henne studerte den nøye, og sa med litt høy stemme: " kan du si hele personnr ditt til meg?" "Ja, det er******"; sa jeg til hun. " fint", sa hun. "Hva er navnet ditt?" spør hun. Jeg nølte litt, men sa også mitt navn. "Kan du stave dette for meg?" sa hun. Her begynte jeg å bli irritert, men ønsket ikke å kverulere mens det var flere mennesker rundt meg, og liker ikke konflikter. Stod derfor der å stavet hele navnet. Dette skulle ikke vært nødvendig, selv om jeg har et litt vanskelig etternavn. Hun hadde min legitimasjon, og jeg er registrert i helsesystemet uansett. Det er veldig enkelt å finne frem med bare fødselsnr. Allikevel så ga hun seg ikke og spurte: "Hva er hjemmeadressen?", "den er *****", sa jeg. "Og poststed?" Den ga jeg også. Etter at hun hadde vært ferdig med utspørring av legg, så ville hun vite hvilken medisiner jeg skal kjøpe.. Det var nå at jeg la merke til pc-skjermen hennes som reflekterte i vindu bak henne, at hun hadde listen med mine resepter foran seg. Da sa jeg til hun "du har vel oversikten?", "Ja, men jeg vil forsikre meg om at du får riktig medisin, det er en rutine" svarer hun. Dette er rett og slett bullcrap, da andre resepter er utgått. Jeg kjøpte mitt, og gikk der ute trist og på gråten over å ha blitt nærmest mistenkeliggjort og avhørt foran så mange mennesker. Har aldri opplevd maken, og jeg er often på apotek for å kjøpe medisiner. Fødselsnr er nok. Men her fikk jeg ikke forsvart meg, først og fremst fordi jeg var utslitt og syk. Noen som vet hvor jeg kan klage? Jeg vil ikke at andre skal oppleve lignende, og dette kvinnemenneske skal slippe så lett unna. Anonymkode: 58ada...37c Du bør gi en tilbakemelding til apoteket, om hvordan du opplevde det. Men det er et tips å ikke skrive det når du er mest opprørt. kanskje må de være nøye med hvem de gir resepter til, ( kanskje de har hatt noen tilfeller hvor de har bommet) og derfor må være mer obs nå. MEN det skal ikke gå ut over kunden. Kunden skal slippe det ubehaget å måtte "avhøres" med masse folk rundt. Folk kan faktisk oppfatte hva som blir sagt. Og selv om de må være nøye, så betyr ikke det at de ikke kan være sympatiske. Har opplevd litt forskjellige ting, og noen apotekansatte burde ikke stå ute ved kassa. Jeg vet om ei farmasøyt som ropte ut etter en eldre dame som hadde bestilt masse smertestillende " hva skal du med så mye morfin da?" Her var mannen dødssyk, og hun hadde virkelig ikke trengt at noen skulle rope det ut. Hun klagde til apoteket. De tok ansvar og sendte en blomsterbukett til enken. Hun var visst litt ustabil hun farmasøyten. En annen gang så var det en transperson som skulle hente ut noe. Farmasøyten ropte ut, "er det mann eller kvinnenavn som er riktig navn?" " Det som kommer først, sa han med veldig lav stemme, men samtidig provosert. ". Sånt er virkelig ikke nødvendig. Så de bør få en tilbakemelding så de kan skjerpe seg. Endret 3. oktober 2020 av Pipaluk 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #46 Skrevet 3. oktober 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Stemmer ikke. I fjor sommer måtte jeg hente en del A preparater og måtte ikke gjennom en slik utspørring. Her har den apotek ansatte gått litt for langt. Anonymkode: 0333c...db0 Det vet du ikke. Vi vet kun det Ts skriver. Ikke øvrig info som kan følge m situasjonen. Fødselsnummer er påkrevd hvis det er en A- resept. Og man sjekker da svært grundig. av og til kan det være legen som følges med på for alt du vet.... Anonymkode: 9f0fd...27e 1
Miah Skrevet 3. oktober 2020 #47 Skrevet 3. oktober 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Kanskje hun var ny i jobben og usikker? Om man er ny i kassa i dagligvare er det vanlig å spørre om legitimasjon, selv om personen ser eldre ut enn 18, bare for å være på den sikre siden, fordi det har såpass store konsekvenser for butikken om man blir tatt for å selge til mindreårig. Kanskje det er store konsekvenser for ansatt/apoteket om man "slurver" der. Anonymkode: 9bac7...0ed Butikkansatte får beskjed om å spørre alle som ser yngre ut enn 25 år. Og da ender man fort med å spørre noen som er 28 år - akkurat det handler ikke om å være usikker eller ny i jobben. 1
