Gå til innhold

Folk som snakker i en endeløs strøm ute å la andre komme til


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er umulig å legge restriksjoner på folk. 

De liker bare å prate. Hvis de avbryter deg, bare si at nå avbrøt du meg. Krev plass i samtalen. Men ikke legg dårlige intensjoner og egenskaper i folk. Hvis du blir sliten, ta en pause, si at nå trenger jeg en samtalepause  og trekk deg unna, så skal du se det sosiale blir lettere for alle! Ta ansvar for deg selv. 

Å gjette seg til andres behov, og å tilpasse seg andres "sosiale antenner" er veldig vanskelig å gjennomføre i praksis, fordi "sosiale antenner" er forskjellig hos alle. Da er det bedre å være åpen å inkluderende 

Anonymkode: 56e64...c00

For endel av oss er det bare helt ubegripelig at noen synes det er greit å ta over fullstendig med enetale og ikke verken slippe andre til eller stille andre noen spørsmål. Du høres veldig tolerant ut, og jeg er enig med deg i at man må prøve å ta ansvar selv også. Det er bare at det er så uhøflig og ufint å la andre sitte og høre på i det uendelige. Skjønner ikke hva de tenker. 

Anonymkode: 0a5fc...921

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk i gruppeterapi for et par år siden, og der var det en sånn.. Ødela totalt alle timene for alle oss andre, snakket og snakket og snakket og snakket om seg selv og sine problemer, og ingen andre kom til orde. Terapeuten slet veldig med å holde irritasjonen sin i sjakk, for hun klarte ikke få personen til å forstå at her skal alle få snakke. Når selv en profesjonell psykolog sliter med å skjule at hun har lyst til å fike til en pasient og brøle hold kjeft og ikke avbryt meg, sier det litt 😛 

Anonymkode: 72848...8a0

Samme her. Bare at det var 2-3 stykker og hvis noen andre pratet så skulle de alltid komme med råd som ikke nødvendigvis passet særlig godt til den som pratet, men det største problemet var at hun ene virket som en bedreviter.

Der slet også behandlerne med å få de til å holde munn. Flere ganger de gjerne ville skravle over tiden også. 

Jeg sluttet i den gruppa fordi jeg ikke fikk noe ut av den. Å høre på andres monolog var ikke grunnen til at jeg begynte i terapi. 

Anonymkode: 876a5...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke evner dialog er verste sort. Jeg ser etter exit så fort jeg kan og tar gjerne en hvit løyn for å komme meg unna. Gidder ikke, orker ikke, makter bare ikke bruke tid på slike egoister. 

Anonymkode: 845e3...bb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være sånn, når jeg først begynner så har jeg vanskeligheter med å stoppe. Men, jeg kan også være helt annerledes, være med i samtaler hvor flyten ligger godt mellom oss alle. Jeg er klar over problemet mitt da, så jeg unnskylder meg og prøver å stoppe når jeg oppdager det -men det er faktisk utfordringen, jeg vet ikke alltid når jeg er i sonen. Er helt ok med at folk sier i fra, men noen ganger så kommer de vel ikke i gjennom...

Anonymkode: 4aa04...1cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2020 den 15.45, AnonymBruker skrev:

Er det noen her inne som føler at de er en sånn «prater» selv? Kanskje de har noe spennende innput 🙈

Anonymkode: 6e0e0...1e4

Jepp. Jeg vet jeg er sånn, prøver å være obs på det men klarer ikke alltid ta meg i det. Blir sykt flau når folk kommenterer det, men da tar jeg meg hvertfall sammen 🤣

På 29.9.2020 den 22.52, AnonymBruker skrev:

Hadde en tidligere venn som var sånn, og ene søsteren min er sånn. 

Tidligere venn nettopp pga henne var en skikkelig energityv, henne var bevisst på at henne pratet mye men det var en del av hennes "sjarm" syntes henne.. overdramatiserte hver eneste fortelling og pratet med ett energinivå/lydnivå som en duracellkanin

Anonymkode: f0c5b...13e

HUN..

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan være sånn, når jeg først begynner så har jeg vanskeligheter med å stoppe. Men, jeg kan også være helt annerledes, være med i samtaler hvor flyten ligger godt mellom oss alle. Jeg er klar over problemet mitt da, så jeg unnskylder meg og prøver å stoppe når jeg oppdager det -men det er faktisk utfordringen, jeg vet ikke alltid når jeg er i sonen. Er helt ok med at folk sier i fra, men noen ganger så kommer de vel ikke i gjennom...

Anonymkode: 4aa04...1cd

haha.. feel ya.

Anonymkode: c64e8...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg klarer ikke sette grenser for slike. Er unnvikende (sykelig unnvikende) så jeg er perfekt "offer" for slike. Hvis jeg mot formodning skulle klare å si ifra så smeller det og alt er ødelagt, derfor trekker jeg meg heller unna om jeg kan.

Anonymkode: 0d783...de7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm. Jeg bruker å stille spørsmål/bryte inn og vri samtalen over på noe annet dersom det er noen som har monolog veldig lenge. Kjenner spesielt en som er sånn og han overdriver i tillegg alle sine historier. Jeg både liker han og liker han ikke. Det går greit i doser. 🤪 Men når han overtar selskaper helt, der han egentlig er den som burde vært mest høflig der (at han er mer "ny" enn de andre), så er det liksom ingen måter å få stoppet han på. Han bare kjører på og snakker så høyt at det ikke går an å ha andre samtaler rundt bordet med plass til 10 pers.. 🙉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2020 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Samme her. Bare at det var 2-3 stykker og hvis noen andre pratet så skulle de alltid komme med råd som ikke nødvendigvis passet særlig godt til den som pratet, men det største problemet var at hun ene virket som en bedreviter.

Der slet også behandlerne med å få de til å holde munn. Flere ganger de gjerne ville skravle over tiden også. 

Jeg sluttet i den gruppa fordi jeg ikke fikk noe ut av den. Å høre på andres monolog var ikke grunnen til at jeg begynte i terapi. 

Anonymkode: 876a5...51c

Her måtte jo behandleren satt foten kraftig ned.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres kjent ut. Deler faktisk postkasse med et par sånne. Den ene en del hakk verre enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, jeg klarer ikke sette grenser for slike. Er unnvikende (sykelig unnvikende) så jeg er perfekt "offer" for slike. Hvis jeg mot formodning skulle klare å si ifra så smeller det og alt er ødelagt, derfor trekker jeg meg heller unna om jeg kan.

Anonymkode: 0d783...de7

Samme her. Mens andre klarer å jatte med munndiaremenneskene uten å la seg affisere nevneverdig, blir jeg mutt, kort og avvisende. Bruker krefter på å holde meg fra å brøle om de ikke kan klappe igjen kjeften. Anser dem omtrent som om de skulle spyttet innendørs, total mangel på folkeskikk.

På 29.9.2020 den 22.52, AnonymBruker skrev:

Hadde en tidligere venn som var sånn, og ene søsteren min er sånn. 

Tidligere venn nettopp pga henne var en skikkelig energityv, henne var bevisst på at henne pratet mye men det var en del av hennes "sjarm" syntes henne.. overdramatiserte hver eneste fortelling og pratet med ett energinivå/lydnivå som en duracellkanin

Anonymkode: f0c5b...13e

Vet om ei som er lik. Har kommet fram til at det er dems måte å håndtere indre uro og usikkerhet, som de prøver å dempe ved å distrahere seg selv og andre med meningsløst preik. Evt at det er patologisk trekk ved dem. Når man mottar kritikk vedrørende ens uheldige sosiale handlinger,  er det i de flestes interesse å korrigere denne adferden, da det kan ha negativ innvirkning på ens videre innpass i det sosiale samspillet. Når enkelte da overser/bagatelliserer tilbakemeldinger fra andre om sin oppførsel, så begynner man jo og lure...

Anonymkode: 4b5d0...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kan hende de personene er nervøse og stresset og kanskje trenger hjelp til å skjønne at det går bra om de ikke holder samtalen gående når det kommer litt stillhet inn i samtalen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg faktisk møtt en til som er ganske lik. Hun prater og prater når hun først er i gang, og fletter inn mye om ting hun har gjort bra. Og hun har også ADHD! Men her kommer man faktisk til orde selv, iallfall i begynnelsen før hun blir varm. Har ikke ellers noe i mot henne heller. TS

Anonymkode: 2e9aa...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere. Når man lytter lærer man noe nytt, når man bare prater lærer man bare det man kan og veg fra før. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike mennesker tåler jeg ikke. Blir rett og slett sint inni meg. Har ikke tålmodighet.. jeg liker selv å få pratet litt, og orker ikke bare sitte å lytte og nikke. 
Har en barndomsvenninne som er slik.. kan snakke i tlf i 2-3 timer, jeg kan bruke en hel time på å prøve å avslutte, men så begynner hun på igjen.. har ikke snakket med henne de siste 2 årene, jeg har ikke tålmodighet lenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å i det hele tatt få snakket må jeg av og til bare bryte inn å begynne å snakke.. det syke er at hun fortsetter å snakke selv om jeg snakker, så vi snakker i munnen på hverandre helt til jeg gir meg.. tar ingen hint. Jeg kan ha mye på hjertet jeg har lyst å snakke om som viktige ting.. mens hun kan for eksempel fortelle at hun skulle på do bla bla, så var det bare en dorull igjen.. hun kjøper doruller på kiwi for der er det billigere.. på kiwi jobber den en fyr og han er bror til søskenbarn til.. som går på skolen der.. på skolen har de fått nytt gjerde.. onkel jobber med gjerdet.. slik går det. Det er aldri et poeng i samtalen.. hun er helt utømmelig og sier alt hun tenker. 
dere som er slik.. tror dere det dere sier er interessant for andre? glemmer dere poenget? Er dere interessert i den dere snakker med? Når du snakker i 98% av en samtale blir du ikke flau? Merker dere selv at folk blir lei og trekker seg unna? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min søster er sånn🙈 Og hvis jeg prøver å bryte inn, så skrur hun bare opp tempo og volum😖

Anonymkode: 4f876...806

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være sånn når jeg er stressa. Eller, "aktivert", som det heter på traumebehandlingsspråk. Det er som rn indre motor man ikke klarer å stoppe. Vanskelig, nesten umulig å formulere seg kort og presist. Alt henger jo med alt og derfor må alt sies, ellers får man ikke gitt presist bilde. Og straks man setter igang med å prate er man "lost" i diverse assosiasjonsrekker og klarer ikke stoppe seg selv. Nåe jeg ikke er stressa eller aktivert er jeg ansett som en god lytter og svært empatisk. 

De med bipolar lidelse, ADHD, og traumer har det slik jeg beskrev. Sorry! 

Anonymkode: b0a98...71a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker at folk snakker masse, så det plager ikke meg! Jeg er flink til å hoppe inn i samlaten (avbryter gjerne hvis jeg må), og så lenge de klarer å følge svingene i samtalen og skifte tema naturlig er jeg fornøyd.

Får mye mer igjen av å snakke med noen som følger opp det jeg sier i en fem minutters avhandling enn noen som sier "oi, det var artig" og spør om noe helt annet etterpå. 😂 Jeg er også ekstrovert og lytter gladelig når folk snakker, da kan jeg snakke masse i retur. Blir mer ukomfortabel av de som ikke snakker så mye, samtalene ligner fort for mye på intervju etter min smak.

 

Anonymkode: cca2b...690

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/30/2020 at 4:15 PM, Guest said:

Min mor er slik. Så jeg slipper ikke unna🤣

Min også. Med henne så stemmer den gamle vitsen om at jeg kan legge telefonen ned, gjøre ting, løfte den opp litt senere og hun prater bare fortsatt. Jeg passer alltid på å ha et spill eller noe gående når jeg prater med henne i telefonen, så jeg kan holde på med noe mens jeg sier "Ja", "Mm". 

(Tro meg, jeg har prøvd å være mer engasjert, men selv engasjerte svar/oppfølgingsspørsmål valser hun bare over og prater videre).

Anonymkode: b0c67...be2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...