Gå til innhold

ekkel apotek-opplevelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skulle ha noen kg vaginalkrem. Dama snakket veldig høyt. Det er pinlig. Vaginalkrem brukes btw for behandling av mugg på bena på hest. 

Anonymkode: 48078...a96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ofte på apoteket og tar ut medisiner på resept, også B preparater. Jeg har aldri opplevd å bli spurt om noe slikt. Jeg leverer legitimasjon også spør de hva jeg ønsker, så sier jeg det og det er det. Noen av dem spør om jeg har brukt medisinen før (om det er en ny resept jeg ikke har hentet ut av tidligere). 

Jeg synes det var en svært spesiell måte å behandle kunder på. 

Anonymkode: 1e047...7c4

• Liker 7
Skrevet

Syns du overdriver veldig, TS.

Anonymkode: 8c904...3b4

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, Jdz skrev:

Du skriver sterke medisiner. Uten at jeg vet hva det innebærer kan jeg tenke meg at alt som står oppført på narkotikalisten innebærer litt strengere kontroll.

For noe tøv. Det er legen som har skrevet ut medisinene. Det er helt vanlig at farmasøyter (og apotekteknikere for øvrig) taster inn fødselsnummer rett fra legitimasjonen som vises, og dersom det har kommet inn noen nye resepter spør de så å si alltid om det er dette man skal ha samt om man skal ha noe mer. Så spør de deg om du er kjent med preparatet, og hvis du er det er det nå bare å få det uten noe mer spørsmål. 

Henter ut mye medisiner og får frikort typisk i januar/februar. Har aldri opplevd en lignende opplevelse som TS. 

Anonymkode: 49161...091

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, Teatrica skrev:

Nå må folk slappe av - det er helt normalt å forsikre seg om at det er rett person når man skal hente ut sterke medisiner - du fikk ingen andre spørsmål enn de som skal til for å forsikre seg om at du er rett person og at du skal få utlevert riktige medisiner...

Ja, kanskje var du sliten pga sykdom og utredning, og at dette føltes som en ekstra belastning for deg - men likevel er dette så langt fra trakassering (som noen altså klarer å påstå lenger oppe her) eller mistenkeliggjøring på noen som helst måte. 

Nei, det er jo derfor man viser legitimasjon. Legitimasjonen skal vise bilde av deg, så det holder selvfølgelig. Alle nødvendige opplysninger er også oppført. Doh. 

• Liker 4
Skrevet

Det var da voldsomt til overreaksjon. Hun er i sin fulle rett til å dobbeltsjekke at du er deg, spesielt når det er snakk om kraftige medisiner. Blir du på gråten av noe så lite er jeg oppriktig bekymret for hvordan du takler motgang forøvrig🙄

Anonymkode: b0ec9...86c

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplevd det samme og syns det er bra. Ved sterke medisiner så burde du kunne svare på alt de spør om. Har de mistanke om misbruk eller annet så har de gjort jobben sin. Her er du for hårsår! 

Anonymkode: 869b6...38c

Det er ikke slik mistanke om misbruk skal håndteres. Det er legen som har skrevet ut resepten, og da er det legen mistanken må rettes mot for uforsvarlig foreskriving av medisiner. Det er ikke opp til farmasøyten å vurdere noe annet enn det. 

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du synes det er lav utdannelse å være farmasøyt?

Anonymkode: e33e7...111

Mange som står bak skranken er apotekteknikere med videregående utdanning. De må ha godkjenning fra farmasøyt. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet? Du samsvarte ikke med bildet på førerkortet. Skaff deg nytt førerkort.

Anonymkode: e0ed6...110

Tenkte det samme. Hjelper ikke at Ts selv sier at hun ligner på bildet. Kjenner mange som også tror de fortsatt ligner på førerkort-bilde, og annen ID.

Synes det er greit at de kontrollerer ekstra hvem de gir ut medisiner til. Kan ikke skjønne at dette skal være noe å klage over.

Anonymkode: d02cf...418

• Liker 3
Skrevet

Dette var lite profesjonelt. Det er vanlig at de spør hvilken medisin. Så den er grei. Men alle vet hvor lytt og lite skjermet det er på apotek. Du skulle sluppet å måtte opplyse muntlig om dine personopplysninger. Isåfall kunne hun tatt deg inn på et eget rom (noe flere apoteker har). For meg virker det som hun mistenkte deg for å utgi deg for å være en annen enn deg selv og forsøke å hente ut sterke medisiner som ikke var dine. De har kanskje en ekstra kontroll hvis man henter ut A eller B preparater. Ikke vet jeg. Men måten hun gjorde det på virket veldig arrogant.