Silva Pluvialis Skrevet 3. oktober 2020 #48 Skrevet 3. oktober 2020 (endret) Honey Dew skrev (På 3.10.2020 den 14.31): Jeg blir glad når de spør meg om fødselsnr, bosted og andre ting på apoteket. Det betyr at de passer ekstra godt på at de leverer ut til riktig person. At de spør for å forsikre seg, er ingenting å bli på gråten av. Gjør man der, er man overdramatisk. Overdramatisk? Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #49 Skrevet 3. oktober 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Opplevd det samme og syns det er bra. Ved sterke medisiner så burde du kunne svare på alt de spør om. Har de mistanke om misbruk eller annet så har de gjort jobben sin. Her er du for hårsår! Anonymkode: 869b6...38c Ja, jeg blir ofte spurt om personnummer og navn jeg også. Har aldri blitt fornærma for det Anonymkode: b969f...81b 1
Pipaluk Skrevet 3. oktober 2020 #50 Skrevet 3. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg blir ofte spurt om personnummer og navn jeg også. Har aldri blitt fornærma for det Anonymkode: b969f...81b hadde heller ikke blitt fornærmet, så sant det ikke var noen andre som kunne høre det som ble sagt. Man vil jo helst ikke lage en scene der, at andre kunder skal oppfatte at det er en avhørssituasjon på apoteket. Da kommer klienten veldig fort i forsvar, og dialogen kan låse seg.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #51 Skrevet 3. oktober 2020 Jeg jobber på apotek, og jeg ville aldri spurt ut noen på den måten, aldri! Jeg ville spurt deg hvilken medisin du skal ha ja, det er vanlig prosedyre. Legitimasjon skal vi helst spørre om, og personnummer må vi ha om det er første gang er på akkurat det apoteket. Hvis ikke kommer vi ikke inn i reseptformidleren din. Anonymkode: 2c2cc...3b3 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #52 Skrevet 3. oktober 2020 Det finnes såpass mange ufine farmasøyter at jeg har helt sluttet å hente medisin i apotek. Sist var det en spurte om legens dødsårsak, og ga meg feil dose pga at hun var så opptatt med å google legen. Anonymkode: f7758...2c0 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #53 Skrevet 3. oktober 2020 (endret) Igjen så foregikk ikke dette avhøret på en scene foran byens befolkning. Apotekteknikeren/farmasøyten sto bak kassa og stilte spørsmålene, og der er alltid flere folk på et apotek. Om man vil unngå at der er andre mennesker på apoteket så må man gå til spesielle tider. Det er heller ikke et avhør å stille spørsmål, har du vært i et ordentlig avhør? For det er ikke slik det fungerer. Usympatisk får så være, det er nok av sympatiske innlegg i tråden her. Poenget mitt er at trådstarter kunne spurt "HVORFOR?" i stedet for å svare på spørsmålene. Om hun er medtatt av sykdom eller angst eller ubehag er det hennes problem og ikke personen bak skranken, og hvordan kan de vite? Skal hele samfunnet og helsesystemet basere seg på at alle har det helt forferdelig og skal tas i med silkehansker? Kan man ikke gjøre jobben sin? Jeg går ut ifra at der var svært gode grunner til at vedkommende spurte om adresse. Kanskje det ikke var inne i systemet lenger, kanskje trådstarter har flytta i senere tid, kanskje det hadde en viss relevans, kanskje legen mente at det måtte legges inn. Hvem faen vet? Ingen, fordi trådstarter ikke engang spurte hvorfor de trengte denne informasjonen. Nå hadde jo tydeligvis trådstarter også full oversikt over dataskjermen til apotekteknikeren/farmasøyten (hun så refleksjon i et vindu bak eller noe, står i hovedinnlegget), så hvorfor så hun ikke hva vedkommende gjorde med informasjonen, om hun for eksempel plotta det inn i systemet? Jeg har hentet ut medisin sikkert tusen ganger på apotek. Aldri opplevd dette selv. Men så har ikke jeg hentet ut A-preparater, mulig pipa får en annen lyd når det er svært sterke medikamenter. Og i stedet for å dele ut alt av informasjon så bør man heller stille seg kritisk til hvorfor denne informasjonen er relevant. Får man ikke svar på det, så svarer man ikke. Derfor reagerer jeg på hvorfor trådstarter i det hele tatt har gitt adressen sin. Og det at man er syk er ikke en unnskyldning, er man for syk til å vite hva man sier så bør man jo for all del holde seg hjemme, og bestille medisinen sin på nettet, eventuelt få den av legen når man er der til time. Anonymkode: 8c7c6...db1 Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 4. oktober 2020 av Perelandra 1
