Gå til innhold

Blir tvunget til å ta prevensjon.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke medisiner tar du? 
tar du medisiner mot kviser er det farlig å bli gravid da fosteret blir ødelagt 

Anonymkode: d4092...58a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilke medisiner tar du? 
tar du medisiner mot kviser er det farlig å bli gravid da fosteret blir ødelagt 

Anonymkode: d4092...58a

Litt sterkere enn medisin mot kviser. Og ja, vet det kan være veldig stor sjanse for misdannelser på et eventuelt foster. Hadde aldri fullgått en graviditet, om jeg skulle være uheldig å bli gravid. 

Anonymkode: 32e87...50f

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Emmelise skrev:

En abort er ikke et prevensjonsmiddel. Et prevensjonsmiddel er der for å utelukkende forhindre graviditet. Om man må henvises for abort så er vi forbi punktet -prevensjon-.

Skal du komme med fjas, så kan du i det minste komme med fjas som er riktig.

Til TS. Hva med angrepille? som en slags failsafe, er det en mulighet?

At det ikke forhindrer graviditet er jeg klar over, men mange drifter i prevansjonsmiddel og bruker abort som nettopp det. 

Angrepille har 0 effekt om man har eggløsning. Det forhindrer kun eggløsning og ikke graviditet. 

Så kommentaren din kan du spise opp. 

Anonymkode: 75ddc...7a1

Skrevet

Hva med å bruke pessar og sæddrepende salve i tillegg til kondom? Da unngår du hormoner, og er bedre beskyttet enn med bare kondom.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det ikke forhindrer graviditet er jeg klar over, men mange drifter i prevansjonsmiddel og bruker abort som nettopp det. 

Angrepille har 0 effekt om man har eggløsning. Det forhindrer kun eggløsning og ikke graviditet. 

Så kommentaren din kan du spise opp. 

Anonymkode: 75ddc...7a1

Men jeg har ikke tenkt å drite i prevensjonsmiddel og bruke abort som nettopp det. Så svaret ditt blir litt irrelevant 🤷‍♀️

2 minutter siden, Hulderen skrev:

Hva med å bruke pessar og sæddrepende salve i tillegg til kondom? Da unngår du hormoner, og er bedre beskyttet enn med bare kondom.

Det er jo en mulighet, men virker samtidig litt kavete? Må mer planlegging til, og er ikke bare til å ta en kjapp en når man ønsker. 

• Liker 1
Skrevet

Ser det er snakk om cellegift. Jeg har selv fått cellegift i svangerskapet, det er absolutt ikke en optimal situasjon. Selvsagt kan ingen tvinge deg til å ta p-piller, men jeg ville vurdert å bruke noe om jeg var deg. 

Skrevet

Jeg har gått på lavgradig cellegift (metotreksat) og kan ikke skjønne at noen ikke ønsker å sikre seg bedre enn med kondom. Skadene kan bli store og abort ble ikke brukes som prevensjon. Det kan attpå til gjøre deg steril. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, -venter- skrev:

Jeg har gått på lavgradig cellegift (metotreksat) og kan ikke skjønne at noen ikke ønsker å sikre seg bedre enn med kondom. Skadene kan bli store og abort ble ikke brukes som prevensjon. Det kan attpå til gjøre deg steril. 

Kondom hvis brukt riktig og av god kvalitet er nesten 100 prosent sikker.

Så føler jeg sikrer meg rimelig bra. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over at denne medisinen på ingen måte er forenelig med graviditet, den kan gi alvorlige misdannelser. Men å påtvinge noen mer prevensjon enn kondom, det har jeg litt problemer med å forstå. Dette står på felleskatalogen 

"Fertile kvinnelige pasienter må få informasjon om den økte risikoen for aborter og medfødte misdannelser ved oppstart av behandlingen, og må få veiledning om hvordan graviditet skal forebygges og planlegges. Fertile kvinner skal bruke minst én pålitelig form for prevensjon før oppstart, under og i 6 uker etter avsluttet behandling, med mindre de er seksuelt avholdne. To komplementære former for prevensjon brukt samtidig anbefales for å minimere risikoen for prevensjonssvikt og utilsiktet graviditet."