• Liker 5
Skrevet

Dette er da virkelig ingenting å hisse seg opp over. Det er slett ikke uvanlig å få bekreftet id, og det er helt normalt å bli spurt om hvilke medisiner du skal hente. Hvis du ikke vet eller husker hva de nye medisinene heter, er det jo bare å be om de so mer utskrevet samme dag. 

Anonymkode: 3ebf5...1b6

• Liker 3
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik mistanke om misbruk skal håndteres. Det er legen som har skrevet ut resepten, og da er det legen mistanken må rettes mot for uforsvarlig foreskriving av medisiner. Det er ikke opp til farmasøyten å vurdere noe annet enn det. 

De må vurdere om vedkommende henter under falsk legitimasjon da, det var vel det spørsmålene dreide seg rundt, om TS faktisk var TS. Kanskje hun var ny, eller de nettopp har hatt et kurs rundt dette og hun har tatt det for seriøst i tillegg til å ha mangel på smilekurs. Ikke noen big deal.

Men skjønner at det ikke er spesielt gøy, jeg kan jo føle meg mistenkeliggjort når jeg går gjennom grensekontrollen i USA hvis vakten der er sur, selv om de bare stiller spørsmål som er helt standard prosedyre og jeg har null planer om å bli illegal immigrant 😛 Det er en sånn litt ekkel følelse av at man blir beskyldt for å lyve når man ikke gjør det.

Endret av Cuntzilla
Skrevet

TS. Er det spørsmålene hun stilte du reagerer på, eller måten hun stilte spørsmålene på?

Jeg har aldri fått slike spørsmål på apoteket når jeg har levert mitt bankkort med bilde fra jeg var ca 16, og kjenner ikke rutinen for veldig sterke medisiner, men min mann henter ut sterke smertestillende og får ikke alle disse spørsmålene.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til overreaksjon. Hun er i sin fulle rett til å dobbeltsjekke at du er deg, spesielt når det er snakk om kraftige medisiner. Blir du på gråten av noe så lite er jeg oppriktig bekymret for hvordan du takler motgang forøvrig🙄

Anonymkode: b0ec9...86c

Jeg blir glad når de spør meg om fødselsnr, bosted og andre ting på apoteket. Det betyr at de passer ekstra godt på at de leverer ut til riktig person. At de spør for å forsikre seg, er ingenting å bli på gråten av. Gjør man der, er man overdramatisk.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Honey Dew skrev:

Jeg blir glad når de spør meg om fødselsnr, bosted og andre ting på apoteket. Det betyr at de passer ekstra godt på at de leverer ut til riktig person. At de spør for å forsikre seg, er ingenting å bli på gråten av. Gjør man der, er man overdramatisk.

Eh... Nei. De burde lest infoen på legitimasjonen, eller snakket svært lavt. Personlig info som det snakkes høyt om blir jo å høre for alle på apoteket...    Jeg kaller dette å legge til rette for at andre kan misbruke informasjonen. Å si fødselsnummer og alt annet høyt er en merkelig praksis. Kundene bak deg i køen kan bruke dette for å hente ut medisinene dine for de vet jo all personalia OG hvilke resepter du har. Og kan bruke infoen for å ta opp lån i ditt navn også. 

Tenk om alle nettsvindlerne visste om denne måten å skaffe informasjon på. En mikrofon bak en hylle og vipps så er mer info tilgjengelig enn via tusen svindelmail. 

Anonymkode: 48078...a96

• Liker 8
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var en tur hos spesialist for utredning og behandling av en plagsom sykdom.

Etter en kort behandling med litt for sterke medisiner som gjør deg slapp og ufokusert, fikk jeg resept på medisiner jeg måtte ta videre.

Gikk derfor til nærmeste apotek ikke langt unna sykehus for å kjøpe dette.

Her så opplevde jeg å få svært dårlig service som kunde og person fra dama i skranken.

Jeg gikk rolig bort til henne og sa: " Hei, jeg skal ha noe medisiner", og hun var rett på med å si: "Har du legitimasjon"

Jeg tok frem førerkort og ga den til henne. Henne studerte den nøye, og sa med litt høy stemme: " kan du si hele personnr ditt til meg?"

"Ja, det er******"; sa jeg til hun. " fint", sa hun. "Hva er navnet ditt?" spør hun. Jeg nølte litt, men sa også mitt navn. "Kan du stave dette for meg?" sa hun. Her begynte jeg å bli irritert, men ønsket ikke å kverulere mens det var flere mennesker rundt meg, og liker ikke konflikter. Stod derfor der å stavet hele navnet. Dette skulle ikke vært nødvendig, selv om jeg har et litt vanskelig etternavn. Hun hadde min legitimasjon, og jeg er registrert i helsesystemet uansett. Det er veldig enkelt å finne frem med bare fødselsnr. Allikevel så ga hun seg ikke og spurte: "Hva er hjemmeadressen?", "den er *****", sa jeg. "Og poststed?" Den ga jeg også. Etter at hun hadde vært ferdig med utspørring av legg, så ville hun vite hvilken medisiner jeg skal kjøpe.. Det var nå at jeg la merke til pc-skjermen hennes som reflekterte i vindu bak henne, at hun hadde listen med mine resepter foran seg. Da sa jeg til hun "du har vel oversikten?", "Ja, men jeg vil forsikre meg om at du får riktig medisin, det er en rutine" svarer hun. Dette er rett og slett bullcrap, da andre resepter er utgått. Jeg kjøpte mitt, og gikk der ute trist og på gråten over å ha blitt nærmest mistenkeliggjort og avhørt foran så mange mennesker. Har aldri opplevd maken, og jeg er often på apotek for å kjøpe medisiner. Fødselsnr er nok. Men her fikk jeg ikke forsvart meg, først og fremst fordi jeg var utslitt og syk. 

Noen som vet hvor jeg kan klage? Jeg vil ikke at andre skal oppleve lignende, og dette kvinnemenneske skal slippe så lett unna.

Anonymkode: 58ada...37c

Her hadde jeg avsluttet handelen og ruslet til neste apotek. Jeg hadde også sagt klart og tydelig fra om hvorfor. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det holder selvfølgelig ikke å si "jeg skal hente medisin på resept" når det ligger flere resepter inne. Jeg går på mye ulike medisiner, det er helt umulig for den på apoteket å vite om jeg bare vil ha den som er utskrevet i dag eller om jeg vil hente en av de faste i tillegg. Derfor spør de. Folk har heller ikke oversikt over hvor mye piller de har igjen på resepten, så slett ikke uvanlig at folk om medisiner som mangler aktiv resept, jeg har også gått på den tabben. Det er bare å svare at "jeg vil hente de som ble lagt inn resept på i dag" så er problemet løst.

Og dere som gnåler om at fødsel/personnummer er hemmelig, det er lenge siden det var så hysj, hysj at det lå gjemt på en lapp i nattbordskuffen. DU må regne med å oppgi både nav og personnummer i skranke hos både legevakt og akuttmottak for å nevne noe, gjerne bare med en tyyyynn gardin mellom deg og nabosenga. Tror dere naboen sitter med penn og papir eller notatblokk? Mye paranoide sjeler her gitt. 

Anonymkode: 3ebf5...1b6

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Skrevet
9 hours ago, Jdz said:

Du skriver sterke medisiner. Uten at jeg vet hva det innebærer kan jeg tenke meg at alt som står oppført på narkotikalisten innebærer litt strengere kontroll.

Stemmer ikke. I fjor sommer måtte jeg hente en del A preparater og måtte ikke gjennom en slik utspørring. Her har den apotek ansatte gått litt for langt.

Anonymkode: 0333c...db0

• Liker 4
Skrevet

Aldri blitt spurt om personnr, bare viser legitimasjon. Sterke medisiner har jeg fått med hjem fra sykehuset. Sier bare "Hei, jeg har en e-resept" "Har du legitimasjon?" viser legitimasjon. "Hvilken medisin skal du ha?" Svarer på det, så fiks ferdig. Vært på mange forskjellige apotek. 

Kanskje hun var ny i jobben og usikker? Om man er ny i kassa i dagligvare er det vanlig å spørre om legitimasjon, selv om personen ser eldre ut enn 18, bare for å være på den sikre siden, fordi det har såpass store konsekvenser for butikken om man blir tatt for å selge til mindreårig. Kanskje det er store konsekvenser for ansatt/apoteket om man "slurver" der. 

Spørsmålene er helt greie, men om hun hadde en frekk/dømmende/spydig tone, kan jeg forstå det var ubehagelig. 

Anonymkode: 9bac7...0ed

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler alltid klikk og hent’

ene gangen sa de navnet på medisinen høyt og da holdt jeg på å krepere.

ved klikk og hent så gjør de alt klart på forhånd

Anonymkode: 85ec3...d0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...