Pipaluk Skrevet 3. oktober 2020 #54 Skrevet 3. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber på apotek, og jeg ville aldri spurt ut noen på den måten, aldri! Jeg ville spurt deg hvilken medisin du skal ha ja, det er vanlig prosedyre. Legitimasjon skal vi helst spørre om, og personnummer må vi ha om det er første gang er på akkurat det apoteket. Hvis ikke kommer vi ikke inn i reseptformidleren din. Anonymkode: 2c2cc...3b3 Hvordan stiller det seg om de ikke har norsk personnummer? Lever på kode seks, ny identitet etc? 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #55 Skrevet 3. oktober 2020 Jeg ville klaget. Jeg bruker adhd-medisiner og har aldri opplevd noe sånt. Mitt navn samsvarer ikke med leg en gang, jeg har ikke somlet meg til å bytte kort etter at jeg giftet meg og byttet etternavn. Det hender de spør, men siden personnr står på kortet er de fornøyd med det. Ellers er det ofte min mann som henter ut for meg, han får heller ikke noe særlig med spørsmål. Om de på apoteket lurer på noe, skal de ta det med legen som har skrevet det ut. Anonymkode: 661a0...26c 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #56 Skrevet 3. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ville klaget. Jeg bruker adhd-medisiner og har aldri opplevd noe sånt. Mitt navn samsvarer ikke med leg en gang, jeg har ikke somlet meg til å bytte kort etter at jeg giftet meg og byttet etternavn. Det hender de spør, men siden personnr står på kortet er de fornøyd med det. Ellers er det ofte min mann som henter ut for meg, han får heller ikke noe særlig med spørsmål. Om de på apoteket lurer på noe, skal de ta det med legen som har skrevet det ut. Anonymkode: 661a0...26c Det er helt vanvittig sløvt av apoteket! Er ikke rart at reseptbelagte medikamenter havner på avveie og folk kjøper det svart, når det er så fordømt enkelt å hente det ut. Anonymkode: 8c7c6...db1 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #57 Skrevet 3. oktober 2020 Kan være andre har prøvd å hente ut i ditt navn, og at det ligger et notat om det i systemet. De spør ikke for å være vanskelig, men for å forsikre seg. Kan forstå at du følte deg mistenkeliggjort, men vi skal være glad for at de har gode kontroller. I siste ende det beste for oss alle. Anonymkode: 9cd2a...c98 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #58 Skrevet 3. oktober 2020 Nå må du ta deg en bolle og slutt å anklage folk for urett, uten grunn. Her må det jo være snakk om ekstra kontroll pga sterke medisiner. For å forsikre seg at de gir det til rett person. Om noen skal hente ut dine uten en offisiell samtykke, så er det jo svært sjeldent at folk tenker over å pugge adressen til den andre. Så da spør de om det for å se om det virkelig er deg. Du kan klage på at personen ikke tok hensyn mot de rundt deg, at de kunne ha hørt hva som ble sagt. Det er brudd på taushetsplikten. Så det kan du sende inn klage på, ikke på at du fikk en ekstra kontroll. Anonymkode: ca938...9ec 2
Perelandra Skrevet 4. oktober 2020 #59 Skrevet 4. oktober 2020 Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner og svar til dette. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #60 Skrevet 4. oktober 2020 On 10/3/2020 at 10:44 AM, AnonymBruker said: Å bli tvunget til å oppgi personlig informasjon foran de andre kundene så alle kan høre, det er trakkassering. KLAG, ts! Anonymkode: 8a0a4...56c Enig! Anonymkode: f8f6d...3ba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå