Gå til innhold

Blir tvunget til å ta prevensjon.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Må ta en medisin som på ingen måte er forenelig med graviditet, og det er jeg helt inneforstått med. Vi har tenkt å bruke kondom, og skulle jeg bli gravid, er vi selvsagt innstilt på at det må bli abort. 

Men nei, dette var ikke bra nok for legen. Han "krever" at jeg må starte opp på annen prevensjon enn kondom. Fikk resept på p-piller med beskjed om å ta de fram til jeg hadde funnet foretrukket prevensjon. 

Altså, han kan da ikke kreve slikt? Vurderer å bare lyve om at jeg står på p-piller 🤷‍♀️

Anonymkode: 32e87...50f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen frykter vel at du skal bli gravid, for så å ikke ta abort.

Anonymkode: 71b9a...8c6

• Liker 10
Skrevet

Han kan ikke kreve at du bruker medikamenter du ikke ønsker å ta. Det er du som må ta risikoen ved å bli gravid og da måtte ta en abort 

Anonymkode: 41857...bdb

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen frykter vel at du skal bli gravid, for så å ikke ta abort.

Anonymkode: 71b9a...8c6

Skjønner det, men synes det er merkelig 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ikke kreve at du bruker medikamenter du ikke ønsker å ta. Det er du som må ta risikoen ved å bli gravid og da måtte ta en abort 

Anonymkode: 41857...bdb

Takk, er det jeg også tenker. Vil selvfølgelig ikke ha ubeskyttet samleie, og skulle kondom sprekke eller annet, er jeg innstilt på at det MÅ bli abort. 

Skrevet

Er det en medisin du MÅ ta?  

Noen medikamenter så er legen forpliktet til å skrive ut hormonprevensjon som er sikkert. Men ingen kan tvinge deg til å ta de, om du tar de ut og lar de bli liggende så er det opp til deg. 

Anonymkode: c94f0...966

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en medisin du MÅ ta?  

Noen medikamenter så er legen forpliktet til å skrive ut hormonprevensjon som er sikkert. Men ingen kan tvinge deg til å ta de, om du tar de ut og lar de bli liggende så er det opp til deg. 

Må ha denne medisinen, ja. Kjenner jeg ikke orker mer hormonell prevensjon, derfor kommer vi til å gå for kondom. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må ha denne medisinen, ja. Kjenner jeg ikke orker mer hormonell prevensjon, derfor kommer vi til å gå for kondom. 

Bare husk at legen kan se om du har hentet ut p-pillene. Men ingen kan se om du har tatt dem.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med spiral? 

Skrevet
Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Hva med spiral? 

Har ikke særlig lyst på kobberspiral. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ikke særlig lyst på kobberspiral. 

Hormonspiral, kan ikke sammenlignes med p-piller i forhold til bivirkninger. 

Skrevet

Tenk deg grundig om ihvertfall.

det er en grunn til at legen har lyst til å gjøre dette og mener det er best.

syns du virker litt umoden og barnslig og lite ydmyk og tar litt lett på dette.

det er ikke bare bare å gjennomføre en abort heller.

• Liker 18
Skrevet
2 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hormonspiral, kan ikke sammenlignes med p-piller i forhold til bivirkninger. 

Har alltid reagert sterkt på prevensjon, som f.eks mini-pille, p-ring og p-plaster. Men har aldri prøvd spiral, så kan jo være en mulighet 🙂 Vi vil nok ha neste barn om rundt 3 år, er det uproblematisk å fjerne spiral? 

Skrevet
2 minutter siden, Misanthropis skrev:

Tenk deg grundig om ihvertfall.

det er en grunn til at legen har lyst til å gjøre dette og mener det er best.

syns du virker litt umoden og barnslig og lite ydmyk og tar litt lett på dette.

det er ikke bare bare å gjennomføre en abort heller.

Takk for din tilbakemelding. Men jeg er over 30 år, godt gift og har en liten sønn på 6 måneder. Føler ikke at jeg tar lett på dette. 

• Liker 6
Skrevet

Bytt lege! Han kan ikke tvinge deg til dette. P-piller har bivirkninger og ikke alle ønsker disse.

Anonymkode: efe0c...de0

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for din tilbakemelding. Men jeg er over 30 år, godt gift og har en liten sønn på 6 måneder. Føler ikke at jeg tar lett på dette. 

Da håper jeg bare alt går veien for deg 😊

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid reagert sterkt på prevensjon, som f.eks mini-pille, p-ring og p-plaster. Men har aldri prøvd spiral, så kan jo være en mulighet 🙂 Vi vil nok ha neste barn om rundt 3 år, er det uproblematisk å fjerne spiral? 

Jeg reagerer også på alt annet, men hormonspiralen merker jeg ingenting til. 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan syklusen blir etter uttak, er ferdig med barn så har igrunn ikke tenkt over det. Men du kan fjerne den akkurat når det passer deg. 

Skrevet

Jeg tåler ikke p - piller, men hormonspiral fungerer såpass lokalt at de gir lite bivirkninger. Ville gitt det et forsøk. 

Anonymkode: ce81d...966

Skrevet
Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Jeg reagerer også på alt annet, men hormonspiralen merker jeg ingenting til. 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan syklusen blir etter uttak, er ferdig med barn så har igrunn ikke tenkt over det. Men du kan fjerne den akkurat når det passer deg. 

Takk for svar 🙂 Har alltid trodd at det var i samme gaten som andre p-preparater. Skal ta det opp med gynekologen min. 

Skrevet

Det der hadde jeg ikke funnet meg i. Jeg har aldri brukt prevensjon, mannen har alltid brukt kondom og vi har de barna vi skal ha. Jeg hadde funnet en annen lege heller enn å begynne med prevensjon i voksen alder for å please legen.

Anonymkode: 6b2ec...d4f

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det der hadde jeg ikke funnet meg i. Jeg har aldri brukt prevensjon, mannen har alltid brukt kondom og vi har de barna vi skal ha. Jeg hadde funnet en annen lege heller enn å begynne med prevensjon i voksen alder for å please legen.

Anonymkode: 6b2ec...d4f

Er dessverre ikke bare til å finne seg en annen lege, er en spesialist på sykehuset 🤷‍♀️ Men skal tenke litt mer på spiral (fikk gode tips her 🙂), men fram til det fortsetter vi med kondom slik vi ønsker. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...