Les det jeg har uthevet, for det er viktig. Bare en type prevansjon er ikke sikkert nok. Greit at du vil være obsternasig og er sur på en lege som fortalte deg hva som trengs, og så er du ikke enig, men å opponere med å tro du vet best går til syvende og sist bare utover deg selv. Du har fått tips om spiral her i tråden, og det er et godt tips. Finnes både med og uten hormoner, og har få bivirkninger. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Medisinen er jeg nesten nødt til å ta om jeg ønsker å leve. 

Når du skal begynne med et immunsupprimerende middel er det viktig at du gir deg selv optimale forhold for en god helse underveis. Blir du gravid er det krevende for kroppen på flere måter enn bare å ta abort, det påvirker fra før du vet at du er gravid og helt til kroppen har forstått at fosteret er ute. I Norge er abort i hovedsak trygt, men massive blødninger og infeksjon forekommer, og det er ikke videre ideelt når kroppen allerede er nedkjørt med lavt immunforsvar. Du virker rett og slett ikke helt å forstå alvoret. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker forhåpentligvis et barn til om noen år, så sterilisering er ikke aktuelt nå. 

I verste fall blir det ikke flere barn etter graviditet på immunsuppresiva, det kan jo være noe å ta med i betraktningen av hvor besserwisser du skal være her. 

Anonymkode: 3f61c...283

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les det jeg har uthevet, for det er viktig. Bare en type prevansjon er ikke sikkert nok. Greit at du vil være obsternasig og er sur på en lege som fortalte deg hva som trengs, og så er du ikke enig, men å opponere med å tro du vet best går til syvende og sist bare utover deg selv. Du har fått tips om spiral her i tråden, og det er et godt tips. Finnes både med og uten hormoner, og har få bivirkninger. 

Når du skal begynne med et immunsupprimerende middel er det viktig at du gir deg selv optimale forhold for en god helse underveis. Blir du gravid er det krevende for kroppen på flere måter enn bare å ta abort, det påvirker fra før du vet at du er gravid og helt til kroppen har forstått at fosteret er ute. I Norge er abort i hovedsak trygt, men massive blødninger og infeksjon forekommer, og det er ikke videre ideelt når kroppen allerede er nedkjørt med lavt immunforsvar. Du virker rett og slett ikke helt å forstå alvoret. 

I verste fall blir det ikke flere barn etter graviditet på immunsuppresiva, det kan jo være noe å ta med i betraktningen av hvor besserwisser du skal være her. 

Mye meninger om meg og ting du tydeligvis ikke kan. Er godt kjent med medisinen, stod på den før graviditet, men da brukte jeg hormonell prevensjon og slet mye. 

Denne gangen orker jeg ikke hormonell prevensjon. Kondom er like sikkert som annen prevensjon, så skjønner ikke problemet ditt? 

• Liker 1
Skrevet

Mye meninger om meg og ting du tydeligvis ikke kan. Er godt kjent med medisinen, stod på den før graviditet, men da brukte jeg hormonell prevensjon og slet mye. 

Denne gangen orker jeg ikke hormonell prevensjon. Kondom er like sikkert som annen prevensjon, så skjønner ikke problemet ditt? 

Jeg kan nok mye mer om dette enn du tror, det er derfor jeg understreker at det står to prevansjonsmidler, og ber deg tenke på komplikasjonene en eventuell graviditet og abort kan medføre. "Det skjer ikke meg"- tankegangen er veldig vanlig hos mange pasienter, og når det da skjer så er det "oi dette har ingen fortalt meg, visste ikke dette jeg". Skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt lager en tråd om dette på KG når du allerede har bestemt deg? Du kan jo tydeligvis mer en spesialisten som behandler deg og, så hvorfor gå til han i det hele tatt? Du kan jo bare fikse alt selv du. 

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Misanthropis skrev:

Tenk deg grundig om ihvertfall.

det er en grunn til at legen har lyst til å gjøre dette og mener det er best.

syns du virker litt umoden og barnslig og lite ydmyk og tar litt lett på dette.

det er ikke bare bare å gjennomføre en abort heller.

Nå finnes det faktisk medisiner du er pålagt til å ta abort dersom du blir gravid. Og det er det virkelig god grunn til, det er ment for å skjerme foreldre og barn. Synes ikke det er barnslig hun er klar over konsekvensen ved å ikke ta prevensjon og denne medisinen. Vil heller si modent. 

Anonymkode: 79f28...ed3

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan nok mye mer om dette enn du tror, det er derfor jeg understreker at det står to prevansjonsmidler, og ber deg tenke på komplikasjonene en eventuell graviditet og abort kan medføre. "Det skjer ikke meg"- tankegangen er veldig vanlig hos mange pasienter, og når det da skjer så er det "oi dette har ingen fortalt meg, visste ikke dette jeg". Skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt lager en tråd om dette på KG når du allerede har bestemt deg? Du kan jo tydeligvis mer en spesialisten som behandler deg og, så hvorfor gå til han i det hele tatt? Du kan jo bare fikse alt selv du. 

Har fått gode svar om spiral og skal sjekke det ut. 

Sjansen for at jeg blir gravid er lik null, så hvorfor skal jeg ta stilling til det? 

Og nei, det virker ikke som du kan så mye om dette som du tror. Kom tilbake når du har vært kroniker i 18 år, da kan man saker og ting. Min faste lege som jeg har hatt i 18 på sykehuset, har sluttet, jeg ble oppgitt av han nye. Trengte å få ut min frustrasjon. Har fått gode tilbakemeldinger, bortsett fra deg, ditt svar ga meg kun irritasjon. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun understreker jo at hun skal bruke prevensjon ? Kondom er da like sikkert som p-piller når begge blir brukt riktig. Ved riktig bruk har de begge 97% sikkerhet. Et par p-piller har 99% sikkerhet. Dessuten finnes det angrepille. Hun er jo tydelig psykisk klar over påkjenningen ved abort. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun understreker jo at hun skal bruke prevensjon ? Kondom er da like sikkert som p-piller når begge blir brukt riktig. Ved riktig bruk har de begge 97% sikkerhet. Et par p-piller har 99% sikkerhet. Dessuten finnes det angrepille. Hun er jo tydelig psykisk klar over påkjenningen ved abort. 

Og hvis du klarte å lese det jeg siterte så står det at hun bør bruke to prevansjonsmidler for sikkerheten, ikke bare ett. Og da er ikke tanken to kondomer utenpå hverandre, men to ulike typer prevansjon. 

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unødvendig og lite hjelpsomt. Var ikke dette TS spurte etter. 

• Liker 2
Skrevet

Har fått gode svar om spiral og skal sjekke det ut. 

Sjansen for at jeg blir gravid er lik null, så hvorfor skal jeg ta stilling til det? 

Og nei, det virker ikke som du kan så mye om dette som du tror. Kom tilbake når du har vært kroniker i 18 år, da kan man saker og ting. Min faste lege som jeg har hatt i 18 på sykehuset, har sluttet, jeg ble oppgitt av han nye. Trengte å få ut min frustrasjon. Har fått gode tilbakemeldinger, bortsett fra deg, ditt svar ga meg kun irritasjon. 

Jeg har vært kroniker i mer enn 18 år, men det er ikke poenget her. Godt at innlegget mitt irriterte deg, da husker du det bedre, og så gnager det litt i underbevisstheten til du forstår hva det dreier seg om. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis du klarte å lese det jeg siterte så står det at hun bør bruke to prevansjonsmidler for sikkerheten, ikke bare ett. Og da er ikke tanken to kondomer utenpå hverandre, men to ulike typer prevansjon. 

Altså jeg vet hvordan prevensjon funker, jeg bruker dobbel selv. Putter du to kondomer oppå hverandre gjør det sikkerheten lavere enn noen annen prevensjon. Grunnen til at det står ved riktig bruk er prosenten 97 er ikke fordi at det er fakta. Følges «reglene» slavisk er prevensjonen 100% med mindre man har en veldig lite sannsynlig hormonforstyrrelse i kroppen. 97% står det på kondomene og all annen prevensjon så de sikkert seg å ikke bli saksøkt. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært kroniker i mer enn 18 år, men det er ikke poenget her. Godt at innlegget mitt irriterte deg, da husker du det bedre, og så gnager det litt i underbevisstheten til du forstår hva det dreier seg om. 

Har allerede glemt hva du skrev 😅 Tar ikke til meg informasjon som er irrelevant. Dobbel prevensjon har aldri vært et tema, noensinne (men ja det står i felleskatalogen). 

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, skal si du har god tro på egne evner? Vi trenger ikke kronikere her i KG😉 kan egentlig ikke tenke meg til hvor vi egentlig trenger kronikere i det hele tatt her i samfunnet? 🤔 meningsløst, akkurat som meningene din i denne tråden 😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...